a także mając na uwadze, co następuje:(1) W dyrektywie wykonawczej Komisji 2014/96/UE 2 określono wymagania dotyczące etykietowania materiału rozmnożeniowego roślin sadowniczych oraz roślin sadowniczych przeznaczonych do produkcji owoców w celu zapewnienia tożsamości i identyfikowalności tego materiału rozmnożeniowego i tych roślin sadowniczych podczas wprowadzania do obrotu.
(2) Zgodnie z tą dyrektywą Komisja do dnia 1 stycznia 2019 r. miała dokonać przeglądu stosowania kolorowych etykiet dla materiału rozmnożeniowego roślin sadowniczych oraz roślin sadowniczych, który to materiał i rośliny należą do kategorii przedelitarnej, elitarnej lub kwalifikowanej.
(3) Badanie przeprowadzone przez Komisję wykazało, że większość państw członkowskich opowiada się za obowiązkowym stosowaniem kolorowych etykiet dla kategorii przedelitarnej, elitarnej lub kwalifikowanej materiału rozmnożeniowego i roślin sadowniczych. Z badania tego wynika również, że kilka państw członkowskich wprowadza do obrotu materiał Conformitas Agraria Communitatis ("CAC") z żółtym dokumentem dostawcy w postaci etykiety umieszczanej na materiale CAC.
(4) W celu uwzględnienia praktyk istniejących w państwach członkowskich oraz w celu zapewnienia wyraźnego rozróżnienia między dokumentem dostawcy dotyczącym materiału CAC a urzędowymi etykietami dla materiału przedelitarnego, elitarnego i kwalifikowanego kolor etykiety CAC powinien być żółty, jeżeli dokument dostawcy jest umieszczany na materiale CAC. Nie należy określać żadnego szczególnego koloru dla dokumentu dostawcy, jeżeli nie jest on umieszczany na materiale CAC, ponieważ w takim przypadku nie ma ryzyka pomylenia go z żadną inną etykietą lub innym dokumentem.
(5) W dyrektywie wykonawczej 2014/96/UE nie zalecono określonego koloru dla dokumentu dostawcy, gdy jest on umieszczany na materiale CAC w postaci etykiety. Niektóre państwa członkowskie stosują obecnie kolor inny niż żółty w przypadku tych etykiet. Aby uniknąć zakłóceń w handlu, należy umożliwić państwom członkowskim zezwalanie, w okresie przejściowym, na wprowadzanie do obrotu materiału CAC, na którym umieszczono etykiety w kolorze innym niż żółty, na ich własnym terytorium, na którym stosuje się już te kolorowe etykiety do dnia 1 kwiet nia 2020 r.
(6) Ponadto doświadczenie pokazuje, że treść dokumentu dostawcy można by uprościć, aby zapewnić większą elastyczność przy wprowadzaniu do obrotu materiału CAC w każdym z państw członkowskich. Gdy dokument dostawcy zawiera mniej informacji, dostawcy jest łatwiej zmniejszyć jego rozmiar, tak by można było umieścić ten dokument na materiale CAC, który ma być wprowadzony do obrotu. Z tego względu podawanie informacji o ilości materiału CAC wprowadzanego do obrotu oraz o państwie członkowskim, w którym wyprodukowano materiał CAC, w przypadku gdy jest ono inne niż państwo członkowskie, w którym sporządzono dokument dostawcy, powinno być nieobowiązkowe.
(7) Z uwagi na zmiany, które należy wprowadzić w wymaganiach dotyczących etykietowania materiału rozmnożeniowego roślin sadowniczych oraz roślin sadowniczych, który to materiał i rośliny należą do wszystkich kategorii ustalonych do celów wprowadzania do obrotu, oraz w wymaganiach dotyczących dokumentu dostawcy, należy zmienić dyrektywę wykonawczą 2014/96/UE.
(8) Aby zapewnić właściwym organom i dostawcom odpowiedni czas na dostosowanie się do nowych wymagań, niniejsza dyrektywa powinna mieć zastosowanie od dnia 1 kwietnia 2020 r.
(9) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz, Sekcja ds. Materiału Rozmnożeniowego oraz Roślin Rodzajów i Gatunków Owocowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ: