uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie indeksów stosowanych jako wskaźniki referencyjne w instrumentach finansowych i umowach finansowych lub do pomiaru wyników funduszy inwestycyjnych i zmieniające dyrektywy 2008/48/WE i 2014/17/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 596/2014 1 , w szczególności jego art. 34 ust. 8,
(1) W niniejszym rozporządzeniu określa się informacje, które właściwy organ powinien otrzymać wraz z wnioskiem o udzielenie zezwolenia lub wnioskiem o rejestrację administratora wskaźników referencyjnych, w zależności od właściwości wnioskodawcy lub wskaźników referencyjnych opracowywanych i przeznaczonych do stosowania w Unii. To wyszczególnienie informacji, jakie należy zawrzeć we wniosku o udzielenie zezwolenia i we wniosku o rejestrację, pozwoli na ujednolicenie procesu w całej Unii.
(2) Istotne jest, aby właściwy organ otrzymywał informacje określone w niniejszym rozporządzeniu, tak aby mógł ocenić, czy rozwiązania ustanowione przez wnioskodawcę ubiegającego się o zezwolenie lub rejestrację spełniają wymogi ustanowione w rozporządzeniu (UE) 2016/1011.
(3) Aby właściwy organ mógł ocenić, czy konflikty interesów wynikające z działalności polegającej na opracowywaniu wskaźników referencyjnych i interesów gospodarczych właścicieli wnioskodawcy mogą mieć wpływ na niezależność tego wnioskodawcy przy obliczaniu wskaźnika referencyjnego i tym samym niekorzystnie wpływać na dokładność i rzetelność wskaźnika referencyjnego, wnioskodawca powinien być zobowiązany do przekazania informacji dotyczących działalności jego właścicieli i struktury własnościowej jego jednostki dominującej.
(4) Wnioskodawca powinien przekazać informacje na temat składu, funkcjonowania i niezależności, przy obliczaniu wskaźnika referencyjnego, jego organów zarządzających, w celu umożliwienia właściwemu organowi oceny, czy struktura ładu korporacyjnego gwarantuje niezależność wnioskodawcy przy obliczaniu wskaźnika referencyjnego oraz unikanie konfliktów interesów i zarządzanie nimi.
(5) Wnioskodawca powinien przekazać informacje na temat jego zasad i procedur dotyczących identyfikacji, łagodzenia i ujawniania konfliktów interesów oraz zarządzania nimi w odniesieniu do jego działalności polegającej na opracowywaniu wskaźników referencyjnych lub rodzin wskaźników referencyjnych. W przypadku kluczowych wskaźników referencyjnych, z uwagi na ich większe znaczenie systemowe, wnioskodawca powinien przekazać właściwemu organowi aktualny wykaz istniejących konfliktów interesów wraz z wyjaśnieniem sposobu zarządzania nimi.
(6) W celu umożliwienia właściwemu organowi oceny zasadności i rzetelności ram dotyczących struktury kontroli wewnętrznej, nadzoru i odpowiedzialności wnioskodawca powinien przedstawić zasady i procedury monitorowania działalności polegającej na opracowywaniu wskaźnika referencyjnego lub rodziny wskaźników referencyjnych. Informacje te są niezbędne właściwemu organowi do oceny, czy te zasady i procedury są zgodne z wymogami rozporządzenia (UE) 2016/1011.
(7) We wniosku należy również zawrzeć informacje w celu wykazania właściwemu organowi, że kontrole danych wejściowych wykorzystywanych do wyznaczania wskaźników referencyjnych opracowywanych przez wnioskodawcę są odpowiednie, by zapewnić reprezentatywność, dokładność i rzetelność takich danych, oraz że metoda obliczania wskaźników posiada wszystkie właściwości zgodnie z wymogami rozporządzenia (UE) 2016/1011.
(8) W celu umożliwienia właściwemu organowi dokonania oceny reprezentatywności wskaźnika referencyjnego w odniesieniu do realiów gospodarczych, których pomiar jest celem wskaźnika, wnioskodawca powinien przedstawić właściwemu organowi opis wskaźnika referencyjnego lub rodziny wskaźników referencyjnych, które są opracowywane lub które mają być opracowywane, oraz rodzaju wskaźnika referencyjnego, który reprezentują, zgodnie z przepisami rozporządzenia (UE) 2016/1011. Rodzaj wskaźnika referencyjnego należy ocenić według najlepszej wiedzy wnioskodawcy oraz należy go podać wraz ze wskazaniem źródła wykorzystanych danych, tak aby umożliwić właściwemu organowi ocenę wiarygodności i kompletności informacji stanowiących podstawę wyboru rodzaju wskaźnika.
(9) Treść wniosku o udzielenie zezwolenia lub wniosku o rejestrację przedkładanego przez wnioskodawcę, który jest osobą fizyczną, powinna zostać określona odrębnie, gdyż struktura organizacyjna tego rodzaju administratora bardzo się różni od struktury organizacyjnej osób prawnych.
(10) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedstawiony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.
(11) Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych przeprowadził otwarte konsultacje publiczne w zakresie projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Ubezpieczeń i Reasekuracji powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 .
(12) Administratorzy powinni mieć wystarczająco dużo czasu na przygotowanie wniosków i zapewnienie zgodności z wymogami niniejszego rozporządzenia i regulacyjnych standardów technicznych, o których mowa w załączniku. Niniejsze rozporządzenie powinno zatem zacząć obowiązywać po upływie dwóch miesięcy od dnia jego wejścia w życie,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.274.43 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2018/1646 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących informacji, które należy zawrzeć we wniosku o udzielenie zezwolenia i we wniosku o rejestrację |
Data aktu: | 13/07/2018 |
Data ogłoszenia: | 05/11/2018 |
Data wejścia w życie: | 25/01/2019, 25/11/2018 |