uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Zgodnie z art. 193 dyrektywy 2006/112/WE każdy podatnik dokonujący podlegającej opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług, co do zasady, jest obowiązany do zapłaty podatku od wartości dodanej (VAT) organom podatkowym.
(2) Zgodnie z art. 199a ust. 1 lit. h) dyrektywy 2006/112/WE państwa członkowskie mogą postanowić, że osobą zobowiązaną do zapłaty podatku VAT od dostaw konsoli do gier jest podatnik, na rzecz którego świadczona jest usługa (zwane dalej "mechanizm odwrotnego obciążenia"). Łotwa nie korzysta z tej możliwości, chociaż stosuje mechanizm odwrotnego obciążenia w odniesieniu do dostaw tabletów i laptopów na podstawie art. 199a ust. 1 lit. h) tej dyrektywy.
(3) Ze względu na wzrost liczby oszustw w sektorze konsoli do gier na Łotwie, państwo to zamierza wprowadzić mechanizm odwrotnego obciążenia w odniesieniu do krajowych dostaw konsoli do gier.
(4) Zgodnie z art. 199a ust. 1 dyrektywy 2006/112/WE mechanizm odwrotnego obciążenia może być stosowany do dnia 31 grudnia 2018 r., przez okres co najmniej dwóch lat. Jako że warunek dwuletniego okresu obowiązywania nie jest spełniony, Łotwa nie może zastosować mechanizmu odwrotnego obciążenia w oparciu o art. 199a ust. 1 lit. h) dyrektywy 2006/112/WE.
(5) W piśmie, które wpłynęło do Komisji dnia 15 listopada 2017 r., władze Łotwy zwróciły się o upoważnienie do stosowania szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 193 dyrektywy 2006/112/WE w celu zobowiązania podatnika, na rzecz którego świadczona jest usługa, do zapłaty VAT za dostawy konsoli do gier.
(6) Zgodnie z art. 395 ust. 2 dyrektywy 2006/112/WE Komisja poinformowała pozostałe państwa członkowskie w piśmie z dnia 23 listopada 2017 r. o wniosku złożonym przez Łotwę. Pismem z dnia 24 listopada 2017 r. Komisja zawiadomiła Łotwę, że posiada wszystkie informacje niezbędne do rozpatrzenia wniosku.
(7) Według informacji przedstawionych przez władze Łotwy w następstwie wprowadzenia mechanizmu odwrotnego obciążenia do dostaw telefonów komórkowych, tabletów, laptopów i układów scalonych wzrosła liczba oszustw związanych z VAT w zakresie dostarczania konsoli do gier. Konsole do gier są szczególnie podatne na oszustwa, ponieważ mają stosunkowo niewielkie rozmiary, stosunkowo wysoką wartość i dobrze rozwinięty rynek internetowy. Z informacji przedłożonych przez władze Łotwy wynika, że wprowadziły one szereg konwencjonalnych środków w celu zwalczania oszustw związanych z VAT. Władze Łotwy uważają jednak, że należy wprowadzić mechanizm odwrotnego obciążenia w odniesieniu do dostaw konsoli do gier w celu zapobiegania stratom w dochodach z VAT do budżetu publicznego.
(8) Należy zatem w celu zapobiegania nadużyciom podatkowym upoważnić Łotwę do stosowania przez ograniczony czas mechanizmu odwrotnego obciążenia w odniesieniu do dostaw konsoli do gier.
(9) Stosowanie szczególnego środka nie ma negatywnego wpływu na zasoby własne Unii z tytułu VAT,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Rady | |
V. GORANOV | |
Przewodniczący |
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.77.14 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2018/457 w sprawie upoważnienia Republiki Łotewskiej do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 193 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej |
Data aktu: | 13/03/2018 |
Data ogłoszenia: | 20/03/2018 |