2015 (COM(2017) 379),
Klaus WELLE | Antonio TAJANI |
Sekretarz Generalny | Przewodniczący |
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2016, sekcja III - Komisja i agencje wykonawcze
PARLAMENT EUROPEJSKI,
Priorytety polityczne
Poświadczenie wiarygodności przez Trybunał
Roczne sprawozdanie z zarządzania i wyników 8 : osiągnięcia w zakresie zarządzania
Wewnętrzne narzędzia zarządzania Komisji
Zastrzeżenia polityczne
Zarządzanie budżetem i finansami
Działania, jakie należy podjąć
Budżet UE a uzyskiwane rezultaty
Działania, jakie należy podjąć
Prezentowanie budżetu UE
Dochody
Działania, jakie należy podjąć
Konkurencyjność na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia
Ustalenia Trybunału
Roczne sprawozdanie z działalności Dyrekcji Generalnej ds. Badań Naukowych i Innowacji (DG R&I)
Środki na płatności DG R&I, w tym wkład EFTA
Tryb zarządzania | Wykonanie | |
w milionach EUR | Punkty procentowe | |
Współdelegowane lub subdelegowane innym dyrekcjom generalnym | 161,20 | 5,34 |
DG R&I bezpośrednio | 1 878,28 | 62,17 |
Tryb zarządzania | Wykonanie | |
w milionach EUR | Punkty procentowe | |
DG R&I na rzecz organów ustanowionych na mocy art. 185 | 86,40 | 2,86 |
DG R&I na rzecz EBI | 10,35 | |
DG R&I na rzecz wspólnych przedsiębiorstw | 582,37 | 19,28 |
Razem | 3 020,97 | 100 % |
Działania, jakie należy podjąć
Spójność gospodarcza, społeczna i terytorialna
Wprowadzenie
Ustalenia Trybunału
Instrumenty inżynierii finansowej
Roczne sprawozdanie z działalności Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej (DG REGIO).
2016 r., w mln EUR | Zatwierdzone środki na zobowiązania | Zatwierdzone środki na płatności |
Wydatki administracyjne w obszarze "Polityka regionalna i miejska" | 16,75 | 24,52 |
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR) i inne działania regionalne | 27 163,16 | 22 911,83 |
Fundusz Spójności (FS) | 8 775,98 | 7 456,71 |
Instrument Pomocy Przedakcesyjnej - Rozwój regionalny oraz współpraca regionalna i terytorialna | 54,14 | 522,95 |
Fundusz Solidarności | 81,48 | 68,48 |
Razem | 36 091,51 | 30 984,47 |
Kwestie szczegółowe
Grecja
Roczne sprawozdanie z działalności Dyrekcji Generalnej ds. Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego (DG EMPL)
2016 r., w mln EUR | Zatwierdzone środki na zobowiązania | Zatwierdzone środki na płatności |
Europejski Fundusz Społeczny (EFS) i tym Inicjatywa na rzecz zatrudnienia ludzi młodych (YEI) | 12 438,2 | 8 132 |
Europejski Fundusz Pomocy Najbardziej Potrzebującym (FEAD) | 534,7 | 278 |
Europejski fundusz dostosowania do globalizacji | 27,6 | 27,6 |
Instrument Pomocy Przedakcesyjnej - Rozwój zasobów ludzkich (IPA-HRD) | 0 | 82,3 |
2016 r., w mln EUR | Zatwierdzone środki na zobowiązania | Zatwierdzone środki na płatności |
Zarządzanie bezpośrednie (program na rzecz zatrudnienia i innowacji społecznych, program "Prawa, równość i obywatelstwo", Erasmus +) i agencje | 289 | 275 |
Razem | 13 290 | 8 795 |
Kwestie szczegółowe
Inicjatywa na rzecz zatrudnienia ludzi młodych (YEI)
Priorytet inwestycyjny (PI) | Państwa członkowskie, które wybrały dany PI | Środki finansowe (mln EUR) |
Zwalczanie wszelkich form dyskryminacji i wspieranie równych szans | 11 państw członkowskich (BE, CY, CZ, DE, ES, FR, GR, IE, PL, PT i SK). | 447 |
Integracja społeczno-gospodarcza społeczności marginalizowanych, takich jak Romowie | 12 państw członkowskich (AT, BE, BG, CZ, ES, FR, GR, HU, IT, PL, RO i SK). |
1 600 Większość środków (1,2 mln EUR) przekazano: BG, CZ, HU i RO. |
Działania, jakie należy podjąć
Zasoby naturalne
Kluczowe wskaźniki efektywności działania i sprawiedliwa WPR
Poziom błędu
Systemy zarządzania i kontroli
Wiarygodność danych przekazywanych przez państwa członkowskie
Zagadnienia dotyczące wyników w zakresie rozwoju obszarów wiejskich
Zazielenianie
System dla młodych rolników
Działania, jakie należy podjąć
Globalny wymiar Europy
Poziomy błędu
Poświadczenie wiarygodności
Wyniki
Sprawozdanie z zarządzania pomocą zewnętrzną
Fundusze powiernicze
Fundusze dla Palestyńskiej Władzy Narodowej
Działania, jakie należy podjąć
Migracja a bezpieczeństwo
Działania, jakie należy podjąć
Kodeks postępowania komisarzy i procedury mianowania wysokich urzędników
Administracja
Ustalenia Trybunału
"30. W tym samym okresie władza budżetowa przyznała jednak nowe stanowiska instytucjom, organom i agencjom w ramach corocznej procedury budżetowej. Stanowiska te zostały udostępnione głównie w celu rozwoju ich działalności (co tłumaczy znaczny wzrost liczby etatów przyznanych agencjom), przystąpienia Chorwacji oraz grupom politycznym w Parlamencie Europejskim.
31. W konsekwencji liczba etatów w planach zatrudnienia zmniejszyła się o 1,1 % w latach 2012-2017, przy czym występują znaczne różnice między instytucjami (- 3,5 %), agencjami zdecentralizowanymi (+ 13,7 %) i agencjami wykonawczymi (+ 42,9 %). Liczba stanowisk faktycznie obsadzonych w okresie od dnia 1 stycznia 2013 r. do dnia 1 stycznia 2017 r. wzrosła w tym okresie o 0,4 % (- 1,3 % w przypadku instytucji i organów oraz + 11,3 % w przypadku agencji, z czego 9,6 % w agencjach zdecentralizowanych oraz 33,7 % w agencjach wykonawczych). Średni poziom wakatów spadł z 6,9 % na dzień 1 stycznia 2013 r. do 4,5 % na dzień 1 stycznia 2017 r. i osiągnął poziom poniżej 2 % w niektórych instytucjach i organach." 22 ;
Budynki im. Jeana Monneta (JMO I i JMO II) w Luksemburgu
oraz wzywa do przekazania dokumentów potwierdzających oraz szczegółowego zestawienia kosztów wynikających z opóźnień w oddaniu budynku do użytku
Szkoły europejskie
"27. Trybunał stwierdził istotne uchybienia w stosowaniu rachunkowości memoriałowej w rozliczeniach Biura oraz szkół w Alicante i Karlsruhe, w szczególności w zakresie obliczania i księgowania rezerw na świadczenia pracownicze oraz rejestrowania zobowiązań i należności. W trakcie procedury konsolidacji poprawiono istotne błędy.[...] 30. Chociaż systemy kontroli wewnętrznej szkół w Alicante i Karlsruhe wykazały ograniczone niedociągnięcia, w systemie kontroli wewnętrznej Biura nadal występują istotne niedociągnięcia. Sprawozdania z kontroli niezależnego audytora zewnętrznego również ujawniły istotne uchybienia w procedurach rekrutacji, udzielania zamówień publicznych i płatności. Trybunał nie jest zatem w stanie potwierdzić, że zarządzanie finansami odbywało się zgodnie z ramami ogólnymi.";
Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF)
Grupy ekspertów
Dziennikarstwo śledcze i walka z korupcją
Odprawy przejściowe
Agencje wykonawcze
Opinie komisji
Sprawy zagraniczne
Rozwój i współpraca
Zatrudnienie i sprawy społeczne
Środowisko, zdrowie publiczne i bezpieczeństwo żywności
Transport i turystyka
Rozwój regionalny
Rolnictwo i rozwój obszarów wiejskich
Rybołówstwo
Kultura i edukacja
Wolności obywatelskie, sprawiedliwość i sprawy wewnętrzne
Prawa kobiet i równouprawnienie płci
w sprawie sprawozdań specjalnych Trybunału Obrachunkowego w kontekście absolutorium dla Komisji za rok budżetowy 2016
PARLAMENT EUROPEJSKI,
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 21/2016 pt. "Unijna pomoc przedakcesyjna na rzecz wzmocnienia zdolności administracyjnych na Bałkanach Zachodnich - metakontrola"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 24/2016 pt. "Należy dołożyć starań, by szerzyć wiedzę na temat zasad pomocy przyznawanej przez państwa w obszarze polityki spójności i egzekwować ich przestrzeganie"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 29/2016 pt. "Jednolity Mechanizm Nadzorczy - dobry początek, lecz konieczne są dalsze usprawnienia"
Trybunał Obrachunkowy przedkłada Parlamentowi Europejskiemu i Radzie poświadczenie wiarygodności rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw, które jest publikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Poświadczenie to może zostać uzupełnione przez szczegółowe oceny każdego z głównych obszarów działalności Unii";
27.2 Postanowienia artykułu 287 TFUE stosują się tylko do badania skuteczności zarządzania EBC";
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 30/2016 pt. "Skuteczność unijnego wsparcia na rzecz sektorów priorytetowych w Hondurasie"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 31/2016 pt. "Przeznaczenie co najmniej jednego na pięć euro w budżecie UE na działania w dziedzinie klimatu - mimo ambitnych prac istnieje poważne ryzyko, że cel nie zostanie osiągnięty"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 32/2016 pt. "Pomoc UE na rzecz Ukrainy"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 33/2016 pt. "Unijny Mechanizm Ochrony Ludności - koordynacja reagowania na klęski żywiołowe poza terytorium UE była zasadniczo skuteczna"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 34/2016 pt. "Zwalczanie marnotrawienia żywności - szansa dla UE na poprawę efektywności gospodarowania zasobami w łańcuchu dostaw żywności"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 35/2016 pt. "Wykorzystanie wsparcia budżetowego w celu poprawy mobilizacji dochodów krajowych w Afryce Subsaharyjskiej"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 36/2016 pt. "Ocena mechanizmów zamknięcia programów rozwoju obszarów wiejskich i programów w obszarze spójności na lata 2007-2013"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 1/2017 pt. "Należy dołożyć starań, by wdrożyć sieć Natura 2000 z pełnym wykorzystaniem jej potencjału"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 2/2017 pt. "Negocjacje Komisji dotyczące umów partnerstwa i programów w obszarze spójności na lata 2014-2020 - wydatki są bardziej ukierunkowane na priorytety strategii »Europa 2020«, lecz mechanizmy pomiaru wykonania zadań są coraz bardziej skomplikowane"
- Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 3/2017 pt. "Pomoc UE na rzecz Tunezji"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 4/2017 pt. "Ochrona budżetu UE przed nieprawidłowymi wydatkami - w latach 2007-2013 Komisja w coraz większym stopniu stosowała środki zapobiegawcze i korekty finansowe w obszarze spójności"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 5/2017 pt. "Bezrobocie wśród młodzieży - czy polityka UE wpłynęła na zmianę sytuacji? Ocena gwarancji dla młodzieży i inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 6/2017 pt. "Podejście "Hotspot" - unijna odpowiedź na kryzys uchodźczy
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 7/2017 pt. "Nadanie jednostkom certyfikującym nowej roli w odniesieniu do wydatków w ramach WPR: krok w kierunku modelu jednorazowej kontroli mimo istotnych niedociągnięć"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 8/2017 pt. "Unijny system kontroli rybołówstwa - konieczne dalsze działania"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 9/2017 pt. "Wsparcie unijne na rzecz zwalczania handlu ludźmi w Azji Południowej i Południowo-Wschodniej"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 10/2017 pt. "Unijne wsparcie dla młodych rolników powinno być lepiej ukierunkowane, tak aby zapewniało rzeczywisty wkład w wymianę pokoleń"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 11/2017 pt. "Unijny fundusz powierniczy »Bêkou« na rzecz Republiki Środkowoafrykańskiej - pomimo pewnych niedociągnięć początki budzą nadzieję"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 12/2017 pt. "Wdrażanie dyrektywy w sprawie wody pitnej - dostęp do wody i jej jakość w Bułgarii, na Węgrzech i w Rumunii poprawiły się, jednak konieczne są znaczne dalsze inwestycje"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 13/2017 pt. "Jednolity europejski system zarządzania ruchem kolejowym - czy decyzja polityczna ma szansę stać się rzeczywistością?"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 14/2017 pt. "Przegląd wyników dotyczący zarządzania sprawami przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 16/2017 pt. "Programowanie w zakresie rozwoju obszarów wiejskich - należy dążyć do uproszczenia i bardziej skoncentrować się na rezultatach"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 17/2017 pt. "Interwencje Komisji w związku z greckim kryzysem finansowym"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 18/2017 pt. "Jednolita europejska przestrzeń powietrzna - mimo zmiany nastawienia przestrzeń powietrzna wciąż nie jest jednolita"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 21/2017 pt. "Zazielenianie - bardziej złożony system wsparcia dochodów, który nie jest jeszcze skuteczny pod względem środowiskowym"
1. w dalszym stopniu uprościć proces decyzyjny i zlecić podejmowanie pewnych decyzji na niższe szczeble, tak aby umożliwić Radzie ds. Nadzoru skupienie się na bardziej wymagających kwestiach;
2. ocenić odnośne ryzyko i wdrożyć konieczne zabezpieczenia, w tym procedury rozpatrywania kolidujących ze sobą wniosków czy monitorowanie przestrzegania zasady odrębności funkcji, aby rozwiać wątpliwości dotyczące korzystania ze służb świadczących usługi wspólne;
3. przydzielić wystarczające umiejętności i zasoby na potrzeby audytu wewnętrznego, tak aby zapewnić objęcie kontrolami obszarów wysokiego i średniego ryzyka w stosownym przypadku i w stosownym terminie;
4. w pełni współpracować z Trybunałem w celu umożliwienia realizacji jego uprawnień, a tym samym w celu zwiększenia rozliczalności;
5. sformalizować swoje obecne ustalenia dotyczące pomiaru wykonania zadań nadzorczych i upubliczniania informacji na ten temat;
6. dokonać zmiany rozporządzenia ramowego w sprawie Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego w celu sformalizowania zobowiązań podjętych przez uczestniczące właściwe organy krajowe oraz zapewnienia, by wszystkie z nich uczestniczyły w pełni i proporcjonalnie w pracach wspólnych zespołów nadzorczych;
7. opracować, we współpracy z właściwymi organami krajowymi, profile ról/zespołów oraz metody oceny adekwatności pracowników, których organy te zamierzają przydzielić do wspólnych zespołów nadzorczych, jak i wyników ich pracy;
8. utworzyć i utrzymywać scentralizowaną, znormalizowaną i kompleksową bazę danych dotyczących umiejętności i kompetencji członków wspólnych zespołów nadzorczych, przydzielonych zarówno przez EBC, jak i przez właściwe organy krajowe;
9. wdrożyć formalny program szkoleń dla nowych i obecnych pracowników odpowiedzialnych za nadzór we wspólnych zespołach nadzorczych;
10. opracować i wdrożyć metodykę opartą na ocenie ryzyka w celu określenia docelowej liczby pracowników i składu wspólnych zespołów nadzorczych pod względem umiejętności;
11. przeprowadzać okresowe przeglądy modelu tworzenia klastrów w istotnym procesie planowania nadzoru oraz aktualizować go w razie konieczności;
12. uzupełnić swoje zasoby kadrowe lub dokonać zmian w ich przydziale, tak aby wzmocnić swą obecność podczas kontroli na miejscu dotyczących istotnych banków w oparciu o jasną hierarchię ryzyka;
13. ściśle monitorować uchybienia zaobserwowane w systemie informatycznym w odniesieniu do kontroli na miejscu oraz kontynuować działania na rzecz podniesienia kwalifikacji i umiejętności kontrolerów przeprowadzających kontrole na miejscu pochodzących z właściwych organów krajowych.
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
Grażyna J. Leśniak 27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
Grażyna J. Leśniak 25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
Robert Horbaczewski 20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
Monika Pogroszewska 02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
Tomasz Ciechoński 31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.248.27 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2018/1313 w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2016, sekcja III - Komisja |
Data aktu: | 18/04/2018 |
Data ogłoszenia: | 03/10/2018 |