(Dz.U.UE L z dnia 11 listopada 2019 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 1999/31/WE z dnia 26 kwietnia 1999 r. w sprawie składowania odpadów 1 , w szczególności jej art. 5a ust. 4 i art. 15 ust. 5,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Państwa członkowskie muszą zgłaszać ilość składowanych odpadów komunalnych, aby wykazać, że cele określone w dyrektywie 1999/31/WE zostały spełnione. Zasady obliczania tych celów powinny zapewniać, by dane przekazywane przez wszystkie państwa członkowskie były ważne i porównywalne.
(2) W celu zapewnienia, aby obliczenie odzwierciedlało rzeczywistą skalę składowania, ilość odpadów zgłaszanych jako składowane powinna obejmować wszystkie odpady komunalne składowane na składowiskach odpadów, o których mowa w art. 5a ust. 1 lit. b) i c) dyrektywy 1999/31/WE, przy czym nie należy wprowadzać żadnych korekt dotyczących zawartości wilgoci. W niektórych przypadkach przetworzone odpady komunalne przyjmowane i składowane na składowiskach odpadów, takie jak biodegradowalne odpady komunalne, przyczyniają się do zapewnienia zgodności z wymogami określonymi w pkt 5 załącznika I do dyrektywy 1999/31/WE w odniesieniu do środków mających na celu zmniejszenie uciążliwości i zagrożeń związanych ze składowiskiem odpadów. Ponieważ takie odpady komunalne są faktycznie składowane na składowisku odpadów, powinny one być włączone do ilości odpadów komunalnych zgłaszanych jako składowane i nie powinny być przypisywane do procesu odzysku.
(3) Ponieważ cele dotyczące składowania odpadów komunalnych określone w dyrektywie 1999/31/WE dotyczą tych samych strumieni odpadów, co docelowe poziomy recyklingu odpadów komunalnych określone w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE 2 , zasady obliczania odpadów komunalnych zgłaszanych jako składowane powinny być spójne z zasadami obliczania recyklingu odpadów komunalnych określonymi w dyrektywie 2008/98/WE i w decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2019/1004 3 .
W związku z tym w sytuacji, gdy odpady komunalne są przemieszczane z państwa członkowskiego do innego państwa członkowskiego lub do państwa trzeciego w celu ich recyklingu lub innych procesów odzysku zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1013/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 4 , ilość odpadów usuniętych w państwie przeznaczenia w trakcie wstępnej obróbki przed wprowadzeniem odpadów komunalnych do procesu recyklingu, a następnie składowanych, powinna zostać włączona do ilości odpadów komunalnych zgłaszanych jako składowane przez państwo członkowskie, w którym zebrano odpady komunalne.
(4) Zgodnie z art. 5a ust. 1 lit. c) dyrektywy 1999/31/WE ilość odpadów komunalnych wprowadzanych do operacji unieszkodliwiania przez spalanie, a następnie składowanych, zalicza się do odpadów zgłaszanych jako składowane. Aby zapewnić, by ilość odpadów komunalnych zgłaszanych jako składowane nie obejmowała frakcji odpadów komunalnych podlegających operacjom unieszkodliwiania przez spalanie, które nie są faktycznie składowane, materiały pochodzące z odpadów komunalnych, które zostały następnie odzyskane z odpadów powstałych w wyniku operacji unieszkodliwiania przez spalanie, powinny zostać odliczone od wkładu w operację unieszkodliwiania przez spalanie.
(5) W art. 11a dyrektywy 2008/98/WE ustanowiono szczególną zasadę dotyczącą obliczania ilości odpadów komunalnych przygotowanych do ponownego użycia, która wyklucza wszelkie odpady usunięte w wyniku operacji sprawdzania, oczyszczania lub naprawy umożliwiających ponowne użycie bez dalszego sortowania lub przetwarzania wstępnego. Jeżeli takie usunięte odpady są następnie składowane, należy uwzględnić je w ilości odpadów komunalnych zgłaszanych jako składowane, aby uniknąć sytuacji, w której nie są one zgłaszane ani jako przeznaczone do ponownego użycia, ani jako składowane, oraz w celu zapewnienia, aby dane dotyczące odpadów komunalnych były spójne i odzwierciedlały rzeczywistą skalę składowania.
(6) Zgodnie z art. 4 ust. 1 decyzji wykonawczej (UE) 2019/1004 odpady usunięte podczas recyklingu bioodpadów komunalnych nie są wliczane do współczynników recyklingu odpadów komunalnych. Jeżeli takie usunięte odpady są następnie składowane, należy uwzględnić je w ilości odpadów komunalnych zgłaszanych jako składowane, aby uniknąć sytuacji, w której nie są one zgłaszane ani jako poddane recyklingowi, ani jako składowane, oraz w celu zapewnienia, aby dane dotyczące odpadów komunalnych były spójne i odzwierciedlały rzeczywistą skalę składowania.
(7) Zgodnie z art. 5a ust. 1 lit. d) dyrektywy 1999/31/WE ilości odpadów powstałych podczas recyklingu odpadów komunalnych, które są następnie składowane, nie zalicza się do masy odpadów komunalnych zgłaszanych jako składowane. W celu zapewnienia spójności z punktami obliczeniowymi dotyczącymi recyklingu odpadów komunalnych określonymi w decyzji wykonawczej (UE) 2019/1004 należy sprecyzować, że odpady wytwarzane podczas procesów recyklingu odnoszą się do odpadów wytworzonych w trakcie ponownego przetwarzania, które odbywa się po tych punktach obliczeniowych.
(8) Państwa członkowskie są zobowiązane do przekazywania danych dotyczących wdrażania art. 5 ust. 2, 5 i 6 dyrektywy 1999/31/WE w formacie ustalonym przez Komisję. Do danych dołącza się sprawozdanie z kontroli jakości. Format ten powinien zapewniać, aby zgłaszane informacje były wystarczającą podstawą do weryfikacji i monitorowania osiągnięcia celów określonych w art. 5 ust. 2, 5 i 6 wspomnianej dyrektywy.
(9) Do celów zgłaszania danych dotyczących osiągnięcia celów w zakresie składowania odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, określonych w art. 5 ust. 2 dyrektywy 1999/31/WE, państwa członkowskie stosowały format określony w decyzji Komisji 2000/738/WE 5 . Ponieważ przepisy tej decyzji dotyczące składania sprawozdań z wdrażania dyrektywy 1999/31/WE stały się nieaktualne, należy uchylić tę decyzję. W celu zapewnienia ciągłości należy przyjąć przepisy przejściowe dotyczące terminu zgłaszania danych na temat wdrożenia art. 5 ust. 2 dyrektywy 1999/31/WE w odniesieniu do lat referencyjnych 2016 i 2017.
(10) Zasady obliczania, weryfikacji i zgłaszania danych dotyczących wdrożenia art. 5 ust. 5 i 6 dyrektywy 1999/31/WE są ściśle związane z przepisami określającymi formaty zgłaszania tych danych i danych dotyczących wdrożenia art. 5 ust. 2 tej dyrektywy. Aby zapewnić spójność między tymi przepisami i ułatwić do nich dostęp, oba zbiory przepisów należy określić w jednej decyzji.
(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 39 dyrektywy 2008/98/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Karmenu VELLA | |
Członek Komisji |
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.290.18 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2019/1885 ustanawiająca zasady obliczania, weryfikacji i zgłaszania danych dotyczących składowania odpadów komunalnych zgodnie z dyrektywą Rady 1999/31/WE oraz uchylająca decyzję Komisji 2000/738/WE |
Data aktu: | 06/11/2019 |
Data ogłoszenia: | 11/11/2019 |
Data wejścia w życie: | 11/11/2019 |