Decyzja wykonawcza 2019/1733 w sprawie oceny dokonanej zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 w odniesieniu do przyznanego przez Zjednoczone Królestwo tymczasowego zwolnienia z niektórych przepisów rozporządzenia Komisji (UE) nr 1178/2011 (Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2019/1733
z dnia 15 października 2019 r.
w sprawie oceny dokonanej zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 w odniesieniu do przyznanego przez Zjednoczone Królestwo tymczasowego zwolnienia z niektórych przepisów rozporządzenia Komisji (UE) nr 1178/2011

(notyfikowana jako dokument nr C(2019) 7401)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 17 października 2019 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 71 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 19 października 2018 r. Zjednoczone Królestwo powiadomiło Komisję, Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego ("Agencja") i inne państwa członkowskie o przyznaniu wszystkim osobom, które ubiegają się o licencję pilota, zwolnienia z wymagań określonych w pkt MED.B.001 lit. d) pkt 1 ppkt (i) załącznika IV (Część-MED) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1178/2011 2 .

(2) Zwolnienie przyznane przez Zjednoczone Królestwo rozszerza zakres stosowania pkt MED.B.001 lit. d) pkt 1 ppkt (i) załącznika IV (Część-MED) do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011 na wszystkie osoby ubiegające się o pierwsze wydanie licencji pilota zawodowego ("CPL"), licencji pilota w załodze wieloosobowej ("MPL") lub licencji pilota liniowego ("ATPL").

(3) Zgodnie z pkt MED.B.001 lit. d) pkt 1 ppkt (i) jedynie posiadaczom licencji CPL, MPL lub ATPL, którzy nie spełniają w pełni wymagań ustanowionych dla uzyskania orzeczenia lekarskiego 1. klasy, może zostać wydane orzeczenie lekarskie z ograniczeniem operacyjnym w załodze wieloosobowej ("OML") ważne wyłącznie w przypadku pełnienia funkcji lub w obecności wykwalifikowanego drugiego pilota.

(4) Władze Zjednoczonego Królestwa wyjaśniły, że przyznane zwolnienie jest niezbędne z trzech powodów. Po pierwsze, według władz Zjednoczonego Królestwa obecne brzmienie pkt MED.B.001 lit. d) pkt 1 ppkt (i) załącznika IV (Część-MED) do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011 jest sprzeczne z ustawą Zjednoczonego Królestwa o równości z 2010 r., która zobowiązuje do dokonania uzasadnionych dostosowań w celu uniknięcia postawienia osób niepełnosprawnych w gorszej sytuacji w porównaniu z osobami pełnosprawnymi. Po drugie, władze Zjednoczonego Królestwa powołują się na pilne potrzeby operacyjne wynikające z niedoboru wykwalifikowanych członków załóg lotniczych w Zjednoczonym Królestwie, wyjaśniając, że przedmiotowe zwolnienie ułatwiłoby Zjednoczonemu Królestwu poradzenie sobie z tym systemowym problemem. Po trzecie, władze Zjednoczonego Królestwa uważają, że istnieje nieuzasadniona niespójność między wspomnianym pkt MED.B.001 lit. d) pkt 1 ppkt (i) oraz pkt MEDA.030 załącznika IV (Część-MED) do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011, gdyż ten ostatni dotyczy zarówno osób ubiegających się o licencję pilota zawodowego, jak i posiadaczy takiej licencji. Władze Zjednoczonego Królestwa przedstawiły również opis różnych środków łagodzących towarzyszących przyznanemu przez nie zwolnieniu.

(5) Po dokonaniu oceny Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego wydała w dniu 15 lipca 2019 r. negatywne zalecenie w sprawie przedmiotowego zwolnienia.

(6) Komisja zgadza się z zaleceniem Agencji.

(7) Zgodnie z art. 71 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139 państwo członkowskie może przyznać zwolnienie jedynie w przypadku gdy jest ono przyznawane wszystkim osobom fizycznym lub prawnym podlegającym temu rozporządzeniu w przypadku pilnych nieprzewidzianych okoliczności mających wpływ na te osoby lub w przypadku pilnych potrzeb operacyjnych tych osób, oraz gdy spełnione są wszystkie warunki określone w lit. a)-d) tego artykułu.

(8) Komisja jest zdania, że zwolnienie to nie jest uzasadnione pilnymi nieprzewidzianymi okolicznościami mającymi wpływ na osoby ubiegające się o licencje CPL, MPL lub ATPL ani nie służy zaspokojeniu pilnych potrzeb operacyjnych tych osób.

(9) Jeśli chodzi o pilne nieprzewidziane okoliczności lub pilne potrzeby operacyjne Komisja stwierdza, że osoba ubiegająca się o licencję CPL, MPL lub ATPL, u której występuje określone schorzenie, nie wykonuje jeszcze w ogóle operacji statkiem powietrznym na podstawie licencji CPL, MPL lub ATPL. W rzeczywistości osoba taka zamierza jedynie rozpocząć naukę zawodu związanego z lotnictwem i w związku z tym nie można wykazać żadnych pilnych nieprzewidzianych okoliczności mających wpływ na taką osobę ani też żadnych pilnych potrzeb operacyjnych takiej osoby. Uzasadnienie oparte na rzekomym nierównym traktowaniu osób ubiegających się o licencje nie powoduje zmiany tej konkluzji, gdyż schorzenia tych osób nie mają charakteru pilnego ani nieprzewidzianego.

(10) Ponadto Komisja zauważa, że przyznane zwolnienie ma charakter ogólny i stosuje się do każdej osoby ubiegającej się o pierwotne wydanie orzeczenia lekarskiego 1. klasy, które wymaga uzupełnienia o ograniczenie OML. Celem tego zwolnienia jest zatem ogólna zmiana prawa Unii i otwarcie możliwości ubiegania się o ograniczenie OML dla nowej kategorii osób ubiegających się o licencje bez uwzględnienia szczególnych potrzeb operacyjnych tych osób. W rzeczywistości zwolnienie służy rozwiązaniu ekonomicznego problemu niedostatecznej liczby pilotów u przewoźników lotniczych w przyszłości, a nie zaspokojeniu pilnych potrzeb operacyjnych osób ubiegających się o licencje.

(11) Komisja przyznaje wprawdzie, że kwestia niedostatecznej liczby pilotów może stanowić problem systemowy dla niektórych państw członkowskich, jednakże takie uzasadnienie wykracza poza zakres dopuszczalny na mocy art. 71 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139.

(12) Komisja uważa ponadto, że przedmiotowe zwolnienie nie spełnia warunku określonego w art. 71 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) 2018/1139, gdyż nie są spełnione wymogi zapewnienia bezpieczeństwa i zgodności z odpowiednimi zasadniczymi wymogami rozporządzenia (UE) 2018/1139 oraz stosownego aktu wykonawczego, tj. rozporządzenia (UE) nr 1178/2011.

(13) Punkt MED.B.001 lit. d) pkt 1 ppkt (i) załącznika IV (Część-MED) do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011 opiera się na założeniu, że jedynie doświadczeni piloci (tj. posiadacze licencji CPL, MPL lub ATPL) mogą zostać zwolnieni z niektórych wymogów medycznych, gdyż zdobyte doświadczenie ułatwia im lepsze radzenie sobie ze zwiększonym stresem powodowanym przez ich schorzenia. Tacy doświadczeni piloci posiadają również rozwinięte umiejętności planowania lotu i w związku z tym są w stanie podjąć odpowiednie działania w zakresie bezpieczeństwa, gdy tylko wystąpią pierwsze objawy ich schorzeń. Tacy doświadczeni piloci mogą wykonywać loty wyłącznie w przypadku pełnienia funkcji wykwalifikowanego drugiego pilota lub w obecności wykwalifikowanego drugiego pilota.

(14) Na podstawie aktualnego poziomu wiedzy medycznej nie można zagwarantować wystarczającego poziomu bezpieczeństwa w sytuacji, gdy niedoświadczony pilot musi zmagać się ze swoim schorzeniem i jednocześnie w trakcie lotu pojawia się stresujący lub nieoczekiwany problem. Postęp wiedzy medycznej może wprawdzie pozwolić na zniesienie ograniczeń w przypadku niektórych z tych schorzeń, jednak tego rodzaju decyzje powinny być podejmowane wyłącznie przy należytym uwzględnieniu aspektów bezpieczeństwa w odniesieniu do każdej kategorii schorzeń i po konsultacji z lekarzami, a nie na podstawie jednego, ogólnego zwolnienia, które nie uwzględnia odpowiednich aspektów. Środki łagodzące zaproponowane przez władze Zjednoczonego Królestwa nie prowadzą do zmiany tej konkluzji. W rzeczywistości władze Zjednoczonego Królestwo nie zaproponowały w odniesieniu do zwolnienia żadnych środków zmniejszających ryzyko związane z bezpieczeństwem oprócz regularnej oceny ryzyka przeprowadzanej w trakcie każdego badania lotniczo-lekarskiego.

(15) W rezultacie wdrożenie przedmiotowego zwolnienia negatywnie wpływa na poziom bezpieczeństwa i zwolnienie jest niezgodne z ogólnymi celami w zakresie bezpieczeństwa określonymi w rozporządzeniu (UE) 2018/1139.

(16) W dniu 29 marca 2017 r. Zjednoczone Królestwo notyfikowało swój zamiar wystąpienia z Unii Europejskiej zgodnie z art. 50 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE). Zgodnie z art. 50 ust. 3 TUE Traktaty przestają mieć zastosowanie do występującego państwa od dnia wejścia w życie umowy o wystąpieniu lub, w przypadku jej braku, dwa lata po notyfikacji, chyba że Rada Europejska w porozumieniu z danym państwem członkowskim podejmie jednomyślnie decyzję o przedłużeniu tego okresu. Okres ten został przedłużony dwukrotnie, ostatnio na mocy decyzji Rady Europejskiej (UE) 2019/584 3 , która przedłużyła go do dnia 31 października 2019 r.

(17) W dniu 11 stycznia 2019 r., decyzją (UE) 2019/274 4 , Rada zatwierdziła podpisanie umowy o wystąpieniu uzgodnionej na szczeblu negocjatorów w dniu 14 listopada 2018 r. Unia potwierdziła, że jest gotowa do szybkiego podpisania umowy i zawarcia jej w przypadku zatwierdzenia przez Parlament Zjednoczonego Królestwa umowy o wystąpieniu. Część czwarta umowy o wystąpieniu 5  przewiduje okres przejściowy rozpoczynający się z dniem wejścia w życie umowy, podczas którego prawo Unii nadal ma zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie, jak określono w tej umowie.

(18) W każdym przypadku niniejsza decyzja ma zastosowanie jedynie dopóty, dopóki prawo Unii ma zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zwolnienie z wymagań określonych w pkt MED.B.001 lit. d) pkt 1 ppkt (i) załącznika IV (Część-MED) do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011, przyznane przez Zjednoczone Królestwo i zgłoszone Komisji, Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego i innym państwom członkowskim w dniu 19 października 2018 r., które umożliwia zwolnienie przyszłych pilotów z określonych wymagań w zakresie medycyny lotniczej, nie spełnia warunków określonych w art. 71 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.

Sporządzono w Brukseli dnia 15 października 2019 r.
W imieniu Komisji
Violeta BULC
Członek Komisji
1 Dz.U. L 212 z 22.8.2018, s. 1.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1178/2011 z dnia 3 listopada 2011 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do załóg w lotnictwie cywilnym zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz.U. L 311 z 25.11.2011, s. 1).
3 Decyzja Rady Europejskiej (UE) 2019/584 przyjęta w porozumieniu ze Zjednoczonym Królestwem z dnia 11 kwietnia 2019 r. przedłużająca okres, o którym mowa w art. 50 ust. 3 TUE (Dz.U. L 101 z 11.4.2019, s. 1).
4 Decyzja Rady (UE) 2019/274 z dnia 11 stycznia 2019 r. w sprawie podpisania, w imieniu Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej, Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz.U. L 47 I z 19.2.2019, s. 1).
5 Umowa o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz.U. C 144 I z 25.4.2019, s. 1).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.264.39

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2019/1733 w sprawie oceny dokonanej zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 w odniesieniu do przyznanego przez Zjednoczone Królestwo tymczasowego zwolnienia z niektórych przepisów rozporządzenia Komisji (UE) nr 1178/2011 (Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)
Data aktu: 15/10/2019
Data ogłoszenia: 17/10/2019