a także mając na uwadze, co następuje:(1) Producenci lub ich upoważnieni przedstawiciele, wnioskodawcy, jednostki notyfikowane i jednostki wyznaczone powinny stosować zharmonizowane wzory dokumentów towarzyszących wnioskowi o zezwolenie na dopuszczenie stałych urządzeń do eksploatacji lub na wprowadzenie pojazdu do obrotu w celu usprawnienia oceny przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej ("Agencja") lub krajowy organ ds. bezpieczeństwa przedmiotowych wniosków oraz w celu ułatwienia nadzoru nad unijnym systemem kolejowym przez krajowe organy ds. bezpieczeństwa.
(2) Istnieje potrzeba ułatwienia sporządzania deklaracji WE przewidzianych w dyrektywie (UE) 2016/797. W szczególności istnieje potrzeba ułatwienia sporządzania deklaracji WE zgodności lub przydatności do stosowania składników interoperacyjności, deklaracji weryfikacji WE podsystemów, pośredniego potwierdzenia weryfikacji podsystemów i deklaracji zgodności z dopuszczonym typem pojazdu.
(3) Istnieje również potrzeba ułatwienia tworzenia dokumentacji technicznej, która ma być dołączona do deklaracji WE, poprzez określenie wzorów certyfikatu WE zgodności lub przydatności do stosowania składnika interoperacyjności, certyfikatu WE weryfikacji podsystemu dostarczanego przez jednostkę notyfikowaną oraz certyfikatu wydawanego przez jednostkę wyznaczoną.
(4) Deklaracja WE zgodności oraz deklaracja WE przydatności do stosowania, jak również dokumenty im towarzyszące, powinny stanowić dowód na to, że składniki interoperacyjności zostały poddane procedurom określonym w odpowiednich technicznych specyfikacjach interoperacyjności ("TSI") mającym na celu ocenę zgodności lub przydatności do stosowania oraz zawierać odniesienie do takich TSI i innych właściwych aktów Unii.
(5) Deklarację WE przydatności do stosowania składników interoperacyjności wydawaną na podstawie doświadczenia eksploatacyjnego należy uznawać za deklarację uzupełniającą w stosunku do deklaracji WE zgodności składnika interoperacyjności.
(6) Charakter informacji, które należy podać, powinien umożliwiać stosowanie jednego wzoru w celu sporządzenia zarówno deklaracji WE zgodności składnika interoperacyjności, jak i deklaracji WE przydatności do stosowania składnika interoperacyjności.
(7) Deklaracja weryfikacji WE podsystemów i dokumenty jej towarzyszące powinny stanowić dowód przeprowadzenia odpowiednich procedur weryfikacji zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami prawa unijnego i odpowiednimi przepisami krajowymi, a także zawierać odniesienia do dyrektyw, TSI i innych odpowiednich aktów prawa Unii, a także odpowiednich przepisów krajowych.
(8) W celu zapewnienia, że z upływem czasu podsystem nadal spełnia zasadnicze wymagania, deklaracja weryfikacji WE powinna odzwierciedlać wszelkie zmiany, które go dotyczą, a wnioskodawca powinien posiadać procedury w celu stałego aktualizowania deklaracji weryfikacji WE.
(9) Procedura weryfikacji WE zmodyfikowanego podsystemu powinna być zgodna z art. 15 dyrektywy (UE) 2016/797 oraz z przepisami mającymi zastosowanie do istniejących podsystemów i pojazdów określonymi w TSI. Istniejące podsystemy mogły uzyskać zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji przed rozpoczęciem mającej do nich zastosowanie procedury weryfikacji WE, zatem bez deklaracji weryfikacji WE. Procedura weryfikacji WE dotycząca zmian w takich podsystemach wprowadzonych do eksploatacji bez deklaracji weryfikacji WE powinna ograniczać się do tych części podsystemu, które zostały zmienione, i ich interfejsów z niezmienionymi częściami podsystemu. Deklaracja weryfikacji WE powinna następnie obejmować zmieniony podsystem.
(10) Należy stosować jeden wzór w celu uwzględnienia deklaracji weryfikacji WE oraz ewentualnych zmian, które mogłyby wpłynąć na jego elementy podczas cyklu życia podsystemu.
(11) Pośrednie potwierdzenie weryfikacji podsystemu, załącznik do niego i dokumentacja towarzysząca powinny stanowić dowód zakończenia etapu odpowiedniej procedury weryfikacji podsystemu lub części podsystemu zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami prawa unijnego i odpowiednimi przepisami krajowymi. Powinno ono również zawierać odniesienia do dyrektyw, TSI i innych właściwych aktów prawa Unii, jak również do odpowiednich przepisów krajowych.
(12) Charakter informacji, które należy podać, pozwala na stosowanie jednego szablonu w celu uwzględnienia certyfikatu WE weryfikacji wydanego przez jednostkę notyfikowaną dla podsystemu, certyfikatu WE zgodności wydanego przez jednostkę notyfikowaną dla danego składnika interoperacyjności, certyfikatu WE przydatności do stosowania wydanego przez jednostkę notyfikowaną dla danego składnika interoperacyjności, jak również certyfikatu wydanego dla podsystemu przez jednostkę wyznaczoną.
(13) Załączniki do deklaracji zgodności z dopuszczonym typem pojazdu powinny stanowić dowód przeprowadzenia odpowiednich procedur weryfikacji zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami prawa unijnego i odpowiednimi przepisami krajowymi, a także zawierać odniesienia do dyrektyw, TSI i innych właściwych aktów prawa Unii oraz odpowiednich przepisów krajowych.
(14) W dniu 19 grudnia 2017 r. Agencja wydała zalecenie w sprawie deklaracji weryfikacji WE podsystemów i wzorów, o których mowa w art. 9 ust. 4, art. 15 ust. 9 i art. 24 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797.
(15) Załączniki IV i V do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE 2 dotyczące treści deklaracji WE zgodności lub przydatności do stosowania oraz deklaracji weryfikacji WE zostają uchylone dyrektywą (UE) 2016/797, przepisy te powinny zatem zostać zastąpione.
(16) Należy uchylić rozporządzenie Komisji (UE) nr 201/2011 3 .
(17) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 51 ust. 1 dyrektywy (UE) 2016/797,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE z dnia 17 czerwca 2008 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei we Wspólnocie (Dz.U. L 191 z 18.7.2008, s. 1).
3 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 201/2011 z dnia 1 marca 2011 r. w sprawie wzoru deklaracji zgodności z dopuszczonym typem pojazdu szynowego (Dz.U. L 57 z 2.3.2011, s. 8).
4 Dyrektywa Rady 96/48/WE z dnia 23 lipca 1996 r. w sprawie interoperacyjności transeuropejskiego systemu kolei dużych prędkości (Dz.U. L 235 z 17.9.1996, s. 6).
5 Dyrektywa 2001/16/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 19 marca 2001 r. w sprawie interoperacyjności transeuropejskiego systemu kolei konwencjonalnych (Dz.U. L 110 z 20.4.2001, s. 1).
6 Decyzja Komisji 2010/713/UE z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie modułów procedur oceny zgodności, przydatności do stosowania i weryfikacji WE stosowanych w technicznych specyfikacjach interoperacyjności przyjętych na mocy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE (Dz.U. L 319 z 4.12.2010, s. 1).
7 Art. 11 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 779/2020 z dnia 12 czerwca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.188.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 czerwca 2020 r.
8 Art. 12 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 779/2020 z dnia 12 czerwca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.188.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 czerwca 2020 r.
9 Informacje w nawiasach kwadratowych [...] są podawane w celu pomocy użytkownikowi w prawidłowym i wyczerpującym wypełnieniu formularza.
10 Opis składnika interoperacyjności musi umożliwiać jego jednoznaczną identyfikację i zapewniać jego identyfikowalność.
11 W przypadku odniesienia do wykazu warunków stosowania i innych ograniczeń przedmiotowy wykaz musi być dostępny dla podmiotu udzielającego zezwolenia.
12 Dokumentacja techniczna zgodnie z decyzją 2010/713/UE.
13 Informacje w nawiasach kwadratowych [...] są podawane w celu pomocy użytkownikowi w prawidłowym i wyczerpującym wypełnieniu formularza.
14 Opis podsystemu musi umożliwiać jego jednoznaczną identyfikację i zapewniać jego identyfikowalność.
15 W przypadku odniesienia do wykazu warunków stosowania i innych ograniczeń przedmiotowy wykaz musi być dostępny dla podmiotu udzielającego zezwolenia.
16 Informacje w nawiasach kwadratowych [...] są podawane w celu pomocy użytkownikowi w prawidłowym i wyczerpującym wypełnieniu formularza.
17 Opis podsystemu musi umożliwiać jego jednoznaczną identyfikację i zapewniać jego identyfikowalność.
18 W przypadku odniesienia do wykazu warunków stosowania i innych ograniczeń przedmiotowy wykaz musi być dostępny dla podmiotu udzielającego zezwolenia.
19 Informacje w nawiasach kwadratowych [...] są podawane w celu pomocy użytkownikowi w wypełnieniu formularza.
20 Opis podsystemu lub części podsystemu musi umożliwiać ich jednoznaczną identyfikację i zapewniać ich identyfikowalność.
21 W przypadku odniesienia do wykazu warunków stosowania i innych ograniczeń przedmiotowy wykaz musi być dostępny dla podmiotu udzielającego zezwolenia.
22 Dobra praktyka zakłada sporządzanie pośredniego potwierdzenia weryfikacji w formacie dokumentu składającego się z jednej strony; jeżeli odpowiednie informacje dotyczące pośredniego potwierdzenia weryfikacji nie mieszczą się w całości na jednej stronie, w załączniku przewidziano wystarczająco dużo miejsca na wszelkie inne istotne informacje, które należy uwzględnić.
23 Skrót "WE" ma zastosowanie wyłącznie do certyfikatów wydawanych przez jednostki notyfikowane, z uwzględnieniem certyfikatów obejmujących zadania zarówno jednostek notyfikowanych, jak i jednostek wyznaczonych, gdy jest to ten sam podmiot. Skrót "WE" należy pominąć w przypadku certyfikatów wydawanych przez jednostkę wyznaczoną.
24 Informacje w nawiasach kwadratowych [...] są podawane jedynie w celu pomocy użytkownikowi w prawidłowym i wyczerpującym wypełnieniu formularza.
25 Opis składnika interoperacyjności lub podsystemu musi umożliwiać jego jednoznaczną identyfikację i zapewniać jego identyfikowalność.
26 W przypadku odniesienia do wykazu warunków stosowania i innych ograniczeń przedmiotowy wykaz musi być dostępny dla podmiotu udzielającego zezwolenia.
27 Dobra praktyka zakłada sporządzanie certyfikatów w formacie dokumentu składającego się z jednej strony; jeżeli odpowiednie informacje dotyczące certyfikatu nie mieszczą się w całości na jednej stronie, w załączniku przewidziano wystarczająco dużo miejsca na wszelkie inne istotne informacje, które należy uwzględnić.
28 Skrót "WE" ma zastosowanie wyłącznie do certyfikatów wydawanych przez jednostki notyfikowane, z uwzględnieniem certyfikatów obejmujących zadania zarówno jednostek notyfikowanych, jak i jednostek wyznaczonych, gdy jest to ten sam podmiot. Skrót "WE" należy pominąć w przypadku certyfikatów wydawanych przez jednostkę wyznaczoną.
29 Skrót "WE" ma zastosowanie wyłącznie do certyfikatów wydawanych przez jednostki notyfikowane, z uwzględnieniem certyfikatów obejmujących zadania zarówno jednostek notyfikowanych, jak i jednostek wyznaczonych, gdy jest to ten sam podmiot. Skrót "WE" należy pominąć w przypadku certyfikatów wydawanych przez jednostkę wyznaczoną.
30 Dobra praktyka zakłada sporządzanie certyfikatów w formacie dokumentu składającego się z jednej strony; jeżeli odpowiednie informacje dotyczące certyfikatu nie mieszczą się w całości na jednej stronie, w załączniku przewidziano wystarczająco dużo miejsca na wszelkie inne istotne informacje, które należy uwzględnić.
31 Informacje w nawiasach kwadratowych [...] mają na celu pomoc użytkownikowi w prawidłowym i wyczerpującym wypełnieniu formularza.
32 W przypadku istniejącego pojazdu do celów identyfikacji pojazdu stosuje się europejski numer pojazdu (EVN) istniejący w momencie sporządzenia deklaracji.W przypadku nowego pojazdu, jeśli w czasie sporządzania niniejszej deklaracji pojazd nie posiada jeszcze przydzielonego zarezerwowanego numeru pojazdu zgodnie z decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2018/1614 (Dz.U. L 268 z 26.10.2018, s. 53), pojazd taki należy identyfikować za pomocą innego systemu identyfikacji uzgodnionego przez wnioskodawcę i podmiot udzielający zezwolenia. Zgodnie z pkt 3 sekcji 3.2.1 załącznika II do powyższej decyzji w momencie rejestracji zarezerwowany numer pojazdu staje się EVN.
33 Załączniki obejmują kopie deklaracji weryfikacji WE podsystemów.