Decyzja wykonawcza 2018/1493 upoważniająca Węgry do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 26 ust. 1 lit. a), art. 168 i 168a dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej

DECYZJA WYKONAWCZA RADY (UE) 2018/1493
z dnia 2 października 2018 r.
upoważniająca Węgry do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 26 ust. 1 lit. a), art. 168 i 168a dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności art. 395 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W piśmie, które wpłynęło do Komisji w dniu 6 lutego 2018 r., Węgry wystąpiły z wnioskiem o upoważnienie zgodnie z art. 395 ust. 2 dyrektywy 2006/112/WE do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 26 ust. 1 lit. a), art. 168 i 168a dyrektywy 2006/112/WE regulujących prawo do odliczenia podatku naliczonego w odniesieniu do leasingu samochodów osobowych (zwanego dalej "szczególnym środkiem").

(2) Pismem z dnia 8 czerwca 2018 r. Komisja przekazała wniosek złożony przez Węgry innym państwom członkowskim zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE. Pismem z dnia 11 czerwca 2018 r. Komisja zawiadomiła Węgry, że posiada wszystkie informacje niezbędne do rozpatrzenia wniosku.

(3) Art. 168 i 168a dyrektywy 2006/112/WE ustanawiają prawo podatnika do odliczenia podatku od wartości dodanej (VAT) naliczonego w związku z dostawą towarów i świadczeniem usług wykorzystywanych przez podatnika do celów jego opodatkowanych transakcji. Art. 26 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2006/112/WE zawiera wymóg rozliczania się z VAT w przypadku użycia towarów stanowiących część majątku przedsiębiorstwa do celów prywatnych podatnika lub jego pracowników lub, bardziej ogólnie, do celów innych niż działalność jego przedsiębiorstwa.

(4) Podatnicy na Węgrzech mogą obecnie odliczać podatek VAT od leasingu samochodów osobowych w zakresie, w jakim samochód osobowy jest używany do celów podlegającej opodatkowaniu działalności gospodarczej podatnika. Aby skorzystać z tego odliczenia podatku VAT, podatnicy muszą udowodnić, w jakim zakresie korzystają z samochodów osobowych do celów związanych z działalnością przedsiębiorstwa.

(5) Węgry twierdzą, że stosowanie tego systemu jest skomplikowane. Często bardzo trudne jest dokładne określenie zakresu wykorzystywania pojazdów do celów niezwiązanych z działalnością przedsiębiorstwa, a nawet jeśli jest to możliwe, procedura jest zwykle uciążliwa.

(6) Węgry złożyły zatem wniosek o wprowadzenie szczególnego środka, zgodnie z którym kwota podatku VAT od wydatków podlegających odliczeniu w przypadku leasingu samochodów osobowych, które nie są wykorzystywane wyłącznie do celów działalności przedsiębiorstwa, powinna stanowić zryczałtowaną stawkę procentową. W oparciu o swoje oszacowania Węgry uznają, że zasadnym jest stosowanie ograniczenia odliczenia na poziomie 50 %. Jednocześnie należy zawiesić wymóg rozliczania się z podatku VAT w przypadku wykorzystywania samochodów osobowych do celów niezwiązanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa, jeżeli samochody te podlegają ograniczeniu odliczenia na poziomie 50 %.

(7) Ograniczenie prawa do odliczenia na mocy wnioskowanego upoważnienia powinno mieć zastosowanie do podatku VAT zapłaconego od leasingu samochodów osobowych, które są przeznaczone do przewozu maksymalnie dziewięciu osób, jeżeli masa całkowita pojazdu nie przekracza pięciu ton. Pojazdy przeznaczone do transportu towarów, pojazdy służące do celów specjalnych (tj. żuraw samochodowy, wóz strażacki, betoniarka), pojazdy przeznaczone do transportu dziesięciu lub więcej niż dziesięciu osób, ciągniki i przyczepy są wyłączone z ograniczenia prawa do odliczenia podatku VAT.

(8) Podatnicy, którzy nie chcą korzystać z ograniczenia odliczenia na poziomie 50 % i chcą stosować odliczenie podatku od wartości dodanej w proporcji do rzeczywistego wykorzystania do celów prowadzenia ich przedsiębiorstwa, powinni mieć taką możliwość na podstawie szczegółowych dowodów dotyczących korzystania z pojazdów do celów prowadzenia ich przedsiębiorstwa.

(9) Wnioskowany środek eliminuje konieczność prowadzenia dokumentacji dotyczącej prywatnego wykorzystywania samochodów przedsiębiorstwa, a jednocześnie zapobiega uchylaniu się od opodatkowania wynikającemu z niewłaściwego prowadzenia dokumentacji. W związku z tym właściwe jest przyznanie Węgrom upoważnienia do stosowania wnioskowanego środka.

(10) Szczególny środek powinien być ograniczony w czasie, aby umożliwić przegląd jego konieczności i skuteczności oraz stosowanego wskaźnika podziału między działalnością związaną i niezwiązana z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

(11) W przypadku gdyby Węgry uznały, że konieczne jest przedłużenie obowiązywania tego upoważnienia na okres po 2021 r., powinny przedłożyć Komisji sprawozdanie zawierające przegląd stosowanego wskaźnika procentowego ograniczenia wraz z wnioskiem o przedłużenie najpóźniej do dnia 31 marca 2021 r.

(12) Szczególny środek wpłynie jedynie w nieznacznym stopniu na ogólną kwotę wpływów z podatków pobieranych na etapie ostatecznej konsumpcji i nie będzie mieć negatywnych skutków dla zasobów własnych Unii pochodzących z podatku VAT,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W drodze odstępstwa od art. 168 i 168a dyrektywy 2006/112/WE upoważnia się Węgry do ograniczenia do 50 % prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z wydatkami dotyczącymi samochodów osobowych, które nie są wykorzystywane wyłącznie do celów związanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Artykuł  2

W drodze odstępstwa od art. 26 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2006/112/WE Węgry nie uznają za świadczenie usług za wynagrodzeniem wykorzystywania do celów niezwiązanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa samochodu osobowego wchodzącego w skład aktywów przedsiębiorstwa podatnika, jeśli samochód ten został objęty ograniczeniem będącym przedmiotem upoważnienia na mocy art. 1 niniejszej decyzji.

Artykuł  3

Art. 1. i 2 stosuje się wyłącznie do samochodów osobowych, które są przeznaczone do przewozu maksymalnie dziewięciu osób, jeżeli masa całkowita pojazdu nie przekracza pięciu ton.

Artykuł  4

Art. 1. i 2 nie stosuje się do następujących kategorii samochodów osobowych:

-
pojazdów przeznaczonych do transportu towarów,
-
pojazdów służących do celów specjalnych (tj. żurawi samochodowych, wozów strażackich, betoniarek),
-
pojazdów przeznaczonych do przewozu dziesięciu lub więcej niż dziesięciu osób,
-
traktorów,
-
przyczep.
Artykuł  5  2

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 stycznia 2019 r. do dnia 31 grudnia 2024 r.

Ewentualny wniosek o przedłużenie upoważnienia przewidzianego niniejszą decyzją przedkłada się Komisji do dnia 31 marca 2024 r. wraz ze sprawozdaniem zawierającym przegląd stawki procentowej określonej w art. 1.

Artykuł  6

Niniejsza decyzja skierowana jest do Węgier.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 2 października 2018 r.
W imieniu Rady
H. LÖGER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 347 z 11.12.2006, s. 1.
2 Art. 5 zmieniony przez art. 1 decyzji nr 1774/2021 z dnia 5 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.360.108) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.252.44

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2018/1493 upoważniająca Węgry do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 26 ust. 1 lit. a), art. 168 i 168a dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej
Data aktu: 02/10/2018
Data ogłoszenia: 08/10/2018