uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE 1 , w szczególności jej art. 10a ust. 8 akapit czwarty,
(1) Należy ustanowić szczegółowe zasady działania funduszu innowacyjnego, z uwzględnieniem doświadczeń zdobytych w ramach programu NER300 ustanowionego na mocy dyrektywy 2003/87/WE i wdrażanego na podstawie decyzji Komisji 2010/670/UE 2 ; w szczególności należy uwzględnić wnioski ze sprawozdania Trybunału Obrachunkowego 3 .
(2) Aby pokryć niższą rentowność i wyższy stopień ryzyka technologicznego projektów kwalifikowalnych w porównaniu z technologiami konwencjonalnymi, znaczną część finansowania z funduszu innowacyjnego należy zapewnić w formie dotacji. Należy zatem ustanowić szczegółowe zasady wypłaty dotacji.
(3) Ponieważ poziom ryzyka i rentowności kwalifikowalnych projektów może się różnić w zależności od sektorów i działań w ramach tych projektów i może też z czasem ewoluować, należy zezwolić na udzielanie części wsparcia z funduszu innowacyjnego poprzez wkłady w działania łączone w ramach unijnego instrumentu wsparcia inwestycji, jak również w innych formach przewidzianych w rozporządzeniu (UE, Euratom) 2018/1046 Parlamentu Europejskiego i Rady 4 ("rozporządzenie finansowe").
(4) Różnicę między całkowitymi kosztami kwalifikowalnego projektu a całkowitymi kosztami równoważnego projektu wykorzystującego technologię konwencjonalną należy uwzględnić jako odnośne koszty do celów finansowania w ramach funduszu innowacyjnego. Aby uniknąć nadmiernych obciążeń administracyjnych dla projektów na małą skalę i rozwiązać szczególne trudności w pozyskiwaniu finansowania dla takich projektów, za odnośne koszty projektów na małą skalę uznaje się jednak całość wydatków kapitałowych ponoszonych w ramach takich projektów.
(5) W celu terminowego udostępnienia odpowiednich środków finansowych kwalifikowalnym projektom wypłata dotacji powinna być uzależniona od osiągnięcia celów pośrednich. W przypadku wszystkich projektów cele pośrednie powinny obejmować zamknięcie finansowe i rozpoczęcie eksploatacji. Ponieważ w niektórych projektach wypłata wsparcia może być wymagana w innym czasie, w dokumentacji umownej należy zawrzeć możliwość określenia dodatkowych celów pośrednich.
(6) W celu zwiększenia prawdopodobieństwa powodzenia projektów należy ustanowić możliwość wypłacenia części dotacji przed rozpoczęciem eksploatacji projektu. Zasadniczo wypłatę dotacji należy rozpocząć z chwilą osiągnięcia zamknięcia finansowego i kontynuować podczas opracowywania i eksploatacji projektu.
(7) Główna część wsparcia z funduszu innowacyjnego powinna zależeć od zweryfikowanego unikania emisji gazów cieplarnianych. Osiąganie znacznie gorszych wyników w zakresie planowanego unikania emisji gazów cieplarnianych powinno zatem prowadzić do zmniejszenia i odzyskania kwoty wsparcia uzależnionej od takiego unikania. Mechanizm zmniejszania i odzyskiwania środków powinien być jednak wystarczająco elastyczny, aby uwzględnić innowacyjny charakter projektów wspieranych w ramach funduszu innowacyjnego.
(8) Dotacje w ramach funduszu innowacyjnego powinny być przyznawane po przeprowadzeniu procedury wyboru w ramach konkursu, w drodze zaproszenia do składania wniosków. W celu zmniejszenia obciążeń administracyjnych dla wnioskodawców projektów należy ustanowić dwuetapową procedurę składania wniosków składającą się z wyrażenia zainteresowania i pełnego wniosku.
(9) Oceny projektów ubiegających się o wsparcie z funduszu innowacyjnego należy przeprowadzać na podstawie kryteriów jakościowych i ilościowych. Połączenie takich kryteriów powinno zapewnić kompletność oceny projektu pod względem jego potencjału technologicznego i biznesowego. Aby zapewnić sprawiedliwy i oparty na zasługach wybór, należy wybierać projekty na podstawie takich samych kryteriów wyboru, ale najpierw oceniać je i klasyfikować w stosunku do innych projektów z tego samego sektora, a następnie w stosunku do projektów ze wszystkich sektorów.
(10) Do objęcia wsparciem z funduszu innowacyjnego nie należy wybierać projektów, których plany, model biznesowy oraz struktura finansowa i prawna wydają się niewystarczająco zaawansowane, w szczególności w świetle możliwego braku wsparcia ze strony danych państw członkowskich lub braku niezbędnych krajowych zezwoleń. Takie projekty mogą jednak być obiecujące. W związku z tym należy ustanowić możliwość zapewnienia takim projektom pomocy w zakresie ich opracowywania. Pomocy takiej należy w szczególności udzielać projektom na małą skalę i projektom w państwach członkowskich o niższych dochodach, co pomoże osiągnąć zrównoważony pod względem geograficznym rozdział wsparcia z funduszu innowacyjnego.
(11) Ważne jest zapewnienie, aby wsparcie z funduszu innowacyjnego było zrównoważone pod względem geograficznym. Aby zapobiec sytuacji, w której niektóre państwa członkowskie nie są objęte wsparciem w wystarczającym stopniu, należy określić możliwość ustanowienia dodatkowych kryteriów wyboru w celu osiągnięcia równowagi pod względem geograficznym w drugim lub kolejnym zaproszeniu do składania wniosków.
(12) Komisja powinna zapewnić wdrażanie funduszu innowacyjnego. Komisja powinna jednak mieć możliwość przekazania niektórych z działań wdrożeniowych, takich jak organizacja zaproszenia do składania wniosków, wstępny wybór projektów lub zarządzanie umowami dotyczącymi dotacji, organom wykonawczym.
(13) Dochodami funduszu innowacyjnego, w tym dochodami z uprawnień sprzedawanych na wspólnej platformie aukcyjnej zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 1031/2010 5 , należy zarządzać zgodnie z celami dyrektywy 2003/87/WE. W związku z tym Komisja powinna sama realizować to zadanie i mieć możliwość przekazania jego wykonania Europejskiemu Bankowi Inwestycyjnemu.
(14) Komisja powinna stosować różne przepisy w zależności od metody wdrażania funduszu innowacyjnego. W przypadku gdy fundusz innowacyjny wdrażany jest w ramach zarządzania bezpośredniego, przepisy niniejszego rozporządzenia należy dostosować w pełni do przepisów rozporządzenia finansowego.
(15) Państwa członkowskie powinny odgrywać ważną rolę we wdrażaniu funduszu innowacyjnego. Komisja powinna w szczególności przeprowadzać z państwami członkowskimi konsultacje na temat najważniejszych decyzji dotyczących wdrażania funduszu innowacyjnego, a także na temat jego rozwoju.
(16) Fundusz innowacyjny należy wdrażać zgodnie z zasadami należytego zarządzania finansami, które określono w rozporządzeniu finansowym.
(17) Należy określić jasne ustalenia dotyczące sprawozdawczości, rozliczalności i kontroli finansowej w celu zapewnienia, by Komisja otrzymywała kompletne i aktualne informacje na temat postępu w projektach otrzymujących wsparcie z funduszu innowacyjnego, by podmioty zarządzające funduszem innowacyjnym stosowały zasady należytego zarządzania finansami, a państwa członkowskie były odpowiednio wcześnie informowane o wdrażaniu funduszu innowacyjnego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
- zmieniona przez art. 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia nr 2021/1204 z dnia 10 maja 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.261.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 sierpnia 2021 r.
- zmieniona przez art. 1 pkt 7 lit. b ppkt 2 rozporządzenia nr 2023/2537 z dnia 15 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2537) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 listopada 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia nr 2021/1204 z dnia 10 maja 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.261.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 sierpnia 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 8 rozporządzenia nr 2023/2537 z dnia 15 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2537) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 listopada 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia nr 2021/1204 z dnia 10 maja 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.261.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 sierpnia 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 8 rozporządzenia nr 2023/2537 z dnia 15 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2537) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 listopada 2023 r.
- dodany przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2021/1204 z dnia 10 maja 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.261.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 sierpnia 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 11 rozporządzenia nr 2023/2537 z dnia 15 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2537) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 listopada 2023 r.
- zmieniona przez art. 1 pkt 6 lit. a rozporządzenia nr 2021/1204 z dnia 10 maja 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.261.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 sierpnia 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 20 lit. a rozporządzenia nr 2023/2537 z dnia 15 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2537) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 listopada 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia nr 2021/1204 z dnia 10 maja 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.261.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 sierpnia 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 23 lit. c rozporządzenia nr 2023/2537 z dnia 15 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2537) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 listopada 2023 r.
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.140.6 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2019/856 uzupełniające dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do działania funduszu innowacyjnego |
Data aktu: | 26/02/2019 |
Data ogłoszenia: | 28/05/2019 |
Data wejścia w życie: | 17/06/2019 |