uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 249 ust. 1,
(1) Komisja prowadzi postępowania administracyjne w celu egzekwowania reguł konkurencji zgodnie z Traktatem i prawodawstwem wtórnym oraz przyjętymi w tym celu umowami międzynarodowymi 1 . W tym celu wykonuje ona uprawnienia do prowadzenia postępowań i egzekwowania prawa (wraz z odnośnych działaniami operacyjnymi) w dziedzinie przeciwdziałania praktykom monopolistycznym, kontroli połączeń oraz kontroli pomocy państwa powierzonych Komisji na mocy odpowiednich aktów Unii.
(2) Działania Komisji w zakresie prowadzenia postępowań i egzekwowania prawa w dziedzinie konkurencji są ukierunkowane na przedsiębiorstwa lub państwa członkowskie, które podlegają regułom konkurencji określonym w Traktacie, a nie na osoby fizyczne jako takie. W trakcie postępowań w zakresie konkurencji przetwarzanie danych osobowych w rozumieniu art. 3 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 2 odbywa się jednak w sposób nieunikniony w rozumieniu art. 3 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2018/1725. Komisja musi przetwarzać takie dane osobowe w celu realizacji zadań powierzonych jej jako organowi publicznemu egzekwującemu unijne reguły konkurencji. Postępowania w dziedzinie przeciwdziałania praktykom monopolistycznym, kontroli połączeń i kontroli pomocy państwa oraz egzekwowanie reguł konkurencji stanowią funkcje kontrolne, nadzorcze lub regulacyjne związane z wykonywaniem władzy publicznej w przypadkach, o których mowa w art. 25 ust. 1 lit. c) i g) rozporządzenia (UE) 2018/1725. Działania te służą promowaniu i ochronie konkurencyjnego rynku wewnętrznego, a tym samym chronią istotne interesy ekonomiczne i finansowe Unii i państw członkowskich.
(3) Do celów działań w zakresie prowadzenia postępowań i egzekwowania prawa w dziedzinie przeciwdziałania praktykom monopolistycznym, kontroli połączeń i kontroli pomocy państwa Komisja przetwarza dane osobowe uzyskane lub otrzymane od osób prawnych, osób fizycznych, państw członkowskich i innych podmiotów (takich jak krajowe organy ochrony konkurencji, organy regulacyjne oraz inne podmioty i organy publiczne), organów ochrony konkurencji państw trzecich oraz podmiotów i organizacji międzynarodowych. W trakcie działań w zakresie prowadzenia postępowań i egzekwowania prawa dotyczących konkurencji, Komisja może - z własnej inicjatywy lub na podstawie otrzymanych informacji - przetwarzać również dane osobowe uzyskane lub otrzymane z publicznie dostępnych źródeł (na przykład w kontekście monitorowania lub kontroli rynku), z anonimowych źródeł (np. od sygnalizatorów/informatorów) lub ze zidentyfikowanych źródeł (na przykład od skarżących), które wymagają ochrony tożsamości.
(4) Komisja może przekazywać z kolei dane osobowe osobom prawnym lub fizycznym (na przykład w kontekście procedury dostępu do akt), krajowym organom ochrony konkurencji oraz innym organom i podmiotom w kontekście współpracy dwustronnej lub wielostronnej z organami i organizacjami państw członkowskich lub państw trzecich, jeśli jest to niezbędne i właściwe do wykonywania jej uprawnień, do ochrony prawa do obrony stron będących przedmiotem postępowania Komisji oraz do zapewnienia efektywnego i skutecznego stosowania unijnych reguł konkurencji.
(5) Działania w zakresie przetwarzania danych osobowych w rozumieniu art. 3 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2018/1725, prowadzone w ramach działań w zakresie prowadzenia postępowań i egzekwowania prawa w dziedzinie konkurencji, mogą mieć miejsce nawet przed formalnym wszczęciem przez Komisję postępowania przez cały czas trwania postępowania przygotowawczego i mogą być kontynuowane nawet po formalnym zamknięciu postępowania (na przykład do celów monitorowania lub nadzorowania rynku lub zgodności z przepisami, aby ocenić, czy konieczne jest wszczęcie nowego postępowania, podjęcie kroków prawnych itp.).
(6) Dane osobowe przetwarzane przez Komisję to na przykład: dane identyfikacyjne, dane kontaktowe, dane zawodowe i dane dotyczące przedmiotu postępowania lub procedury, lub związane z przedmiotem postępowania lub procedurą. Dane osobowe są przechowywane w zabezpieczonym środowisku elektronicznym w celu zapobieżenia bezprawnemu dostępowi do danych lub przekazaniu ich osobom z naruszeniem zasady ograniczonego dostępu. Służby Komisji odpowiedzialne za postępowanie przechowują dane osobowe przez czas potrzebny do przeprowadzenia postępowania, na ocenę potrzeby wszczęcia nowego postępowania, w toku procedury administracyjnej oraz podczas wszelkich późniejszych procedur kontroli sądowej, a także na administracyjny okres zatrzymywania, który następuje po ostatecznym zamknięciu sprawy. Na koniec okresu zatrzymywania informacje dotyczące sprawy, w tym dane osobowe, są przekazywane do historycznych archiwów Komisji 3 .
(7) Przy wykonywaniu swoich zadań Komisja jest zobowiązana do poszanowania praw osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych zgodnie z art. 8 ust. 1 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej i art. 16 ust. 1 Traktatu. Komisja jest jednocześnie odpowiedzialna za egzekwowanie reguł konkurencji, które nakładają na Komisję obowiązek terminowego prowadzenia postępowań, z poszanowaniem zasad poufności i tajemnicy zawodowej 4 , a także prawa do obrony stron będących przedmiotem jej postępowań 5 oraz praw osób fizycznych, które wymagają ochrony ich tożsamości.
(8) W pewnych okolicznościach konieczne jest pogodzenie praw osób, których dane dotyczą, zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/1725 z potrzebami działań w zakresie prowadzenia postępowań i egzekwowania prawa, jak również pełnym poszanowaniem podstawowych praw i wolności innych osób, których dane dotyczą. W tym celu art. 25 rozporządzenia (UE) 2018/1725 daje Komisji możliwość ograniczenia zastosowania art. 14-22 i 35, a także art. 4 o ile ich przepisy odpowiadają prawom i obowiązkom przewidzianym w art. 14-22 tegoż rozporządzenia.
(9) Te przepisy wewnętrzne powinny obejmować wszystkie operacje przetwarzania przeprowadzone przez Komisję w ramach jej uprawnień w zakresie prowadzenia postępowań, niezależnie od tego, czy działają z własnej inicjatywy, czy też na podstawie otrzymanego wkładu, jak również egzekwowania przepisów i powiązanych działań operacyjnych w dziedzinie przeciwdziałania praktykom monopolistycznym, kontroli połączeń i kontroli pomocy państwa, jeżeli korzystanie z praw przysługujących osobom, których dane dotyczą, może zagrozić prowadzeniu postępowań lub działaniach w zakresie egzekwowania prawa. Zasady te powinny mieć zastosowanie do operacji przetwarzania przeprowadzanych przed formalnym wszczęciem postępowania, w trakcie prowadzenia postępowań, jak również po formalnym zamknięciu postępowań, w tym przetwarzania w kontekście dwustronnej lub wielostronnej współpracy z krajowymi organami ochrony konkurencji, organami i organizacjami z państw członkowskich lub państw trzecich.
(10) W celu zapewnienia zgodności z art. 14, 15 i 16 rozporządzenia (UE) 2018/1725 Komisja powinna informować - w sposób przejrzysty i spójny, w formie informacji o ochrona danych publikowanych na stronie internetowej Komisji - wszystkie osoby fizyczne o swoich działaniach obejmujących przetwarzanie ich danych osobowych oraz o ich prawach.
(11) Bez uszczerbku dla art. 14 ust. 5 i art. 16 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2018/1725 Komisja może także na podstawie art. 25 tegoż rozporządzenia ograniczyć udzielanie informacji osobom, których dane dotyczą, i stosowanie innych praw osób, których dane dotyczą, w celu ochrony swoich własnych postępowań w zakresie ochrony konkurencji i egzekwowania reguł konkurencji, postępowań i innych działań prowadzonych przez krajowe organy konkurencji państw członkowskich, narzędzi i metod w zakresie prowadzenia postępowań, jak również praw innych osób związanych z prowadzonym przez siebie postępowaniami.
(12) Aby utrzymać skuteczną współpracę Komisja może być ponadto zmuszona ograniczyć stosowanie praw osób, których dane dotyczą, celem ochrony procesów przetwarzania dokonywanych przez inne instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii lub organów państw członkowskich. W tym celu Komisja powinna skonsultować się z tymi instytucjami, organami i jednostkami organizacyjnymi Unii lub organami władzy w kwestii stosownych podstaw nałożenia ograniczeń i konieczności i proporcjonalności ograniczeń.
(13) Komisja może również ograniczyć udzielanie informacji osobom, których dane dotyczą, i stosowanie innych praw tych osób w odniesieniu do danych osobowych otrzymywanych od państw trzecich lub organizacji międzynarodowych celem współpracy z tymi państwami lub organizacjami, a tym samym służenia ważnemu celowi leżącemu w ogólnym interesie publicznym Unii. W pewnych okolicznościach interes lub prawa podstawowe prawa osoby, której dane dotyczą, mogą jednak przeważać nad interesem współpracy międzynarodowej.
(14) W związku z tym Komisja określiła przyczyny wymienione w art. 25 ust. 1 lit. c), g) i h) rozporządzenia (UE) 2018/1725 jako podstawy ograniczeń na mocy art. 25 tegoż rozporządzenia, które mogą być konieczne do zastosowania do operacji przetwarzania danych prowadzonych w ramach działań Komisji w zakresie prowadzenia postępowań i egzekwowania przepisów w obszarze przeciwdziałania praktykom monopolistycznym, kontroli połączeń i kontroli pomocy państwa.
(15) Komisja powinna rozpatrywać wszystkie ograniczenia w sposób przejrzysty i każde zastosowanie ograniczeń rejestrować w odpowiednim systemie rejestracji.
(16) Zgodnie z art. 25 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2018/1725 administratorzy mogą wstrzymać przekazanie informacji lub powstrzymać się od niego z powodów zastosowania ograniczenia w stosunku do osoby, której dane dotyczą, jeżeli przekazanie tych informacji w jakikolwiek sposób zagroziłoby celowi tego ograniczenia. Dotyczy to w szczególności ograniczeń praw przewidzianych w art. 16 i 35 rozporządzenia (UE) 2018/1725. W celu zapewnienia, aby prawa osoby, której dane dotyczą, na mocy art. 16 i 35 rozporządzenia (UE) 2018/1725, są ograniczone tylko tak długo, jak długo istnieją ku temu powody, Komisja powinna regularnie dokonywać przeglądu swojego stanowiska oraz po zamknięciu odpowiedniego postępowania.
(17) W przypadku zastosowania ograniczenia innych praw osoby, której dane dotyczą, administrator danych powinien w poszczególnych przypadkach ocenić, czy poinformowanie o ograniczeniu zagrażałoby jego celowi. Administratorem danych jest dział Komisji odpowiedzialny za politykę konkurencji.
(18) Inspektor ochrony danych Komisji powinien przeprowadzić niezależny przegląd stosowania ograniczeń w celu zapewnienia zgodności z niniejszą decyzją,
(19) Niniejsza decyzja zostaje przyjęta do celów art. 25 rozporządzenia (UE) 2018/1725 i, w celu zapewnienia pewności prawa, powinna wejść w życie w tym samym czasie, co rozporządzenie.
(20) Przeprowadzono konsultacje z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.313.39 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2018/1927 ustanawiająca przepisy wewnętrzne dotyczące przetwarzania przez Komisję Europejską danych osobowych w dziedzinie konkurencji w odniesieniu do udzielania informacji osobom, których dane dotyczą, oraz ograniczenia niektórych praw |
Data aktu: | 05/12/2018 |
Data ogłoszenia: | 10/12/2018 |
Data wejścia w życie: | 11/12/2018, 12/12/2019 |