Decyzja 2018/1485 określająca stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej w odniesieniu do zmian załączników do Umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR) oraz załączonych przepisów do Umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu śródlądowymi drogami wodnymi towarów niebezpiecznych (ADN)

DECYZJA RADY (UE) 2018/1485
z dnia 28 września 2018 r.
określająca stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej w odniesieniu do zmian załączników do Umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR) oraz załączonych przepisów do Umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu śródlądowymi drogami wodnymi towarów niebezpiecznych (ADN)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Umowa europejska dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR) weszła w życie w dniu 29 stycznia 1968 r. Umowa europejska dotycząca międzynarodowego przewozu śródlądowymi drogami wodnymi towarów niebezpiecznych (ADN) weszła w życie w dniu 29 lutego 2008 r.

(2) Unia nie jest Umawiającą się Stroną ADR ani ADN. Wszystkie państwa członkowskie są Umawiającymi się Stronami ADR, a 13 państw członkowskich jest Umawiającymi się Stronami ADN.

(3) Zgodnie z art. 14 ADR każda Umawiająca się Strona może zaproponować jedną lub więcej poprawek do załączników do ADR. Grupa robocza ds. transportu towarów niebezpiecznych - WP.15 może przyjąć projekt poprawek do tych załączników. Zgodnie z art. 20 ADN Komitet Wykonawczy może przyjmować projekty poprawek do załączonych przepisów do ADN. Taki projekt poprawki jest uważany za przyjęty, chyba że w ciągu trzech miesięcy od daty jego przekazania przez Sekretarza Generalnego Organizacji Narodów Zjednoczonych, co najmniej jedna trzecia Umawiających się Stron lub też pięć z nich, jeżeli jedna trzecia przewyższa tę liczbę, przekaże Sekretarzowi Generalnemu pisemną notyfikację o ich sprzeciwie wobec zaproponowanej zmiany.

(4) Proponowane poprawki przyjęte w okresie dwuletnim 2016-2018 przez WP.15 i Komitet Wykonawczy ADN zostały przekazane Umawiającym się Stronom ADR i ADN w dniu 1 lipca 2018 r.

(5) Proponowane poprawki mogą mieć decydujący wpływ na treść prawa Unii, a mianowicie na dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/68/WE 1 . Dyrektywa ta ustanawia wymagania dotyczące drogowego, kolejowego lub śródlądowego transportu towarów niebezpiecznych w obrębie państw członkowskich lub między nimi, poprzez odniesienie do ADR, do Regulaminu międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych (RID), stanowiącego załącznik C do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF) i do ADN. Zgodnie z art. 4 dyrektywy 2008/68/WE transport towarów niebezpiecznych pomiędzy państwami członkowskimi a krajami trzecimi jest dozwolony pod warunkiem zgodności z przepisami ADR, RID lub ADN, o ile nie zastrzeżono inaczej w załącznikach do tej dyrektywy. Zgodnie z art. 8 dyrektywy 2008/68/WE Komisja jest uprawniona do dostosowania załączników do tej dyrektywy do postępu naukowego i technicznego, w szczególności w celu uwzględnienia zmian w ADR, RID i ADN.

(6) Proponowane poprawki dotyczą norm technicznych lub ujednoliconych przepisów technicznych i mają na celu zapewnienie bezpiecznego i wydajnego transportu towarów niebezpiecznych przy jednoczesnym uwzględnieniu postępu naukowego i technicznego w tym sektorze oraz opracowywania nowych substancji i artykułów stwarzających zagrożenie podczas transportu. Rozwój drogowego i śródlądowego transportu towarów niebezpiecznych, zarówno w Unii, jak i między Unią a jej państwami sąsiadującymi, stanowi kluczowy element wspólnej polityki transportowej i zapewnia właściwe funkcjonowanie wszystkich gałęzi przemysłu produkujących lub stosujących towary sklasyfikowane jako niebezpieczne zgodnie z ADR i ADN.

(7) Wszystkie proponowane poprawki są uzasadnione i korzystne, a zatem Unia powinna je poprzeć. Stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii w odniesieniu do proponowanych poprawek załączników do ADR oraz załączonych przepisów do ADN powinno w związku z tym opierać się na dodatku do niniejszej decyzji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii w odniesieniu do proponowanych poprawek do załączników do ADR oraz załączonych przepisów do ADN, opiera się na dodatku do niniejszej decyzji.

Niewielkie zmiany do proponowanych poprawek do załączników do ADR i do załączonych przepisów do ADN mogą zostać uzgodnione bez kolejnej decyzji Rady, zgodnie z art. 2.

Artykuł  2

Stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii, w odniesieniu do proponowanych poprawek do załączniku do ADR, jak określono w art. 1, jest wyrażane przez państwa członkowskie, które są Umawiającymi się Stronami ADR, działające wspólnie w interesie Unii.

Stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii, w odniesieniu do proponowanych poprawek do załączonych przepisów do ADN, jak określono w art. 1, jest wyrażane przez państwa członkowskie, które są Umawiającymi się Stronami ADN, działające wspólnie w interesie Unii.

Artykuł  3

Odniesienie do zaakceptowanych poprawek do załączników do ADR i załączonych przepisów do ADN, wraz z datami ich wejścia w życie, jest publikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 28 września 2018 r.
W imieniu Rady
M. SCHRAMBÖCK
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIK

Propozycja Dokument referencyjny Notyfikacja Przedmiot Uwagi Stanowisko UE
1 ECE/TRANS/ WP.15/240 C.N.304.2018. TREATIES-XI.B.14 Projekty zmian do załączników A i B do ADR Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach grupy roboczej ds. transportu towarów

niebezpiecznych - WP.15

Zgoda na zmiany
2 ECE/TRANS/ WP.15/240/Add.1 C.N.304.2018. TREATIES-XI.B.14 Projekty zmian do załączników A i B do ADR - Addendum (Ponownie wydane 8 czerwca 2018 r.) Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach grupy roboczej ds. transportu towarów

niebezpiecznych - WP.15

Zgoda na zmiany
3 ECE/TRANS/ WP.15/240/Corr.1 C.N.304.2018. TREATIES-XI.B.14 Projekty zmian do załączników A i B do ADR - Corrigendum (Ponownie wydane 8 czerwca 2018 r.) Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach grupy roboczej ds. transportu towarów

niebezpiecznych - WP.15

Zgoda na zmiany
4 ECE/ADN/45 C.N.297.2018. TREATIES-XI.D.6 Projekty zmian przepisów załączonych do ADN Porozumienie

w kwestiach

technicznych

w ramach komitetu

administracyjnego

ADN

Zgoda na zmiany
1 Dyrektywa 2008/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 września 2008 r. w sprawie transportu lądowego towarów niebezpiecznych (Dz.U. L 260 z 30.9.2008, s. 13).

Zmiany w prawie

Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.251.25

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2018/1485 określająca stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej w odniesieniu do zmian załączników do Umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR) oraz załączonych przepisów do Umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu śródlądowymi drogami wodnymi towarów niebezpiecznych (ADN)
Data aktu: 28/09/2018
Data ogłoszenia: 05/10/2018