uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/760 w sprawie europejskich długoterminowych funduszy inwestycyjnych 1 , w szczególności jego art. 9 ust. 3, art. 18 ust. 7, art. 21 ust. 3 i art. 26 ust. 2,
(1) Aby zapewnić wspólne podejście do stosowania rozporządzenia (UE) 2015/760 należy ustanowić przepisy mające na celu określenie: kryteriów na potrzeby zdefiniowania okoliczności, w których wykorzystywanie finansowych instrumentów pochodnych służy jedynie zabezpieczeniu ryzyka, okoliczności, w których okres działalności europejskiego długoterminowego funduszu inwestycyjnego (EDFI) uznaje się za wystarczająco długi, kryteriów, które mają być stosowane w odniesieniu do niektórych elementów szczegółowego harmonogramu uporządkowanego zbycia aktywów EDFI, a także rozwiązań dostępnych dla inwestorów detalicznych.
(2) Aby zapewnić spójność między tymi przepisami, które powinny wejść w życie jednocześnie, oraz ułatwić ich całościowy ogląd i łatwy dostęp do nich, wymagane regulacyjne standardy techniczne należy przyjąć w formie jednego rozporządzenia.
(3) Jeśli chodzi o okoliczności, w których wykorzystywanie finansowych instrumentów pochodnych służy jedynie zabezpieczeniu ryzyka związanego z inwestycjami EDFI, należy uwzględnić zarówno finansowe instrumenty pochodne, których aktywa bazowe odpowiadają aktywom, w które zainwestował EDFI i w stosunku do których mają być zabezpieczone ekspozycje, jak i transakcje na aktywach, które mimo iż nie są tymi samymi aktywami, w które zainwestował EDFI, to są związane z tą samą kategorią aktywów. Jest tak w szczególności w przypadku, gdy finansowy instrument pochodny mający zabezpieczyć ekspozycję względem określonej pozycji nie jest dostępny jako odrębny rodzaj instrumentu pochodnego, ale jest dostępny jako jedna z pozycji wchodzących w skład indeksu, który stanowi aktywa bazowe finansowego instrumentu pochodnego. Ponadto w niektórych sytuacjach wykorzystywanie finansowych instrumentów pochodnych może stanowić strategię zabezpieczającą tylko wówczas, gdy następuje w połączeniu z transakcjami na określonych aktywach, w związku z czym nie należy wprowadzać zakazu tego rodzaju strategii. Aby zapewnić, by wykorzystywanie finansowych instrumentów pochodnych służyło jedynie zabezpieczeniu ryzyka związanego z inwestycjami EDFI, zarządzający EDFI powinien podjąć wszelkie rozsądne działania mające na celu zapewnienie, by wykorzystywane finansowe instrumenty pochodne skutecznie ograniczały stosowne ryzyko na poziomie EDFI i były również skuteczne w skrajnych warunkach rynkowych. Ograniczenie ryzyka powinno być możliwe do zweryfikowania przy użyciu odpowiednich systemów zarządzania ryzykiem identyfikujących ryzyko, które ma zostać ograniczone, oraz wskazujących sposób, w jaki instrument pochodny prowadzi do ograniczenia tego ryzyka.
(4) W sytuacjach gdy EDFI inwestuje w aktywa o różnych profilach zapadalności, okres działalności EDFI należy wyznaczyć w oparciu o ten składnik aktywów w portfelu EDFI, który posiada najdłuższy horyzont inwestycyjny, biorąc pod uwagę płynność tego składnika aktywów.
(5) Ocena rynku potencjalnych nabywców, którą należy zawrzeć w harmonogramie uporządkowanego zbycia aktywów EDFI, powinna uwzględniać ryzyko rynkowe, w tym to, czy potencjalni nabywcy są zazwyczaj ograniczeni koniecznością uzyskania kredytów od osób trzecich, ryzyko braku płynności aktywów przed ich zbyciem, ryzyko związane ze zmianami legislacji (jak np. reformy podatkowe) lub zmianami politycznymi, jak również ryzyko pogorszenia sytuacji gospodarczej na rynku istotnym z punktu widzenia aktywów EDFI. Nie należy wymagać odrębnego oszacowania tych ryzyk zgodnie z niniejszym rozporządzeniem w odniesieniu do aktywów innych niż dopuszczalne aktywa inwestycyjne, gdyż aktywa, o których mowa w art. 50 ust. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE 2 , uznaje się ze względu na ich charakter za płynne.
(6) Wycena aktywów, którą należy zawrzeć w harmonogramie uporządkowanego zbycia aktywów EDFI, powinna zostać dokonana w momencie wystarczająco bliskim początkowi procesu zbycia aktywów. Jeżeli jednak EDFI dokonał wyceny zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE 3 w momencie wystarczająco bliskim początkowi procesu zbycia aktywów, dodatkowa wycena nie jest wymagana. Opracowanie harmonogramu uporządkowanego zbycia aktywów EDFI należy jednak rozpocząć tak szybko, jak jest to właściwe, i z należytym wyprzedzeniem przed terminem poinformowania o nim właściwego organu właściwego dla EDFI.
(7) Rozwiązania, które należy udostępnić inwestorom detalicznym w każdym państwie członkowskim, w którym zarządzający EDFI prowadzi działania związane z wprowadzaniem funduszu do obrotu, mogą być oferowane przez jeden podmiot lub większą ich liczbę w drodze bezpośredniego kontaktu osobistego, drogą telefoniczną lub drogą elektroniczną, przy czym podmiotem tym może być zarządzający EDFI lub inny podmiot podlegający przepisom regulującym zadania powierzone mu przez zarządzającego EDFI.
(8) Aby uniknąć potencjalnych zakłóceń rynku, należy zapewnić EDFI, które otrzymały zezwolenie przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia, zarządzającym tymi EDFI oraz właściwym dla nich organom wystarczająco dużo czasu na dostosowanie się do wymogów zawartych w niniejszym rozporządzeniu.
(9) Przepisy dotyczące wystarczająco długiego okresu działalności EDFI powinny być stosowane wyłącznie przez EDFI składające wniosek o zezwolenie po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia, gdyż zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2015/760 okres działalności EDFI musi być już określony w momencie składania do właściwego organu właściwego dla EDFI wniosku o zezwolenie na działalność jako EDFI.
(10) Aby umożliwić właściwym organom oraz zarządzającym EDFI, którzy uzyskali zezwolenie na podstawie rozporządzenia (UE) 2015/760 przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia, dostosowanie się do nowych wymogów zawartych w niniejszym rozporządzeniu, stosowanie niniejszego rozporządzenia powinno rozpocząć się rok po jego wejściu w życie. Uznaje się, że do celów niniejszego rozporządzenia wymóg dotyczący wystarczająco długiego okresu działalności EDFI jest spełniony przez EDFI, które uzyskały już zezwolenie na podstawie rozporządzenia (UE) 2015/760 przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia.
(11) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).
(12) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, dokonał analizy potencjalnych związanych z nim kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 4 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.81.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2018/480 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/760 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących finansowych instrumentów pochodnych służących jedynie zabezpieczeniu ryzyka, wystarczającej długości okresu działalności europejskich długoterminowych funduszy inwestycyjnych, kryteriów oceny rynku potencjalnych nabywców i wyceny aktywów przeznaczonych do zbycia oraz rodzajów i właściwości rozwiązań dostępnych dla inwestorów detalicznych |
Data aktu: | 04/12/2017 |
Data ogłoszenia: | 23/03/2018 |
Data wejścia w życie: | 12/04/2018 |