Decyzja 2019/762 zmieniająca decyzję 2014/219/WPZiB w sprawie misji Unii Europejskiej w dziedzinie WPBiO w Mali (EUCAP Sahel Mali)

DECYZJA RADY (WPZiB) 2019/762
z dnia 13 maja 2019 r.
zmieniająca decyzję 2014/219/WPZiB w sprawie misji Unii Europejskiej w dziedzinie WPBiO w Mali (EUCAP Sahel Mali)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 42 ust. 4 i art. 43 ust. 2, uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa, a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 15 kwietnia 2014 r. Rada przyjęła decyzję 2014/219/WPZiB 1  w sprawie misji Unii Europejskiej w dziedzinie WPBiO w Mali (EUCAP Sahel Mali).

(2) W dniu 21 lutego 2019 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2019/312 2  przedłużającą misję EUCAP Sahel Mali i przyznała jej finansową kwotę referencyjną do dnia 14 stycznia 2021 r.

(3) W dniu 25 czerwca 2018 r. w swoich konkluzjach w sprawie Sahelu/Mali Rada podkreśliła, że poza wzmacnianiem zdolności krajowych poprzez działania WPBiO ważna jest regionalizacja WPBiO w Sahelu, tak by w stosownym przypadku wzmocnić cywilne i wojskowe wsparcie dla operacji transgranicznych, strukturę współpracy regionalnej, w szczególności takie struktury Grupy Pięciu na rzecz Sahelu, oraz zdolność i odpowiedzialność krajów Grupy Pięciu w zakresie podejmowania wyzwań z dziedziny bezpieczeństwa w regionie.

(4) W dniu 15 lutego 2019 r. minister spraw zagranicznych Islamskiej Republiki Mauretańskiej z zadowoleniem przyjął plan rozmieszczenia misji EUCAP Sahel Mali w celu wsparcia Grupy Pięciu na rzecz Sahelu i zdolności krajowych Mauretanii.

(5) W dniu 18 lutego 2019 r. Rada zatwierdziła wspólną, cywilnowojskową koncepcję operacji dotyczącą regionalizacji działań prowadzonych w ramach WPBiO w Sahelu.

(6) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2014/219/WPZiB.

(7) Misja EUCAP Sahel Mali będzie prowadzona w sytuacji, która może ulec pogorszeniu i mogłaby utrudnić osiągnięcie celów działań zewnętrznych Unii określonych w art. 21 Traktatu o Unii Europejskiej,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W decyzji 2014/219/WPZiB wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 2 ust. 3 i 4 otrzymują brzmienie:

"3. EUCAP Sahel Mali przyczynia się, bez uszczerbku dla swojego podstawowego mandatu w Mali, do regionalizacji działań w dziedzinie WPZiB prowadzonych w Sahelu, działając na rzecz poprawy interoperacyjności i koordynacji między siłami bezpieczeństwa wewnętrznego krajów Grupy Pięciu na rzecz Sahelu, a także wspierając współpracę transgraniczną i struktury współpracy regionalnej oraz wspomagając zwiększanie zdolności krajowych krajów Grupy Pięciu na rzecz Sahelu. Misja EUCAP Sahel Mali może realizować te działania na terytorium krajów Grupy Pięciu na rzecz Sahelu. W tym celu misja EUCAP Sahel Mali w ramach swoich środków i zdolności zapewnia krajom Grupy Pięciu na rzecz Sahelu, na wniosek danego kraju i z uwzględnieniem sytuacji bezpieczeństwa, szkolenie, doradztwo i inne szczegółowe wsparcie.

4. Aby osiągnąć ten cel, misja EUCAP Sahel Mali działa zgodnie ze strategicznymi wytycznymi operacyjnymi zdefiniowanymi w koncepcji zarządzania kryzysowego zatwierdzonej przez Radę w dniu 17 marca 2014 r. i określonymi w dokumentach planowania operacyjnego zatwierdzonych przez Radę, w tym we wspólnej, cywilnowojskowej koncepcji operacji dotyczącej regionalizacji działań prowadzonych w ramach WPBiO w Sahelu. Przed rozpoczęciem nowego działania w nowym kraju Grupy Pięciu Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa jest o tym informowany.";

2)
w art. 14 ust. 1 dodaje się akapit w brzmieniu:

"Finansowa kwota odniesienia przewidziana na pokrycie wydatków związanych z EUCAP Sahel Mali w okresie od dnia 1 marca 2019 r. do dnia 14 stycznia 2021 r. wynosi 68 150 000,00 EUR.";

3)
art. 14a otrzymuje brzmienie:

"1. W ramach misji EUCAP Sahel Mali ustanawia się Komórkę Doradztwa i Koordynacji Regionalnej (RACC, ang. Regional Advisory and Coordination Cell).

2. W skład RACC wchodzą członkowie personelu umieszczeni wspólnie z misją EUCAP Sahel Mali oraz eksperci ds. bezpieczeństwa wewnętrznego i obrony umieszczeni w delegaturach Unii w Burkinie Faso, Czadzie, Mali, Mauretanii i Nigrze. RACC stopniowo przeniesie personel z Bamako do Nawakszut, zgodnie z ust. 7, uwzględniając sytuację w zakresie bezpieczeństwa.

3. RACC realizuje następujące cele w ścisłej współpracy z delegacjami Unii i z istniejącymi misjami WPBiO w Sahelu:

a) przyczynianie się do orientacji sytuacyjnej Unii odnośnie do potrzeb i luk w dziedzinie bezpieczeństwa i obrony w krajach Grupy Pięciu na rzecz Sahelu dotyczących regionalnej współpracy transgranicznej i reagowania na wyzwania w zakresie bezpieczeństwa;

b) wspieranie struktur i krajów Grupy Pięciu na rzecz Sahelu w zacieśnianiu współpracy regionalnej i zdolności operacyjnych w dziedzinie bezpieczeństwa i obrony, zgodnie z prawem międzynarodowym, prawami człowieka i strategicznym podejściem UE w sprawie kobiet, pokoju i bezpieczeństwa, przedstawionym przez Radę w jej konkluzjach z 10 grudnia 2018 r.;

c) ułatwianie organizowania przez unijne misje WPBiO w Sahelu szkoleń, zapewnianie przez nie doradztwa i innego szczególnego wsparcia na rzecz krajów Grupy Pięciu na rzecz Sahelu, w szczególności organizowanie kursów szkoleniowych dla pochodzących z tych krajów uczestników szkoleń w zakresie bezpieczeństwa i obrony.

4. Eksperci ds. bezpieczeństwa wewnętrznego i obrony gromadzą informacje dotyczące kwestii bezpieczeństwa i obrony w krajach ich przyjmujących. Przekazują oni te informacje i, w stosownych przypadkach, przedstawiają zalecenia szefowi RACC. Informują oni należycie szefa delegatury Unii w kraju, w którym zostali umieszczeni.

5. Dowódca operacji cywilnej sprawuje dowództwo i kontrolę nad RACC na poziomie strategicznym, pod kontrolą polityczną i kierownictwem strategicznym KPiB oraz ogólnym nadzorem WP. W drodze odstępstwa od art. 6 ust. 1 szef RACC odpowiada bezpośrednio przed dowódcą operacji cywilnej i prowadzi działania zgodnie z udzielanymi przez niego poleceniami. Szef RACC wydaje polecenia całemu personelowi RACC.

6. Szef misji sprawuje nadzór nad personelem RACC zgodnie z art. 6 ust. 2-4 oraz art. 11, bez uszczerbku dla ust. 7 niniejszego artykułu.

7. Misja EUCAP Sahel Mali zawiera z delegaturami Unii w Burkinie Faso, Czadzie, Mali, Mauretanii i Nigrze niezbędne porozumienia administracyjne dotyczące wsparcia udzielanego personelowi misji.

Te porozumienia administracyjne w szczególności:

a) zapewniają członkom personelu misji EUCAP Sahel Mali, w szczególności RACC, wsparcie logistyczne i wsparcie w zakresie bezpieczeństwa niezbędne do wykonywania ich zadań;

b) zawierają postanowienia, zgodnie z którymi szefowie delegatur sprawują w odpowiednich delegaturach Unii nadzór nad członkami personelu misji EUCAP Sahel Mali, w szczególności RACC, w szczególności w celu wypełniania spoczywającego na nich obowiązku dochowania należytej staranności, zapewniając spełnianie mających zastosowanie wymogów bezpieczeństwa i przyczyniając się do wykonywania kontroli dyscyplinarnej, i są należycie informowani przez ten personel o jego działalności;

c) zawierają postanowienia, zgodnie z którymi szefowie delegatur zapewniają członkom personelu misji EUCAP Sahel Mali, w szczególności RACC, jeżeli zostali oni umieszczeni na terenie delegatury Unii, te same przywileje i immunitety, które przysługują personelowi tej delegatury Unii.".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 13 maja 2019 r.
W imieniu Rady
F. MOGHERINI
Przewodnicząca
1 Decyzja Rady 2014/219/WPZiB z dnia 15 kwietnia 2014 r. w sprawie misji Unii Europejskiej w dziedzinie WPBiO w Mali (EUCAP Sahel Mali) (Dz.U. L 113 z 16.4.2014, s. 21).
2 Decyzja Rady (WPZiB) 2019/312 z dnia 21 lutego 2019 r. zmieniająca i przedłużająca decyzję 2014/219/WPZiB w sprawie misji Unii Europejskiej w dziedzinie WPBiO w Mali (EUCAP Sahel Mali) (Dz.U. L 51 z 22.2.2019, s. 29).

Zmiany w prawie

Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.125.18

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2019/762 zmieniająca decyzję 2014/219/WPZiB w sprawie misji Unii Europejskiej w dziedzinie WPBiO w Mali (EUCAP Sahel Mali)
Data aktu: 13/05/2019
Data ogłoszenia: 14/05/2019
Data wejścia w życie: 13/05/2019