RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 3 ust. 1, art. 3 ust. 3, art. 5 ust. 1, art. 12 ust. 1, art. 14 ust. 3 i art. 16,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2533/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczące zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny 1 , w szczególności art. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W odpowiedzi na rosnące potrzeby analityczne w zakresie polityki pieniężnej i stabilności finansowej wynikające z kryzysu finansowego i gospodarczego, skutków globalizacji (np. inżynierii finansowej i rosnącej złożoności przedsiębiorstw wielonarodowych) oraz innowacji finansowych, należy wzmocnić kwartalną statystykę bilansu płatniczego i międzynarodowej pozycji inwestycyjnej. Ponadto konieczna jest dalsza integracja kwartalnej statystyki bilansu płatniczego i międzynarodowej pozycji inwestycyjnej oraz statystyki rachunków narodowych (w tym sektorowych).
(2) Sektor przedsiębiorstw niefinansowych ma duże znaczenie gospodarcze, ale nie został jeszcze odrębnie ujęty w wytycznych EBC/2011/23 2 . Ponadto znaczenie poszczególnych podsektorów niemonetarnych instytucji finansowych dla finansowania gospodarki nadal rośnie, co zwiększa znaczenie gromadzenia informacji dotyczących tych podsektorów dla uzyskania przejrzystości oraz usprawnienia analizy ekonomicznofinansowej.
(3) Zgodnie ze stanowiskiem inicjatywy w zakresie luk w danych grupy G-20 (G20 Data Gaps Initiative) ryzyko walutowe i nierównowaga walutowa mają coraz większe znaczenie w kontekście globalizacji i integracji finansowej. Pierwszym krokiem w kierunku lepszego zrozumienia tych ryzyk oraz w celu lepszego pokazania, jak zmienia się relatywne znaczenie kluczowych walut, powinno być przekazywanie z częstotliwością kwartalną wyczerpujących informacji na temat waluty, w której nominowane są międzynarodowe pozycje inwestycyjne.
(4) W celu przeprowadzenia dogłębnej dwustronnej analizy transakcji i międzynarodowych pozycji inwestycyjnych strefy euro względem jej głównych partnerów handlowych konieczne jest udoskonalenie danych geograficznych, tak aby wszystkie państwa grupy G-20 były identyfikowane indywidualnie. Ponadto względy jakości danych, tj. analiza asymetrii dwustronnych, wymagają gromadzenia danych kwartalnych na temat dwustronnych transakcji i pozycji między wszystkimi państwami członkowskimi.
(5) Spójność pomiędzy statystyką bilansu płatniczego i międzynarodowej pozycji inwestycyjnej z jednej strony a statystyką rachunków narodowych (w tym sektorowych) z drugiej strony ma ogromne znaczenie dla wysiłków na rzecz poprawy jakości danych. Metodologie leżące u podstaw kompilacji tych dwóch zbiorów danych są identyczne, dlatego też dane z tych dwóch dziedzin statystycznych są często łączone do celów analitycznych. Ważne jest zatem, aby w statystyce bilansu płatniczego i międzynarodowej pozycji inwestycyjnej dostępne były wystarczająco szczegółowe informacje w podziale według rodzaju instrumentu, tak aby umożliwić precyzyjne połączenie tych dwóch zbiorów danych.
(6) Zbieraniu i udostępnianiu agregatów strefy euro dla wszystkich nowych wymogów dotyczących danych powinno towarzyszyć kompleksowe udostępnianie odpowiednich krajowych zbiorów danych, tak aby umożliwić wnikliwą przekrojową analizę tych informacji. Krajowe zbiory danych, które zostaną opublikowane, nie powinny zawierać poufnych informacji statystycznych w rozumieniu rozporządzenia (WE) nr 2533/98.
(7) Przygotowanie do wprowadzenia niezbędnych zmian krajowych metod zbierania danych wymaga odpowiedniej ilości czasu, w związku z czym krajowe banki centralne, których walutą jest euro powinny stosować się do postanowień niniejszych wytycznych od dnia 1 marca 2021 r.
(8) Wytyczne EBC/2011/23 powinny zatem zostać odpowiednio zmienione,
PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE: