a także mając na uwadze, co następuje:(1) Informacje, jakie musi przedstawić osoba trzecia ubiegająca się o upoważnienie do oceny zgodności sekurytyzacji z kryteriami STS, o których mowa w art. 19-22 lub art. 23-26 rozporządzenia (UE) 2017/2402, powinny umożliwiać właściwemu organowi ocenę, czy i w jakim stopniu wnioskodawca spełnia warunki określone w art. 28 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/2402.
(2) Upoważniona osoba trzecia będzie mogła świadczyć usługi w zakresie oceny STS w całej Unii. We wniosku o udzielenie upoważnienia należy zatem w sposób kompleksowy określić osobę trzecią, ewentualną grupę, do której taka osoba należy, jak również zakres jej działalności. W odniesieniu do usług w zakresie oceny STS, które mają być świadczone, wniosek powinien zawierać przewidywany zakres usług, które mają być świadczone, oraz ich zasięg geograficzny.
(3) Aby ułatwić skuteczne wykorzystanie zasobów właściwych organów w zakresie udzielania upoważnień, każdy wniosek o udzielenie upoważnienia powinien zawierać tabelę wyraźnie określającą każdy przedłożony dokument i jego przydatność w odniesieniu do warunków, które muszą być spełnione w celu udzielenia upoważnienia.
(4) Aby umożliwić właściwemu organowi ocenę, czy opłaty pobierane przez osobę trzecią są niedyskryminacyjne oraz czy są wystarczające i odpowiednie do pokrycia kosztów świadczenia usług w zakresie oceny STS, zgodnie z wymogami zawartymi w art. 28 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2017/2402, osoba trzecia powinna przekazać kompleksowe informacje na temat polityki cenowej, kryteriów ustalania cen, struktur opłat i taryf opłat.
(5) Aby umożliwić właściwemu organowi ocenę, czy osoba trzecia jest w stanie zapewnić uczciwość i niezależność procesu oceny STS, osoba trzecia powinna przekazać informacje dotyczące struktury odpowiednich kontroli wewnętrznych. Ponadto w celu umożliwienia właściwemu organowi oceny tego, czy jakość operacyjnych środków ochronnych w procesie oceny STS jest wystarczająco wysoka do zapewnienia, aby na jej wyniki nie można było wpływać w sposób niepożądany, oraz w celu oceny, czy członkowie organu zarządzającego spełniają wymogi określone w art. 28 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (UE) 2017/2402, osoba trzecia powinna przekazać kompleksowe informacje na temat składu organu zarządzającego oraz kwalifikacji i reputacji każdego z jego członków.
(6) Koncentracja przychodów osoby trzeciej jest jednym z decydujących czynników uwzględnianych w ocenie jej niezależności i uczciwości. Źródłem koncentracji przychodów może być nie tylko jedno przedsiębiorstwo; może ona również wynikać z uzyskiwania znacznej części przychodów od grupy przedsiębiorstw powiązanych gospodarczo. W tym kontekście grupę przedsiębiorstw powiązanych gospodarczo należy rozumieć jako grupę związanych jednostek, o których mowa w paragrafie 9 lit. b) międzynarodowego standardu rachunkowości 24 ("Ujawnianie informacji na temat podmiotów powiązanych") w załączniku do rozporządzenia Komisji (WE) nr 1126/2008 2 , przy czym terminy "jednostka" i "jednostka sprawozdawcza" należy rozumieć jako odnoszące się do "przedsiębiorstwa" do celów niniejszego rozporządzenia.
(7) Instrumenty stanowiące pozycje sekurytyzacyjne to złożone, ewoluujące produkty wymagające specjalistycznej wiedzy. Aby umożliwić właściwemu organowi ocenę, czy osoba trzecia posiada wystarczające operacyjne środki ochronne i wewnętrzne procesy do oceny zgodności z kryteriami STS, osoba trzecia powinna przekazać informacje o swoich procedurach związanych z wymaganymi kwalifikacjami jej pracowników. Osoba trzecia powinna również wykazać, że jej metodyka oceny STS jest wrażliwa na rodzaj sekurytyzacji i że określono w niej oddzielne procedury i środki ochronne w odniesieniu do transakcji/programów ABCP oraz sekurytyzacji nieobjętych ABCP.
(8) Stosowanie ustaleń dotyczących outsourcingu oraz poleganie na usługach ekspertów zewnętrznych może budzić obawy co do solidności operacyjnych środków ochronnych i procesów wewnętrznych. W związku z tym wniosek powinien zawierać szczegółowe informacje dotyczące charakteru i zakresu wszelkich takich ustaleń dotyczących outsourcingu lub korzystania z usług ekspertów zewnętrznych, a także zarządzania tymi ustaleniami przez osobę trzecią.
(9) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przekazany Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).
(10) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 3 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: