Decyzja wykonawcza 2018/1723 w sprawie projektu transgranicznego Rail Baltica w ramach korytarza sieci bazowej Morze Północne-Morze Bałtyckie

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2018/1723
z dnia 26 października 2018 r.
w sprawie projektu transgranicznego Rail Baltica w ramach korytarza sieci bazowej Morze Północne-Morze Bałtyckie

(notyfikowana jako dokument nr C(2018) 6969)

(Jedynie teksty w języku estońskim, fińskim, litewskim, łotewskim, polskim i szwedzkim są autentyczne)

(Dz.U.UE L z dnia 15 listopada 2018 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1315/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej i uchylające decyzję nr 661/2010/UE 1 , w szczególności jego art. 47 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Jak stwierdzono w trzecim planie prac dotyczącym korytarza sieci bazowej Morze Północne-Morze Bałtyckie 2 , oczekuje się, że projekt transgraniczny Rail Baltica odegra kluczową rolę w zapewnieniu funkcjonowania korytarza posiadającego interoperacyjne i efektywne połączenie państw bałtyckich z Polską oraz z Finlandią, a także połączenia multimodalne między transportem morskim, kolejowym i drogowym.

(2) Rail Baltica jest realizowana jako linia szybkiej kolei konwencjonalnej na potrzeby mieszanych usług pasażersko-towarowych. Oczekuje się, że w wyniku ukończenia projektu Rail Baltica znacznie wzrosną przepływy przewozów towarowych i pasażerskich.

(3) Rail Baltica jest bardzo złożonym projektem transgranicznym, obejmującym pięć państw członkowskich, co sprawia, że odpowiednia koordynacja stanowi istotne wyzwanie. W celu wsparcia skoordynowanej i terminowej realizacji należy przyjąć przepisy określające opis niezbędnych działań i harmonogram ich wdrożenia. Pomogłoby to osiągnąć transgraniczne cele planu prac dla korytarza Morze Północne-Morze Bałtyckie. Zgodnie z tym planem prac faza operacyjna projektu transgranicznego Rail Baltica ma rozpocząć się w najwcześniejszym możliwym terminie, a w każdym razie najpóźniej do 2030 r.

(4) Nie naruszając przepisów art. 1 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1315/2013, szacuje się, że pozostały budżet potrzebny do pełnego wdrożenia projektu transgranicznego Rail Baltica ma wynieść co najmniej 5,6 mld EUR. Dotychczasowe lub planowane przedsięwzięcia są warte blisko 1,9 mld EUR i wiążą się z finansowaniem unijnym (do 85 % kosztów kwalifikowalnych). Ważne jest, aby określić działania konieczne do ukończenia projektu Rail Baltica, tak aby można było zaplanować i w pełni zoptymalizować związaną z tym dostępność finansowania unijnego, krajowego i regionalnego, a także inne istotne rodzaje wsparcia.

(5) Transgraniczny wymiar projektu wymaga ustanowienia specjalnych struktur zarządzania. Koordynator europejski ds. korytarza sieci bazowej Morze Północne-Morze Bałtyckie oraz przedstawiciel Komisji powinni uczestniczyć w tych strukturach w charakterze obserwatorów.

(6) Estonia, Łotwa i Litwa podpisały i ratyfikowały umowę międzyrządową, w której zgodziły się na pełne zaangażowanie w realizację projektu Rail Baltica. Na potrzeby realizacji projektu powołano i wyznaczono spółkę RB Rail AS oraz krajowe organy wdrażające. Grupa zadaniowa ds. Rail Baltica zapewnia kierowanie i koordynację działań między ministerstwami z Estonii, Łotwy, Litwy, Polski i Finlandii.

(7) Aby monitorować postępy we wdrażaniu, państwa członkowskie powinny przekazywać Komisji regularne sprawozdania w tej kwestii, dotyczące odcinków znajdujących się na ich terytoriach, a także powiadamiać o wszelkich odnotowanych opóźnieniach.

(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji zostały zatwierdzone przez Estonię, Łotwę, Litwę, Polskę i Finlandię.

(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu, o którym mowa w art. 52 rozporządzenia (UE) nr 1315/2013,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przedmiot

Niniejsza decyzja określa opis działań i harmonogram realizacji projektu transgranicznego Rail Baltica (Tallinn-Parnawa- Ryga-Poniewież-Kowno-Warszawa, wraz z połączeniem z Wilnem), a także ustanawia przepisy dotyczące zarządzania.

Artykuł  2

Działania i harmonogram

Estonia, Łotwa, Litwa i Polska zapewniają terminową realizację następujących działań:

a)
do dnia 31 grudnia 2018 r.:
1)
ukończenie skonsolidowanego wstępnego projektu technicznego w Estonii, na Łotwie i na Litwie;
2)
ukończenie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko w Estonii, na Łotwie i na Litwie (z wyjątkiem odcinków od Kowna do Wilna oraz od Kowna do litewsko-polskiej granicy państwowej);
3)
ukończenie studium dotyczącego zarządzania infrastrukturą w Estonii, na Łotwie i na Litwie oraz przedłożenie go władzom krajowym Estonii, Łotwy i Litwy;
b)
do dnia 30 czerwca 2019 r.: sfinalizowanie przez Estonię, Łotwę i Litwę decyzji w sprawie zarządzania zbudowaną infrastrukturą;
c)
do dnia 31 grudnia 2020 r.:
1)
ukończenie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko na Litwie dla odcinka od Kowna do litewsko-polskiej granicy państwowej;
2)
ukończenie prac w zakresie planowania przestrzennego (terytorialnego) i zatwierdzenie szczegółowego przebiegu trasy w Estonii, na Łotwie i na Litwie (z wyjątkiem odcinka od Kowna do Wilna);
3)
rozpoczęcie budowy w Estonii, na Łotwie i na Litwie;
4)
ukończenie projektu technicznego linii kolejowej w Estonii, na Łotwie (odcinek centralny wokół Rygi) i na Litwie (z wyjątkiem odcinków od Kowna do Wilna oraz od Kowna do litewsko-polskiej granicy państwowej);
5)
ukończenie w Polsce szczegółowych badań i procedur środowiskowych, określających parametry techniczne i ramy czasowe realizacji odcinka od Ełku do litewsko-polskiej granicy państwowej;
d)
do dnia 31 grudnia 2021 r.:
1)
zakończenie zakupów gruntów w Estonii, na Łotwie i na Litwie (z wyjątkiem odcinków od Kowna do Wilna oraz od Kowna do litewsko-polskiej granicy państwowej);
2)
ukończenie prac w zakresie planowania przestrzennego (terytorialnego) i strategicznej oceny oddziaływania na środowisko oraz zatwierdzenie szczegółowego przebiegu trasy na Litwie od Kowna do Wilna;
3)
ukończenie projektu technicznego na Łotwie (odcinek północny i odcinek południowy);
e)
do dnia 31 grudnia 2023 r.:
1)
zakończenie zakupów gruntów na Litwie dla odcinków od Kowna do Wilna oraz od Kowna do litewsko-polskiej granicy państwowej;
2)
ukończenie projektu technicznego linii kolejowej na Litwie dla odcinków od Kowna do litewsko-polskiej granicy państwowej oraz od Kowna do Wilna;
f)
do dnia 31 grudnia 2025 r.:
1)
ukończenie w Estonii, na Łotwie, na Litwie i w Polsce infrastruktury kolejowej jako dwutorowej linii kolejowej dla ruchu mieszanego, odpowiedniej co najmniej dla pociągów towarowych o długości 740 m i zelektryfikowanej, o szerokości toru UIC;
2)
wdrożenie w Estonii, na Łotwie, na Litwie i w Polsce europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS) w celu osiągnięcia pełnej interoperacyjności, zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2017/6 3 ;
3)
zapewnienie przepustowości na potrzeby przeładunku w istniejących i nowych terminalach kolejowo-drogowych, które muszą zostać połączone za pomocą zelektryfikowanej dwutorowej linii szybkiej kolei konwencjonalnej o standardowej europejskiej szerokości toru (1 435 mm).
Artykuł  3

Ład administracyjno-regulacyjny

1. 
Postępy w realizacji działań, o których mowa w art. 2, omawiane są co najmniej dwa razy w roku przez przedstawicieli Estonii, Łotwy, Litwy, Polski i Finlandii na szczeblu międzyrządowym (ministerialnym) grupy zadaniowej ds. Rail Baltica, z udziałem koordynatora europejskiego ds. korytarza sieci bazowej Morze Północne-Morze Bałtyckie oraz przedstawicieli Komisji.
2. 
Koordynator europejski ds. korytarza sieci bazowej Morze Północne-Morze Bałtyckie i przedstawiciele Komisji oraz wyznaczeni przedstawiciele Polski i Finlandii są zapraszani do udziału w charakterze obserwatorów w posiedzeniach rady nadzorczej spółki RB Rail AS.
Artykuł  4

Sprawozdawczość

Co najmniej raz w roku Estonia, Łotwa, Litwa i Polska informują Komisję i koordynatora europejskiego ds. korytarza sieci bazowej Morze Północne-Morze Bałtyckie o postępach w realizacji działań, o których mowa w art. 2, oraz powiadamiają o wszelkich odnotowanych opóźnieniach, określając przyczyny tych opóźnień i wskazując podjęte środki naprawcze. W tym celu państwa członkowskie mogą, w stosownych przypadkach, wykorzystywać treść rocznych raportów o stanie działania, które mają być składane zgodnie z umowami o udzielenie dotacji w ramach instrumentu "Łącząc Europę".

Artykuł  5

Przegląd

Najpóźniej do dnia 31 grudnia 2023 r., po konsultacji z Estonią, Łotwą, Litwą, Polską i Finlandią oraz z pomocą koordynatora europejskiego ds. korytarza sieci bazowej Morze Północne-Morze Bałtyckie, Komisja dokonuje przeglądu działań i harmonogramu, o których mowa w art. 2.

Artykuł  6

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Estonii, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Rzeczpospolitej Polskiej i Republiki Finlandii.

Sporządzono w Brukseli dnia 26 października 2018 r.
W imieniu Komisji
Violeta BULC
Członek Komisji
1 Dz.U. L 348 z 20.12.2013, s. 1.
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/6 z dnia 5 stycznia 2017 r. w sprawie europejskiego planu wdrożenia europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym (Dz.U. L 3 z 6.1.2017, s. 6).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.287.32

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2018/1723 w sprawie projektu transgranicznego Rail Baltica w ramach korytarza sieci bazowej Morze Północne-Morze Bałtyckie
Data aktu: 26/10/2018
Data ogłoszenia: 15/11/2018
Data wejścia w życie: 15/11/2018