a także mając na uwadze, co następuje:(1) Aby zapewnić wspólne podejście do stosowania rozporządzenia (UE) 2015/760 należy ustanowić przepisy mające na celu określenie: kryteriów na potrzeby zdefiniowania okoliczności, w których wykorzystywanie finansowych instrumentów pochodnych służy jedynie zabezpieczeniu ryzyka, okoliczności, w których okres działalności europejskiego długoterminowego funduszu inwestycyjnego (EDFI) uznaje się za wystarczająco długi, kryteriów, które mają być stosowane w odniesieniu do niektórych elementów szczegółowego harmonogramu uporządkowanego zbycia aktywów EDFI, a także rozwiązań dostępnych dla inwestorów detalicznych.
(2) Aby zapewnić spójność między tymi przepisami, które powinny wejść w życie jednocześnie, oraz ułatwić ich całościowy ogląd i łatwy dostęp do nich, wymagane regulacyjne standardy techniczne należy przyjąć w formie jednego rozporządzenia.
(3) Jeśli chodzi o okoliczności, w których wykorzystywanie finansowych instrumentów pochodnych służy jedynie zabezpieczeniu ryzyka związanego z inwestycjami EDFI, należy uwzględnić zarówno finansowe instrumenty pochodne, których aktywa bazowe odpowiadają aktywom, w które zainwestował EDFI i w stosunku do których mają być zabezpieczone ekspozycje, jak i transakcje na aktywach, które mimo iż nie są tymi samymi aktywami, w które zainwestował EDFI, to są związane z tą samą kategorią aktywów. Jest tak w szczególności w przypadku, gdy finansowy instrument pochodny mający zabezpieczyć ekspozycję względem określonej pozycji nie jest dostępny jako odrębny rodzaj instrumentu pochodnego, ale jest dostępny jako jedna z pozycji wchodzących w skład indeksu, który stanowi aktywa bazowe finansowego instrumentu pochodnego. Ponadto w niektórych sytuacjach wykorzystywanie finansowych instrumentów pochodnych może stanowić strategię zabezpieczającą tylko wówczas, gdy następuje w połączeniu z transakcjami na określonych aktywach, w związku z czym nie należy wprowadzać zakazu tego rodzaju strategii. Aby zapewnić, by wykorzystywanie finansowych instrumentów pochodnych służyło jedynie zabezpieczeniu ryzyka związanego z inwestycjami EDFI, zarządzający EDFI powinien podjąć wszelkie rozsądne działania mające na celu zapewnienie, by wykorzystywane finansowe instrumenty pochodne skutecznie ograniczały stosowne ryzyko na poziomie EDFI i były również skuteczne w skrajnych warunkach rynkowych. Ograniczenie ryzyka powinno być możliwe do zweryfikowania przy użyciu odpowiednich systemów zarządzania ryzykiem identyfikujących ryzyko, które ma zostać ograniczone, oraz wskazujących sposób, w jaki instrument pochodny prowadzi do ograniczenia tego ryzyka.
(4) W sytuacjach gdy EDFI inwestuje w aktywa o różnych profilach zapadalności, okres działalności EDFI należy wyznaczyć w oparciu o ten składnik aktywów w portfelu EDFI, który posiada najdłuższy horyzont inwestycyjny, biorąc pod uwagę płynność tego składnika aktywów.
(5) Ocena rynku potencjalnych nabywców, którą należy zawrzeć w harmonogramie uporządkowanego zbycia aktywów EDFI, powinna uwzględniać ryzyko rynkowe, w tym to, czy potencjalni nabywcy są zazwyczaj ograniczeni koniecznością uzyskania kredytów od osób trzecich, ryzyko braku płynności aktywów przed ich zbyciem, ryzyko związane ze zmianami legislacji (jak np. reformy podatkowe) lub zmianami politycznymi, jak również ryzyko pogorszenia sytuacji gospodarczej na rynku istotnym z punktu widzenia aktywów EDFI. Nie należy wymagać odrębnego oszacowania tych ryzyk zgodnie z niniejszym rozporządzeniem w odniesieniu do aktywów innych niż dopuszczalne aktywa inwestycyjne, gdyż aktywa, o których mowa w art. 50 ust. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE 2 , uznaje się ze względu na ich charakter za płynne.
(6) Wycena aktywów, którą należy zawrzeć w harmonogramie uporządkowanego zbycia aktywów EDFI, powinna zostać dokonana w momencie wystarczająco bliskim początkowi procesu zbycia aktywów. Jeżeli jednak EDFI dokonał wyceny zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE 3 w momencie wystarczająco bliskim początkowi procesu zbycia aktywów, dodatkowa wycena nie jest wymagana. Opracowanie harmonogramu uporządkowanego zbycia aktywów EDFI należy jednak rozpocząć tak szybko, jak jest to właściwe, i z należytym wyprzedzeniem przed terminem poinformowania o nim właściwego organu właściwego dla EDFI.
(7) Rozwiązania, które należy udostępnić inwestorom detalicznym w każdym państwie członkowskim, w którym zarządzający EDFI prowadzi działania związane z wprowadzaniem funduszu do obrotu, mogą być oferowane przez jeden podmiot lub większą ich liczbę w drodze bezpośredniego kontaktu osobistego, drogą telefoniczną lub drogą elektroniczną, przy czym podmiotem tym może być zarządzający EDFI lub inny podmiot podlegający przepisom regulującym zadania powierzone mu przez zarządzającego EDFI.
(8) Aby uniknąć potencjalnych zakłóceń rynku, należy zapewnić EDFI, które otrzymały zezwolenie przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia, zarządzającym tymi EDFI oraz właściwym dla nich organom wystarczająco dużo czasu na dostosowanie się do wymogów zawartych w niniejszym rozporządzeniu.
(9) Przepisy dotyczące wystarczająco długiego okresu działalności EDFI powinny być stosowane wyłącznie przez EDFI składające wniosek o zezwolenie po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia, gdyż zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2015/760 okres działalności EDFI musi być już określony w momencie składania do właściwego organu właściwego dla EDFI wniosku o zezwolenie na działalność jako EDFI.
(10) Aby umożliwić właściwym organom oraz zarządzającym EDFI, którzy uzyskali zezwolenie na podstawie rozporządzenia (UE) 2015/760 przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia, dostosowanie się do nowych wymogów zawartych w niniejszym rozporządzeniu, stosowanie niniejszego rozporządzenia powinno rozpocząć się rok po jego wejściu w życie. Uznaje się, że do celów niniejszego rozporządzenia wymóg dotyczący wystarczająco długiego okresu działalności EDFI jest spełniony przez EDFI, które uzyskały już zezwolenie na podstawie rozporządzenia (UE) 2015/760 przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia.
(11) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).
(12) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, dokonał analizy potencjalnych związanych z nim kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 4 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: