Decyzja 2019/792 w sprawie powierzenia Komisji Europejskiej - Urzędowi Administracji i Wypłacania Należności Indywidualnych (PMO) - wykonywania niektórych uprawnień przyznanych organowi powołującemu i organowi właściwemu do zawierania umów o pracę

DECYZJA RADY (UE) 2019/792
z dnia 13 maja 2019 r.
w sprawie powierzenia Komisji Europejskiej - Urzędowi Administracji i Wypłacania Należności Indywidualnych (PMO) - wykonywania niektórych uprawnień przyznanych organowi powołującemu i organowi właściwemu do zawierania umów o pracę

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając regulamin pracowniczy urzędników Unii Europejskiej i warunki zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej, określone w rozporządzeniu Rady (EWG, Euratom, EWWiS) nr 259/68 1 , w szczególności art. 2 ust. 2 regulaminu pracowniczego oraz art. 6 warunków zatrudnienia,

uwzględniając decyzję Rady (UE) 2017/262 z dnia 6 lutego 2017 r. określającą dla Sekretariatu Generalnego Rady organ powołujący i organ właściwy do zawierania umów o pracę oraz uchylająca decyzję 2013/811/UE 2 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Działający w Komisji Europejskiej Urząd Administracji i Wypłacania Należności Indywidualnych (PMO) odpowiada za administrację i wypłacanie indywidualnych należności finansowych pracownikom Komisji Europejskiej oraz, na mocy umów o świadczeniu usług, pracownikom niektórych innych instytucji i organów Unii. W odniesieniu do pracowników Sekretariatu Generalnego Rady (SGR) PMO odpowiada za administrację i wypłatę uprawnień emerytalnych i świadczeń z tytułu ubezpieczenia zdrowotnego. W dziedzinach tych PMO wykonuje uprawnienia organu powołującego i organu właściwego do zawierania umów o pracę, z wyjątkiem uprawnień dotyczących rozpatrywania indywidualnych zażaleń dotyczących świadczeń z tytułu ubezpieczenia zdrowotnego. PMO świadczy także coraz więcej innych usług i udostępnia SGR swoje narzędzia informatyczne.

(2) Z dotychczasowych doświadczeń wynika, że administrowanie należnościami indywidualnymi przez jeden wyspecjalizowany organ jest skuteczniejsze i bardziej opłacane. Pozwala na jednolite stosowanie we wszystkich instytucjach regulaminu pracowniczego urzędników Unii Europejskiej (zwanego dalej "regulaminem pracowniczym") i warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej, co zapewnia równe traktowanie urzędników Unii oraz zwiększa pewność prawa. Umożliwia także dalsze upraszczanie procedur administracyjnych i współpracy międzyinstytucjonalnej.

(3) W związku z tym SGR i PMO mają podpisać umowę o świadczeniu usług, która rozszerzy zakres usług świadczonych przez PMO o administrację i wypłacanie należności pieniężnych pracownikom przez Sysper -informatyczne narzędzie zarządzania zasobami ludzkimi. Aby umożliwić właściwe funkcjonowanie umowy, wykonywanie odpowiednich uprawnień przyznanych organowi powołującemu i organowi właściwemu do zawierania umów o pracę w stosunku do pracowników SGR należy powierzyć Komisji Europejskiej (PMO). Ponadto, ponieważ nowa umowa o gwarantowanym poziomie usług zastępuje poprzednią umowę o świadczeniu usług dotyczącą uprawnień emerytalnych, zasiłków dla bezrobotnych i innych należności przysługujących pracownikom, którzy zakończyli służbę, należy potwierdzić uprawnienia PMO w tej dziedzinie.

(4) W początkowym okresie przejściowym po transferze do systemu Sysper organ powołujący Rady i jej organ właściwy do zawierania umów o pracę powinny móc wykonywać te uprawnienia w stosunku do pracowników SGR w przypadkach, w których ewentualna różnica w interpretacji przez PMO przepisów dotyczących należności indywidualnych w stosunku do ich interpretacji stosowanej w SGR przed transferem do systemu Sysper mogłaby mieć niekorzystne skutki dla pracowników SGR,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Bez uszczerbku dla ust. 2 niniejszego artykułu wykonywanie uprawnień przyznanych organowi powołującemu na mocy regulaminu pracowniczego oraz organowi właściwemu do zawierania umów o pracę na mocy warunków zatrudnienia w odniesieniu do pracowników SGR powierza się Komisji Europejskiej - Urzędowi Administracji i Wypłacania Należności Indywidualnych (PMO) - jeśli chodzi o stosowanie co następuje:
a)
w odniesieniu do należności indywidualnych:
-
art. 67-69, 71, 74 i 75 regulaminu pracowniczego oraz art. 1-13 i 17 załącznika VII do regulaminu pracowniczego,
-
art. 19-27, 29, 92, 93, 94 i 97 warunków zatrudnienia;
b)
w odniesieniu do programu emerytalnego i innych należności przysługujących pracownikom, którzy zakończyli służbę:
-
art. 70 i 77, art. 78 akapit drugi, trzeci i czwarty oraz art. 79, 80, 81, 81a i 82 regulaminu pracowniczego, załącznika IV do regulaminu pracowniczego, art. 4 załącznika IVa do regulaminu pracowniczego, art. 2-12, art. 13 ust. 1, art. 14 akapit pierwszy i trzeci oraz art. 17-34 i 40-44 załącznika VIII do regulaminu pracowniczego oraz art. 20-28 załącznika XIII do regulaminu pracowniczego,
-
art. 31, art. 33 ust. 1, art. 34-40 i 43, art. 44 akapit pierwszy, art. 99 i 101, art. 102 ust. 2 oraz art. 103-110 i 113-116 warunków zatrudnienia;
c)
w odniesieniu do zasiłków dla bezrobotnych - art. 28a i 96 warunków zatrudnienia;
d)
w odniesieniu do zwrotu nadpłaconych kwot na mocy przepisów, o których mowa w lit. a)-c) niniejszego ustępu:
-
art. 85 regulaminu pracowniczego oraz art. 46 załącznika VIII do regulaminu pracowniczego,
-
art. 44 akapit drugi, art. 45, art. 114 ust. 2 i art. 116 warunków zatrudnienia.
2. 
Do dnia 31 grudnia 2021 r. PMO ma obowiązek powiadamiać organ powołujący Rady lub jej organ właściwy do zawierania umów o pracę o wszelkich zażaleniach otrzymanych na mocy art. 90 ust. 2 regulaminu pracowniczego lub art. 46 i 117 warunków zatrudnienia dotyczących decyzji wydanych wobec pracownika SGR na mocy ust. 1 lit. a) niniejszego artykułu, oraz przekazać informację na temat planowanej odpowiedzi na to zażalenie. Na żądanie organu powołującego Rady lub jej organu właściwego do zawierania umów o pracę PMO zrzeka się wykonywania uprawnień przekazanych mu na mocy ust. 1 niniejszego artykułu i w takim przypadku organ powołujący Rady lub jej organ właściwy do zawierania umów o pracę wykonuje swoje uprawnienia.
Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 13 maja 2019 r.
W imieniu Rady
F. MOGHERINI
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 56 z 4.3.1968, s. 1.
2 Dz.U. L 39 z 16.2.2017, s. 4.

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.129.3

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2019/792 w sprawie powierzenia Komisji Europejskiej - Urzędowi Administracji i Wypłacania Należności Indywidualnych (PMO) - wykonywania niektórych uprawnień przyznanych organowi powołującemu i organowi właściwemu do zawierania umów o pracę
Data aktu: 13/05/2019
Data ogłoszenia: 17/05/2019
Data wejścia w życie: 17/05/2019