a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 2 ma na celu stopniowe wyeliminowanie odrzutów we wszystkich rodzajach unijnych połowów poprzez wprowadzenie obowiązku wyładunku w odniesieniu do połowów gatunków podlegających limitom połowowym.
(2) W art. 9 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 przewidziano przyjęcie planów wieloletnich zawierających środki ochronne w odniesieniu do połowów niektórych stad na danym obszarze geograficznym.
(3) Takie plany wieloletnie zawierają szczegóły realizacji obowiązku wyładunku i mogą upoważniać Komisję do dokładniejszego określenia tych szczegółów na podstawie wspólnych rekomendacji opracowanych przez państwa członkowskie.
(4) W dniu 4 lipca 2018 r. Parlament Europejski i Rada przyjęły rozporządzenie (UE) 2018/973 ustanawiające wieloletni plan w odniesieniu do stad dennych w Morzu Północnym oraz połowów eksploatujących te stada. W art. 11 tego rozporządzenia uprawnia się Komisję do przyjmowania aktów delegowanych określających szczegóły obowiązku wyładunku na podstawie wspólnych rekomendacji opracowanych przez państwa członkowskie.
(5) Belgia, Dania, Francja, Niemcy, Niderlandy, Szwecja i Zjednoczone Królestwo mają bezpośredni interes w zarządzaniu połowami w Morzu Północnym. Po konsultacji z Komitetem Doradczym ds. Morza Północnego oraz Regionalnym Komitetem Doradczym ds. Zasobów Pelagicznych Belgia, Dania, Francja, Niemcy, Niderlandy, Szwecja i Zjednoczone Królestwo przedstawiły Komisji w dniu 30 maja 2018 r. wspólną rekomendację dotyczącą szczegółów realizacji obowiązku wyładunku w odniesieniu do połowów dennych w Morzu Północnym. W dniu 30 sierpnia 2018 r. we wspólnej rekomendacji wprowadzono zmiany.
(6) Na podstawie tej wspólnej rekomendacji rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2018/2035 3 ustanowiono plan w zakresie odrzutów mający zastosowanie do tych połowów w latach 2019-2021.
(7) Belgia, Dania, Francja, Niemcy, Niderlandy, Szwecja i Zjednoczone Królestwo przedstawiły dodatkowe wspólne rekomendacje w dniach 6 listopada 2018 r. i 19 grudnia 2018 r., wprowadzające poprawki we wcześniejszej wspólnej rekomendacji z dnia 30 maja 2018 r., zmienionej w dniu 30 sierpnia 2018 r.
(8) Zgodnie z art. 18 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 Komisja ma ułatwiać współpracę państw członkowskich, w tym - w razie potrzeby - przez zapewnianie, aby odpowiednie organy naukowe wnosiły wkład naukowy. Przed przyjęciem rozporządzenia delegowanego (UE) 2018/2035 otrzymano od odpowiednich organów naukowych wkład naukowy, który zweryfikował Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF). Nowe wspólne rekomendacje zawierają poprawki o charakterze technicznym, a informacje naukowe, które ich dotyczą, nie uległy zmianie. Dodatkowy rodzaj narzędzia połowowego, o którym mowa we wspólnej rekomendacji, zalicza się do tej samej kategorii włoków. Jako że włok OTT objęty nową wspólną rekomendacją stanowi odmianę włoka dennego, ma on taki sam wpływ na środowisko jak inne narzędzia włóczone denne. W związku z tym doradztwo naukowe nie ulega zmianie. Jeśli chodzi o sformułowanie dotyczące wyłączeń de minimis, zgodnie z obecnym brzmieniem wartości procentowe de minimis należy obliczać na podstawie całkowitych rocznych połowów gatunków objętych obowiązkiem wyładunku o wielkości poniżej minimalnego rozmiaru odniesienia. Wartości procentowe wyłączeń de minimis należy jednak raczej obliczać na podstawie całkowitych rocznych połowów witlinka i dorsza.
(9) Zgodnie z art. 16 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2018/973 przed przyjęciem aktu delegowanego Komisja konsultuje się z ekspertami wyznaczonymi przez każde państwo członkowskie zgodnie z zasadami określonymi w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym w sprawie lepszego stanowienia prawa z dnia 13 kwietnia 2016 r. Środki przewidziane w nowych wspólnych rekomendacjach są zgodne z opinią grupy ekspertów ds. rybołówstwa, w której skład wchodzą przedstawiciele 28 państw członkowskich i Komisji oraz Parlamentu Europejskiego w charakterze obserwatora.
(10) We wspólnej rekomendacji z dnia 6 listopada 2018 r. proponuje się, by - w przypadku niektórych połowów - w kodach narzędzi połowowych dotyczących włoków uwzględnić narzędzie połowowe OTT. Poprawka techniczna wyjaśnia, że niektóre wyłączenia dla statków stosujących włoki mają również zastosowanie do zestawów dwuwłokowych dennych (dwa włoki montowane razem i trałowane przez jeden statek). W związku z tym, że we wspólnej rekomendacji otrzymanej w dniu 30 maja 2018 r. wymieniono już "włoki", co oznacza, że uwzględnione są wszystkie włoki, w tym zestawy dwuwłokowe, należy dodać odpowiedni kod narzędzia połowowego.
(11) We wspólnej rekomendacji z dnia 19 grudnia 2018 r. proponuje się, aby poprawić błąd dotyczący niektórych współczynników obliczeniowych dla wyłączeń de minimis w przypadku:
a) witlinka i dorsza atlantyckiego o wielkości poniżej minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony, złowionych przy użyciu włoków dennych w rejonie ICES 4c;
b) witlinka i dorsza atlantyckiego o wielkości poniżej minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony, złowionych przy użyciu włoków dennych w rejonach ICES 4a oraz 4b.
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2018/2035.
(13) W związku z tym, że środki określone w niniejszym rozporządzeniu mają bezpośredni wpływ na planowanie okresu połowu dla statków unijnych oraz na powiązaną działalność gospodarczą, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie natychmiast po jego opublikowaniu. Biorąc pod uwagę, że plan w zakresie odrzutów ustanowiony rozporządzeniem delegowanym (UE) 2018/2035 wszedł w życie z dniem 1 stycznia 2019 r., niniejsze rozporządzenie należy stosować z mocą wsteczną od dnia 1 stycznia 2019 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: