(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 26 października 2018 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej 1 , w szczególności jej art. 47 ust. 2 i 5,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W celu zapewnienia możliwości identyfikacji pojazdów i ich historii, pojazdy kolejowe powinny być zarejestrowane pod europejskim numerem pojazdu w rejestrze pojazdów. Należy zharmonizować zasady nadawania europejskiego numeru pojazdu, aby zapewnić jednolitą rejestrację pojazdów w całej Unii.
(2) Pojazdy są obecnie rejestrowane w krajowych rejestrach pojazdów kolejowych, a każde państwo członkowskie prowadzi swój krajowy rejestr pojazdów kolejowych. Konieczna jest poprawa użyteczności krajowych rejestrów pojazdów kolejowych i niezbędne jest unikanie powielania rejestracji pojazdu w kilku rejestrach pojazdów, w tym w rejestrach pojazdów kolejowych państw trzecich połączonych z wirtualnym rejestrem pojazdów kolejowych. Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję Komisji 2007/756/WE 2 .
(3) W analizie kosztów i korzyści przeprowadzonej przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej ("Agencja") podkreślono znaczne korzyści dla systemu kolei Unii wynikające z ustanowienia europejskiego rejestru pojazdów zastępującego krajowe rejestry pojazdów kolejowych.
(4) Aby ograniczyć obciążenia administracyjne i koszty dla państw członkowskich i zainteresowanych stron, Komisja powinna przyjąć specyfikacje techniczne i funkcjonalne dla europejskiego rejestru pojazdów, który obejmowałby krajowe rejestry pojazdów kolejowych.
(5) Agencja powinna utworzyć i prowadzić, w odpowiednich przypadkach, we współpracy z krajowymi jednostkami rejestrującymi, europejski rejestr pojazdów. Dostęp do europejskiego rejestru pojazdów powinny mieć: krajowe organy ds. bezpieczeństwa, organy dochodzeniowe, a w odpowiedzi na uzasadniony wniosek, organy regulacyjne, oraz Agencja, przedsiębiorstwa kolejowe i zarządcy infrastruktury, a także osoby lub organizacje zajmujące się rejestracją pojazdów lub zidentyfikowane w rejestrze.
(6) Państwa członkowskie powinny wyznaczyć jednostkę rejestrującą odpowiedzialną za rejestrację pojazdów i przetwarzanie oraz aktualizowanie informacji w odniesieniu do pojazdów, które zarejestrowała w europejskim rejestrze pojazdów.
(7) Dysponenci powinni wypełnić wniosek o rejestrację wymaganymi informacjami i być w stanie złożyć swój wniosek przy użyciu narzędzia internetowego z wykorzystaniem zharmonizowanego formularza elektronicznego. Dysponenci powinni zapewnić, aby dane dotyczące pojazdów przekazywane jednostkom rejestrującym były aktualne i precyzyjne.
(8) Państwa członkowskie powinny być odpowiedzialne za zapewnienie jakości i integralności danych dotyczących pojazdów zarejestrowanych przez wyznaczoną jednostkę rejestrującą w europejskim rejestrze pojazdów zgodnie z art. 22 dyrektywy (UE) 2016/797, natomiast Agencja powinna być odpowiedzialna za opracowanie i utrzymanie systemu informatycznego europejskiego rejestru pojazdów zgodnie z niniejszą decyzją.
(9) Europejski rejestr pojazdów powinien być rejestrem scentralizowanym, który zapewnia wszystkim użytkownikom zharmonizowany interfejs do celów wglądu, rejestracji pojazdów oraz zarządzania danymi.
(10) Rozwój techniczny i badania funkcji europejskiego rejestru pojazdów są konieczne. Działanie europejskiego rejestru pojazdów powinno się jednak rozpocząć w dniu 16 czerwca 2021 r. zgodnie z art. 47 ust. 5 dyrektywy (UE) 2016/797.
(11) W celu uwzględnienia szczególnych potrzeb państw członkowskich, niektóre krajowe rejestry pojazdów kolejowych są wykorzystywane do celów innych niż zapewnienie możliwości identyfikacji pojazdów i ich historii. W celu umożliwienia dostosowania rejestrów krajowych, które nie są specjalnie wykorzystywane do celów rejestracji pojazdów, aby się łączyć z europejskim rejestrem pojazdów, przejście do scentralizowanej rejestracji pojazdów powinno się odbywać stopniowo. Po wprowadzeniu europejskiego rejestru pojazdów, państwa członkowskie powinny mieć zatem możliwość korzystania ze "zdecentralizowanej funkcji rejestracji" do dnia 16 czerwca 2024 r., natomiast inne funkcje powinny zostać scentralizowane, począwszy od dnia 16 czerwca 2021 r. Po dniu 16 czerwca 2024 r. wszystkie państwa członkowskie powinny stosować tylko scentralizowaną funkcję rejestracji.
(12) Europejski rejestr pojazdów powinien umożliwiać rejestrację specjalnych dodatkowych informacji wymaganych przez państwa członkowskie. Dysponenci powinni podać dodatkowe informacje wymagane przez państwo członkowskie przy składaniu wniosku o rejestrację do tego państwa członkowskiego.
(13) Aby ułatwić korzystanie z pojazdów zarejestrowanych w europejskim rejestrze pojazdów w państwach trzecich, w szczególności tych, które stosują postanowienia Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami, której stroną jest Unia Europejska, odpowiednie dane europejskiego rejestru pojazdów powinny być dostępne dla właściwych organów w tych państwach trzecich. W tym celu Agencja powinna ułatwiać wykonywanie decyzji przyjętych zgodnie z Konwencją o międzynarodowym przewozie kolejami z dnia 9 maja 1980 r., zmienioną Protokołem Wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r.
(14) W dniu 21 grudnia 2016 r. Agencja wydała zalecenie odnoszące się do specyfikacji dotyczących krajowego rejestru pojazdów kolejowych, wskazujące możliwości poprawy użyteczności krajowych rejestrów pojazdów kolejowych. W dniu 14 grudnia 2017 r. Agencja wydała zalecenie dotyczące specyfikacji europejskiego rejestru pojazdów.
(15) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 51 ust. 1 dyrektywy (UE) 2016/797,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.268.53 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2018/1614 ustanawiająca specyfikacje dotyczące rejestrów pojazdów, o których mowa w art. 47 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 oraz zmieniająca i uchylająca decyzję Komisji 2007/756/WE |
Data aktu: | 25/10/2018 |
Data ogłoszenia: | 26/10/2018 |
Data wejścia w życie: | 15/11/2018, 16/06/2021 |