Rozporządzenie delegowane 2019/856 uzupełniające dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do działania funduszu innowacyjnego

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2019/856
z dnia 26 lutego 2019 r.
uzupełniające dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do działania funduszu innowacyjnego
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE 1 , w szczególności jej art. 10a ust. 8 akapit czwarty,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Należy ustanowić szczegółowe zasady działania funduszu innowacyjnego, z uwzględnieniem doświadczeń zdobytych w ramach programu NER300 ustanowionego na mocy dyrektywy 2003/87/WE i wdrażanego na podstawie decyzji Komisji 2010/670/UE 2 ; w szczególności należy uwzględnić wnioski ze sprawozdania Trybunału Obrachunkowego 3 .

(2) Aby pokryć niższą rentowność i wyższy stopień ryzyka technologicznego projektów kwalifikowalnych w porównaniu z technologiami konwencjonalnymi, znaczną część finansowania z funduszu innowacyjnego należy zapewnić w formie dotacji. Należy zatem ustanowić szczegółowe zasady wypłaty dotacji.

(3) Ponieważ poziom ryzyka i rentowności kwalifikowalnych projektów może się różnić w zależności od sektorów i działań w ramach tych projektów i może też z czasem ewoluować, należy zezwolić na udzielanie części wsparcia z funduszu innowacyjnego poprzez wkłady w działania łączone w ramach unijnego instrumentu wsparcia inwestycji, jak również w innych formach przewidzianych w rozporządzeniu (UE, Euratom) 2018/1046 Parlamentu Europejskiego i Rady 4  ("rozporządzenie finansowe").

(4) Różnicę między całkowitymi kosztami kwalifikowalnego projektu a całkowitymi kosztami równoważnego projektu wykorzystującego technologię konwencjonalną należy uwzględnić jako odnośne koszty do celów finansowania w ramach funduszu innowacyjnego. Aby uniknąć nadmiernych obciążeń administracyjnych dla projektów na małą skalę i rozwiązać szczególne trudności w pozyskiwaniu finansowania dla takich projektów, za odnośne koszty projektów na małą skalę uznaje się jednak całość wydatków kapitałowych ponoszonych w ramach takich projektów.

(5) W celu terminowego udostępnienia odpowiednich środków finansowych kwalifikowalnym projektom wypłata dotacji powinna być uzależniona od osiągnięcia celów pośrednich. W przypadku wszystkich projektów cele pośrednie powinny obejmować zamknięcie finansowe i rozpoczęcie eksploatacji. Ponieważ w niektórych projektach wypłata wsparcia może być wymagana w innym czasie, w dokumentacji umownej należy zawrzeć możliwość określenia dodatkowych celów pośrednich.

(6) W celu zwiększenia prawdopodobieństwa powodzenia projektów należy ustanowić możliwość wypłacenia części dotacji przed rozpoczęciem eksploatacji projektu. Zasadniczo wypłatę dotacji należy rozpocząć z chwilą osiągnięcia zamknięcia finansowego i kontynuować podczas opracowywania i eksploatacji projektu.

(7) Główna część wsparcia z funduszu innowacyjnego powinna zależeć od zweryfikowanego unikania emisji gazów cieplarnianych. Osiąganie znacznie gorszych wyników w zakresie planowanego unikania emisji gazów cieplarnianych powinno zatem prowadzić do zmniejszenia i odzyskania kwoty wsparcia uzależnionej od takiego unikania. Mechanizm zmniejszania i odzyskiwania środków powinien być jednak wystarczająco elastyczny, aby uwzględnić innowacyjny charakter projektów wspieranych w ramach funduszu innowacyjnego.

(8) Dotacje w ramach funduszu innowacyjnego powinny być przyznawane po przeprowadzeniu procedury wyboru w ramach konkursu, w drodze zaproszenia do składania wniosków. W celu zmniejszenia obciążeń administracyjnych dla wnioskodawców projektów należy ustanowić dwuetapową procedurę składania wniosków składającą się z wyrażenia zainteresowania i pełnego wniosku.

(9) Oceny projektów ubiegających się o wsparcie z funduszu innowacyjnego należy przeprowadzać na podstawie kryteriów jakościowych i ilościowych. Połączenie takich kryteriów powinno zapewnić kompletność oceny projektu pod względem jego potencjału technologicznego i biznesowego. Aby zapewnić sprawiedliwy i oparty na zasługach wybór, należy wybierać projekty na podstawie takich samych kryteriów wyboru, ale najpierw oceniać je i klasyfikować w stosunku do innych projektów z tego samego sektora, a następnie w stosunku do projektów ze wszystkich sektorów.

(10) Do objęcia wsparciem z funduszu innowacyjnego nie należy wybierać projektów, których plany, model biznesowy oraz struktura finansowa i prawna wydają się niewystarczająco zaawansowane, w szczególności w świetle możliwego braku wsparcia ze strony danych państw członkowskich lub braku niezbędnych krajowych zezwoleń. Takie projekty mogą jednak być obiecujące. W związku z tym należy ustanowić możliwość zapewnienia takim projektom pomocy w zakresie ich opracowywania. Pomocy takiej należy w szczególności udzielać projektom na małą skalę i projektom w państwach członkowskich o niższych dochodach, co pomoże osiągnąć zrównoważony pod względem geograficznym rozdział wsparcia z funduszu innowacyjnego.

(11) Ważne jest zapewnienie, aby wsparcie z funduszu innowacyjnego było zrównoważone pod względem geograficznym. Aby zapobiec sytuacji, w której niektóre państwa członkowskie nie są objęte wsparciem w wystarczającym stopniu, należy określić możliwość ustanowienia dodatkowych kryteriów wyboru w celu osiągnięcia równowagi pod względem geograficznym w drugim lub kolejnym zaproszeniu do składania wniosków.

(12) Komisja powinna zapewnić wdrażanie funduszu innowacyjnego. Komisja powinna jednak mieć możliwość przekazania niektórych z działań wdrożeniowych, takich jak organizacja zaproszenia do składania wniosków, wstępny wybór projektów lub zarządzanie umowami dotyczącymi dotacji, organom wykonawczym.

(13) Dochodami funduszu innowacyjnego, w tym dochodami z uprawnień sprzedawanych na wspólnej platformie aukcyjnej zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 1031/2010 5 , należy zarządzać zgodnie z celami dyrektywy 2003/87/WE. W związku z tym Komisja powinna sama realizować to zadanie i mieć możliwość przekazania jego wykonania Europejskiemu Bankowi Inwestycyjnemu.

(14) Komisja powinna stosować różne przepisy w zależności od metody wdrażania funduszu innowacyjnego. W przypadku gdy fundusz innowacyjny wdrażany jest w ramach zarządzania bezpośredniego, przepisy niniejszego rozporządzenia należy dostosować w pełni do przepisów rozporządzenia finansowego.

(15) Państwa członkowskie powinny odgrywać ważną rolę we wdrażaniu funduszu innowacyjnego. Komisja powinna w szczególności przeprowadzać z państwami członkowskimi konsultacje na temat najważniejszych decyzji dotyczących wdrażania funduszu innowacyjnego, a także na temat jego rozwoju.

(16) Fundusz innowacyjny należy wdrażać zgodnie z zasadami należytego zarządzania finansami, które określono w rozporządzeniu finansowym.

(17) Należy określić jasne ustalenia dotyczące sprawozdawczości, rozliczalności i kontroli finansowej w celu zapewnienia, by Komisja otrzymywała kompletne i aktualne informacje na temat postępu w projektach otrzymujących wsparcie z funduszu innowacyjnego, by podmioty zarządzające funduszem innowacyjnym stosowały zasady należytego zarządzania finansami, a państwa członkowskie były odpowiednio wcześnie informowane o wdrażaniu funduszu innowacyjnego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

ROZDZIAŁ  I

Przepisy ogólne

Artykuł  1

Przedmiot

Niniejsze rozporządzenie określa szczegółowe przepisy uzupełniające dyrektywę 2003/87/WE w odniesieniu do:

a)
celów operacyjnych funduszu innowacyjnego ustanowionego na mocy art. 10a ust. 8 dyrektywy 2003/87/WE;
b)
form wsparcia udzielanego w ramach funduszu innowacyjnego;
c)
procedury składania wniosków o udzielenie wsparcia z funduszu innowacyjnego;
d)
procedury i kryteriów wyboru projektów w ramach funduszu innowacyjnego;
e)
wypłacania wsparcia z funduszu innowacyjnego;
f)
zarządzania funduszem innowacyjnym;
g)
sprawozdawczości, monitorowania, oceny, kontroli i jawności dotyczących działania funduszu innowacyjnego.
Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

1)
"zamknięcie finansowe" oznacza taką chwilę w cyklu opracowywania projektu, w której wszystkie umowy w sprawie projektu i w sprawie finansowania zostały podpisane i spełnione zostały wszystkie wymagane warunki zawarte w tych umowach;
2)
"rozpoczęcie eksploatacji" oznacza taką chwilę w cyklu opracowywania projektu, w której wszystkie elementy i systemy wymagane do eksploatacji projektu zostały przetestowane i rozpoczęły się działania, które powodują skuteczne unikanie emisji gazów cieplarnianych;
3) 6
 »projekt na małą skalę« oznacza projekt, którego łączne wydatki kapitałowe nie przekraczają 20 000 000 EUR;
4) 7
 »projekt na średnią skalę« oznacza projekt, którego łączne wydatki kapitałowe są wyższe niż 20 000 000 EUR i nie przekraczają 100 000 000 EUR;
5) 8
 »decyzja o ogłoszeniu zaproszenia do składania wniosków« oznacza decyzję w sprawie finansowania, w drodze której Komisja umożliwia finansowanie zaproszenia do składania wniosków zgodnie z art. 110 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 * (»rozporządzenie finansowe«);
6) 9
 »przetarg konkurencyjny« oznacza procedurę wyboru producentów produktów niskoemisyjnych lub bezemi- syjnych ubiegających się o wsparcie z funduszu innowacyjnego na podstawie najbardziej konkurencyjnej oferty, zgodnie z art. 13d niniejszego rozporządzenia;
7) 10
 »wymóg dotyczący kwalifikacji« oznacza warunek, który oferent w przetargu konkurencyjnym musi spełnić, aby jego oferta została sklasyfikowana;
8) 11
 »kryterium klasyfikacji« oznacza kryterium stosowane w przetargu konkurencyjnym do klasyfikacji wniosków spełniających wymogi dotyczące kwalifikacji. Kryterium klasyfikacji jest zawsze cena oferty w bezpośrednim ujęciu względem produktu lub celu będących przedmiotem przetargu konkurencyjnego, można jednak w wyjątkowych okolicznościach uzupełnić je innymi kryteriami klasyfikacji;
9) 12
 »plan przetargu konkurencyjnego« oznacza opis głównych parametrów ekonomicznych przetargu konkurencyjnego mających bezpośredni wpływ na strukturę zachęt i zachowanie oferentów będących wnioskodawcami projektów;
10) 13
 »cena rozliczenia« oznacza cenę krańcowej oferty, która spełnia mające zastosowanie wymogi dotyczące kwalifikacji w przetargu konkurencyjnym.

* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1).

Artykuł  3

Cele operacyjne

Cele operacyjne funduszu innowacyjnego są następujące:

a)
wspieranie projektów demonstrujących wysoce innowacyjne technologie, procesy lub produkty, które to projekty są wystarczająco zaawansowane i wykazują znaczący potencjał redukcji emisji gazów cieplarnianych;
aa) 14
 wspieranie projektów, które są wystarczająco zaawansowane, wykazują znaczący potencjał redukcji emisji gazów cieplarnianych i mają na celu zwiększanie skali innowacyjnych technologii, procesów lub produktów, aby osiągnąć ich szerokie wdrożenie na rynku w całej UE;
b)
oferowanie wsparcia finansowego dopasowanego do potrzeb rynku i profilów ryzyka kwalifikowalnych projektów, przy jednoczesnym przyciąganiu dodatkowych zasobów publicznych i prywatnych;
c)
zapewnienie, by dochodami funduszu innowacyjnego zarządzano zgodnie z celami dyrektywy 2003/87/WE.
Artykuł  4  15  

Formy wsparcia z funduszu innowacyjnego

Wsparcie z funduszu innowacyjnego może przyjmować następujące formy:

a)
dotacje;
b)
wkład w działania łączone w ramach unijnego instrumentu wsparcia inwestycji;
c)
w stosownych przypadkach w celu osiągnięcia celów dyrektywy 2003/87/WE, finansowanie w którejkolwiek z pozostałych form określonych w rozporządzeniu finansowym, w szczególności nagrody i zamówienia.

ROZDZIAŁ  II

Przepisy szczegółowe mające zastosowanie do dotacji, które nie są przyznawane na podstawie rozdziałów IIa, IIb lub IIc 16  

Artykuł  5  17

Odnośne koszty

Do celów art. 10a ust. 8 akapit szesnasty zdanie piąte dyrektywy 2003/87/WE odnośne koszty są dodatkowymi kosztami netto, które ponosi wnioskodawca projektu w wyniku stosowania technologii innowacyjnej związanej z redukcją lub unikaniem emisji gazów cieplarnianych.

Dodatkowe koszty netto oblicza się jako różnicę między (i) najlepszym szacunkiem kosztów gospodarczych (obejmujących inwestycje i eksploatację) oraz przychodów gospodarczych i korzyści operacyjnych a (ii) najlepszym szacunkiem kosztów i przychodów gospodarczych i korzyści operacyjnych projektu stosującego technologię konwencjonalną o takiej samej zdolności pod względem skutecznej produkcji analogicznego produktu końcowego.

Komisja może również zdecydować, aby odnośnymi kosztami były dodatkowe koszty netto obliczane jako różnica między najlepszym szacunkiem (i) kosztów gospodarczych (obejmujących inwestycje i eksploatację) i (ii) przychodów gospodarczych i korzyści operacyjnych.

Artykuł  6

Wypłata dotacji

1.  18
 Dotacje wypłaca się po osiągnięciu wcześniej określonych celów pośrednich.
2. 
W odniesieniu do wszystkich projektów cele pośrednie, o których mowa w ust. 1, opierają się na cyklu opracowywania projektu i dotyczą co najmniej:
a)
zamknięcia finansowego;
b)
rozpoczęcia eksploatacji.
3. 
Biorąc pod uwagę wykorzystaną technologię i szczególne okoliczności panujące w sektorze lub w sektorach, w których wykorzystuje się tę technologię, w dokumentach umownych można określić dodatkowe szczególne cele pośrednie.
4.  19
 Maksymalnie 40 % łącznej kwoty dotacji przydzielanej na rzecz konkretnego projektu wypłaca się po zamknięciu finansowym lub po osiągnięciu szczególnego celu pośredniego przed zamknięciem finansowym w przypadku, gdy taki cel pośredni określono zgodnie z ust. 3.
5.  20
 Pozostałą część łącznej kwoty dotacji wypłaca się po zamknięciu finansowym. Kwotę tę można wypłacać częściowo przed rozpoczęciem eksploatacji i w rocznych ratach po rozpoczęciu eksploatacji.
6.  21
 (uchylony).
Artykuł  7

Ogólne zasady odzyskiwania środków

1. 
Komisja przyjmuje odpowiednie środki w celu zapewnienia, podczas realizacji działań finansowanych na podstawie niniejszego rozporządzenia, ochrony interesów finansowych funduszu innowacyjnego poprzez stosowanie środków zapobiegania nadużyciom finansowym, korupcji i innej nielegalnej działalności, poprzez skuteczne kontrole oraz, w razie wykrycia nieprawidłowości, poprzez odzyskiwanie kwot nienależnie wypłaconych oraz, w stosownych przypadkach, poprzez skuteczne, proporcjonalne i odstraszające sankcje administracyjne i finansowe.
2. 
Odzyskiwanie środków realizuje się zgodnie z rozporządzeniem finansowym.
3. 
Podstawy odzyskiwania środków, a także procedury odzyskiwania środków określa się bardziej szczegółowo w dokumentacji umownej.
Artykuł  8

Szczególne zasady odzyskiwania środków

1. 
Kwota wsparcia z funduszu innowacyjnego wypłacana zgodnie z art. 6 ust. 5 po zamknięciu finansowym zależy od ilości gazów cieplarnianych, których emisji udało się uniknąć, zweryfikowanej na podstawie rocznych sprawozdań przedkładanych przez wnioskodawców projektów za okres 3-10 lat po rozpoczęciu eksploatacji. Końcowe sprawozdanie roczne przedkładane przez wnioskodawcę projektu zawiera łączną ilość gazów cieplarnianych, których emisji udało się uniknąć w trakcie całego okresu sprawozdawczego.
2. 
W przypadku gdy łączna ilość gazów cieplarnianych, których emisji udało się uniknąć w trakcie całego okresu sprawozdawczego, jest niższa niż 75 % łącznej ilości gazów cieplarnianych, których emisji planowano uniknąć, kwotę wypłaconą lub kwotę, która ma zostać wypłacona, wnioskodawcy projektu zgodnie z art. 6 ust. 5 odzyskuje się lub zmniejsza w proporcjonalnym wymiarze.
3. 
W przypadku gdy eksploatacja projektu nie rozpocznie się we wcześniej określonym terminie lub gdy wnioskodawca projektu nie wykaże, że rzeczywiście uniknięto jakichkolwiek emisji gazów cieplarnianych, należy odzyskać całą kwotę wypłaconą po zamknięciu finansowym zgodnie z art. 6 ust. 5.
4. 
W przypadku gdy sytuacje, o których mowa w ust. 2 i 3, mają miejsce na skutek nadzwyczajnych okoliczności niezależnych od wnioskodawcy projektu i wnioskodawca projektu wykaże potencjał projektu do osiągnięcia celu, jakim jest uniknięcie emisji gazów cieplarnianych w ilości większej niż zgłoszona, lub w przypadku gdy wnioskodawca projektu wykaże, że w ramach projektu można osiągnąć znaczne korzyści z niskoemisyjnych innowacji, Komisja może podjąć decyzję o niestosowaniu mechanizmów odzyskiwania środków określonych w ust. 2 i 3.
5. 
Podstawę odzyskiwania środków i procedury odzyskiwania środków określa się bardziej szczegółowo w dokumentacji umownej.
6. 
Przepisy ustanowione w ust. 3 i 4 niniejszego artykułu pozostają bez uszczerbku dla ogólnych zasad odzyskiwania środków określonych w art. 7.
Artykuł  9

Zaproszenia do składania wniosków

1.  22
 Wnioskodawców projektów zaprasza się do składania wniosków o dotacje za pośrednictwem otwartych zaproszeń do składania wniosków ogłaszanych przez Komisję. Przed przyjęciem decyzji o ogłoszeniu zaproszenia do składania wniosków Komisja przeprowadza z państwami członkowskimi konsultacje dotyczące projektu decyzji.
2. 
Decyzja Komisji o ogłoszeniu zaproszenia do składania wniosków zawiera co najmniej następujące elementy:
a)
ogólną kwotę wsparcia z funduszu innowacyjnego dostępną w ramach danego zaproszenia do składania wniosków;
b) 23
 (uchylona);
c)
rodzaje projektów lub sektorów, których dotyczy zaproszenie;
d) 24
 opis procedury składania wniosków, w którym określono, czy ma zastosowanie procedura jedno- czy dwuetapowa, oraz wyszczególniono informacje i dokumenty, które należy przedłożyć wraz z wnioskiem;
e)
szczegółowe informacje dotyczące procedury wyboru, w tym metodyki oceny i klasyfikacji;
f) 25
 w przypadku gdy zgodnie z art. 10 ust. 4 do projektów na małą skalę stosuje się uproszczoną procedurę składania wniosków oraz zgodnie z art. 12b szczególną procedurę wyboru, przepisy dotyczące tych szczególnych procedur;
g) 26
 w przypadku gdy Komisja rezerwuje część łącznej dostępnej kwoty wsparcia z funduszu innowacyjnego dla wniosków dotyczących projektów na małą lub średnią skalę, kwotę tej części;
h) 27
 w przypadku gdy zgodnie z art. 11 ust. 2 i 3 stosuje się dodatkowe kryteria przyznawania dotacji.
Artykuł  10

Procedura składania wniosków

1.  28
 Organ wykonawczy przyjmuje wnioski i organizuje procedurę składania wniosków zgodnie z art. 9 ust. 2 lit. d).
2.  29
 W przypadku zastosowania dwuetapowej procedury składania wniosków, składa się ona z poniższych następujących po sobie etapów:
a)
etap wyrażenia zainteresowania;
b)
etap składania pełnych wniosków.

Na etapie wyrażenia zainteresowania wnioskodawca projektu przedkłada opis głównych cech projektu zgodnie z wymogami określonymi w odpowiednim zaproszeniu do składania wniosków. Opis ten obejmuje opis skuteczności, stopnia innowacyjności i zaawansowania projektu, jak określono w art. 11 ust. 1 lit. a), b) i c).

Na etapie składania pełnego wniosku wnioskodawca projektu przedkłada szczegółowy opis projektu i całą dokumentację uzupełniającą, w tym plan dzielenia się wiedzą, komunikacji i rozpowszechniania informacji.

3.  30
 W przypadku gdy zastosowanie ma jednoetapowa procedura składania wniosków, wnioskodawca projektu składa pełny wniosek opisany w ust. 2 akapit trzeci.
4. 
W przypadku projektów na małą skalę można stosować uproszczoną procedurę składania wniosków.
Artykuł  11  31  

Kryteria przyznawania dotacji

1. 
Dotacje przyznaje się na podstawie następujących kryteriów:
a)
skuteczność proponowanych projektów pod względem potencjalnego unikania emisji gazów cieplarnianych oraz pod względem zmniejszania ogólnego wpływu na klimat, przy zastosowaniu, w stosownych przypadkach, wskaźników, o których mowa w art. 10a ust. 2 dyrektywy 2003/87/WE;
b)
stopień innowacyjności proponowanych projektów w porównaniu ze stanem techniki;
c)
stopień zaawansowania projektu w zakresie planowania, modelu biznesowego, struktury finansowej i prawnej, a także możliwości osiągnięcia zamknięcia finansowego w ustalonym wcześniej okresie nieprzekraczającym czterech lat po decyzji o przyznaniu wsparcia;
d)
potencjał techniczny i rynkowy proponowanych projektów w zakresie ich powszechnego stosowania lub ponownego zastosowania lub przyszłych obniżek kosztów, a także pod względem potencjału proponowanych projektów w zakresie wpływu na wiele czynników środowiskowych oraz wkładu tych projektów w osiągnięcie unijnych celów dotyczących zerowego poziomu zanieczyszczeń i obiegu zamkniętego;
e)
efektywność pod względem wnioskowanej kwoty dotacji z funduszu innowacyjnego wraz z wszelkim innym wsparciem publicznym, które jest częścią modelu finansowego projektu, podzielona przez łączną planowaną ilość gazów cieplarnianych, których emisji będzie można uniknąć w trakcie pierwszych 10 lat działania.
2. 
W zaproszeniu do składania wniosków w celu przyznania dotacji na wybrane projekty można również uwzględnić dodatkowe kryteria przyznawania dotacji mające na celu osiągnięcie zrównoważonego pod względem geograficznym podziału wsparcia z funduszu innowacyjnego.
3. 
W przypadku gdy Komisja ogłasza zaproszenie do składania wniosków dotyczące konkretnego sektora lub przewiduje temat dotyczący konkretnego sektora w ramach zaproszenia do składania wniosków, w dokumentach dotyczących zaproszenia mogą zostać uwzględnione dodatkowe kryteria lub wymogi przyznawania dotacji służące ocenie potencjalnego wkładu proponowanych projektów w realizację celów i priorytetów Europejskiego Zielonego Ładu. Takie dodatkowe kryteria lub wymogi przyznawania dotacji mogą obejmować potencjalny wkład proponowanych projektów w zapewnienie UE dostępu do bezpiecznych i zrównoważonych dostaw technologii neutralnych emisyjnie niezbędnych do ochrony odporności systemu energetycznego UE i wspierania tworzenia wysokiej jakości miejsc pracy.
Artykuł  12

Procedura wyboru w przypadku dwuetapowej procedury składania wniosków  32

1.  33
 Na podstawie wniosków otrzymanych na etapie wyrażania zainteresowania organ wykonawczy ocenia kwa- lifikowalność każdego proponowanego projektu zgodnie z art. 10a ust. 8 dyrektywy 2003/87/WE. Następnie organ wykonawczy dokonuje wyboru kwalifikowalnych projektów zgodnie z procedurą określoną w ust. 2 i 3 niniejszego artykułu.
2.  34
 Na podstawie wniosków otrzymanych na etapie wyrażenia zainteresowania organ wykonawczy sporządza wykaz projektów, które spełniają kryteria przyznawania dotacji określone w art. 11 ust. 1 lit. a), b) i c), i zaprasza wnioskodawców tych projektów do przedłożenia pełnego wniosku.
3.  35
 Na podstawie pełnego wniosku otrzymanego zgodnie z ust. 2 organ wykonawczy przystępuje do oceny i kwalifikacji projektu na podstawie wszystkich kryteriów przyznawania dotacji ustanowionych w art. 11. Oceny wniosków dokonuje komisja oceniająca, która może składać się w całości lub w części z niezależnych ekspertów zewnętrznych. Po zakończeniu oceny organ wykonawczy sporządza wykaz wstępnie wybranych projektów.
4.  36
 Wykaz wstępnie wybranych projektów, o którym mowa w ust. 3, przekazuje się Komisji z uwzględnieniem co najmniej następujących elementów:
a)
potwierdzenie zgodności z kryteriami kwalifikowalności i kryteriami przyznawania dotacji;
b)
szczegółowe informacje dotyczące oceny i klasyfikacji projektu;
c)
łączne koszty projektu i odnośne koszty, o których mowa w art. 5, w EUR;
d)
kwota dotacji, której dotyczy wniosek, w EUR;
e)
planowana ilość gazów cieplarnianych, których emisji będzie można uniknąć.
5.  37
 Na podstawie informacji przekazanych na podstawie ust. 4 Komisja, po przeprowadzeniu konsultacji z państwami członkowskimi zgodnie z art. 21 ust. 2, przyjmuje decyzję o przyznaniu wsparcia, w której określa wsparcie, które ma zostać udzielone wybranym projektom, i - w stosownych przypadkach - sporządza listę rezerwową.
6.  38
 Organ wykonawczy przekazuje Komisji wnioski, które spełniają kryteria określone w art. 11 ust. 1 lit. a) i b), ale nie zostały wstępnie wybrane. Jeżeli wnioskodawcy wyrażą na to zgodę, Komisja może przekazać te wnioski podmiotowi odpowiedzialnemu za przyznawanie pomocy w zakresie opracowywania projektu zgodnie z art. 13.
Artykuł  12a  39

Procedura wyboru w przypadku jednoetapowej procedury składania wniosków

1. 
Na podstawie otrzymanych wniosków organ wykonawczy ocenia kwalifikowalność każdego projektu zgodnie z art. 10a ust. 8 dyrektywy 2003/87/WE. Następnie organ wykonawczy przystępuje do wyboru kwalifikowalnych projektów zgodnie z ust. 2 i 3 niniejszego artykułu.
2. 
Na podstawie otrzymanych wniosków organ wykonawczy sporządza wykaz projektów, które spełniają kryteria przyznawania dotacji określone w art. 11, oraz przystępuje do oceny i klasyfikacji projektów w oparciu o kryteria przyznawania dotacji określone w tym artykule. Oceny wniosków dokonuje komisja oceniająca, która może składać się w całości lub w części z niezależnych ekspertów zewnętrznych. Po zakończeniu oceny organ wykonawczy sporządza wykaz wstępnie wybranych projektów.
3. 
Organ wykonawczy przekazuje Komisji wnioski, które spełniają kryteria określone w art. 11 ust. 1 lit. a) i b), ale nie zostały wstępnie wybrane. Jeżeli wnioskodawcy wyrażą na to zgodę, Komisja może przekazać te wnioski podmiotowi odpowiedzialnemu za przyznawanie pomocy w zakresie opracowywania projektu zgodnie z art. 13.
4. 
Wykaz wstępnie wybranych projektów, o którym mowa w ust. 2, przekazuje się Komisji z uwzględnieniem co najmniej następujących elementów:
a)
potwierdzenie zgodności z kryteriami kwalifikowalności i kryteriami przyznawania dotacji;
b)
szczegółowe informacje dotyczące oceny i klasyfikacji projektu;
c)
łączne koszty projektu i odnośne koszty, o których mowa w art. 5, w EUR;
d)
kwota dotacji, której dotyczy wniosek, w EUR;
e)
planowana ilość gazów cieplarnianych, których emisji będzie można uniknąć.
5. 
Na podstawie informacji przekazanych na podstawie ust. 4 niniejszego artykułu Komisja, po przeprowadzeniu konsultacji z państwami członkowskimi zgodnie z art. 21 ust. 2, przyjmuje decyzję o przyznaniu wsparcia, w której określa wsparcie udzielane wybranym projektom i, w stosownych przypadkach, sporządza listę rezerwową.
Artykuł  12b  40

Procedura wyboru projektów na małą skalę

Na zasadzie odstępstwa od art. 12 i 12a do projektów na małą skalę można zastosować szczególną procedurę wyboru.

ROZDZIAŁ  IIa  41  

Pomoc w zakresie opracowywania projektu

Artykuł  13  42

Pomoc w zakresie opracowywania projektu

1. 
Komisja, po przeprowadzeniu konsultacji z państwami członkowskimi zgodnie z art. 21 ust. 2 lit. c), określa maksymalną kwotę wsparcia z funduszu innowacyjnego dostępną do celów pomocy w zakresie opracowywania projektu.
2. 
Komisja może przyznać pomoc w zakresie opracowywania projektu w formie pomocy technicznej każdemu projektowi objętemu zakresem funduszu innowacyjnego, jak określono w art. 10a ust. 8 akapity pierwszy i szósty dyrektywy 2003/87/WE.
3. 
W ramach pomocy w zakresie opracowywania projektu mogą być finansowane następujące działania:
a)
uzupełnienie i opracowanie dokumentacji projektowej lub elementów koncepcyjnych projektu w celu zapewnienia jego wystarczającego zaawansowania;
b)
ocena wykonalności projektu, w tym badania techniczne i ekonomiczne;
c)
doradztwo w zakresie struktury finansowej i prawnej projektu;
d)
budowanie zdolności wnioskodawcy projektu.
4. 
Jeżeli pomoc w zakresie opracowywania projektu jest wdrażana w ramach zarządzania pośredniego, podmiot wdrażający przeprowadza procedurę wyboru i podejmuje decyzję o przyznaniu pomocy w zakresie opracowywania projektu po konsultacji z Komisją. Kryteria przyznawania pomocy uwzględniają stopień innowacyjności w stosunku do stanu techniki, potencjał znacznego ograniczenia wpływu na klimat i wspierania powszechnego stosowania, dojrzałość, a także zrównoważenie pod względem geograficznym i sektorowym w odniesieniu do portfela finansowanych projektów.

ROZDZIAŁ  IIb  43  

Przepisy szczegółowe mające zastosowanie do przetargów konkurencyjnych

Artykuł  13a

Plan i zasady przetargu konkurencyjnego

1. 
Komisja określa plan przetargu konkurencyjnego zgodnie z zasadami otwartości, jasności, przejrzystości i niedyskryminacji.
2. 
Plany przetargów konkurencyjnych opracowuje się w taki sposób, aby zminimalizować ryzyko składania ofert spekulacyjnych.
3. 
W odniesieniu do wszystkich przetargów konkurencyjnych określa się maksymalny budżet lub maksymalny wolumen, które stanowią wiążące ograniczenie. Przetargi konkurencyjne, w których liczba oferentów jest niewystarczająca, są dostosowywane w taki sposób, aby przywrócić efektywną konkurencję w kolejnych przetargach konkurencyjnych.
4. 
Plan przetargu konkurencyjnego publikuje się z odpowiednim wyprzedzeniem przed publikacją zaproszenia do składania wniosków, aby umożliwić efektywną konkurencję.
Artykuł  13b

Zaproszenia do składania wniosków

1.
Wnioskodawców projektów zaprasza się do składania wniosków w ramach przetargu konkurencyjnego za pośrednictwem otwartych zaproszeń do składania wniosków ogłaszanych przez Komisję.
2.
Przed przyjęciem decyzji o ogłoszeniu zaproszenia do składania wniosków Komisja przeprowadza z państwami członkowskimi konsultacje dotyczące projektu decyzji.
3.
W decyzji Komisji o ogłoszeniu zaproszenia do składania wniosków wyraźnie określa się następujące elementy:
a)
cele polityki, których osiągnięciu ma służyć zaproszenie;
b)
dokładną definicję produktu niskoemisyjnego lub bezemisyjnego, na który może zostać przyznane wsparcie, oraz wymogi dotyczące tego produktu;
c)
budżet przewidziany w ramach funduszu innowacyjnego;
d)
kwestię, czy zastosowanie będzie miała maksymalna cena oferty lub maksymalny wolumen oferty;
e)
kwestię, czy zastosowanie będą miały ograniczenia dotyczące kumulacji lub łączenia wsparcia przyznanego na podstawie przetargu konkurencyjnego z unijnymi lub krajowymi środkami wsparcia;
f)
kwestię, czy do klasyfikacji wniosków będą miały zastosowanie kryteria inne niż cena oferty;
g)
maksymalny czas trwania wsparcia przyznanego na podstawie przetargu konkurencyjnego;
h)
opis procedur składania i wyboru wniosków.
Artykuł  13c

Wymogi dotyczące kwalifikacji

1.
W procedurze klasyfikacji określonej w art. 13d uwzględniane są wyłącznie wnioski spełniające wymogi dotyczące kwalifikacji.
2.
Wymogi dotyczące kwalifikacji mają na celu zapewnienie, aby wnioskodawcy projektów uczestniczący w przetargu konkurencyjnym mogli zrealizować projekt, którego dotyczy wniosek, zgodnie z planem przetargu konkurencyjnego, warunkami zaproszenia do składania wniosków i celami określonymi w art. 3 oraz zgodnie z prawem UE.
3.
Wymogi dotyczące kwalifikacji są ograniczone do tego, co jest konieczne do osiągnięcia celów przetargu konkurencyjnego oraz zapewnienia najwyższego stopnia konkurencji i jakości składanych wniosków.
4.
Wymogi dotyczące kwalifikacji mogą stanowić kryteria kwalifikowalności, kwalifikacji i wyboru w rozumieniu rozporządzenia finansowego.
Artykuł  13d

Procedura klasyfikacji

1.
Wnioski spełniające wymogi dotyczące kwalifikacji zostają sklasyfikowane w kolejności od najniższej do najwyższej oferowanej ceny, chyba że zastosowane zostaną dodatkowe kryteria zgodnie z ust. 2.
2.
Komisja może w wyjątkowych przypadkach podjąć decyzję o zastosowaniu dodatkowych kryteriów klasyfikacji wniosków, pod warunkiem że cena oferty, umieszczona w bezpośrednim związku z produktem lub celem stanowiącym przedmiot przetargu konkurencyjnego, stanowi co najmniej 70 % wagi kryteriów klasyfikacji. Stosowanie dodatkowych kryteriów musi być jasno określone w zaproszeniu do składania wniosków i uzasadnione charakterem produktu będącego przedmiotem przetargu oraz celami zaproszenia.
3.
Organ wykonawczy sporządza wykaz wstępnie wybranych wniosków i przekazuje go Komisji. Wykaz ten zawiera:
a)
potwierdzenie spełnienia wymogów dotyczących kwalifikacji;
b)
szczegółowe informacje na temat klasyfikacji;
c)
wnioskowaną kwotę wsparcia;
d)
przewidywany wolumen produktu będącego przedmiotem przetargu.
4.
Na wniosek Komisji organ wykonawczy przekazuje również klasyfikację wniosków, które spełniają wymogi dotyczące kwalifikacji, ale których cena jest wyższa od ceny rozliczenia.
5.
Na podstawie informacji przekazanych na podstawie ust. 3 Komisja, po przeprowadzeniu konsultacji z państwami członkowskimi zgodnie z art. 21 ust. 2, przyjmuje decyzję o przyznaniu wsparcia, w której określa wsparcie, które ma zostać udzielone wybranym wnioskom, i - w stosownych przypadkach - sporządza listę rezerwową.
Artykuł  13e

Kumulacja

1.
W przypadku każdego przetargu konkurencyjnego Komisja może podjąć decyzję o ograniczeniu możliwości kumulowania przez wnioskodawcę projektu wsparcia przyznanego na podstawie przetargu konkurencyjnego z finansowaniem unijnym lub krajowym wsparciem publicznym.
2.
Wszelkie ograniczenia przyjęte na podstawie ust. 1 ograniczają się do tego, co jest konieczne do zapewnienia równych warunków działania i osiągnięcia celów danego przetargu konkurencyjnego.
3.
Zakres i uzasadnienie ograniczeń, o których mowa w ust. 1, zostają jasno określone w projekcie decyzji przedłożonym państwom członkowskim zgodnie z art. 13b ust. 2, a także w opublikowanym planie przetargu konkurencyjnego, o którym mowa w art. 13a ust. 4.
Artykuł  13f

Kaucje

1.
Komisja może zażądać kaucji, zgodnie z art. 10a ust. 8a dyrektywy 2003/87/WE, w formie gwarancji finansowej w celu ograniczenia ryzyka składania ofert spekulacyjnych lub zachęcenia wnioskodawców projektów do realizacji proponowanego projektu w terminie i zgodnie z wnioskiem.
2.
Zatrzymane kaucje są przekazywane do funduszu innowacyjnego jako zewnętrzne dochody przeznaczone na określony cel zgodnie z art. 21 ust. 5 rozporządzenia finansowego.

ROZDZIAŁ  IIc  44  

Przepisy szczegółowe mające zastosowanie do pomocy technicznej udzielanej państwom członkowskim o niskim poziomie skutecznego uczestnictwa

Artykuł  13g

Pomoc techniczna udzielana państwom członkowskim o niskim poziomie skutecznego uczestnictwa

1. 
Państwa członkowskie o najniższym stosunku wsparcia z funduszu innowacyjnego uzyskanego przez projekty na ich terytorium do ich udziału w zweryfikowanych emisjach w ramach EU ETS w latach 2013-2020 mogą kwalifikować się do pomocy technicznej udzielanej przez Komisję zgodnie z art. 10a ust. 8 akapit czternasty dyrektywy 2003/87/WE.
2. 
Komisja, po konsultacji z państwami członkowskimi zgodnie z art. 21 ust. 2 lit. d), określa maksymalną kwotę wsparcia z funduszu innowacyjnego dostępną na pomoc techniczną, a także sporządza wykaz państw członkowskich kwalifikujących się do pomocy technicznej. Wykaz kwalifikujących się państw członkowskich należy następnie aktualizować przynajmniej raz na dwa lata.

ROZDZIAŁ  III

Przepisy szczegółowe mające zastosowanie do innych form wsparcia z funduszu innowacyjnego 45  

Artykuł  14

Zapewnienie wsparcia z funduszu innowacyjnego poprzez wkłady w działania łączone w ramach unijnego instrumentu wsparcia inwestycji

1. 
W przypadku gdy Komisja podejmuje decyzję o wypłacie wsparcia z funduszu innowacyjnego poprzez wkłady w działania łączone w ramach unijnego instrumentu wsparcia inwestycji, wsparcie z funduszu innowacyjnego jest wdrażane zgodnie z zasadami mającymi zastosowanie do unijnego instrumentu wspierania inwestycji. Kwalifikowalność projektów należy jednak oceniać zgodnie z art. 10a ust. 8 dyrektywy 2003/87/WE.
2. 
Po przeprowadzeniu konsultacji z państwami członkowskimi Komisja przyjmuje decyzję określającą, czy wkład w działania łączone ma formę bezzwrotnego wsparcia lub wsparcia zwrotnego, czy też obu tych form, oraz wskazującą kwotę wsparcia z funduszu innowacyjnego dostępną do wypłacenia za pośrednictwem unijnego instrumentu wspierania inwestycji.
Artykuł  15

Przepisy dotyczące wsparcia z funduszu innowacyjnego w każdej innej formie określonej w rozporządzeniu finansowym

1. 
W przypadku gdy Komisja podejmuje decyzję o wypłacie wsparcia z funduszu innowacyjnego w jakiejkolwiek formie innej niż dotacje, określonej w rozporządzeniu finansowym, Komisja, po przeprowadzeniu konsultacji z państwami członkowskimi, przyjmuje decyzję określającą kwotę wsparcia z funduszu innowacyjnego dostępną do wypłacenia w tej formie, jak również zasady mające zastosowanie do wniosku o takie wsparcie, wyboru projektów i wypłaty wsparcia.
2. 
Projekty otrzymujące wsparcie z funduszu innowacyjnego na podstawie niniejszego artykułu są zgodne z unijnymi zasadami pomocy państwa.

ROZDZIAŁ  IV

Zarządzanie

Artykuł  16

Wdrażanie funduszu innowacyjnego

1. 
Komisja wdraża fundusz innowacyjny w ramach zarządzania bezpośredniego zgodnie z odpowiednimi przepisami art. 125-153 rozporządzenia finansowego lub w ramach zarządzania pośredniego poprzez organy, o których mowa w art. 62 ust. 1 lit. c) rozporządzenia finansowego.
2. 
Koszty poniesione w związku z działaniami dotyczącymi wdrażania funduszu innowacyjnego, w tym koszty administracyjne i koszty zarządzania, są finansowane z funduszu innowacyjnego.
Artykuł  17

Wyznaczanie organów wykonawczych

1. 
W przypadku gdy Komisja podejmie decyzję o przekazaniu niektórych zadań związanych z wdrażaniem funduszu innowacyjnego organowi wykonawczemu, Komisja przyjmuje decyzję o wyznaczeniu takiego organu wykonawczego.

Komisja i wyznaczony organ wykonawczy zawierają umowę określającą szczegółowe warunki, na jakich organ wykonawczy ma wykonywać swoje zadania.

2. 
W przypadku gdy Komisja wdraża fundusz innowacyjny w ramach zarządzania bezpośredniego i podejmie decyzję o przekazaniu niektórych zadań wykonawczych organowi wykonawczemu, Komisja wyznacza agencję wykonawczą do roli organu wykonawczego.
3. 
W przypadku gdy Komisja wdraża fundusz innowacyjny w ramach zarządzania pośredniego, organem wykonawczym wyznaczonym przez Komisję jest organ, o którym mowa w art. 62 ust. 1 lit. c) rozporządzenia finansowego.
4. 
Komisja wykonuje zadania związane z wdrażaniem funduszu innowacyjnego w zakresie, w jakim nie powierza ich organowi wykonawczemu.
Artykuł  18  46  

Zadania organu wykonawczego

Organowi wykonawczemu wyznaczonemu zgodnie z art. 17 ust. 1 niniejszego rozporządzenia do wdrażania funduszu innowacyjnego zgodnie z art. 17 ust. 2 można powierzyć ogólne zarządzanie zaproszeniami do składania wniosków, wypłatą wsparcia z funduszu innowacyjnego oraz monitorowanie realizacji wybranych projektów. W tym celu organowi wykonawczemu można powierzyć następujące zadania:

a)
organizowanie zaproszeń do składania wniosków;
b)
organizowanie procedury składania wniosków, w tym naboru wniosków i analizy wszystkich dokumentów uzupełniających;
c)
organizowanie procedury wyboru, w tym przeprowadzanie oceny i klasyfikacji wniosków;
d)
doradzanie Komisji w zakresie projektów, które mają otrzymać wsparcie z funduszu innowacyjnego oraz projektów, które mają zostać umieszczone na liście rezerwowej;
e)
przyznawanie lub zapewnianie pomocy w zakresie opracowywania projektu;
f)
podpisywanie umów o udzielenie dotacji i innych umów w zależności od formy wsparcia z funduszu innowacyjnego;
g)
opracowywanie i zarządzanie dokumentacją umowną dotyczącą projektów, które zakwalifikowano do finansowania;
h)
sprawdzanie, czy spełnione są warunki do przyznania finansowania i wypłacanie środków z funduszu innowacyjnego wnioskodawcom projektów;
i)
monitorowanie wdrażania projektów;
j)
kontaktowanie się z wnioskodawcami projektów;
k)
składanie sprawozdań Komisji, w tym dotyczących ogólnego kierunku dalszego rozwoju funduszu innowacyjnego;
l)
sprawozdawczość finansowa;
m)
działania informacyjne, komunikacyjne i promocyjne, w tym produkcja materiałów promocyjnych;
n)
zarządzanie dzieleniem się wiedzą;
o)
wspieranie państw członkowskich w ich staraniach na rzecz promowania funduszu innowacyjnego i przekazywania informacji wnioskodawcom projektów;
oa)
wspieranie synergii między funduszem innowacyjnym a innymi programami finansowania unijnego (w tym programem "Horyzont Europa");
p)
wszelkie inne zadania związane z wdrażaniem funduszu innowacyjnego.

Po zamknięciu każdego zaproszenia do składania wniosków zorganizowanego zgodnie z art. 9 i 10 organ wykonawczy przekazuje państwom członkowskim informacje na temat wnioskodawców i ich projektów, ich dane kontaktowe, wnioskowaną kwotę dotacji, potencjał w zakresie unikania emisji gazów cieplarnianych oraz przewidywane daty zamknięcia finansowego i rozpoczęcia eksploatacji.

Po zamknięciu każdego zaproszenia do składania wniosków zorganizowanego zgodnie z art. 13b organ wykonawczy przekazuje państwom członkowskim informacje na temat wnioskodawców projektów i ich projektów, ich dane kontaktowe, wnioskowaną kwotę wsparcia z funduszu innowacyjnego oraz, w stosownych przypadkach, przewidywane daty zamknięcia finansowego i rozpoczęcia eksploatacji.

Przekazywanie informacji, o których mowa w akapitach drugim i trzecim, podlega zgodzie wnioskodawców projektów i przepisom UE.

Artykuł  19

Przepisy szczegółowe mające zastosowanie do wdrażania funduszu innowacyjnego w ramach zarządzania bezpośredniego

1. 
W przypadku gdy Komisja wyznacza agencję wykonawczą do roli organu wykonawczego na podstawie art. 17 ust. 1 niniejszego rozporządzenia, taka decyzja Komisji podlega wynikom analizy kosztów i korzyści, o której mowa w art. 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 58/2003 47 , a umowa, o której mowa w art. 17 ust. 1 akapit drugi niniejszego rozporządzenia, przyjmuje formę dokumentu przekazania uprawnień zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 58/2003.
2.  48
 W przypadku gdy wypłacone kwoty są odzyskiwane na podstawie art. 7 i 8 niniejszego rozporządzenia, odzyskane kwoty stanowią zewnętrzne dochody przeznaczone na określony cel zgodnie z art. 21 rozporządzenia finansowego i muszą być wykorzystywane do finansowania działań prowadzonych w ramach funduszu innowacyjnego.
3.  49
 W przypadku wszystkich zadań wdrożeniowych realizowanych przez Komisję, w tym za pośrednictwem agencji wykonawczej, dochody funduszu innowacyjnego stanowią zewnętrzne dochody przeznaczone na określony cel w rozumieniu art. 21 ust. 1 i 5 rozporządzenia finansowego. Dochody funduszu innowacyjnego obejmują wszystkie koszty administracyjne i koszty zarządzania związane z jego wdrażaniem. Komisja może wykorzystać maksymalnie 5 % puli środków dostępnych w ramach funduszu innowacyjnego na pokrycie kosztów zarządzania.
4.  50
 Projekt, który otrzymał wsparcie z funduszu innowacyjnego, może również otrzymać wkład ze strony dowolnego innego programu UE, w tym funduszy podlegających zarządzaniu dzielonemu, pod warunkiem że takie wkłady nie pokrywają tych samych kosztów i nie wprowadzono żadnych ograniczeń zgodnie z art. 13e ust. 1.Finansowanie skumulowane nie może przekraczać łącznych kosztów kwalifikowalnych projektu, a wsparcie w ramach różnych programów UE może być obliczane proporcjonalnie.
Artykuł  20

Zarządzanie dochodami funduszu innowacyjnego;

1. 
Komisja zapewnia, aby uprawnienia przeznaczone dla funduszu innowacyjnego były sprzedawane na aukcji zgodnie z zasadami i warunkami określonymi w art. 10 ust. 4 dyrektywy 2003/87/WE, a także zarządza dochodami funduszu innowacyjnego zgodnie z celami dyrektywy 2003/87/WE.
2. 
Komisja zapewnia, aby dochody, o których mowa w ust. 1, były terminowo przekazywane organowi wykonawczemu w celu finansowania kosztów związanych z działaniami wykonawczymi oraz w celu wydatkowania na projekty, które zakwalifikowano do finansowania.
3. 
Komisja może przekazać Europejskiemu Bankowi Inwestycyjnemu (EBI) zadanie monetyzacji uprawnień i zarządzania dochodami funduszu innowacyjnego. W przypadku takiego przekazania Komisja i EBI zawierają umowę określającą szczegółowe warunki, na jakich EBI wykonuje swoje zadania związane z zarządzaniem dochodami funduszu innowacyjnego.
4.  51
 Z zastrzeżeniem przepisów dyrektywy 2003/87/WE, dochody funduszu innowacyjnego pozostające na koniec okresu kwalifikowalności w odniesieniu do wspieranych projektów przeznacza się na wspieranie nowych projektów, które spełniają kryteria kwalifikowalności określone w art. 10a ust. 8 tej dyrektywy, do czasu gdy wszystkie dochody zostaną wydane na cele funduszu innowacyjnego.
Artykuł  21

Rola państw członkowskich

1. 
Podczas wdrażania funduszu innowacyjnego Komisja przeprowadza konsultacje z państwami członkowskimi i otrzymuje ich wsparcie.
2. 
Konsultacje z państwami członkowskimi będą obejmować następujące kwestie:
a) 52
 wykaz wstępnie wybranych wniosków, w tym listę rezerwową, sporządzony zgodnie z art. 12, 12a i 13d;
b) 53
 projekty decyzji Komisji, o których mowa w art. 9 ust. 1, art. 13b, art. 14 ust. 2 i art. 15 ust. 1;
c) 54
 maksymalną kwotę wsparcia z funduszu innowacyjnego, która ma być dostępna do celów pomocy w zakresie opracowywania projektu zgodnie z art. 13;.
d) 55
 maksymalną kwotę wsparcia z funduszu innowacyjnego, która ma być dostępna na pomoc techniczną, oraz wykaz państw członkowskich o niskim poziomie skutecznego uczestnictwa, zgodnie z art. 13g.
3. 
Na wniosek Komisji państwa członkowskie doradzają i udzielają jej wsparcia w następujących kwestiach:
a)
wyznaczanie ogólnego kierunku dalszego rozwoju funduszu innowacyjnego;
b)
rozwiązywanie problemów istniejących lub powstających w toku realizacji projektu;
c)
zajmowanie się wszelkimi innymi kwestiami związanymi z realizacją projektu.
4.  56
 Komisja składa państwom członkowskim sprawozdanie z postępów we wdrażaniu niniejszego rozporządzenia, w szczególności w zakresie wdrażania decyzji o przyznaniu wsparcia, o których mowa w art. 12 ust. 5 lub art. 12a ust. 5.
Artykuł  22

Rola zainteresowanych stron

Komisja może włączyć zainteresowane strony w dyskusje związane z wdrażaniem funduszu innowacyjnego, w tym dotyczące kwestii wymienionych w art. 21 ust. 3.

ROZDZIAŁ  V

Monitorowanie, sprawozdawczość i ocena

Artykuł  23

Monitorowanie i sprawozdawczość

1. 
Organ wykonawczy monitoruje działanie funduszu innowacyjnego, w tym kwoty wypłaconego wsparcia z funduszu innowacyjnego.
2. 
Na wnioskodawców projektu mogą zostać nałożone proporcjonalne wymogi w zakresie sprawozdawczości w celu zapewnienia, aby dane do celów monitorowania, o którym mowa w ust. 1, oraz wyniki, były gromadzone w sposób wydajny, skuteczny i terminowy. Sprawozdania wnioskodawców projektów zawierają informacje na temat działań w zakresie dzielenia się wiedzą podjętych zgodnie z art. 27.
3. 
Organ wykonawczy składa Komisji regularne sprawozdania z wykonania swoich zadań.
4. 
Organ wykonawczy składa Komisji sprawozdanie z pełnego cyklu wypłaty wsparcia, a w szczególności z organizacji zaproszeń do składania wniosków i podpisywania umów z wnioskodawcami projektów.
5.  57
 (uchylony).
6.  58
 (uchylony).
7. 
Organy wykonawcze inne niż agencje wykonawcze oraz podmioty, którym powierzono zarządzanie dochodami funduszu innowacyjnego zgodnie z art. 20 ust. 3, przekazują Komisji następujące informacje:
a)
do dnia 15 lutego, nieaudytowane sprawozdania finansowe obejmujące poprzedni rok obrotowy, który trwa od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia, w odniesieniu do działań przekazanych tym organom wykonawczym i podmiotom;
b)
do dnia 15 marca roku, w którym złożono nieaudytowane sprawozdania finansowe, audytowane sprawozdania finansowe obejmujące poprzedni rok obrotowy, który trwa od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia, w odniesieniu do działań powierzonym tym organom wykonawczym i podmiotom.

Komisja przygotowuje roczne sprawozdania finansowe funduszu innowacyjnego za każdy rok budżetowy, który trwa od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia, na podstawie sprawozdań finansowych przekazanych zgodnie z akapitem pierwszym. Sprawozdanie to podlega niezależnemu audytowi zewnętrznemu.

Wszelkie sprawozdania i zestawienia finansowe przewidziane w niniejszym ustępie sporządza się zgodnie z zasadami rachunkowości, o których mowa w art. 80 rozporządzenia finansowego.

Artykuł  24

Ocena

1.  59
 W 2025 r., a następnie co każde pięć lat, Komisja przeprowadza ocenę działania funduszu innowacyjnego. Ocena ta skupia się m.in. na ocenie synergii między funduszem innowacyjnym a innymi istotnymi programami UE, w szczególności programem ramowym UE w zakresie badań naukowych i innowacji (w tym programami »Horyzont Europa« i »Horyzont 2020«), jak również na procedurze wypłaty wsparcia z funduszu innowacyjnego.
2. 
Na podstawie wyników ocen, o których mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, Komisja, w stosownych przypadkach, przedstawia wnioski w celu zapewnienia postępów funduszu innowacyjnego w zakresie osiągania jego celów określonych w dyrektywie 2003/87/WE i w art. 3 niniejszego rozporządzenia.
3. 
Po zakończeniu wdrażania funduszu innowacyjnego, ale nie później niż w 2035 r., Komisja przeprowadza ostateczną ocenę jego działania.
4. 
Komisja podaje do wiadomości publicznej wyniki ocen przeprowadzonych zgodnie z ust. 1, 2 i 3.

ROZDZIAŁ  VI

Audyty, jawność i dzielenie się wiedzą

Artykuł  25

Audyty

1. 
Audyty dotyczące wykorzystania wsparcia z funduszu innowacyjnego przeprowadzane przez niezależnych audytorów zewnętrznych, w tym przez podmioty inne niż te, które zostały upoważnione przez instytucje lub organy Unii, stanowią podstawę ogólnej pewności zgodnie z art. 26.
2. 
Każda osoba lub podmiot otrzymujący wsparcie z funduszu innowacyjnego zgadza się na piśmie na przyznanie niezbędnych praw i dostępu przewidzianych w art. 129 rozporządzenia finansowego.
Artykuł  26

Wzajemne uznawanie wyników audytów

Bez uszczerbku dla istniejących możliwości prowadzenia dalszych audytów, w przypadku gdy niezależny audytor przeprowadził - w oparciu o przyjęte na szczeblu międzynarodowym standardy audytu - zapewniające wystarczającą pewność badanie sprawozdania finansowego i sprawozdań, w których przedstawiono wykorzystanie wkładów Unii, badanie to stanowi podstawę ogólnej pewności, w stosownych przypadkach szczegółowo określonej w przepisach sektorowych, pod warunkiem że istnieją wystarczające dowody na niezależność i kompetencję audytora. Sprawozdanie niezależnego audytora i odnośną dokumentację audytową udostępnia się na wniosek Parlamentowi Europejskiemu, Komisji, Trybunałowi Obrachunkowemu oraz instytucjom audytowym państw członkowskich.

Artykuł  27

Komunikacja, dzielenie się wiedzą i jawność

1.  60
 Wnioskodawcy projektów aktywnie i systematycznie promują projekty, którym przyznano wsparcie na podstawie niniejszego rozporządzenia, a także ich wyniki i wpływ, udostępniając odpowiednie informacje publicznie za pośrednictwem wszystkich dostępnych kanałów komunikacji, w tym swoich stron internetowych i kont w mediach społecznościowych. Informacje te zawierają wyraźne odniesienie do otrzymanego wsparcia z funduszu innowacyjnego. Wnioskodawcy projektów wyznaczają punkt centralny ds. komunikacji dotyczącej projektów i informują organ wykonawczy z odpowiednim wyprzedzeniem przed rozpoczęciem konkretnych działań komunikacyjnych związanych z projektem lub działań w zakresie rozpowszechniania informacji na temat projektu, które to działania mogą mieć duże znaczenie medialne.
2. 
Wnioskodawcy projektów przekazują spójne, skuteczne i ukierunkowane informacje na temat otrzymywanego wsparcia z funduszu innowacyjnego wielu odbiorcom, w tym mediom i opinii publicznej.
3.  61
 Oznaczenie »(współ)finansowane z unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (funduszu innowacyjnego)«, symbol Unii i inne wymagane elementy promocyjne są wykorzystywane do wszelkich działań w zakresie komunikacji i dzielenia się wiedzą oraz pojawiają się na tablicach ogłoszeń w strategicznych publicznie dostępnych miejscach, zgodnie z wymogami umownymi dotyczącymi wsparcia z funduszu innowacyjnego.
4.  62
 Wnioskodawcy projektów przekazują szczegółowe informacje na temat planowanych działań zgodnie z ust. 1 i 2 w planach dzielenia się wiedzą, komunikacji i rozpowszechniania informacji. Regularnie monitorują i, w stosownych przypadkach, dokonują przeglądu wdrażania tych planów.
5. 
Organ wykonawczy prowadzi działania informacyjne, komunikacyjne i promocyjne związane ze wsparciem przyznawanym w ramach funduszu innowacyjnego i jego wynikami. Organ wykonawczy organizuje specjalne seminaria, warsztaty lub, w stosownych przypadkach, inne rodzaje działań, aby ułatwić wymianę doświadczeń, wiedzy i najlepszych praktyk w zakresie opracowania, przygotowania i realizacji projektów, a także w zakresie skuteczności finansowania przyznawanego w ramach projektów dotyczących pomocy w zakresie opracowywania projektu.

ROZDZIAŁ  VII

Przepisy końcowe

Artykuł  28

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 26 lutego 2019 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32.
2 Decyzja Komisji 2010/670/UE z dnia 3 listopada 2010 r. ustanawiająca kryteria i środki dotyczące finansowania komercyjnych projektów demonstracyjnych mających na celu bezpieczne dla środowiska wychwytywanie i geologiczne składowanie CO2 oraz projektów demonstracyjnych w zakresie innowacyjnych technologii energetyki odnawialnej realizowanych w ramach systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie, ustanowionego dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 290 z 6.11.2010, s. 39).
3 Sprawozdanie specjalne z dnia 5 września 2018 r. nr 24/2018: Wykorzystanie wychwytywania i składowania dwutlenku węgla oraz innowacyjnych odnawialnych źródeł energii w projektach demonstracyjnych na skalę komercyjną w UE: w ostatnim dziesięcioleciu nie zostały osiągnięte zamierzone postępy, dostępny na stronie internetowej Trybunału Obrachunkowego pod adresem: https://www.eca.europa.eu/Lists/ECADocuments/SR18_24/SR_CCS_EN.pdf
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1).
5 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1031/2010 z dnia 12 listopada 2010 r. w sprawie harmonogramu, kwestii administracyjnych oraz pozostałych aspektów sprzedaży na aukcji uprawnień do emisji gazów cieplarnianych na mocy dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającej system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie (Dz.U. L 302 z 18.11.2010, s. 1).
6 Art. 2 pkt 3 zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia nr 2023/2537 z dnia 15 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2537) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 listopada 2023 r.
7 Art. 2 pkt 4 dodany przez art. 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia nr 2023/2537 z dnia 15 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2537) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 listopada 2023 r.
8 Art. 2 pkt 5 dodany przez art. 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia nr 2023/2537 z dnia 15 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2537) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 listopada 2023 r.
9 Art. 2 pkt 6 dodany przez art. 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia nr 2023/2537 z dnia 15 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2537) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 listopada 2023 r.
10 Art. 2 pkt 7 dodany przez art. 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia nr 2023/2537 z dnia 15 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2537) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 listopada 2023 r.
11 Art. 2 pkt 8 dodany przez art. 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia nr 2023/2537 z dnia 15 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2537) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 listopada 2023 r.
12 Art. 2 pkt 9 dodany przez art. 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia nr 2023/2537 z dnia 15 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2537) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 listopada 2023 r.
13 Art. 2 pkt 10 dodany przez art. 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia nr 2023/2537 z dnia 15 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2537) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 listopada 2023 r.
14 Art. 3 lit. aa) dodana przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2023/2537 z dnia 15 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2537) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 listopada 2023 r.
15 Art. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2023/2537 z dnia 15 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2537) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 listopada 2023 r.
16 RozdziałII tytułzmieniony przez art. 1 pkt 4rozporządzenia nr 2023/2537 z dnia 15 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2537) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 listopada 2023 r.
17 Art. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 2023/2537 z dnia 15 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2537) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 listopada 2023 r.
18 Art. 6 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 6 lit. a rozporządzenia nr 2023/2537 z dnia 15 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2537) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 listopada 2023 r.
19 Art. 6 ust. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 6 lit. b rozporządzenia nr 2023/2537 z dnia 15 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2537) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 listopada 2023 r.
20 Art. 6 ust. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 6 lit. b rozporządzenia nr 2023/2537 z dnia 15 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2537) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 listopada 2023 r.
21 Art. 6 ust. 6 uchylony przez art. 1 pkt 6 lit. c rozporządzenia nr 2023/2537 z dnia 15 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2537) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 listopada 2023 r.
22 Art. 9 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 7 lit. a rozporządzenia nr 2023/2537 z dnia 15 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2537) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 listopada 2023 r.
23 Art. 9 ust. 2 lit. b uchylona przez art. 1 pkt 7 lit. b ppkt 1 rozporządzenia nr 2023/2537 z dnia 15 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2537) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 listopada 2023 r.
24 Art. 9 ust. 2 lit. d:

- zmieniona przez art. 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia nr 2021/1204 z dnia 10 maja 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.261.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 sierpnia 2021 r.

- zmieniona przez art. 1 pkt 7 lit. b ppkt 2 rozporządzenia nr 2023/2537 z dnia 15 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2537) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 listopada 2023 r.

25 Art. 9 ust. 2 lit. f zmieniona przez art. 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia nr 2021/1204 z dnia 10 maja 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.261.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 sierpnia 2021 r.
26 Art. 9 ust. 2 lit. g zmieniona przez art. 1 pkt 7 lit. b ppkt 3 rozporządzenia nr 2023/2537 z dnia 15 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2537) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 listopada 2023 r.
27 Art. 9 ust. 2 lit. h zmieniona przez art. 1 pkt 7 lit. b ppkt 3 rozporządzenia nr 2023/2537 z dnia 15 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2537) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 listopada 2023 r.
28 Art. 10 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia nr 2021/1204 z dnia 10 maja 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.261.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 sierpnia 2021 r.
29 Art. 10 ust. 2:

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia nr 2021/1204 z dnia 10 maja 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.261.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 sierpnia 2021 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 8 rozporządzenia nr 2023/2537 z dnia 15 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2537) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 listopada 2023 r.

30 Art. 10 ust. 3:

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia nr 2021/1204 z dnia 10 maja 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.261.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 sierpnia 2021 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 8 rozporządzenia nr 2023/2537 z dnia 15 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2537) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 listopada 2023 r.

31 Art. 11 zmieniony przez art. 1 pkt 9 rozporządzenia nr 2023/2537 z dnia 15 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2537) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 listopada 2023 r.
32 Art. 12 tytuł zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia nr 2021/1204 z dnia 10 maja 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.261.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 sierpnia 2021 r.
33 Art. 12 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 10 lit. b rozporządzenia nr 2023/2537 z dnia 15 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2537) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 listopada 2023 r.
34 Art. 12 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 10 lit. b rozporządzenia nr 2023/2537 z dnia 15 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2537) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 listopada 2023 r.
35 Art. 12 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 10 lit. b rozporządzenia nr 2023/2537 z dnia 15 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2537) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 listopada 2023 r.
36 Art. 12 ust. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 10 lit. b rozporządzenia nr 2023/2537 z dnia 15 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2537) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 listopada 2023 r.
37 Art. 12 ust. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 10 lit. b rozporządzenia nr 2023/2537 z dnia 15 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2537) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 listopada 2023 r.
38 Art. 12 ust. 6 dodany przez art. 1 pkt 10 lit. c rozporządzenia nr 2023/2537 z dnia 15 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2537) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 listopada 2023 r.
39 Art. 12a:

- dodany przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2021/1204 z dnia 10 maja 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.261.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 sierpnia 2021 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 11 rozporządzenia nr 2023/2537 z dnia 15 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2537) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 listopada 2023 r.

40 Art. 12b dodany przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2021/1204 z dnia 10 maja 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.261.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 sierpnia 2021 r.
41 Rozdział 2a tytuł dodany przez art. 1 pkt 12 rozporządzenia nr 2023/2537 z dnia 15 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2537) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 listopada 2023 r.
42 Art. 13 zmieniony przez art. 1 pkt 13 rozporządzenia nr 2023/2537 z dnia 15 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2537) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 listopada 2023 r.
43 Rozdział 2b dodany przez art. 1 pkt 14 rozporządzenia nr 2023/2537 z dnia 15 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2537) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 listopada 2023 r.
44 Rozdział 2c dodany przez art. 1 pkt 15 rozporządzenia nr 2023/2537 z dnia 15 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2537) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 listopada 2023 r.
45 RozdziałIII tytułzmieniony przez art. 1 pkt 16rozporządzenia nr 2023/2537 z dnia 15 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2537) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 listopada 2023 r.
46 Art. 18 zmieniony przez art. 1 pkt 17 rozporządzenia nr 2023/2537 z dnia 15 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2537) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 listopada 2023 r.
47 Rozporządzenie Rady (WE) nr 58/2003 z dnia 19 grudnia 2002 r. ustanawiające statut agencji wykonawczych, którym zostaną powierzone niektóre zadania w zakresie zarządzania programami wspólnotowymi (Dz.U. L 11 z 16.1.2003, s. 1).
48 Art. 19 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 18 lit. a rozporządzenia nr 2023/2537 z dnia 15 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2537) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 listopada 2023 r.
49 Art. 19 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 18 lit. b rozporządzenia nr 2023/2537 z dnia 15 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2537) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 listopada 2023 r.
50 Art. 19 ust. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 18 lit. c rozporządzenia nr 2023/2537 z dnia 15 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2537) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 listopada 2023 r.
51 Art. 20 ust. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 19 rozporządzenia nr 2023/2537 z dnia 15 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2537) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 listopada 2023 r.
52 Art. 21 ust. 2 lit. a:

- zmieniona przez art. 1 pkt 6 lit. a rozporządzenia nr 2021/1204 z dnia 10 maja 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.261.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 sierpnia 2021 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 20 lit. a rozporządzenia nr 2023/2537 z dnia 15 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2537) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 listopada 2023 r.

53 Art. 21 ust. 2 lit. b) zmieniona przez art. 1 pkt 20 lit. a rozporządzenia nr 2023/2537 z dnia 15 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2537) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 listopada 2023 r.
54 Art. 21 ust. 2 lit. c) zmieniona przez art. 1 pkt 20 lit. a rozporządzenia nr 2023/2537 z dnia 15 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2537) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 listopada 2023 r.
55 Art. 21 ust. 2 lit. d dodana przez art. 1 pkt 20 lit. b rozporządzenia nr 2023/2537 z dnia 15 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2537) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 listopada 2023 r.
56 Art. 21 ust. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 6 lit. b rozporządzenia nr 2021/1204 z dnia 10 maja 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.261.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 sierpnia 2021 r.
57 Art. 23 ust. 5 uchylony przez art. 1 pkt 21 rozporządzenia nr 2023/2537 z dnia 15 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2537) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 listopada 2023 r.
58 Art. 23 ust. 6 uchylony przez art. 1 pkt 21 rozporządzenia nr 2023/2537 z dnia 15 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2537) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 listopada 2023 r.
59 Art. 24 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 22 rozporządzenia nr 2023/2537 z dnia 15 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2537) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 listopada 2023 r.
60 Art. 27 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 23 lit. a rozporządzenia nr 2023/2537 z dnia 15 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2537) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 listopada 2023 r.
61 Art. 27 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 23 lit. b rozporządzenia nr 2023/2537 z dnia 15 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2537) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 listopada 2023 r.
62 Art. 27 ust. 4:

- zmieniony przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia nr 2021/1204 z dnia 10 maja 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.261.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 sierpnia 2021 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 23 lit. c rozporządzenia nr 2023/2537 z dnia 15 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2537) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 listopada 2023 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.140.6

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2019/856 uzupełniające dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do działania funduszu innowacyjnego
Data aktu: 26/02/2019
Data ogłoszenia: 28/05/2019
Data wejścia w życie: 17/06/2019