(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 23 sierpnia 2019 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2007/2/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 marca 2007 r. ustanawiającą infrastrukturę informacji przestrzennej we Wspólnocie Europejskiej (INSPIRE) 1 , w szczególności jej art. 21 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa 2007/2/WE wymaga, aby państwa członkowskie monitorowały wdrażanie swoich infrastruktur informacji przestrzennej i korzystanie z tych infrastruktur oraz aby składały sprawozdania w tym zakresie. Decyzja Komisji 2009/442/WE 2 wdraża dyrektywę 2007/2/WE w zakresie monitorowania i sprawozdawczości. Doświadczenia z poprzednich sprawozdań i wniosków z ostatnich ocen (ocena REFIT dyrektywy 2007/2/WE 3 , ocena adekwatności sprawozdawczości i monitorowania polityki UE w zakresie ochrony środowiska 4 ) wykazały potrzebę uproszczenia i usprawnienia monitorowania i sprawozdawczości, wsparcia w zakresie lepszego porównywania postępów we wdrażaniu dyrektywy we wszystkich państwach członkowskich oraz umożliwienia dokonywania przeglądów krajowych i ogólnounijnych przy jednoczesnym zmniejszeniu obciążeń administracyjnych związanych z monitorowaniem i sprawozdawczością. Zaktualizowane informacje należy gromadzić w sposób prostszy, porównywalny i mniej uciążliwy dla wszystkich podmiotów sprawozdających. Ponadto znaczna liczba wskaźników uniemożliwiała jasny wgląd w postępy we wdrażaniu. Wskaźników było zbyt wiele i nie wszystkie były właściwe. W związku z tym należy zastąpić decyzję 2009/442/WE.
(2) Monitorowanie powinno opierać się na zestawie wskaźników obliczonych na podstawie danych zebranych od organów publicznych. Wskaźniki te posłużą do oceny postępów we wdrażaniu dyrektywy 2007/2/WE w państwach członkowskich i zostaną wykorzystane do oceny skuteczności dyrektywy w realizowaniu jej celów. W związku z tym wskaźniki określone w niniejszym akcie zostały wybrane zgodnie z ogólną logiką interwencji dyrektywy 2007/2/WE i dotyczą wymogów w zakresie identyfikacji potrzebnych danych przestrzennych (art. 3), dokumentowania zidentyfikowanych danych przestrzennych poprzez metadane (art. 4), zapewnienia, aby udokumentowane dane przestrzenne były dostępne online za pośrednictwem usług sieciowych umożliwiających ich wyszukiwanie, przeglądanie i pobieranie (art. 6 i 7), a także w zakresie organizacji danych przestrzennych w interoperacyjnych modelach danych ze wspólnym słownictwem (art. 5).
(3) Aby zminimalizować obciążenia administracyjne związane z monitorowaniem, wskaźniki należy obliczać na podstawie metadanych ze zbiorów danych przestrzennych i usług danych przestrzennych stworzonych i opublikowanych przez państwa członkowskie zgodnie z art. 5 dyrektywy 2007/2/WE, aby państwa członkowskie nie musiały obliczać wskaźników ręcznie oraz przedstawiać wykazu zbiorów danych przestrzennych i usług danych przestrzennych odpowiadających tematom wymienionym w załącznikach I, II i III do dyrektywy 2007/2/WE każdego roku zgodnie z decyzją 2009/442/WE. Przy obliczaniu wskaźników monitorowania uwzględniane będą jedynie metadane publikowane przez państwa członkowskie. Metadane, które nie zostały opublikowane, nie są wyszukiwane i nie stanowią wkładu do infrastruktury informacji przestrzennej, będą pomijane przy obliczaniu wskaźników do celów monitorowania.
(4) W celu zminimalizowania obciążenia administracyjnego związanego ze sprawozdawczością państwa członkowskie powinny składać sprawozdania dotyczące wyłącznie tych aspektów swojej infrastruktury informacji przestrzennej, które uległy zmianie od czasu przedłożenia ostatniego sprawozdania zgodnie z art. 21 ust. 3 dyrektywy 2007/2/WE.
(5) Aby zapewnić spójne i porównywalne podejście do monitorowania i sprawozdawczości w całej Unii, państwa członkowskie powinny monitorować co najmniej wspólny podzbiór zbiorów danych przestrzennych i składać sprawozdania na temat możliwości ich uzyskania, dostępności i interoperacyjności. Tym wspólnym podzbiorem powinny być zbiory danych przestrzennych używane już przez państwa członkowskie do celów sprawozdawczości na podstawie przepisów UE w zakresie ochrony środowiska określonych w sprawozdaniu Komisji 5 "Działania usprawniające sprawozdawczość w dziedzinie środowiska" w następstwie kompleksowej oceny adekwatności sprawozdawczości i monitorowania w zakresie polityki ochrony środowiska UE 6 .
(6) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu utworzonego na mocy art. 22 dyrektywy 2007/2/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Karmenu VELLA | |
Członek Komisji |
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.220.1 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2019/1372 w sprawie wykonania dyrektywy 2007/2/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie monitorowania i sprawozdawczości |
Data aktu: | 19/08/2019 |
Data ogłoszenia: | 23/08/2019 |
Data wejścia w życie: | 23/08/2019 |