uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a),
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) kaptanu, cyjazofamidu, krezoksymu metylu, lambda-cyhalotryny, pyraklostrobiny i teflubenzuronu określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP aminopyralidu, mandipropamidu, spiromesifenu, spirotetramatu i tetrakonazolu określono w części A załącznika III do tego rozporządzenia. W przypadku flutianilu nie określono NDP ani nie ujęto tej substancji w załączniku IV do tego rozporządzenia, wobec czego stosuje się do niej wartość wzorcową wynoszącą 0,01 mg/kg, określoną w art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia.
(2) W ramach procedury udzielania zezwoleń na stosowanie środków ochrony roślin zawierających substancję czynną aminopyralid w odniesieniu do jęczmienia, prosa zwyczajnego, owsa zwyczajnego, żyta zwyczajnego i sorgo japońskiego złożono wniosek w sprawie zmiany obecnych NDP zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(3) W przypadku kaptanu wniosek taki złożono w odniesieniu do żurawin i chmielu. W przypadku cyjazofamidu wniosek taki złożono w odniesieniu do ziemniaków, pomidorów i dyniowatych. W przypadku krezoksymu metylu wniosek taki złożono w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego w związku ze stosowaniem tej substancji czynnej na powierzchni pasz. W przypadku lambda-cyhalotryny wniosek taki złożono w odniesieniu do selera, fenkułu włoskiego / kopru włoskiego, ziaren soi zwyczajnej, ziaren słonecznika i ryżu siewnego. W przypadku mandipropamidu wniosek taki złożono w odniesieniu do buraków, rzodkwi zwyczajnej, kalafiorów, brukselki/kapusty brukselskiej, cykorii warzywnej, grochu (bez strąków) i karczochów zwyczajnych. W przypadku pyraklostrobiny wniosek taki złożono w odniesieniu do owoców cytrusowych, winogron stołowych, kapustnych kwitnących, kapusty głowiastej, "sałat i warzyw sałatowych", "szpinaku i podobnych liści", karczochów zwyczajnych, porów i ziaren soi zwyczajnej. W przypadku spirotetramatu wniosek taki złożono w odniesieniu do "pozostałych drobnych owoców i jagód", kiwi, czosnku, fenkułu włoskiego/kopru włoskiego i rabarbaru. W przypadku tetrakonazolu wniosek taki złożono w odniesieniu do kaki, siemienia lnianego i nasion maku.
(4) Zgodnie z art. 6 ust. 2 i 4 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 złożono wnioski o tolerancje importowe w odniesieniu do mandipropamidu stosowanego w Nigerii i Kamerunie na powierzchni ziaren kakaowych, pyraklostrobiny stosowanej w Indonezji na powierzchni ryżu siewnego, w Brazylii na powierzchni ziaren kawy, marakui i ananasów oraz w Stanach Zjednoczonych na powierzchni owoców hebanowca wirginijskiego i trzciny cukrowej, a także w odniesieniu do spiromesifenu stosowanego w Brazylii na powierzchni ziaren kawy i tefluben-zuronu stosowanego w Brazylii na powierzchni grejpfrutów i mandarynek. Wnioskodawcy twierdzą, że dozwolone zastosowania tych substancji na wspomnianych uprawach w powyższych krajach skutkują pozostałościami przekraczającymi NDP wskazane w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005 oraz że konieczne jest ustanowienie wyższych NDP, aby uniknąć barier handlowych w odniesieniu do przywozu tych upraw.
(5) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wnioski te zostały poddane ocenie przez zainteresowane państwa członkowskie, a sprawozdania z oceny przekazano Komisji.
(6) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") dokonał oceny wniosków i sprawozdań z oceny, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz, w stosownych przypadkach, dla zwierząt, i wydał uzasadnione opinie dotyczące proponowanych NDP 2 . Urząd przekazał te opinie wnioskodawcom, Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości.
(7) W odniesieniu do kaptanu wnioskodawca przedłożył informacje wcześniej niedostępne w trakcie przeglądu przeprowadzonego zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 396/2005: zwalidowaną metodę analityczną dotyczącą matryc o wysokiej zawartości wody i kwasu oraz udostępnił na rynku wzorce odniesienia dla 3-OH THPI i 5-OH THPI.
(8) W odniesieniu do cyjazofamidu wnioskodawca przedłożył takie brakujące wcześniej informacje dotyczące warunków przechowywania w postaci zamrożonej.
(9) W odniesieniu do krezoksymu metylu wnioskodawca przedłożył nowe badanie stabilności przy przechowywaniu produktów pochodzenia zwierzęcego w celu wykazania ważności badania żywieniowego na przeżuwaczach.
(10) W odniesieniu do pyraklostrobiny wnioskodawca przedłożył brakujące badania pozostałości dotyczące winogron stołowych oraz zwalidowaną metodę analityczną dotyczącą ziaren kawy. W odniesieniu do zastosowań pyraklo-strobiny na powierzchni owoców hebanowca wirginijskiego, "szpinaku i podobnych liści" oraz trzciny cukrowej przedłożone dane były niewystarczające do określenia nowych NDP. W odniesieniu do zastosowań tej substancji czynnej na powierzchni endywii o liściach szerokich Urząd nie zalecił podwyższenia obecnego NDP, ponieważ nie można było wykluczyć ryzyka dla konsumentów.
(11) W odniesieniu do lambda-cyhalotryny Urząd stwierdził, że przedstawione informacje nie są wystarczające, aby uzasadnić stosowanie w UE na powierzchni ziaren soi zwyczajnej i ziaren słonecznika. Urząd zalecił ustanowienie NDP dla ziaren soi zwyczajnej i ziaren słonecznika wynoszących odpowiednio 0,05 mg/kg i 0,2 mg/kg, co odpowiada obecnym kodeksowym poziomom pozostałości (CXL). Przedmiotowe poziomy CXL są bezpieczne dla konsumentów w Unii 3 .
(12) W odniesieniu do tetrakonazolu Urząd zalecił podwyższenie NDP dla tłuszczu drobiowego i jaj ptasich po zastosowaniu tej substancji czynnej na powierzchni paszy.
(13) W odniesieniu do wszystkich pozostałych wniosków Urząd stwierdził, że spełniono wszystkie wymogi dotyczące danych oraz że zmiany NDP, o które wystąpili wnioskodawcy, są dopuszczalne z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów przeprowadzonej dla 27 określonych grup konsumentów w Europie. Urząd wziął pod uwagę najnowsze informacje na temat właściwości toksykologicznych wspomnianych substancji. Ani w przypadku długotrwałego narażenia na przedmiotowe substancje w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych mogących je zawierać, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku dużej konsumpcji odnośnych produktów nie wykazano istnienia ryzyka przekroczenia dopuszczalnego dziennego spożycia ani ostrej dawki referencyjnej.
(14) W kontekście zatwierdzania substancji czynnej flutianil do dokumentacji skróconej włączono wniosek w sprawie NDP zgodnie z art. 8 ust. 1 lit. g) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 4 . Odpowiednie państwo członkowskie dokonało oceny tego wniosku zgodnie z art. 11 ust. 2 wspomnianego rozporządzenia. Urząd dokonał oceny wniosku i wydał wnioski z wzajemnej weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy, dotyczącej przedmiotowej substancji czynnej, w których zalecił określenie NDP z uwzględnieniem reprezentatywnych zastosowań na powierzchni winogron zgodnie ze stosowanymi w Unii dobrymi praktykami rolniczymi 5 .
(15) Na podstawie uzasadnionych opinii i wniosków Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(16) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(17) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for aminopyralid in certain cereals" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości aminopyralidu w niektórych zbożach). Dziennik EFSA 2019; 17(1):5534.
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue level for captan in cranberries" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości kaptanu w żurawinach). Dziennik EFSA 2018; 16(12):5499.
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue level for captan in hops" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości kaptanu w chmielu). Dziennik EFSA 2018; 16(12):
5498. "Reasoned opinion on the evaluation of confirmatory data following the Article 12 MRL review for cyazofamid" (Uzasadniona opinia dotycząca oceny danych potwierdzających w świetle przeglądu NDP cyjazofamidu zgodnie z art. 12). Dziennik EFSA 2018; 16(11):5487.
"Reasoned opinion on the evaluation of confirmatory data following the Article 12 MRL review for kresoxim-methyl" (Uzasadniona opinia dotycząca oceny danych potwierdzających w świetle przeglądu NDP krezoksymu metylu zgodnie z art. 12). Dziennik EFSA 2018; 16(11):5471.
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for lambda-cyhalothrin in celeries, fennel and rice" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości lambda-cyhalotryny w selerze, koprze włoskim i ryżu siewnym). Dziennik EFSA 2019; 17(1):5546.
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for mandipropamid in various crops" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości mandipropamidu w różnych uprawach). Dziennik EFSA 2019; 17(2):5599.
"Reasoned opinion on the setting of an import tolerance for mandipropamid in cocoa beans" (Uzasadniona opinia dotycząca określenia tolerancji importowej w odniesieniu do mandipropamidu w ziarnach kakaowych). Dziennik EFSA 2018; 16(11):5491. "Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for pyraclostrobin in soyabean" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pyraklostrobiny w ziarnach soi zwyczajnej). Dziennik EFSA 2018; 16(11):5466.
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels and setting of import tolerances for pyraclostrobin in various crops" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pyraklo-strobiny i określenia tolerancji importowych w odniesieniu do pyraklostrobiny w różnych uprawach). Dziennik EFSA 2018; 16(11):5488.
"Reasoned opinion on the setting of an import tolerance for pyraclostrobin in rice" (Uzasadniona opinia dotycząca określenia tolerancji importowej w odniesieniu do pyraklostrobiny w ryżu siewnym). Dziennik EFSA 2018; 16(11):5483. "Reasoned opinion on the evaluation of confirmatory data following the Article 12 MRL review for pyraclostrobin" (Uzasadniona opinia dotycząca oceny danych potwierdzających w świetle przeglądu NDP pyraklostrobiny zgodnie z art. 12). Dziennik EFSA 2018; 16(11):5472.
"Reasoned opinion on the setting of an import tolerance for spiromesifen in coffee beans" (Uzasadniona opinia dotycząca określenia tolerancji importowej w odniesieniu do spiromesifenu w ziarnach kawy). Dziennik EFSA 2019; 17(1):5558.
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for spirotetramat in various crops" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości spirotetramatu w różnych uprawach). Dziennik EFSA 2019; 17(1):5589.
"Reasoned opinion on the setting of import tolerances for teflubenzuron in grapefruits, mandarins and broccoli" (Uzasadniona opinia dotycząca określenia tolerancji importowych w odniesieniu do teflubenzuronu w grejpfrutach, mandarynkach i brokułach). Dziennik EFSA 2018; 16(11):5474.
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for tetraconazole in kaki/Japanese persimmon, linseeds and poppy seeds" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości tetrakonazolu w kaki/persymonie, siemieniu lnianym i nasionach maku). Dziennik EFSA 2019; 17(1):5577.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.165.23 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2019/1015 zmieniające załączniki II i III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości aminopyralidu, kaptanu, cyjazofamidu, flutianilu, krezoksymu metylu, lambda-cyhalotryny, mandipropamidu, pyraklostrobiny, spiromesifenu, spirotetramatu, teflubenzuronu i tetrakonazolu w określonych produktach lub na ich powierzchni |
Data aktu: | 20/06/2019 |
Data ogłoszenia: | 21/06/2019 |
Data wejścia w życie: | 11/07/2019 |