Decyzja wykonawcza 2018/1614 ustanawiająca specyfikacje dotyczące rejestrów pojazdów, o których mowa w art. 47 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 oraz zmieniająca i uchylająca decyzję Komisji 2007/756/WE

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2018/1614
z dnia 25 października 2018 r.
ustanawiająca specyfikacje dotyczące rejestrów pojazdów, o których mowa w art. 47 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 oraz zmieniająca i uchylająca decyzję Komisji

2007/756/WE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 26 października 2018 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej 1 , w szczególności jej art. 47 ust. 2 i 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W celu zapewnienia możliwości identyfikacji pojazdów i ich historii, pojazdy kolejowe powinny być zarejestrowane pod europejskim numerem pojazdu w rejestrze pojazdów. Należy zharmonizować zasady nadawania europejskiego numeru pojazdu, aby zapewnić jednolitą rejestrację pojazdów w całej Unii.

(2) Pojazdy są obecnie rejestrowane w krajowych rejestrach pojazdów kolejowych, a każde państwo członkowskie prowadzi swój krajowy rejestr pojazdów kolejowych. Konieczna jest poprawa użyteczności krajowych rejestrów pojazdów kolejowych i niezbędne jest unikanie powielania rejestracji pojazdu w kilku rejestrach pojazdów, w tym w rejestrach pojazdów kolejowych państw trzecich połączonych z wirtualnym rejestrem pojazdów kolejowych. Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję Komisji 2007/756/WE 2 .

(3) W analizie kosztów i korzyści przeprowadzonej przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej ("Agencja") podkreślono znaczne korzyści dla systemu kolei Unii wynikające z ustanowienia europejskiego rejestru pojazdów zastępującego krajowe rejestry pojazdów kolejowych.

(4) Aby ograniczyć obciążenia administracyjne i koszty dla państw członkowskich i zainteresowanych stron, Komisja powinna przyjąć specyfikacje techniczne i funkcjonalne dla europejskiego rejestru pojazdów, który obejmowałby krajowe rejestry pojazdów kolejowych.

(5) Agencja powinna utworzyć i prowadzić, w odpowiednich przypadkach, we współpracy z krajowymi jednostkami rejestrującymi, europejski rejestr pojazdów. Dostęp do europejskiego rejestru pojazdów powinny mieć: krajowe organy ds. bezpieczeństwa, organy dochodzeniowe, a w odpowiedzi na uzasadniony wniosek, organy regulacyjne, oraz Agencja, przedsiębiorstwa kolejowe i zarządcy infrastruktury, a także osoby lub organizacje zajmujące się rejestracją pojazdów lub zidentyfikowane w rejestrze.

(6) Państwa członkowskie powinny wyznaczyć jednostkę rejestrującą odpowiedzialną za rejestrację pojazdów i przetwarzanie oraz aktualizowanie informacji w odniesieniu do pojazdów, które zarejestrowała w europejskim rejestrze pojazdów.

(7) Dysponenci powinni wypełnić wniosek o rejestrację wymaganymi informacjami i być w stanie złożyć swój wniosek przy użyciu narzędzia internetowego z wykorzystaniem zharmonizowanego formularza elektronicznego. Dysponenci powinni zapewnić, aby dane dotyczące pojazdów przekazywane jednostkom rejestrującym były aktualne i precyzyjne.

(8) Państwa członkowskie powinny być odpowiedzialne za zapewnienie jakości i integralności danych dotyczących pojazdów zarejestrowanych przez wyznaczoną jednostkę rejestrującą w europejskim rejestrze pojazdów zgodnie z art. 22 dyrektywy (UE) 2016/797, natomiast Agencja powinna być odpowiedzialna za opracowanie i utrzymanie systemu informatycznego europejskiego rejestru pojazdów zgodnie z niniejszą decyzją.

(9) Europejski rejestr pojazdów powinien być rejestrem scentralizowanym, który zapewnia wszystkim użytkownikom zharmonizowany interfejs do celów wglądu, rejestracji pojazdów oraz zarządzania danymi.

(10) Rozwój techniczny i badania funkcji europejskiego rejestru pojazdów są konieczne. Działanie europejskiego rejestru pojazdów powinno się jednak rozpocząć w dniu 16 czerwca 2021 r. zgodnie z art. 47 ust. 5 dyrektywy (UE) 2016/797.

(11) W celu uwzględnienia szczególnych potrzeb państw członkowskich, niektóre krajowe rejestry pojazdów kolejowych są wykorzystywane do celów innych niż zapewnienie możliwości identyfikacji pojazdów i ich historii. W celu umożliwienia dostosowania rejestrów krajowych, które nie są specjalnie wykorzystywane do celów rejestracji pojazdów, aby się łączyć z europejskim rejestrem pojazdów, przejście do scentralizowanej rejestracji pojazdów powinno się odbywać stopniowo. Po wprowadzeniu europejskiego rejestru pojazdów, państwa członkowskie powinny mieć zatem możliwość korzystania ze "zdecentralizowanej funkcji rejestracji" do dnia 16 czerwca 2024 r., natomiast inne funkcje powinny zostać scentralizowane, począwszy od dnia 16 czerwca 2021 r. Po dniu 16 czerwca 2024 r. wszystkie państwa członkowskie powinny stosować tylko scentralizowaną funkcję rejestracji.

(12) Europejski rejestr pojazdów powinien umożliwiać rejestrację specjalnych dodatkowych informacji wymaganych przez państwa członkowskie. Dysponenci powinni podać dodatkowe informacje wymagane przez państwo członkowskie przy składaniu wniosku o rejestrację do tego państwa członkowskiego.

(13) Aby ułatwić korzystanie z pojazdów zarejestrowanych w europejskim rejestrze pojazdów w państwach trzecich, w szczególności tych, które stosują postanowienia Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami, której stroną jest Unia Europejska, odpowiednie dane europejskiego rejestru pojazdów powinny być dostępne dla właściwych organów w tych państwach trzecich. W tym celu Agencja powinna ułatwiać wykonywanie decyzji przyjętych zgodnie z Konwencją o międzynarodowym przewozie kolejami z dnia 9 maja 1980 r., zmienioną Protokołem Wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r.

(14) W dniu 21 grudnia 2016 r. Agencja wydała zalecenie odnoszące się do specyfikacji dotyczących krajowego rejestru pojazdów kolejowych, wskazujące możliwości poprawy użyteczności krajowych rejestrów pojazdów kolejowych. W dniu 14 grudnia 2017 r. Agencja wydała zalecenie dotyczące specyfikacji europejskiego rejestru pojazdów.

(15) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 51 ust. 1 dyrektywy (UE) 2016/797,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

ROZDZIAŁ  1

PRZEPISY OGÓLNE

Artykuł  1

Przedmiot

Niniejsza decyzja zmienia wspólne specyfikacje krajowych rejestrów pojazdów kolejowych i ustanawia specyfikacje techniczne i funkcjonalne europejskiego rejestru pojazdów.

ROZDZIAŁ  2

KRAJOWE REJESTRY POJAZDÓW KOLEJOWYCH

Artykuł  2

Zmiany wspólnych specyfikacji krajowych rejestrów pojazdów kolejowych

W załączniku do decyzji 2007/756/WE wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszej decyzji.

Artykuł  3

Wycofanie redundantnych rejestracji

1. 
Dysponent musi zagwarantować, że redundantne rejestracje pojazdów zgodnie z pkt 3.2.5 ppkt 1 załącznika do decyzji 2007/756/WE zmienionej decyzją Komisji 2011/107/UE 3  zostały wycofane z krajowych rejestrów pojazdów kolejowych w ciągu jednego roku od dnia 15 listopada 2018 r.
2. 
Dysponent zapewnia, aby redundantne rejestracje pojazdów z państw trzecich przeznaczonych do eksploatacji w systemie kolei Unii i zarejestrowanych w rejestrze pojazdów zgodnie ze specyfikacjami zawartymi w załączniku do decyzji 2007/756/WE i połączone z wirtualnym rejestrem pojazdów kolejowych określonym we wspomnianej decyzji zostały wycofane w terminie jednego roku od dnia 15 listopada 2018 r.

ROZDZIAŁ  3

EUROPEJSKI REJESTR POJAZDÓW

Artykuł  4

Specyfikacje europejskiego rejestru pojazdów

Specyfikacje techniczne i funkcjonalne europejskiego rejestru pojazdów są określone w załączniku II.

Artykuł  5

Jednostka rejestrująca

1. 
Każde państwo członkowskie wyznacza jednostkę rejestrującą niezależną od jakiegokolwiek przedsiębiorstwa kolejowego, która będzie odpowiedzialna za przetwarzanie wniosków i aktualizację danych w europejskim rejestrze pojazdów w odniesieniu do pojazdów zarejestrowanych w danym państwie członkowskim do dnia 15 maja 2019 r.
2. 
Jednostką rejestrującą może być organ wyznaczony zgodnie z art. 4 ust. 1 decyzji 2007/756/WE. Państwa członkowskie zapewniają współpracę i wymianę informacji między jednostkami rejestrującymi w celu terminowego zgłaszania zmian w europejskim rejestrze pojazdów.
3. 
Jeżeli jednostka rejestrująca nie jest organem wyznaczonym zgodnie z art. 4 ust. 1 decyzji 2007/756/WE, państwa członkowskie informują Komisję i pozostałe państwa członkowskie najpóźniej do dnia 15 listopada 2019 r.
Artykuł  6

Rejestracja pojazdów, które uzyskały zezwolenie na wprowadzenie do obrotu

1. 
Dysponent składa wniosek o rejestrację za pośrednictwem europejskiego rejestru pojazdów do wybranego przez siebie państwa członkowskiego w obszarze używania pojazdu.
2. 
Jednostki rejestrujące podejmują racjonalne działania, aby zapewnić dokładność danych wprowadzanych do europejskiego rejestru pojazdów.
3. 
Każda jednostka rejestrująca jest w stanie pozyskać dane dotyczące wprowadzonych rejestracji pojazdów.
Artykuł  7

Architektura europejskiego rejestru pojazdów

1. 
Agencja ustanawia i prowadzi europejski rejestr pojazdów zgodnie z niniejszą decyzją.
2. 
W następstwie migracji, o której mowa w art. 8, europejski rejestr pojazdów jest rejestrem scentralizowanym i zapewnia wszystkim użytkownikom zharmonizowany interfejs do celów wglądu i rejestracji pojazdów oraz zarządzania danymi.
3. 
Na zasadzie odstępstwa od ust. 1 państwa członkowskie mogą korzystać w zdecentralizowany sposób z funkcji rejestracji, o której mowa w pkt 2.1.4 załącznika II, najpóźniej do dnia 16 czerwca 2024 r.
4. 
Państwa członkowskie powiadamiają Agencję najpóźniej do dnia 15 maja 2019 r., czy zamierzają wykorzystać strukturę scentralizowanej funkcji rejestracji ustanowionej przez Agencję, czy też utworzyć funkcję zdecentralizowanej rejestracji. Wykazują, w jaki sposób planują spełnić warunki określone w ust. 5 do dnia 16 czerwca 2020 r.
5. 
W przypadku gdy państwo członkowskie wdraża funkcję rejestracji w sposób zdecentralizowany, zapewnia zgodność i łączność z europejskim rejestrem pojazdów. Najpóźniej do dnia 16 czerwca 2021 r. zapewnia ono również, aby zdecentralizowana funkcja rejestracji działała zgodnie ze specyfikacjami europejskiego rejestru pojazdów.
6. 
Państwa członkowskie mogą w dowolnym momencie zmienić swoją decyzję o wykorzystaniu zdecentralizowanej funkcji rejestracji i przejść na scentralizowaną funkcję rejestracji, powiadamiając o tym Agencję. Decyzja taka staje się skuteczna po upływie sześciu miesięcy od daty powiadomienia.
Artykuł  8

Migracja z krajowych rejestrów pojazdów kolejowych do europejskiego rejestru pojazdów

1. 
Państwa członkowskie zapewniają, aby dane dotyczące zarejestrowanych pojazdów zostały przeniesione z krajowych rejestrów pojazdów kolejowych do europejskiego rejestru pojazdów, a ich migracja nastąpiła do dnia 16 czerwca 2021 r. W trakcie migracji Agencja koordynuje z jednostkami rejestrującymi przejście od odpowiednich krajowych rejestrów pojazdów do EVR i zapewnia dostępność środowiska informatycznego.
2. 
Agencja udostępnia państwom członkowskich funkcje europejskiego rejestru pojazdów najpóźniej do dnia 15 listopada 2020 r.
3. 
Agencja określa specyfikacje na potrzeby wdrożenia interfejsów ze zdecentralizowaną funkcją rejestracji i udostępnia je państwom członkowskim najpóźniej do dnia 16 stycznia 2020 r.
4. 
Od dnia 16 czerwca 2021 r. państwa członkowskie dokonują rejestracji pojazdów w europejskim rejestrze pojazdów zgodnie z art. 7.
5. 
Od dnia 16 czerwca 2024 r. państwa członkowskie stosują scentralizowaną funkcję rejestracji.

ROZDZIAŁ  4

PRZEPISY KOŃCOWE

Artykuł  9

Uchylenie

Decyzja 2007/756/WE traci moc ze skutkiem od dnia 16 czerwca 2021 r.

Artykuł  10

Wejście w życie i stosowanie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Sekcje 2.2, 2.3, 2.4, 2.5, 3, 4.3, 5 załącznika II i dodatki 1-6 do tego załącznika stosuje się od dnia 16 czerwca 2021 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 25 października 2018 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

W załączniku do decyzji 2007/756/WE wprowadza się następujące zmiany:
1)
pkt 3.2.1 otrzymuje brzmienie:

"3.2.1. Wniosek o rejestrację

Na potrzeby wniosku o rejestrację stosuje się formularz znajdujący się w dodatku 4.

Podmiot ubiegający się o rejestrację pojazdu zaznacza pole "Nowa rejestracja". Wypełnia formularza i kieruje go do:

- RE państwa członkowskiego, w którym pojazd ma być zarejestrowany, wypełniając wszystkie pola,

- RE pierwszego państwa członkowskiego, w którym pojazd ma być eksploatowany, w przypadku pojazdu z państwa trzeciego (zob. pkt 3.2.5 ppkt 2). W takim przypadku formularz musi zawierać co najmniej informacje dotyczące identyfikacji właściciela pojazdu i jego dysponenta, ograniczeń w użytkowaniu pojazdu, podmiotu odpowiedzialnego za utrzymanie.";

2)
w pkt 3.2.3 dodaje się akapit w brzmieniu:

"RE rejestruje zmiany w NVR w terminie 20 dni roboczych od otrzymania kompletnego wniosku. W powyższym terminie RE dokonuje rejestracji pojazdu lub żąda korekty/wyjaśnień.";

3)
pkt 3.2.5 otrzymuje brzmienie:

"3.2.5. Zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji w kilku państwach członkowskich

1. Pojazdy rejestruje się tylko w NVR państwa członkowskiego, w którym zostały po raz pierwszy dopuszczone do eksploatacji lub, w przypadku pojazdów, dla których pozwolenie na dopuszczenie do eksploatacji zostało wydane zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797(* , tylko w państwie członkowskim w obszarze użytkowania określonym w zezwoleniu na dopuszczenie do eksploatacji, bez uszczerbku dla przekazywania rejestracji innym NVR zgodnie z pkt 3.2.6 ppkt 2.

2. Pojazdy wjeżdżające do systemu kolei Unii z państw trzecich i zarejestrowane w rejestrze pojazdów niezgodnie z niniejszą specyfikacją lub niepołączone z EC VVR należy zarejestrować tylko w NVR pierwszego państwa członkowskiego, w którym pojazd ma być eksploatowany w systemie kolei Unii.

3. Pojazdy wjeżdżające do systemu kolei Unii z państw trzecich i zarejestrowane w rejestrze pojazdów kolejowych zgodnie ze specyfikacją oraz połączone z EC VVR, w przypadku gdy przewidziano to w międzynarodowej umowie, której stroną jest Unia Europejska, nie są rejestrowane w żadnym NVR.

4. W przypadku każdego pojazdu NVR, w którym jest on zarejestrowany, zawiera dane dotyczące pkt 2, 6, 12 i 13 w odniesieniu do każdego z państw członkowskich, w których zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji zostało temu pojazdowi udzielone.

Niniejszy przepis pozostaje bez uszczerbku dla art. 3 i 5.

4)
w sekcji 3.2 dodaje się pkt 3.2.6 w brzmieniu:

"3.2.6. Przeniesienie rejestracji i zmiana EVN

1. EVN zmienia się, jeżeli ze względu na wprowadzone w pojeździe modyfikacje techniczne nie odzwierciedla on zdolności do interoperacyjności lub charakterystyki technicznej zgodnie z dodatkiem 6. Takie modyfikacje techniczne mogą powodować konieczność uzyskania ponownego zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji zgodnie z art. 21-26 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE(* lub uzyskania nowego pozwolenia na wprowadzenie pojazdu do obrotu oraz, w stosownych przypadkach, nowego zezwolenia dla typu pojazdu, zgodnie z art. 21 i 24 dyrektywy (UE) 2016/797. Dysponent powiadamia RE państwa członkowskiego, w którym pojazd jest zarejestrowany, o tych zmianach oraz, w stosownych przypadkach, o nowym zezwoleniu na dopuszczenie do eksploatacji lub o nowym zezwoleniu na wprowadzenie do obrotu. Wspomniana RE przydziela pojazdowi nowy EVN.

2. EVN można zmienić na wniosek dysponenta za pomocą nowej rejestracji pojazdu w NVR innego państwa członkowskiego połączonego z EC VVR i późniejszego wycofania starej rejestracji.

5)
sekcja 3.3. otrzymuje brzmienie:

"3.3. Prawa dostępu

W tabeli poniżej zestawiono prawa dostępu do danych zawartych w NVR danego państwa członkowskiego "XX":

Podmiot Prawa do odczytu Prawa do aktualizacji
RE państwa członkowskiego »XX« Wszystkie dane Wszystkie dane w rejestrze pojazdów państwa członkowskiego »XX«.
NSA Wszystkie dane Brak
Agencja Wszystkie dane Brak
Dysponent Wszystkie dane dotyczące pojazdów, których jest dysponentem Brak
ECM Wszystkie dane pojazdów, z wyjątkiem danych odnoszących się do właściciela, w odniesieniu do których pełni obowiązki ECM Brak
Właściciel Wszystkie dane dotyczące pojazdów, których jest właścicielem Brak
Przedsiębiorstwo kolejowe Wszystkie dane, z wyjątkiem danych odnoszących się do właściciela, w oparciu o co najmniej jeden numer pojazdu Brak
Zarządca infrastruktury Wszystkie dane, z wyjątkiem danych odnoszących się do właściciela, w oparciu o co najmniej jeden numer pojazdu Brak
Organ dochodzeniowy, o którym mowa w art. 22 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/798 (1), oraz organ regulacyjny, o którym mowa w art. 55 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE (2) Wszystkie dane dotyczące pojazdów poddawanych kontroli lub audytowi Brak
Organ wydający deklarację weryfikacji WE (wnioskodawca) Wszystkie dane dotyczące pojazdów, dla których jest organem wydającym deklarację weryfikacji WE (wnioskodawcą), z wyjątkiem danych odnoszących się do właściciela Brak
Inni uprawnieni użytkownicy uznani przez NSA lub Agencję (3) Należy określić stosownie do potrzeb, możliwe ograniczenie czasu dostępu, z wyjątkiem danych odnoszących się do właściciela Brak
(1) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/798 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie bezpieczeństwa kolei (Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 102).

(2) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego (Dz.U. L 343 z 14.12.2012, s. 32).

(3) Agencja, we współpracy z NSA, określa procedurę uznawania uprawnionych użytkowników.

Prawa dostępu do NVR można rozszerzyć na odpowiednie podmioty z państw trzecich lub organizację międzyrządową, jeżeli zostało to przewidziane w międzynarodowej umowie, której stroną jest Unia Europejska";

6)
dodatki 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"DODATEK 1

KODY OGRANICZEŃ W UŻYTKOWANIU POJAZDU

1. ZASADY

Ograniczeniom, o których mowa w zezwoleniu na dopuszczenie do eksploatacji, zgodnie z art. 21-26 dyrektywy 2008/57/WE lub w pozwoleniu na wprowadzenie do obrotu a, w stosownych przypadkach, w nowym zezwoleniu dla typu pojazdu, zgodnie z art. 21 i 24 dyrektywy (UE) 2016/797 przypisuje się kod zharmonizowany lub kod krajowy.

2. STRUKTURA

Każdy kod stanowi połączenie:

- kategorii ograniczenia,

- typu ograniczenia,

- wartości lub specyfikacji, połączonych kropką (.): [kategoria],[typ].[wartość lub specyfikacja].

3. KODY OGRANICZEŃ

1. Zharmonizowane kody ograniczeń mają zastosowanie we wszystkich państwach członkowskich.

Agencja aktualizuje i publikuje na swojej stronie internetowej wykaz zharmonizowanych kodów ograniczeń w odniesieniu do całego systemu kolei Unii.

Jeżeli krajowy organ ds. bezpieczeństwa uzna, że niezbędne jest dodanie nowego kodu do wykazu zharmonizowanych kodów ograniczeń, zwraca się do Agencji z wnioskiem o ocenę potrzeby uwzględnienia danego nowego kodu.

W stosownych przypadkach Agencja dokonuje oceny wniosku po konsultacji z innymi krajowymi organami ds. bezpieczeństwa. W stosownych przypadkach Agencja umieszcza w wykazie nowy kod ograniczenia.

2. Agencja aktualizuje wykaz krajowych kodów ograniczeń. Zakres stosowania krajowych kodów ograniczeń należy zawęzić do tych ograniczeń, które uwzględniają szczególne właściwości obecnego systemu kolei państwa członkowskiego i w przypadku których istnieje niewielkie prawdopodobieństwo zastosowania w tym samym znaczeniu w innych państwach członkowskich.

W przypadku typów ograniczeń nieuwzględnionych w wykazie, o którym mowa w pkt 1, krajowy organ ds. bezpieczeństwa zwraca się do Agencji z wnioskiem o ujęcie nowego kodu w wykazie krajowych kodów ograniczeń. Agencja dokonuje oceny wniosku, w stosownych przypadkach, po konsultacji z innymi krajowymi organami ds. bezpieczeństwa. W stosownych przypadkach Agencja umieszcza w wykazie nowy kod ograniczenia.

3. Kod ograniczenia dla międzynarodowych organów ds. bezpieczeństwa traktuje się jak krajowy kod ograniczenia.

4. Zakres stosowania ograniczeń niekodowanych należy zawęzić do tych ograniczeń, w przypadku których, z racji ich szczególnego charakteru, istnieje niewielkie prawdopodobieństwo zastosowania w odniesieniu do kilku typów pojazdów.

Agencja prowadzi niepowtarzalny wykaz kodów ograniczeń w odniesieniu do EVR, europejskiego rejestru typów pojazdów dopuszczonych do eksploatacji, o którym mowa w art. 48 dyrektywy (UE) 2016/797, punktu kompleksowej obsługi oraz bazy danych interoperacyjności i bezpieczeństwa Europejskiej Agencji Kolejowej.

5. W stosownych przypadkach Agencja może koordynować proces harmonizacji kodów ograniczeń z odpowiednią organizacją międzyrządową, jeżeli zostało to przewidziane w odpowiedniej umowie międzynarodowej, której stroną jest Unia Europejska.

DODATEK 2

STRUKTURA I ZAWARTOŚĆ EUROPEJSKIEGO NUMERU IDENTYFIKACYJNEGO

Agencja określa strukturę i zawartość europejskiego numeru identyfikacyjnego (EIN), z uwzględnieniem kodyfikacji rodzajów odpowiednich dokumentów, w dokumencie technicznym i publikuje ten dokument na swojej stronie internetowej.";

7)
pkt 1 w części 1 dodatku 6 otrzymuje brzmienie:

"1. Definicja oznaczenia dysponenta pojazdu (VKM)

Oznaczenie dysponenta pojazdu (VKM) to kod alfabetyczny składający się z 2 do 5 liter(* . VKM nanosi się na każdy pojazd szynowy w pobliżu europejskiego numeru pojazdu. VKM określa dysponenta pojazdu zgodnie z rejestracją w krajowym rejestrze pojazdów kolejowych.

Oznaczenie VKM jest niepowtarzalne i ważne we wszystkich państwach członkowskich oraz we wszystkich państwach przystępujących do porozumienia, co wiąże się ze stosowaniem przedstawionego w niniejszej decyzji systemu numeracji pojazdów i oznaczeń VKM.

8)
część 4 dodatku 6 otrzymuje brzmienie:

"CZĘŚĆ 4

- KODY PAŃSTW, W KTÓRYCH ZAREJESTROWANO POJAZDY (CYFRY 3-4 ORAZ SKRÓTY)

Dane odnoszące się do państw trzecich podano tylko w celach informacyjnych.

Państwa Alfabetyczny kod państwa (1) Numeryczny kod państwa
Albania AL 41
Algieria DZ 92
Armenia AM 58
Austria A 81
Azerbejdżan AZ 57
Białoruś BY 21
Belgia B 88
Bośnia-Hercegowina BIH 50 i 44 (2)
Bułgaria BG 52
Chiny RC 33
Chorwacja HR 78
Kuba CU (1) 40
Cypr CY
Republika Czeska CZ 54
Dania DK 86
Egipt ET 90
Litwa LT 24
Luksemburg L 82
była jugosłowiańska republika Macedonii MK 65
Malta M
Mołdawia MD (1) 23
Monako MC
Mongolia MGL 31
Czarnogóra MNE 62
Maroko MA 93
Niderlandy NL 84
Korea Północna PRK (1) 30
Norwegia N 76
Polska PL 51
Portugalia P 94
Rumunia RO 53
Rosja RUS 20
Estonia EST 26
Finlandia FIN 10
Francja F 87
Gruzja GE 28
Niemcy D 80
Grecja GR 73
Węgry H 55
Iran IR 96
Irak IRQ (1) 99
Irlandia IRL 60
Izrael IL 95
Włochy I 83
Japonia J 42
Kazachstan KZ 27
Kirgistan KS 59
Łotwa LV 25
Liban RL 98
Serbia SRB 72
Słowacja SK 56
Słowenia SLO 79
Korea Południowa ROK 61
Hiszpania E 71
Szwecja S 74
Szwajcaria CH 85
Syria SYR 97
Tadżykistan TJ 66
Tunezja TN 91
Turcja TR 75
Turkmenistan TM 67
Ukraina UA 22
Zjednoczone Królestwo GB 70
Uzbekistan UZ 29
Wietnam VN (1) 32
(1) Zgodnie z systemem kodowania alfabetycznego opisanym w dodatku 4 do konwencji z 1949 r. oraz w art. 45 ust. 4 konwencji z roku 1968 o ruchu drogowym.
(2) Bośnia i Hercegowina stosuje 2 oddzielne kody kolejowe. Numeryczny kod państwa 49 jest zarezerwowany."

ZAŁĄCZNIK  II

1. ZWARTOŚĆ I FORMAT DANYCH

Zawartość i format danych europejskiego rejestru pojazdów ("EVR") są określone w poniższej tabeli.

Tabela 1

Parametry EVR

Numer parametru Nazwa parametru Opis Format Obligatoryjnie/Fakultatywnie
1 Identyfikacja pojazdu
1.1 Europejski numer pojazdu Europejski numer pojazdu. Numeryczny kod identyfikacyjny określony w dodatku 6. Zob. dodatek 6 (1) Obowiązkowo
1.2 Poprzedni numer pojazdu Poprzedni numer (stosuje się, w przypadku gdy pojazd otrzymuje kolejny numer) Obowiązkowo (w stosownych przypadkach)
2 Państwo członkowskie rejestracji
2.1 Państwo członkowskie rejestracji Państwo członkowskie, w którym pojazd został zarejestrowany Kod 2-literowy (*) Obowiązkowo
3 Państwa członkowskie, w których pojazd jest dopuszczony do eksploatacji
3.1 Efektywny obszar użytkowania Pole wypełniane automatycznie przez system w oparciu o wartości parametru 11.4. Tekst Pole wypełniane automatycznie przez system w oparciu o wartości parametru 11.4.
4 Dodatkowe warunki
4.1 Dodatkowe warunki mające zastosowanie do pojazdu Identyfikacja mających zastosowanie umów dwustronnych lub wielostronnych, takich jak RIV, RIC, TEN, TEN-CW TEN-GE, [...] Tekst Obowiązkowo (w stosownych przypadkach)
5 Produkcja
5.1 Rok produkcji Rok, w którym pojazd opuścił zakład produkcyjny RRRR Obowiązkowo
5.2 Numer seryjny producenta Numer seryjny producenta podany na ramie pojazdu. Tekst Nieobowiązkowo
5.3 Odesłanie do ERATV Identyfikacja w ERATV typu pojazdu dopuszczonego do eksploatacji (2) (lub wariantu bądź wersji), z którym pojazd jest zgodny. Kod(-y) alfanumeryczny(-e) Obowiązkowo (jeżeli dostępny)
5.4 Seria Określenie serii, której częścią jest pojazd. Tekst Obowiązkowo (w stosownych przypadkach)
6 Odesłania do deklaracji weryfikacji WE (3)
6.1 Data wydania deklaracji WE Data wydania deklaracji weryfikacji WE Data (RRRRMMDD) Obowiązkowo (jeżeli dostępny)
6.2 Odesłanie do deklaracji WE Odesłanie do deklaracji weryfikacji WE W przypadku istniejących pojazdów: tekst.

W przypadku nowych pojazdów: kod alfanumeryczny oparty na EIN, zob. dodatek 2

Obowiązkowo (jeżeli dostępny)
6.3 Organ wydający deklarację weryfikacji WE (wnioskodawca)
6.3.1 Nazwa organizacji Tekst Obowiązkowo (jeżeli dostępny)
6.3.2 Numer

przedsiębiorstwa w rejestrze

Tekst Obowiązkowo (jeżeli dostępny)
6.3.3 Adres Adres organizacji, ulica i numer Tekst Obowiązkowo (jeżeli dostępny)
6.3.4 Miejscowość Tekst Obowiązkowo (jeżeli dostępny)
6.3.5 Kod państwa Kod 2-literowy (*) Obowiązkowo (jeżeli dostępny)
6.3.6 Kod pocztowy Kod alfanumeryczny Obowiązkowo (jeżeli dostępny)
6.3.7 Adres e-mail E-mail Obowiązkowo (jeżeli dostępny)
6.3.8 Kod organizacji Kod alfanumeryczny Obowiązkowo (jeżeli dostępny)
7 Właściciel Dane identyfikacyjne właściciela pojazdu
7.1 Nazwa organizacji Tekst Obowiązkowo
7.2 Numer

przedsiębiorstwa w rejestrze

Tekst Obowiązkowo
7.3 Adres Tekst Obowiązkowo
7.4 Miejscowość Tekst Obowiązkowo
7.5 Kod państwa Kod 2-literowy (*) Obowiązkowo
7.6 Kod pocztowy Kod alfanumeryczny Obowiązkowo
7.7 Adres e-mail E-mail Obowiązkowo
7.8 Kod organizacji Kod alfanumeryczny Obowiązkowo
8 Dysponent Dane identyfikacyjne dysponenta pojazdu
8.1 Nazwa organizacji Tekst Obowiązkowo
8.2 Numer

przedsiębiorstwa w rejestrze

Tekst Obowiązkowo
8.3 Adres Tekst Obowiązkowo
8.4 Miejscowość Tekst Obowiązkowo
8.5 Kod państwa Kod 2-literowy (*) Obowiązkowo
8.6 Kod pocztowy Kod alfanumeryczny Obowiązkowo
8.7 Adres e-mail E-mail Obowiązkowo
8.8 Kod organizacji Kod alfanumeryczny Obowiązkowo
8.9 Oznaczenie dysponenta pojazdu Kod alfanumeryczny Obowiązkowo
9 Podmiot

odpowiedzialny za utrzymanie

Odniesienie do podmiotu

odpowiedzialnego za utrzymanie

9.1 Nazwa organizacji Tekst Obowiązkowo
9.2 Numer

przedsiębiorstwa w rejestrze

Tekst Obowiązkowo
9.3 Adres Tekst Obowiązkowo
9.4 Miejscowość Tekst Obowiązkowo
9.5 Kod państwa Kod 2-literowy (*) Obowiązkowo
9.6 Kod pocztowy Kod alfanumeryczny Obowiązkowo
9.7 Adres e-mail E-mail Obowiązkowo
9.8 Kod organizacji Kod alfanumeryczny Obowiązkowo
10 Status rejestracji
10.1 Status rejestracji (zob. dodatek 3) Kod 2-cyfrowy Obowiązkowo
10.2 Data statusu rejestracji Data statusu rejestracji Data (RRRRMMDD) Obowiązkowo
10.3 Powód statusu rejestracji Tekst Obowiązkowo (w stosownych przypadkach)
11 Zezwolenia (4) na wprowadzenie do obrotu (5)
11.1 Nazwa podmiotu

udzielającego

zezwolenia

Podmiot (krajowy organ ds.

bezpieczeństwa lub Agencja), który wydał zezwolenie na wprowadzenie do obrotu

Tekst Obowiązkowo
11.2 Państwo członkowskie podmiotu udzielającego zezwolenia Państwo członkowskie podmiotu udzielającego zezwolenia Kod 2-literowy (*) Obowiązkowo
11.3 Europejski numer identyfikacyjny (EIN) Ujednolicony numer zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji, wygenerowany przez podmiot udzielający zezwolenia Numer zezwolenia.

W przypadku nowych pojazdów: kod alfanumeryczny oparty na EIN, zob. dodatek 2

Obowiązkowo
11.4 Obszar użytkowania Określony w udzielonym zezwoleniu dla pojazdu Tekst Obowiązkowo
11.5 Data udzielenia zezwolenia Data (RRRRMMDD) Obowiązkowo
11.6 Okres ważności zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji do dnia (jeżeli jest określony) Data (RRRRMMDD) Obowiązkowo (w stosownych przypadkach)
11.7 Data zawieszenia zezwolenia Data (RRRRMMDD) Obowiązkowo (w stosownych przypadkach)
11.8 Data odwołania zezwolenia Data (RRRRMMDD) Obowiązkowo (w stosownych przypadkach)
11.9 Warunki użytkowania pojazdu i inne ograniczenia możliwego użytkowania pojazdu
11.9.1. Kodowane warunki użytkowania i ograniczenia Warunki użytkowania i ograniczenia możliwego użytkowania pojazdu Wykaz kodów (zob. dodatek 1). Obowiązkowo (w stosownych przypadkach)
11.9.2. Niekodowane warunki

użytkowania

i ograniczenia

Warunki użytkowania i ograniczenia możliwego użytkowania pojazdu Tekst Obowiązkowo (w stosownych przypadkach)
12 Dodatkowe pola (6)
(*) Są to kody oficjalnie publikowane i aktualizowane na stronie internetowej Unii w Międzyinstytucjonalnym przewodniku redakcyjnym. W przypadku międzynarodowego organu ds. bezpieczeństwa - Międzyrządowej Komisji ds. Tunelu pod kanałem La Manche - stosuje się kod państwa CT. W przypadku Agencji stosuje się kod państwa UE.

(1) Tabor kolejowy po raz pierwszy oddany do eksploatacji na terenie Estonii, Łotwy lub Litwy, który ma być eksploatowany poza terytorium Unii w ramach wspólnego systemu kolejowego 1 520 mm, podlega rejestracji zarówno w EVR, jak i w bazie danych Rady Transportu Kolejowego Wspólnoty Niepodległych Państw. W takim przypadku dopuszcza się stosowanie 8-cyfrowego systemu numeracji zamiast systemu numeracji określonego w dodatku 6.

(2) Dotyczy typów pojazdów dopuszczonych do eksploatacji zgodnie z art. 26 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE (Dz.U. L 191 z 18.7.2008, s. 1) i art. 24 dyrektywy (UE) 2016/797.

(3) Musi być możliwe określenie odesłań do deklaracji weryfikacji WE podsystemu "Tabor kolejowy" i podsystemu "Sterowanie (CCS)".

(4) Musi być możliwe określenie danych dotyczących wszystkich zezwoleń udzielonych pojazdowi.

(5) Zezwolenie na wprowadzenie do obrotu wydane zgodnie z rozdziałem V dyrektywy (UE) 2016/797 lub zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji wydane zgodnie z rozdziałem V dyrektywy 2008/57/WE lub zgodnie z systemami wydawania zezwoleń obowiązującymi przed transpozycją dyrektywy 2008/57/WE.

(6) W stosownych przypadkach, dodatkowe pola, o których mowa w pkt 3.2.1.14.

2. ARCHITEKTURA

2.1. Architektura EVR

2.1.1. Funkcja wyszukiwania danych i wglądu (funkcja DSC)

Agencja wdraża funkcję DSC za pośrednictwem scentralizowanego narzędzia internetowego i interfejsu na potrzeby łączności maszyna-maszyna. Funkcja ta umożliwia wyszukiwanie i wgląd do danych w EVR po uwierzytelnieniu.

Funkcja DSC zapewnia jednostkom rejestrującym środki pozyskiwania wartości parametrów w tabeli 1 zarejestrowanych w ich rejestracjach pojazdów.

2.1.2. Funkcja ustanowienia użytkownika i administrowania (funkcja UCA)

Agencja wdraża funkcję UCA za pośrednictwem struktury scentralizowanego narzędzia internetowego. Funkcja ta umożliwia osobom i organizacjom żądanie dostępu do danych EVR, a właściwej jednostce rejestrującej ("RE") ustanawianie użytkowników i zarządzanie prawami dostępu.

2.1.3. Funkcja administrowania danymi referencyjnymi (funkcja RDA)

Funkcja RDA jest wdrażana za pośrednictwem scentralizowanego narzędzia internetowego utworzonego przez Agencję. Funkcja ta umożliwia RE i Agencji zarządzanie wspólnymi danymi referencyjnymi.

2.1.4. Funkcje składania wniosku, rejestracji i przechowywania danych (funkcje ARS)

Funkcja ARS umożliwia dysponentom, po uwierzytelnieniu, składanie wniosków o rejestrację lub aktualizację istniejącej rejestracji do wybranych RE za pośrednictwem narzędzia internetowego zapewniającego zharmonizowany formularz elektroniczny (zob. dodatek 4). Funkcja ta musi również umożliwiać RE rejestrację danych rejestracyjnych. Zbiór rejestracji dla danego państwa członkowskiego określa się jako rejestr pojazdów tego państwa członkowskiego.

Państwa członkowskie mogą podjąć decyzję o wykorzystaniu scentralizowanej funkcji ARS (C-ARS) zapewnianej przez Agencję lub mogą realizować funkcję ARS autonomicznie w sposób zdecentralizowany. W tym drugim przypadku państwo członkowskie oraz Agencja zapewniają zgodność i komunikację między zdecentralizowanymi funkcjami ARS (D-ARS) a scentralizowanymi funkcjami (DSC, UCA i RDA).

Scentralizowana funkcja ARS zapewnia wstępną rezerwację numerów pojazdów i zarządzanie nimi. Proces rezerwacji wstępnej musi umożliwiać wstępne podanie informacji w formularzu elektronicznym przez wnioskodawcę lub dysponenta.

2.2. Użyteczność

Funkcje EVR muszą być dostępne dla użytkowników posiadających najczęściej używane przeglądarki internetowe i we wszystkich językach urzędowych Unii.

2.3. Dostępność

Jako ogólną zasadę przyjmuje się, że EVR musi być zawsze dostępny, przy docelowej dostępności systemu wynoszącej 98 %.

Jednakże w przypadku awarii mającej miejsce poza godzinami pracy - od poniedziałku do piątku w godzinach od 07:00 do 20:00 czasu środkowoeuropejskiego - przywrócenie usługi następuje w ciągu następnego dnia roboczego po awarii. Niedostępność systemu w czasie konserwacji musi być minimalna.

2.4. Poziom usług

Wsparcie jest udzielane użytkownikom w godzinach pracy działu pomocy technicznej w kwestiach związanych z korzystaniem z systemu oraz RE w zakresie funkcjonowania systemu.

Agencja zapewnia środowisko testowe dla EVR.

2.5. Kontrola zmian

Agencja ustanawia proces zarządzania kontrolą nad zmianami dla EVR.

2.6. Integralność danych

EVR zapewnia odpowiednią integralność danych.

2.7. Kontrola wstępna

System EVR zapewnia automatyczne kontrole danych w formularzu elektronicznym, w tym kontrole w odniesieniu do rejestracji pojazdów w EVR, kontrole kompletności i kontrole formatu wprowadzonych danych.

2.8. Ułatwianie wykorzystania w Unii pojazdów zarejestrowanych w państwach trzecich

Agencja może wdrożyć funkcję DSC w celu umożliwienia odpowiednim podmiotom w państwach trzecich uzyskania dostępu do odpowiednich danych EVR, w przypadku gdy zostało to przewidziane w umowie międzynarodowej, której stroną jest Unia Europejska.

Agencja może umożliwić wykorzystywanie funkcji EVR przez podmioty w państwach trzecich, w przypadku gdy zostało to przewidziane w umowie międzynarodowej, której stroną jest Unia Europejska.

3. TRYB OPERACYJNY

3.1. Użytkowanie EVR

EVR może być wykorzystywany do celów, takich jak:

- sprawdzanie, czy pojazd jest właściwie zarejestrowany i statusu jego rejestracji;

- wyszukiwanie informacji dotyczących zezwolenia na wprowadzenie do obrotu, w tym podmiotu udzielającego zezwolenia, obszaru użytkowania, warunków użytkowania i innych ograniczeń;

- wyszukiwanie odniesienia do typu pojazdu dopuszczonego do eksploatacji, z którym pojazd jest zgodny;

- identyfikacja dysponenta, właściciela lub podmiotu odpowiedzialnego za utrzymanie.

3.2. Rejestracja pojazdów

3.2.1. Zasady ogólne

1. Po udzieleniu zezwolenia na wprowadzenie pojazdu do obrotu, a przed rozpoczęciem eksploatacji, pojazd rejestruje się w EVR na wniosek jego dysponenta. Dysponent wypełnia formularz elektroniczny i składa wniosek o rejestrację w jednym państwie członkowskim swojego wyboru w obszarze użytkowania. Na żądanie wnioskodawcy lub dysponenta, państwo członkowskie wybrane na potrzeby rejestracji pojazdu oferuje procedury wstępnej rezerwacji numeru pojazdu lub zakresu numerów pojazdów.

2. W EVR może występować tylko jedna ważna rejestracja dla danego pojazdu. Pojazd bez ważnej rejestracji nie może być eksploatowany.

3. W momencie rejestracji RE przyznaje pojazdowi europejski numer pojazdu (EVN) w rejestrującym państwie członkowskim. EVN musi być zgodny z przepisami określonymi w dodatku 6. W przypadku gdy wnioskodawca lub dysponent - na własny wniosek - otrzymał wstępną rezerwację numeru pojazdu, taki numer pojazdu musi być używany na potrzeby pierwszej rejestracji.

4. EVN można zmienić w przypadkach określonych w pkt 3.2.2.8 i 3.2.2.9.

5. W przypadku pojazdów wjeżdżających do systemu kolei Unii z państw trzecich i zarejestrowanych w rejestrze pojazdów niezgodnym z niniejszym załącznikiem lub niepołączonym z EVR dysponent musi złożyć wniosek o rejestrację w pierwszym państwie członkowskim, w którym pojazd ma być eksploatowany w systemie kolei Unii.

6. Tabor kolejowy po raz pierwszy oddany do eksploatacji na terenie państwa trzeciego, który ma być eksploatowany na terytorium Unii w ramach wspólnego systemu kolejowego 1 520 mm, nie podlega rejestracji w EVR. Jednakże zgodnie z art. 47 ust. 7 dyrektywy (UE) 2016/797 musi być zapewniona możliwość uzyskania informacji dotyczących dysponenta danego pojazdu, podmiotu odpowiedzialnego za utrzymanie oraz ograniczeń użytkowania pojazdu.

7. Jeżeli zostało to przewidziane w międzynarodowej umowie w przypadku pojazdów wjeżdżających do systemu kolei Unii z państw trzecich i zarejestrowanych w rejestrze pojazdów połączonym z EVR (za pośrednictwem funkcji DSC) zgodnie z przepisami niniejszego załącznika, należy je zarejestrować tylko w tym rejestrze pojazdów.

8. Dla każdego pojazdu EVR zawiera odniesienia do wszystkich zezwoleń wydanych dla pojazdu i do państw nienależących od Unii Europejskiej, w których pojazd został dopuszczony do ruchu międzynarodowego zgodnie z dodatkiem G do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami i odnośnymi warunkami użytkowania oraz innymi ograniczeniami.

9. RE podejmuje racjonalne działania, aby zapewnić poprawność danych zarejestrowanych w EVR. W tym celu RE może wystąpić z wnioskiem o informacje do innych RE, w szczególności w przypadku, kiedy dysponent ubiegający się o rejestrację ma siedzibę w innym państwie członkowskim. RE może podjąć decyzję o zawieszeniu rejestracji pojazdów w należycie uzasadnionych przypadkach.

10. Jeżeli NSA lub Agencja uzna, że istnieje uzasadnienie dla zawieszenia rejestracji pojazdu zgodnie z art. 54 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2018/545 4 , wnoszą one do jednostki rejestrującej o jej zawieszenie. Jednostka rejestrująca zawiesza rejestrację niezwłocznie po otrzymaniu takiego wniosku.

11. Dysponent przedkłada właściwej RE wnioski o rejestrację za pośrednictwem elektronicznego formularza na stronie internetowej. Internetowy formularz i tablica są udostępniane w ramach funkcji ARS, a dostęp do nich jest możliwy po uwierzytelnieniu.

12. Wnioski o rejestrację mogą dotyczyć jednego pojazdu lub wykazu pojazdów.

13. W niektórych przypadkach rejestracji państwa członkowskie mogą zażądać dołączenia dokumentów potwierdzających do wniosku o rejestrację w formie elektronicznej; w tym celu RE publikuje wykaz dokumentów potwierdzających wymaganych w każdym przypadku rejestracji.

14. Oprócz danych, o których mowa w tabeli 1, państwa członkowskie mogą wymagać wypełnienia dodatkowych pól we wniosku o rejestrację; w tym celu RE publikuje wykaz tych pól.

15. EVR zapewnia dysponentowi i RE możliwość przeglądania w systemie wniosków o rejestrację i związanych z nimi załączników oraz zapisywania tych rejestracji i zmian w rejestracjach wraz z informacjami dotyczącymi tych zmian.

16. RE rejestruje dane w EVR w terminie 20 dni roboczych od otrzymania kompletnego wniosku. W powyższym terminie RE dokonuje rejestracji lub żąda korekty bądź wyjaśnień.

17. Dysponent musi mieć możliwość sprawdzenia postępów w rozpatrywaniu swoich wniosków za pośrednictwem internetowej tablicy.

18. EVR powiadamia dysponenta i RE o każdej zmianie statusu wniosku o rejestrację.

3.2.2. Przypadki wymagające rejestracji

Poniżej określono przypadki wymagające rejestracji. W stosownych przypadkach różne przypadki wymagające rejestracji można połączyć w jeden wniosek o rejestrację pojazdu.

3.2.2.1. Nowa rejestracja

Wszystkie obowiązkowe pola wymienione w tabeli 1 muszą zostać wypełnione wraz z wszelkimi dodatkowymi polami wymaganymi przez państwo członkowskie, zgodnie z pkt 3.2.1.14.

Dysponent składa wnioski do RE państwa członkowskiego w obszarze użytkowania pojazdu, w którym pojazd ma być zarejestrowany.

W przypadku pojazdów wjeżdżających do systemu kolei Unii z państw trzecich zgodnie z pkt 3.2.1.5 wnioski składane są do RE pierwszego państwa członkowskiego, w którym pojazd ma być eksploatowany. W takim przypadku wniosek musi zawierać co najmniej informacje dotyczące identyfikacji dysponenta, podmiotu odpowiedzialnego za utrzymanie oraz ograniczeń w użytkowaniu pojazdu.

3.2.2.2. Aktualizacja istniejącej rejestracji

Dysponent składa wnioski do RE państwa członkowskiego, w którym zarejestrowano pojazd. Podaje się jedynie parametry wymienione w tabeli 1, które mają zostać zaktualizowane.

3.2.2.3. Zmiana dysponenta

W przypadku zmiany dysponenta pojazdu, obowiązkiem aktualnie zarejestrowanego dysponenta jest powiadomienie RE w odpowiednim czasie, tak aby mogła ona uaktualnić EVR. Poprzedni dysponent zostaje usunięty z EVR i zwolniony z odpowiedzialności dopiero wówczas, kiedy nowy dysponent potwierdzi akceptację statusu dysponenta. Jeżeli na dzień wyrejestrowania aktualnie zarejestrowanego dysponenta żaden nowy dysponent nie zaakceptował statusu dysponenta, rejestracja pojazdu zostaje zawieszona.

3.2.2.4. Zmiana podmiotu odpowiedzialnego za utrzymanie ("ECM")

W przypadku zmiany ECM pojazdu, dysponent powiadamia RE w odpowiednim czasie, tak aby mogła ona uaktualnić EVR. Poprzedni ECM przekazuje dokumentację utrzymania dysponentowi lub nowemu ECM. Dawny ECM zostaje zwolniony ze swoich obowiązków z chwilą wykreślenia rejestracji z EVR. Jeżeli na dzień wyrejestrowania dawnego ECM żaden nowy podmiot nie zaakceptował statusu ECM, rejestracja pojazdu zostaje zawieszona.

3.2.2.5. Zmiana właściciela

W przypadku zmiany właściciela, dysponent powiadamia RE w odpowiednim czasie, tak aby mogła ona uaktualnić EVR.

3.2.2.6. Zawieszenie rejestracji lub reaktywacja rejestracji po zawieszeniu

Należy podać nowy status 5  i powód zmiany statusu. Data statusu musi być wprowadzana automatycznie przez EVR.

Pojazd z zawieszoną rejestracją nie może być eksploatowany w systemie kolei Unii.

Reaktywacja rejestracji po zawieszeniu wymaga ponownego sprawdzenia przez RE warunków, które doprowadziły do zawieszenia, a, w stosownych przypadkach, weryfikację przeprowadza się w porozumieniu z NSA, który zwrócił się z wnioskiem o zawieszenie.

3.2.2.7. Wycofanie z rejestru

Należy podać nowy status 6  i powód zmiany statusu. Data statusu jest wprowadzana automatycznie przez system.

Pojazd z wycofaną rejestracją nie może być eksploatowany w systemie kolei Unii pod taką rejestracją.

3.2.2.8. Zmiana EVN w następstwie modyfikacji technicznych

EVN zmienia się, jeżeli ze względu na wprowadzone w pojeździe modyfikacje techniczne nie odzwierciedla on zdolności do interoperacyjności lub charakterystyki technicznej zgodnie z dodatkiem 6. Takie modyfikacje techniczne mogą powodować konieczność uzyskania ponownego zezwolenia na wprowadzanie do obrotu oraz, w stosownych przypadkach, nowego zezwolenia dla typu pojazdu, zgodnie z art. 21 i 24 dyrektywy (UE) 2016/797. Dysponent powiadamia RE państwa członkowskiego, w którym pojazd jest zarejestrowany, o tych zmianach oraz, w stosownych przypadkach, o nowym zezwoleniu na wprowadzenie do obrotu. Wspomniana RE przydziela pojazdowi nowy EVN.

Zmiana EVN polega na nowej rejestracji pojazdu i późniejszym wycofaniu starej rejestracji.

3.2.2.9. Zmiana EVN i rejestrującego państwa członkowskiego

EVN można zmienić na wniosek dysponenta za pomocą nowej rejestracji pojazdu przez inne państwo członkowskie w obszarze użytkowania i późniejszego wycofania starej rejestracji.

3.2.3. Automatyczne powiadomienie o zmianach

W następstwie zmiany jednego lub większej liczby elementów system informatyczny EVR wysyła do dysponenta i do NSA właściwych dla obszaru użytkowania danego pojazdu automatyczne zawiadomienie dotyczące zmiany pocztą elektroniczną, jeżeli zapisały się do otrzymywania takich zawiadomień.

W wyniku zmiany dysponenta lub właściciela bądź ECM system informatyczny EVR wysyła automatyczne powiadomienia pocztą elektroniczną do, odpowiednio, poprzedniego i nowego dysponenta lub poprzedniego i nowego właściciela bądź poprzedniego i nowego ECM.

Dysponent lub właściciel, lub ECM, lub organ wydający deklarację WE może włączyć otrzymywanie automatycznych powiadomień pocztą elektroniczną dotyczących zmian rejestracji, w których występują.

3.2.4. Zapisy archiwalne

Wszystkie dane należy przechowywać w EVR przez okres 10 lat od daty wycofania pojazdu z eksploatacji. Dane muszą być dostępne w trybie online przez co najmniej pierwsze trzy lata. Po upływie trzech lat dane mogą być archiwizowane. Jeżeli w dowolnym momencie 10-letniego okresu zostanie wszczęte dochodzenie dotyczące pojazdu lub pojazdów, dane dotyczące takich pojazdów muszą być przechowywane przez okres dłuższy niż 10 lat, jeżeli jest to wymagane przez organy dochodzeniowe, o których mowa w art. 22 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/798 7 , lub przez jurysdykcje państwowe.

Po wycofaniu rejestracji pojazdu żaden z numerów rejestracyjnych przydzielonych temu pojazdowi nie może zostać przydzielony innemu pojazdowi przez okres 100 lat od daty wycofania rejestracji pojazdu.

Wszelkie zmiany w EVR należy odnotowywać.

3.3. Zarządzanie użytkownikami

3.3.1. Wniosek użytkownika

Każda osoba lub organizacja ma prawo wystąpić o dostęp do EVR za pośrednictwem internetowego formularza (część scentralizowanej funkcji UCA) do RE właściwej dla siedziby danej osoby lub organizacji.

RE dokonuje oceny wniosku i, w stosownych przypadkach, tworzy konto użytkownika dla wnioskodawcy i przypisuje prawa dostępu zgodnie z pkt 3.3.2 i 3.3.3.

3.3.2. Prawa dostępu

W tabeli poniżej zestawiono prawa dostępu do danych zawartych w EVR:

Tabela 2

Podmiot Prawa do odczytu Prawa do aktualizacji
RE państwa członkowskiego "XX" Wszystkie dane Wszystkie dane w rejestrze pojazdów państwa członkowskiego "XX".
NSA Wszystkie dane Brak
Agencja Wszystkie dane Brak
Dysponent Wszystkie dane dotyczące pojazdów, których jest dysponentem Brak
ECM Wszystkie dane pojazdów, z wyjątkiem danych odnoszących się do właściciela, w odniesieniu do których pełni obowiązki ECM Brak
Właściciel Wszystkie dane dotyczące pojazdów, których jest właścicielem Brak
Przedsiębiorstwo kolejowe Wszystkie dane, z wyjątkiem danych odnoszących się do właściciela, w oparciu o co najmniej jeden numer pojazdu Brak
Zarządca infrastruktury Wszystkie dane, z wyjątkiem danych odnoszących się do właściciela, w oparciu o co najmniej jeden numer pojazdu Brak
Organ dochodzeniowy, o którym mowa w art. 22 dyrektywy 2016/798, oraz organ regulacyjny, o którym mowa w art. 55 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE (1) Wszystkie dane dotyczące pojazdów poddawanych kontroli lub audytowi Brak
Organ wydający deklarację weryfikacji WE (wnioskodawca) Wszystkie dane dotyczące pojazdów, dla których jest organem wydającym deklarację weryfikacji WE (wnioskodawcą), z wyjątkiem danych odnoszących się do właściciela Brak
Inni uprawnieni użytkownicy uznani przez NSA lub Agencję (2) Należy określić stosownie do potrzeb, możliwe ograniczenie czasu dostępu, z wyjątkiem danych odnoszących się do właściciela Brak
(1)Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego (Dz.U. L 343 z 14.12.2012, s. 32).

(2) Agencja, we współpracy z NSA, określa procedurę uznawania uprawnionych użytkowników.

Prawa dostępu do EVR można rozszerzyć na odpowiednie podmioty z państw trzecich lub organizację międzyrządową, jeżeli zostało to przewidziane w międzynarodowej umowie, której stroną jest Unia Europejska.

3.3.3. Inne prawa

Dysponenci mają możliwość składania wniosków o rejestrację.

Każda organizacja ma możliwość zgłaszania zmian swoich danych przechowywanych w danych referencyjnych (zob. pkt 3.4).

3.3.4. Bezpieczeństwo

Uwierzytelnianie użytkowników przeprowadza się za pomocą nazwy użytkownika i hasła. W przypadku dysponentów (wnioskodawcy w zakresie rejestracji pojazdów) i RE uwierzytelnienie zapewnia poziom bezpieczeństwa "średni", o którym mowa w pkt 2.2.1 załącznika do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/1502 8 .

3.3.5. Ochrona danych

Danymi w EVR zarządza się zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 9  oraz obowiązującymi przepisami krajowymi dotyczącymi ochrony danych.

3.4. Dane referencyjne

Aby zagwarantować harmonizację danych wprowadzanych w procesie rejestracji EVR korzysta z danych referencyjnych. Dane referencyjne EVR dla parametrów w tabeli 1 są dostępne dla dysponentów w zharmonizowanym formularzu internetowym za pośrednictwem funkcji ARS.

3.4.1. Aktualizacja danych referencyjnych

Agencja zapewnia aktualizację danych referencyjnych i ich dostępność w centralnym narzędziu (część funkcji RDA) we współpracy z RE.

Każda organizacja zarejestrowana w danych referencyjnych musi mieć możliwość zgłoszenia zmiany w swoich danych za pośrednictwem interfejsu internetowego.

Po złożeniu wniosku o rejestrację, RE musi zapewnić, aby dane organizacji zostały zapisane w danych referencyjnych z przydziałem kodu organizacji przez Agencję lub, jeśli zostały już zapisane, aby dane referencyjne były uaktualniane nowymi danymi zgłoszonymi przez dysponenta.

3.4.2. Kody organizacji

3.4.2.1. Definicja kodu organizacji

Kod organizacji jest niepowtarzalnym identyfikatorem, składającym się z czterech znaków alfanumerycznych, który jest przyporządkowywany przez Agencję do jednej organizacji.

3.4.2.2. Format kodów organizacji

Dla każdego z czterech znaków alfanumerycznych można użyć każdej z 26 liter alfabetu ISO 8859-1 lub dowolną cyfrę od 0 do 9. Używa się wielkich liter.

3.4.2.3. Przypisanie kodów organizacji

Każda organizacja korzystająca z dostępu do EVR lub w nim zidentyfikowana otrzymuje kod organizacji.

Agencja publikuje i aktualizuje procedurę tworzenia i przydzielania kodów organizacji.

Zakres, który ma być przydzielany jedynie dla przedsiębiorstw objętych zakresem TSI TAP i TAF, określa się w wytycznych EVR.

3.4.2.4. Publikacja wykazu kodów organizacji

Na swojej stronie internetowej Agencja podaje do wiadomości publicznej wykaz kodów organizacji.

4. ISTNIEJĄCE POJAZDY

4.1. Numer pojazdu

1. Pojazdy posiadające już 12-cyfrowy numer zachowują go. Należy zarejestrować numer 12-cyfrowy bez żadnych zmian.

2. W przypadku pojazdów nieposiadających 12-cyfrowego numeru 10  należy przydzielić 12-cyfrowy numer w EVR (zgodnie z dodatkiem 6). System informatyczny EVR powinien powiązać ten EVN z aktualnym numerem pojazdu. W przypadku pojazdów użytkowanych w ruchu międzynarodowym, z wyjątkiem pojazdów zachowanych do użytkowania w charakterze zabytków, rzeczywiste naniesienie 12-cyfrowego numeru na powierzchnię pojazdu następuje w terminie sześciu lat po przydzieleniu w EVR. W przypadku pojazdów użytkowanych w ruchu krajowym oraz pojazdów zachowanych do użytkowania w charakterze zabytków rzeczywiste naniesienie 12-cyfrowego numeru jest nieobowiązkowe.

4.2. Procedura migracji z krajowych rejestrów pojazdów kolejowych (NVR) do EVR

Jednostka poprzednio odpowiedzialna za rejestrację pojazdów ma obowiązek udostępnić wszelkie informacje RE państwa, w którym ma siedzibę.

Istniejące pojazdy muszą być rejestrowane tylko przez jedno z następujących państw członkowskich:

- państwo członkowskie, w którym zostały po raz pierwszy dopuszczone do eksploatacji zgodnie z art. 21-26 dyrektywy 2008/57/WE,

- państwo członkowskie, w którym zostały zarejestrowane po otrzymaniu zezwolenia zgodnie z art. 21 i 25 dyrektywy (UE) 2016/797,

- w przypadku rejestracji przeniesionych do NVR innego państwa członkowskiego przez takie państwo członkowskie.

4.3. Istniejące systemy

Systemy standardowego NVR, silnika translacyjnego i wirtualnego rejestru pojazdów kolejowych, o których mowa w decyzji 2007/756/WE, zostają zniesione.

5. WYTYCZNE

W celu ułatwienia wdrażania niniejszego załącznika i korzystania z niego Agencja publikuje i aktualizuje wytyczne.

Państwa członkowskie opracowują, publikują i aktualizują wytyczne, w szczególności określające ich politykę językową, z uwzględnieniem przepisów dotyczących przekazywania informacji.

DODATEK  1

KODY OGRANICZEŃ W UŻYTKOWANIU POJAZDU

1.
ZASADY

Ograniczeniom, o których mowa w zezwoleniu na wprowadzenie do obrotu, przypisuje się zharmonizowany kod lub kod krajowy.

2.
STRUKTURA

Każdy kod stanowi połączenie:

-
kategorii ograniczenia;
-
typu ograniczenia;
-
wartości lub specyfikacji;

połączonych kropką (.):

[kategoria],[typ].[wartość lub specyfikacja].

3.
KODY OGRANICZEŃ
1.
Zharmonizowane kody ograniczeń mają zastosowanie we wszystkich państwach członkowskich.

Agencja aktualizuje i publikuje na swojej stronie internetowej wykaz zharmonizowanych kodów ograniczeń w odniesieniu do całego systemu kolei Unii.

Jeżeli NSA uzna, że niezbędne jest dodanie nowego kodu do wykazu zharmonizowanych kodów ograniczeń, zwraca się do Agencji z wnioskiem o ocenę potrzeby uwzględnienia danego kodu.

W stosownych przypadkach, Agencja dokonuje oceny wniosku po konsultacji z innymi NSA. W stosownych przypadkach Agencja umieszcza w wykazie nowy kod ograniczenia.

2.
Agencja aktualizuje wykaz krajowych kodów ograniczeń. Zakres stosowania krajowych kodów ograniczeń należy zawęzić do tych ograniczeń, które uwzględniają szczególne właściwości obecnego systemu kolei państwa członkowskiego i w przypadku których istnieje niewielkie prawdopodobieństwo zastosowania w tym samym znaczeniu w innych państwach członkowskich.

W przypadku typów ograniczeń nieuwzględnionych w wykazie, o którym mowa w pkt 1, NSA zwraca się do Agencji z wnioskiem o ujęcie nowego kodu w wykazie krajowych kodów ograniczeń. W stosownych przypadkach, Agencja dokonuje oceny wniosku po konsultacji z innymi NSA. W stosownych przypadkach Agencja umieszcza w wykazie nowy kod ograniczenia.

3.
Kod ograniczenia dla międzynarodowych organów ds. bezpieczeństwa traktuje się jak krajowy kod ograniczenia.
4.
Zakres stosowania ograniczeń niekodowanych należy zawęzić do tych ograniczeń, w przypadku których, z racji ich szczególnego charakteru, istnieje niewielkie prawdopodobieństwo zastosowania w odniesieniu do kilku typów pojazdów.

Agencja prowadzi niepowtarzalny wykaz kodów ograniczeń w odniesieniu do EVR, europejskiego rejestru typów pojazdów dopuszczonych do eksploatacji, o którym mowa w art. 48 dyrektywy (UE) 2016/797, punktu kompleksowej obsługi i bazy danych interoperacyjności i bezpieczeństwa Europejskiej Agencji Kolejowej.

5.
W stosownych przypadkach Agencja może koordynować proces harmonizacji kodów ograniczeń z odpowiednią organizacją międzyrządową, jeżeli zostało to przewidziane w odpowiedniej umowie międzynarodowej, której stroną jest Unia Europejska.

DODATEK  2

STRUKTURA I ZAWARTOŚĆ EUROPEJSKIEGO NUMERU IDENTYFIKACYJNEGO

Agencja określa strukturę i zawartość europejskiego numeru identyfikacyjnego (EIN), z uwzględnieniem rodzajów odpowiednich dokumentów, w dokumencie technicznym i publikuje ten dokument na swojej stronie internetowej.

DODATEK  3

KODOWANIE STATUSU REJESTRACJI

Kod Status rejestracji (1) Powód statusu rejestracji Opis
00 Ważna Nie dotyczy Pojazd posiada ważną rejestrację.
10 Zawieszona Nie dotyczy Rejestracja pojazdu zawieszona na wniosek dysponenta lub decyzją NSA rejestrującego państwa członkowskiego lub RE.

Kod nie jest już stosowany.

11 Zawieszona Nie dotyczy Rejestracja pojazdu zawieszona na wniosek dysponenta.

Pojazd przeznaczony do przechowywania w stanie gotowości do eksploatacji jako rezerwa nieaktywna lub strategiczna.

12 Zawieszona Zostanie określony przez dysponenta i zarejestrowany w parametrze 10.3. Rejestracja pojazdu zawieszona na wniosek dysponenta. Inna przyczyna.
13 Zawieszona Zostanie określony przez NSA rejestrującego państwa członkowskiego i zarejestrowany w parametrze 10.3. Rejestracja pojazdu zawieszona na wniosek NSA rejestrującego państwa członkowskiego.
14 Zawieszona Zostanie określony przez RE w parametrze 10.3. Rejestracja pojazdu zawieszona na wniosek RE.
20 Wycofana Nie dotyczy Rejestracja pojazdu wycofana na wniosek dysponenta.

Stwierdzono, że pojazd został ponownie zarejestrowany pod innym numerem do celów dalszego użytkowania w ramach (całości lub części) systemu kolei Unii.

Kod nie jest już stosowany.

21 Wycofana Nie dotyczy Rejestracja pojazdu wycofana na wniosek dysponenta.

Stwierdzono, że pojazd został ponownie zarejestrowany pod innym EVN ze względu na modyfikacje techniczne wprowadzone w pojeździe. Zob. pkt 3.2.2.8.

22 Wycofana Nie dotyczy Rejestracja pojazdu wycofana na wniosek dysponenta.

Stwierdzono, że pojazd został ponownie zarejestrowany pod innym EVN i przez inne państwo członkowskie w obszarze użytkowania. Zob. pkt 3.2.2.9.

30 Wycofana Zostanie określony przez dysponenta i zarejestrowany w parametrze 10.3. Rejestracja pojazdu wycofana na wniosek dysponenta.

Rejestracja pojazdu na użytkowanie w ramach systemu kolei Unii wygasła, brak danych o ponownej rejestracji.

31 Wycofana Nie dotyczy Rejestracja pojazdu wycofana na wniosek dysponenta.

Pojazd przeznaczony do dalszego użytkowania jako pojazd kolejowy poza systemem kolei Unii.

32 Wycofana Nie dotyczy Rejestracja pojazdu wycofana na wniosek dysponenta.

Pojazd przeznaczony do odzysku istotnych składników/modułów/części zapasowych dotyczących interoperacyjności lub do gruntownej przebudowy.

33 Wycofana Nie dotyczy Rejestracja pojazdu wycofana na wniosek dysponenta.

Pojazd został zezłomowany, a materiały (w tym główne części zapasowe) zostały przekazane do recyklingu.

34 Wycofana Nie dotyczy Rejestracja pojazdu wycofana na wniosek dysponenta.

Pojazd przeznaczony do użytkowania jako "zabytkowy tabor kolejowy" na wydzielonej sieci lub jako nieruchomy eksponat wystawowy, poza systemem kolei Unii.

(1) W niniejszej tabeli określono status jedynie zakończonych rejestracji.
Stosowanie kodów

Kody i powód opierają się wyłącznie na informacjach podanych RE przez podmiot wnioskujący o zmianę statusu rejestracji.

DODATEK  4

STANDARDOWY ELEKTRONICZNY FORMULARZ WNIOSKU O REJESTRACJĘ

DODATEK  5

GLOSARIUSZ

Skrót/skrótowiec Definicja
Agencja Agencja Kolejowa Unii Europejskiej ustanowiona rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/796 (1)
Wnioskodawca Osoba fizyczna lub prawna występująca o zezwolenie na wprowadzenie pojazdu do obrotu
Obszar użytkowania pojazdu Sieć lub sieci w obrębie państwa członkowskiego lub grupy państw członkowskich, gdzie dany pojazd ma być użytkowany, o których mowa w art. 2 dyrektywy (UE) 2016/797
Funkcja ARS Funkcje składania wniosku, rejestracji i przechowywania danych
ATMF Przepisy ujednolicone o dopuszczeniu technicznym urządzeń kolejowych przeznaczonych do międzynarodowego przewozu (ATMF - dodatek G do COTIF)
Podmiot udzielający zezwolenia Podmiot (NSA lub Agencja), który wydał zezwolenie na wprowadzenie pojazdu do obrotu
Zezwolenie Zezwolenie na wprowadzenie do obrotu
Funkcja C-ARS Funkcja (scentralizowana) składania wniosku, rejestracji i przechowywania danych (ARS)
COTIF: Konwencja o międzynarodowym przewozie kolejami
Funkcja D-ARS Funkcja (zdecentralizowana) składania wniosku, rejestracji i przechowywania danych (ARS)
Funkcja DCS Funkcja wyszukiwania danych i wglądu
ECM Podmiot odpowiedzialny za utrzymanie
EIN Europejski numer identyfikacyjny
EVN Europejski numer pojazdu
EVR Europejski rejestr pojazdów, o którym mowa w art. 47 dyrektywy (UE) 2016/797
ERATV Europejski rejestr dopuszczonych pojazdów, o którym mowa w art. 48 dyrektywy (UE) 2016/797
GDPR Rozporządzenie (UE) 2016/679
ISO Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna
IT Technologia informacyjna
NSA Krajowy organ ds. bezpieczeństwa
NVR Krajowy rejestr pojazdów kolejowych, o którym mowa w art. 47 dyrektywy (UE) 2016/797
OTIF Międzyrządowa Organizacja Międzynarodowych Przewozów Kolejami
Funkcja RDA Funkcja administrowania danymi referencyjnymi
RE Jednostka rejestrująca, tj. organ wyznaczony przez każde państwo członkowskie zgodnie z niniejszą decyzją
RIC Przepisy o wzajemnym użytkowaniu wagonów osobowych i bagażowych w ruchu międzynarodowym
RIV Przepisy o wzajemnym użytkowaniu wagonów towarowych w komunikacji międzynarodowej
TAF (TSI) Aplikacje telematyczne dla przewozów towarowych (TSI)
TAP (TSI) Aplikacje telematyczne dla przewozów pasażerskich (TSI)
TSI Techniczna specyfikacja interoperacyjności
Funkcja UCA Funkcja ustanowienia użytkownika i administracji
VKM Oznaczenie dysponenta pojazdu
VKMR Rejestr oznaczeń dysponentów pojazdów
VVR Wirtualny rejestr pojazdów kolejowych określony w decyzji 2007/756/WE
(1)Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/796 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie Agencji Kolejowej Unii Europejskiej i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 881/2004 (Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 1).

DODATEK  6

CZĘŚĆ  0

Identyfikacja pojazdu

Uwagi ogólne

W niniejszym dodatku opisano europejski numer pojazdu i związane z nim oznaczenie, jakie nanosi się w widocznym miejscu pojazdu dla celów jego jednoznacznej identyfikacji przez cały okres eksploatacji. W dodatku tym nie opisano innych numerów ani oznaczeń, jakie ewentualnie mogą zostać wygrawerowane lub przymocowane na stałe do podwozia albo innych głównych elementów konstrukcji w procesie wytwarzania pojazdu.

Europejski numer pojazdu i związane z nim skróty

Każdy pojazd kolejowy otrzymuje numer składający się z 12 cyfr (nazywany europejskim numerem pojazdu (EVN)), o następującym układzie:

Grupa taboru Zdolność do interoperacyjności i typ pojazdu [2 cyfry] Państwo, w którym

dany pojazd jest

zarejestrowany

[2 cyfry]

Parametry techniczne

[4 cyfry]

Numer seryjny [3 cyfry] Cyfra kontrolna [1 cyfra]
Wagony towarowe 00 do 09

10 do 19

20 do 29

30 do 39

40 do 49

80 do 89

[szczegóły w części 6]

01 do 99

[szczegóły w części 4]

0000 do 9999

[szczegóły w części 9]

000 do 999 0 do 9

[szczegóły w części 3]

Ciągnione pojazdy pasażerskie 50 do 59

60 do 69

70 do 79

[szczegóły w części 7]

0000 do 9999

[szczegóły w części 10]

000 do 999
Tabor trakcyjny

oraz jednostki

zespołów

trakcyjnych

o stałym lub

z góry określonym

składzie

90 do 99

[szczegóły w części 8]

0000000 do 8999999

[znaczenie tych cyfr zostaje określone przez dane państwa członkowskie, ewentualnie w wyniku porozumienia dwu- lub wielostronnego]

Pojazdy specjalne 9000 do 9999

[szczegóły w części 11]

000 do 999

7 cyfr składających się na charakterystykę techniczną i numer seryjny umożliwia jednoznaczną identyfikację pojazdu w każdej grupie ciągnionych pojazdów pasażerskich i pojazdów specjalnych w danym państwie 11 .

Numer ten uzupełniają oznaczenia alfabetyczne:

a)
skrótowe oznaczenie państwa, w którym dany pojazd jest zarejestrowany (szczegóły w części 4);
b)
oznaczenie dysponenta pojazdu (szczegóły w części 1);
c)
skróty oznaczające charakterystykę techniczną (szczegóły w odniesieniu do wagonów towarowych w części 12, a w odniesieniu do ciągnionych pojazdów pasażerskich w części 13).

CZĘŚĆ  1

Oznaczenie dysponenta pojazdu

1.
Definicja oznaczenia dysponenta pojazdu (VKM)

Oznaczenie dysponenta pojazdu (VKM) to kod alfabetyczny składający się z 2 do 5 liter 12 . Oznaczenie VKM nanosi się na każdy pojazd szynowy w pobliżu EVN. VKM określa dysponenta zarejestrowanego w EVR.

VKM jest niepowtarzalne i ważne we wszystkich państwach objętych niniejszą decyzją oraz we wszystkich państwach przystępujących do porozumienia, które wiąże się ze stosowaniem przedstawionego w niniejszej decyzji systemu numeracji pojazdów i oznaczeń VKM.

W przypadku dysponenta, który ma główne miejsce prowadzenia działalności w umawiającej się stronie OTIF spoza UE, o VKM występuje się do Sekretariatu Generalnego OTIF.

2.
Format oznaczenia dysponenta pojazdu

Oznaczenie VKM przedstawia pełną nazwę lub skrót nazwy dysponenta, w miarę możliwości w łatwo rozpoznawalny sposób. Można użyć każdej z 26 liter alfabetu ISO 8859-1. W oznaczeniu VKM używa się wielkich liter. Litery niebędące pierwszymi literami słów składających się na nazwę dysponenta mogą być małe. Podczas sprawdzania niepowtarzalności oznaczenia zapis małymi literami będzie traktowany tak, jakby były to wielkie litery.

Litery mogą posiadać znaki diakrytyczne 13 . Podczas sprawdzania niepowtarzalności oznaczenia znaki diakrytyczne w tych literach są pomijane.

W przypadku pojazdów znajdujących się w gestii dysponentów z siedzibą w państwie, w którym nie używa się alfabetu łacińskiego, po VKM może następować jego przekład na używany w tym państwie alfabet, oddzielony od VKM ukośnikiem ("/"). Do celów przetwarzania danych przekład VKM jest pomijany.

3.
Przepisy związane z przydzielaniem oznaczeń dysponenta pojazdu

Dysponentowi można przypisać więcej niż jedno VKM, w przypadku gdy:

-
dysponent posiada formalną nazwę w więcej niż jednym języku,
-
dysponent ma ważne powody przemawiające za wyróżnieniem poszczególnych taborów pojazdów w ramach swojej organizacji.

Pojedyncze VKM może zostać przydzielone grupie przedsiębiorstw, które:

-
należą do jednej struktury korporacyjnej (np. grupy kapitałowej),
-
należą do jednej struktury korporacyjnej, w ramach której jednej organizacji powierzono prowadzenie wszystkich spraw w imieniu wszystkich pozostałych przedsiębiorstw,
-
powierzyły odrębnemu, pojedynczemu podmiotowi prawnemu prowadzenie wszystkich spraw w swoim imieniu. W takim przypadku podmiot prawny musi być dysponentem.
4.
Rejestr oznaczeń dysponentów pojazdu i procedura przydzielania oznaczeń

Rejestr VKM jest ogólnie dostępny i aktualizowany w czasie rzeczywistym.

Wnioskodawca składa wniosek o nadanie VKM do NSA państwa członkowskiego, w którym ma on główne miejsce prowadzenia działalności. Przedmiotowy NSA sprawdza wniosek, a następnie przekazuje go Agencji. VKM można posługiwać się dopiero po jego opublikowaniu przez Agencję.

Posiadacz VKM ma obowiązek powiadomić właściwy organ krajowy o zaprzestaniu posługiwania się VKM, a właściwy organ krajowy przekazuje tę informację do Agencji. VKM zostaje następnie unieważnione po wykazaniu przez dysponenta, że oznaczenie na wszystkich rozpatrywanych pojazdach zostało zmienione. Oznaczenia takiego nie można przydzielić ponownie przez okres 10 lat, chyba że temu samemu posiadaczowi lub - na jego życzenie -innemu posiadaczowi.

VKM może zostać przekazane innemu posiadaczowi, będącemu prawnym następcą pierwotnego posiadacza. VKM zachowuje ważność w przypadku zmiany przez posiadacza VKM nazwy na inną, która nie wykazuje podobieństwa z dotychczasowym VKM.

W przypadku zmiany dysponenta, która pociąga za sobą zmianę VKM, na rozpatrywanych wagonach towarowych należy nanieść nowe oznaczenie VKM w okresie trzech miesięcy od daty zarejestrowania zmiany dysponenta w EVR. W przypadku braku zgodności VKM naniesionego na pojeździe z danymi zarejestrowanymi w EVR, rejestracja w EVR zastępuje pozostałe dane.

CZĘŚĆ  2

Nieużywana

CZĘŚĆ  3

Zasady obliczania cyfry kontrolnej (cyfra 12)

Cyfrę kontrolną oblicza się w następujący sposób:
-
w przypadku cyfr na miejscach parzystych numeru podstawowego (licząc od prawej) przyjmuje się do obliczeń ich wartość dziesiętną,
-
cyfry na miejscach nieparzystych numeru podstawowego (licząc od prawej) mnoży się przez 2;
-
następnie oblicza się sumę wszystkich cyfr na pozycjach parzystych i wszystkich cyfr stanowiących iloczyny cząstkowe otrzymane dla pozycji nieparzystych;
-
bierze się cyfrę jednostek tak otrzymanej sumy,
-
cyfrę kontrolną stanowi liczba, która dodana do cyfry jednostek daje sumę 10; jeżeli cyfrą jednostek będzie zero, wówczas cyfra kontrolna musi także być zerem.

Przykłady

1 - Niech numerem podstawowym będzie 3 3 8 4 4 7 9 6 1 0 0
Mnożnik 2 1 2 1 2 1 2 1 2 1 2
6 3 16 4 8 7 18 6 2 0 0
Suma: 6 + 3 + 1 + 6 + 4 + 8 + 7 + 1 + 8 + 6 + 2 + 0 + 0 = 52
Cyfrą jednostek w tej sumie jest 2.
Wynika stąd, że cyfra kontrolna będzie wynosiła 8, a z podanego numeru podstawowego powstanie numer inwentarzowy 33 84 4796 100 - 8.
2 - Niech numerem podstawowym będzie 3 1 5 1 3 3 2 0 1 9 8
Mnożnik 2 1 2 1 2 1 2 1 2 1 2
6 1 10 1 6 3 4 0 2 9 16
Suma: 6 + 1 + 1 + 0 + 1 + 6 + 3 + 4 + 0 + 2 + 9 + 1 + 6 = 40
Cyfrą jednostek w tej sumie jest 0.
Wynika stąd, że cyfra kontrolna będzie wynosiła 0, a z podanego numeru podstawowego powstanie numer inwentarzowy 31 51 3320 198 - 0.

CZĘŚĆ  4

Kody państw, w których zarejestrowano pojazdy (cyfry 3-4 oraz skrót)

Dane odnoszące się do państw trzecich podano tylko w celach informacyjnych.
Państwa Alfabetyczny kod państwa (1) Numeryczny kod państwa
Albania AL 41
Algieria DZ 92
Armenia AM 58
Austria A 81 (6)
Azerbejdżan AZ 57
Białoruś BY 21
Belgia B 88
Litwa LT 24
Luksemburg L 82
była jugosłowiańska republika Macedonii MK 65
Malta M
Mołdawia MD (1) 23
Monako MC
Mongolia MGL 31
Bośnia-Hercegowina BIH 50 i 44 (2)
Bułgaria BG 52
Chiny RC 33
Chorwacja HR 78
Kuba CU (1) 40
Cypr CY
Republika Czeska CZ 54
Dania DK 86
Egipt ET 90
Estonia EST 26
Finlandia FIN 10
Francja F 87
Gruzja GE 28
Niemcy D 80 (7)
Grecja GR 73
Węgry H 55 (5)
Iran IR 96
Irak IRQ (1) 99
Irlandia IRL 60
Izrael IL 95
Włochy I 83 (3)
Japonia J 42
Kazachstan KZ 27
Kirgistan KS 59
Łotwa LV 25
Liban RL 98
Liechtenstein FL
Czarnogóra MNE 62
Maroko MA 93
Niderlandy NL 84
Korea Północna PRK (1) 30
Norwegia N 76
Polska PL 51
Portugalia P 94
Rumunia RO 53
Rosja RUS 20
Serbia SRB 72
Słowacja SK 56
Słowenia SLO 79
Korea Południowa ROK 61
Hiszpania E 71
Szwecja S 74
Szwajcaria CH 85 (4)
Syria SYR 97
Tadżykistan TJ 66
Tunezja TN 91
Turcja TR 75
Turkmenistan TM 67
Ukraina UA 22
Zjednoczone Królestwo GB 70
Uzbekistan UZ 29
Wietnam VN (1) 32
(1) Zgodnie z systemem kodowania alfabetycznego opisanym w dodatku 4 do konwencji z 1949 r. oraz w art. 45 ust. 4 konwencji z roku 1968 o ruchu drogowym.

(2) Bośnia i Hercegowina stosuje 2 oddzielne kody kolejowe. Numeryczny kod państwa 49 jest zarezerwowany.

(3) Oraz kod specjalny (*) 64 dla FNME (Ferrovie Nord Milano Esercizio).

(4) Oraz kod specjalny (*) 63 dla BLS (Bern-Lötschberg-Simplon Eisenbahn), który został zastosowany w przypadku pojazdów, dla których zezwolenia wydano przed rokiem 2007.

(5)(6) Oraz kod specjalny (*) 43 dla GySEV/ROeEE (Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Részvénytársaság/Raab-Ödenburg-Ebenfurter Eisenbahn), który został zastosowany w przypadku pojazdów, dla których zezwolenia wydano przed rokiem 2007. (7) Oraz kod specjalny (*) 68 dla FNME (Ferrovie Nord Milano Esercizio). (*) Wszystkim nowym pojazdom zarejestrowanym w EVR w przypadku AAE, BLS, FNME lub GySEV/ROeEE należy przypisać standardowy kod państwa. System informatyczny EVR musi rozpoznawać oba kody (kod główny państwa i kod szczegółowy) jako odnoszące się do tego samego państwa.

CZĘŚĆ  5

Nieużywana

CZĘŚĆ  6

Kody interoperacyjności używane w odniesieniu do wagonów towarowych (cyfry 1-2)

2. cyfra 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 2. cyfra

1. cyfra

1. cyfra
Rozstaw kół stały lub zmienny stały zmienny stały zmienny stały zmienny stały zmienny stały lub zmienny Rozstaw kół
Wagony towarowe

zgodne z TSI

WAG (a),

z uwzględnieniem

pkt 7.1.2

i wszystkich

warunków

określonych

w dodatku C

0 na osiach Nieprzeznaczone do wykorzystania Wagony towarowe Nieprzeznaczone do wykorzystania (c) Wagony towarowe PPV/PPW

(zmienny rozstaw kół)

na osiach 0
1 na wózkach na wózkach 1
2 na osiach Wagony towarowe Wagony towarowe PPV/PPW

(stały rozstaw kół)

na osiach 2
3 na wózkach na wózkach 3
Inne wagony towarowe 4 na osiach (b) wagony do celów utrzymania Inne wagony towarowe Wagony towarowe o specjalnym oznakowaniu charakterystyki technicznej niedopuszczone do eksploatacji w UE na osiach (b) 4
8 na wózkach (b) na wózkach (b) 8
1. cyfra

2. cyfra

0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 1. cyfra 2. cyfra
(a) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 321/2013 z dnia 13 marca 2013 r. dotyczące technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu "Tabor - wagony towarowe" systemu kolei w Unii Europejskiej i uchylające decyzję 2006/861/WE (Dz.U. L 104 z 12.4.2013, s. 1.).

(b) Stały lub zmienny rozstaw kół.

(c) Z wyjątkiem wagonów towarowych kategorii I (wagonów izotermicznych), nie stosuje się do nowych pojazdów dopuszczonych do eksploatacji.

CZĘŚĆ  7

Oznaczenie zdolności ciągnionych pojazdów pasażerskich do komunikacji międzynarodowej (cyfry 1-2)

Komunikacja wewnętrzna TEN (a) lub COTIF (b) lub PPV/PPW Komunikacja

wewnętrzna lub

międzynarodowa na

podstawie specjalnej

umowy

TEN (a) lub COTIF (b) PPV/PPW
2. cyfra 1. cyfra 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9
5 Pojazdy do komunikacji wewnętrznej Pojazdy o stałym rozstawie kół, bez klimatyzacji (łącznie z wagonami do przewozu samochodów) Pojazdy o zmiennym rozstawie kół (1435/1520), bez klimatyzacji Nieprzeznaczone do wykorzystania Pojazdy o zmiennym rozstawie kół (1435/1668), bez klimatyzacji Pojazdy zabytkowe Nieprzeznaczone

do wykorzystania (c)

Pojazdy

o stałym

rozstawie

kół

Pojazdy

o zmiennym

rozstawie kół

(1435/1520)

ze zmianą

wózków

Pojazdy o zmiennym rozstawie kół (1435/1520) z osiami nastawnymi
6 Pojazdy służbowe Pojazdy o stałym rozstawie kół, klimatyzowane Pojazdy o zmiennym rozstawie kół (1435/1520), klimatyzowane Pojazdy służbowe Pojazdy o zmiennym rozstawie kół (1435/1668), klimatyzowane Wagony do przewozu samochodów Nieprzeznaczone

do wykorzystania (c)

7 Pojazdy klimatyzowane i hermetyczne Nieprzeznaczone do wykorzystania Nieprzeznaczone do wykorzystania Hermetyczne pojazdy o stałym rozstawie kół, klimatyzowane Nieprzeznaczone do wykorzystania Pozostałe pojazdy Nieprzeznaczone do wykorzystania Nieprzeznaczone do wykorzystania Nieprzeznaczone do wykorzystania Nieprzeznaczone do wykorzystania
(a) Zgodność z obowiązującymi TSI, zob. część 6 dodatku H do rozporządzenia Komisji (UE) 2015/995 z dnia 8 czerwca 2015 r. zmieniającego decyzję 2012/757/UE w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemu "Ruch kolejowy" systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz.U. L 165 z 30.6.2015, s. 1).

(b) Wraz z pojazdami, które zgodnie z obowiązującymi przepisami są oznakowane cyframi określonymi w niniejszej tabeli. COTIF: pojazd zgodny z regulaminem COTIF obowiązującym w momencie dopuszczenia do eksploatacji.

(c) Z wyjątkiem wagonów osobowych o stałym rozstawie kół (56) i zmiennym rozstawie kół (66), które znajdują się już w eksploatacji, nie stosuje się dla nowych pojazdów.

CZĘŚĆ  8

Rodzaje taboru trakcyjnego oraz jednostek zespołów trakcyjnych o stałym lub z góry określonym składzie (cyfry 1-2)

Pierwszą cyfrą jest "9".

Jeżeli druga cyfra oznacza rodzaj taboru trakcyjnego, obowiązują następujące oznaczenia kodowe:

Kod Ogólny rodzaj pojazdu
0 Kwestie różne
1 Lokomotywa elektryczna
2 Lokomotywa spalinowa
3 Elektryczny zespół trakcyjny (dużych prędkości) [wagon silnikowy lub wagon doczepny]
4 Elektryczny zespół trakcyjny (z wyjątkiem dużych prędkości) [wagon silnikowy lub wagon doczepny]
5 Spalinowy zespół trakcyjny [wagon silnikowy lub wagon doczepny]
6 Wagon doczepny specjalnego przeznaczenia
7 Lokomotywa manewrowa z silnikiem elektrycznym
8 Lokomotywa manewrowa z silnikiem spalinowym
9 Pojazd specjalny

CZĘŚĆ  9

Standardowe oznaczenia numeryczne wagonów towarowych (cyfry 5-8)

Agencja zarządza oznaczeniami numerycznymi związanymi z główną charakterystyką techniczną wagonu towarowego i publikuje je na swojej stronie internetowej (www.era.europa.eu).

Wniosek o nadanie nowego kodu składa się w jednostce rejestrującej, która przesyła go do Agencji. Nowym kodem można posługiwać się dopiero po jego opublikowaniu przez Agencję.

CZĘŚĆ  10

Kody charakterystyki technicznej ciągnionego taboru pasażerskiego (cyfry 5-6)

Agencja zarządza kodami parametrów technicznych ciągnionego taboru pasażerskiego oraz publikuje je na swojej stronie internetowej (www.era.europa.eu).

Wniosek o nadanie nowego kodu składa się w jednostce rejestrującej, która przesyła go do Agencji. Nowym kodem można posługiwać się dopiero po jego opublikowaniu przez Agencję.

CZĘŚĆ  11

Kody charakterystyki technicznej pojazdów specjalnych (cyfry 6-8)

Agencja zarządza kodami parametrów technicznych pojazdów specjalnych oraz publikuje je na swojej stronie internetowej (www.era.europa.eu).

Wniosek o nadanie nowego kodu składa się w jednostce rejestrującej, która przesyła go do Agencji. Nowym kodem można posługiwać się dopiero po jego opublikowaniu przez Agencję.

CZĘŚĆ  12

Oznaczenia literowe w przypadku wagonów towarowych

Agencja zarządza kodami oznaczeń literowych w przypadku wagonów towarowych (z wyjątkiem wagonów przegubowych i wagonów wieloczłonowych) oraz publikuje je na swojej stronie internetowej (www.era.europa.eu).

Wniosek o nadanie nowego kodu składa się w jednostce rejestrującej, która przesyła go do Agencji. Nowym kodem można posługiwać się dopiero po jego opublikowaniu przez Agencję.

CZĘŚĆ  13

Oznaczenia literowe w przypadku ciągnionego taboru pasażerskiego

Agencja zarządza kodami oznaczeń literowych w przypadku ciągnionego taboru pasażerskiego oraz publikuje je na swojej stronie internetowej (www.era.europa.eu).

Wniosek o nadanie nowego kodu składa się w jednostce rejestrującej, która przesyła go do Agencji. Nowym kodem można posługiwać się dopiero po jego opublikowaniu przez Agencję.

1 Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44.
2 Decyzja Komisji 2007/756/WE z dnia 9 listopada 2007 r. przyjmująca wspólną specyfikację dotyczącą krajowego rejestru pojazdów kolejowych określonego w art. 14 ust. 4 i 5 dyrektyw 96/48/WE i 2001/16/WE (Dz.U. L 305 z 23.11.2007, s. 30).
3 Decyzja Komisji 2011/107/UE z dnia 10 lutego 2011 r. zmieniająca decyzję 2007/756/WE przyjmującą wspólną specyfikację dotyczącą krajowego rejestru pojazdów kolejowych (Dz.U. L 43 z 17.2.2011, s. 33).
*)Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44)
*)Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE z dnia 17 czerwca 2008 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei we Wspólnocie (Dz.U. L 191 z 18.7.2008, s. 1).
*) W przypadku NMBS/SNCB może być nadal używana pojedyncza litera B umieszczona w okręgu.
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/545 z dnia 4 kwietnia 2018 r. ustanawiające uzgodnienia praktyczne na potrzeby procesu udzielania zezwoleń dla pojazdów kolejowych i zezwoleń dla typu pojazdu kolejowego zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 (Dz.U. L 90 z 6.4.2018, s. 66).
5 Jak określono w dodatku 3.
6 Jak określono w dodatku 3.
7 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/798 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie bezpieczeństwa kolei (Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 102).
8 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/1502 z dnia 8 września 2015 r. w sprawie ustanowienia minimalnych specyfikacji technicznych i procedur dotyczących poziomów zaufania w zakresie środków identyfikacji elektronicznej na podstawie art. 8 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym (Dz.U. L 235 z 9.9.2015, s. 7).
9 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1).
10 Bez uszczerbku dla przypisu (1) do tabeli 1.
11 W przypadku pojazdów specjalnych, w danym państwie niepowtarzalny musi być numer utworzony z cyfry pierwszej oraz ostatnich 5 cyfr charakterystyki technicznej i numeru seryjnego.
12 W przypadku NMBS/SNCB może być nadal używana pojedyncza litera B umieszczona w okręgu.
13 Znaki diakrytyczne to znaki "akcentów", takie jak w À, Ç, Ö, Č, Ž, Å itp. Litery specjalne w rodzaju Ø i Æ będą reprezentowane przez jeden znak; przy sprawdzaniu niepowtarzalności Ø jest traktowane jak O, a Æ jak A.

Zmiany w prawie

Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Nowe wzory wniosków o wydanie interpretacji podatkowych

Nowe wzory dotyczą zarówno wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, interpretacji ogólnej przepisów prawa podatkowego, jak i wniosku wspólnego o wydanie w indywidualnej sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego. Oparto je na wzorach dotychczas obowiązujących z 2022 roku. Wprowadzono do nich jednak zmiany porządkujące i aktualizujące.

Agnieszka Matłacz 08.08.2024
Nowe wymagania dotyczące laboratoriów diagnostycznych

W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie w sprawie medycznych laboratoriów diagnostycznych. W dokumencie określono szczegółowe warunki, jakim powinny odpowiadać pod względem infrastruktury. Uszczegółowiono także kwalifikacje personelu i kierownika laboratorium. Nowe zalecenia obowiązują od 7 sierpnia. Przewidziano jednak czas przejściowy na ich wprowadzenie.

Monika Stelmach 07.08.2024
Jest regulamin działania Zespołu do spraw Świadczeń z Funduszu Kompensacyjnego

Minister zdrowia wydał kolejne przepisy dotyczące Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych. Określił regulamin Zespołu do spraw Świadczeń z tego funduszu, działającego przy Rzeczniku Praw Pacjenta, do zadań którego należy sporządzanie opinii o wystąpieniu zdarzenia medycznego i jego skutkach. Określono też wynagrodzenie członków tego zespołu.

Agnieszka Matłacz 07.08.2024
ZUS przesłucha bliskich i sąsiadów, by ustalić, jak żyli małżonkowie?

Nie wiadomo, dlaczego ustawodawca uzależnił prawo do renty wdowiej od pozostawania we wspólności małżeńskiej do dnia śmierci małżonka. W efekcie rozwiedziona małżonka lub wdowa, która do dnia śmierci męża nie pozostawała z nim we wspólności małżeńskiej, nie otrzyma nie tylko renty rodzinnej, ale i renty wdowiej. Zdaniem prawników ustawa nadaje się do zmiany - i to pilnej.

Grażyna J. Leśniak 06.08.2024
Od piątku nowe sankcje UE w obszarze transportu drogowego

2 sierpnia br. wchodzą w życie nowe zasady dotyczące przedsiębiorstw transportu drogowego, w związku z przyjęciem kolejnego pakietu sankcji wobec Białorusi - przypomina resort finansów. Przedsiębiorstwa transportu drogowego zostały zobowiązane do ujawniania właściwym organom krajowym na ich żądanie swojej struktury własnościowej.

Krzysztof Koślicki 01.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.268.53

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2018/1614 ustanawiająca specyfikacje dotyczące rejestrów pojazdów, o których mowa w art. 47 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 oraz zmieniająca i uchylająca decyzję Komisji 2007/756/WE
Data aktu: 25/10/2018
Data ogłoszenia: 26/10/2018
Data wejścia w życie: 15/11/2018, 16/06/2021