KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 1 , w szczególności jego art. 65 ust. 6,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2017/625 niektóre kategorie zwierząt i towarów podlegają systematycznym kontrolom w punktach kontroli granicznej przed wprowadzeniem do Unii.
(2) Z art. 65 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2017/625 wynika, że jeżeli podejrzewa się nieuczciwe lub oszukańcze praktyki ze strony podmiotu odpowiedzialnego za przesyłkę lub jeżeli ma miejsce poważne lub wielokrotne naruszenie przepisów, o których mowa w art. 1 ust. 2 wspomnianego rozporządzenia, właściwe organy powinny nasilić w punktach kontroli granicznej kontrole urzędowe przesyłek o takim samym zastosowaniu lub pochodzeniu. Zgodnie z art. 65 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2017/625 o decyzji właściwych organów o przeprowadzaniu wzmożonych kontroli należy powiadomić Komisję i państwa członkowskie za pośrednictwem systemu zarządzania informacjami w zakresie kontroli urzędowych (system IMSOC), o którym mowa w art. 131 wspomnianego rozporządzenia.
(3) Aby zapewnić zharmonizowane podejście do skoordynowanego przeprowadzania wzmożonych kontroli urzędowych dotyczących niektórych towarów wprowadzanych do Unii, należy ustanowić szczegółowe procedury skoordynowanego przeprowadzania tych kontroli, w tym zasady dotyczące roli systemu IMSOC w tym kontekście. Ze względów praktycznych skoordynowane przeprowadzanie wzmożonych kontroli na granicach powinno być ograniczone do kategorii przesyłek, w przypadku których można określić zakład pochodzenia wymieniony w wykazie, tj. do przesyłek produktów pochodzenia zwierzęcego, materiału biologicznego, produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów złożonych.
(4) Po otrzymaniu powiadomień od właściwych organów zgodnie z art. 65 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2017/625 Komisja powinna w szczególności ocenić, czy niezgodność z przepisami polega na podejrzewanych nieuczciwych lub oszukańczych praktykach, czy na potencjalnie poważnym lub wielokrotnym naruszeniu przepisów, o których mowa w art. 1 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2017/625 - na przykład na wprowadzeniu do obrotu produktów pochodzenia zwierzęcego, w których poziomy zanieczyszczeń lub pozostałości weterynaryjnych produktów leczniczych przekraczają najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości, lub produktów, które nie są zgodne z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2073/2005 2 .
(5) Aby poddanie małych przesyłek kontrolom urzędowym pozwoliło zmniejszyć ryzyko nieuczciwych lub oszukańczych praktyk, łączna masa przesyłek zgodnych z przepisami wymagana do zakończenia skoordynowanego przeprowadzania wzmożonych kontroli urzędowych powinna wynosić co najmniej dziesięć razy więcej, niż wynosi masa przesyłki, z powodu której wprowadzono ten środek. Aby jednak zapobiec niedopuszczalnemu obciążeniu administracyjnemu i finansowemu właściwych organów i podmiotów, należy ustalić maksymalną łączną masę przesyłek zgodnych z przepisami wymaganą do zakończenia skoordynowanego przeprowadzania wzmożonych kontroli urzędowych.
(6) Jeżeli podczas skoordynowanego przeprowadzania wzmożonych kontroli urzędowych trzy przesyłki wprowadzane do Unii wykażą ten sam rodzaj naruszenia, o którym mowa w powiadomieniu zgodnie z art. 65 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2017/625, należy kontynuować skoordynowane przeprowadzanie wzmożonych kontroli urzędowych aż do momentu, gdy wyniki tych kontroli oraz działania właściwych organów zainteresowanych państw trzecich będą zadowalające. W takim przypadku Komisja powinna zwrócić się do właściwych organów państw trzecich o przeprowadzenie niezbędnych dochodzeń i wprowadzenie środków w celu rozwiązania problemu w zakładzie pochodzenia oraz o złożenie Komisji sprawozdania na ten temat.
(7) Ze względu na skuteczność systemu kontroli państwa członkowskie powinny mieć możliwość wyłączenia pewnych przesyłek ze skoordynowanego przeprowadzania wzmożonych kontroli urzędowych, jeżeli te przesyłki mają być objęte zakazem wprowadzenia do Unii z powodów innych niż naruszenie, w odniesieniu do którego prowadzi się skoordynowane wzmożone kontrole urzędowe.
(8) Ze względu na to, że rozporządzenie (UE) 2017/625 stosuje się od dnia 14 grudnia 2019 r., niniejsze rozporządzenie powinno również stosować się od tej daty.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: