Wytyczne EBC/2018/19 (2018/1151) zmieniające wytyczne EBC/2011/23 w sprawie wymogów sprawozdawczości statystycznej Europejskiego Banku Centralnego w zakresie statystyki zagranicznej

WYTYCZNE EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2018/1151
z dnia 2 sierpnia 2018 r.
zmieniające wytyczne EBC/2011/23 w sprawie wymogów sprawozdawczości statystycznej Europejskiego Banku Centralnego w zakresie statystyki zagranicznej (EBC/2018/19)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 3 ust. 1, art. 3 ust. 3, art. 5 ust. 1, art. 12 ust. 1, art. 14 ust. 3 i art. 16,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2533/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczące zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny 1 , w szczególności art. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W odpowiedzi na rosnące potrzeby analityczne w zakresie polityki pieniężnej i stabilności finansowej wynikające z kryzysu finansowego i gospodarczego, skutków globalizacji (np. inżynierii finansowej i rosnącej złożoności przedsiębiorstw wielonarodowych) oraz innowacji finansowych, należy wzmocnić kwartalną statystykę bilansu płatniczego i międzynarodowej pozycji inwestycyjnej. Ponadto konieczna jest dalsza integracja kwartalnej statystyki bilansu płatniczego i międzynarodowej pozycji inwestycyjnej oraz statystyki rachunków narodowych (w tym sektorowych).

(2) Sektor przedsiębiorstw niefinansowych ma duże znaczenie gospodarcze, ale nie został jeszcze odrębnie ujęty w wytycznych EBC/2011/23 2 . Ponadto znaczenie poszczególnych podsektorów niemonetarnych instytucji finansowych dla finansowania gospodarki nadal rośnie, co zwiększa znaczenie gromadzenia informacji dotyczących tych podsektorów dla uzyskania przejrzystości oraz usprawnienia analizy ekonomicznofinansowej.

(3) Zgodnie ze stanowiskiem inicjatywy w zakresie luk w danych grupy G-20 (G20 Data Gaps Initiative) ryzyko walutowe i nierównowaga walutowa mają coraz większe znaczenie w kontekście globalizacji i integracji finansowej. Pierwszym krokiem w kierunku lepszego zrozumienia tych ryzyk oraz w celu lepszego pokazania, jak zmienia się relatywne znaczenie kluczowych walut, powinno być przekazywanie z częstotliwością kwartalną wyczerpujących informacji na temat waluty, w której nominowane są międzynarodowe pozycje inwestycyjne.

(4) W celu przeprowadzenia dogłębnej dwustronnej analizy transakcji i międzynarodowych pozycji inwestycyjnych strefy euro względem jej głównych partnerów handlowych konieczne jest udoskonalenie danych geograficznych, tak aby wszystkie państwa grupy G-20 były identyfikowane indywidualnie. Ponadto względy jakości danych, tj. analiza asymetrii dwustronnych, wymagają gromadzenia danych kwartalnych na temat dwustronnych transakcji i pozycji między wszystkimi państwami członkowskimi.

(5) Spójność pomiędzy statystyką bilansu płatniczego i międzynarodowej pozycji inwestycyjnej z jednej strony a statystyką rachunków narodowych (w tym sektorowych) z drugiej strony ma ogromne znaczenie dla wysiłków na rzecz poprawy jakości danych. Metodologie leżące u podstaw kompilacji tych dwóch zbiorów danych są identyczne, dlatego też dane z tych dwóch dziedzin statystycznych są często łączone do celów analitycznych. Ważne jest zatem, aby w statystyce bilansu płatniczego i międzynarodowej pozycji inwestycyjnej dostępne były wystarczająco szczegółowe informacje w podziale według rodzaju instrumentu, tak aby umożliwić precyzyjne połączenie tych dwóch zbiorów danych.

(6) Zbieraniu i udostępnianiu agregatów strefy euro dla wszystkich nowych wymogów dotyczących danych powinno towarzyszyć kompleksowe udostępnianie odpowiednich krajowych zbiorów danych, tak aby umożliwić wnikliwą przekrojową analizę tych informacji. Krajowe zbiory danych, które zostaną opublikowane, nie powinny zawierać poufnych informacji statystycznych w rozumieniu rozporządzenia (WE) nr 2533/98.

(7) Przygotowanie do wprowadzenia niezbędnych zmian krajowych metod zbierania danych wymaga odpowiedniej ilości czasu, w związku z czym krajowe banki centralne, których walutą jest euro powinny stosować się do postanowień niniejszych wytycznych od dnia 1 marca 2021 r.

(8) Wytyczne EBC/2011/23 powinny zatem zostać odpowiednio zmienione,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:

Artykuł  1

Zmiany

W wytycznych EBC/2011/23 wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 1 pkt 17 otrzymuje brzmienie:

"17) »krajowe zbiory danych podlegające publikacji« - szeregi krajowe wskazane w kolumnach pod słowami »podzbiory podlegające publikacji« w tabelach 2 oraz 4 załącznika II, które są podzbiorami danych zawartych w pozostałych kolumnach odpowiednich tabeli i które nie są poufnymi informacjami statystycznymi w rozumieniu rozporządzenia (WE) nr 2533/98.";

2)
w art. 2 skreśla się ust. 1a;
3)
art. 3a ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. EBC przekazuje KBC publikowane przez siebie agregaty strefy euro oraz krajowe zbiory danych podlegające publikacji.";

4)
w art. 6 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Z zastrzeżeniem zadań EBC w zakresie monitorowania określonych w załączniku V KBC zapewniają, tam gdzie jest to właściwe we współpracy z właściwymi władzami innymi niż KBC wymienionymi w art. 4, monitorowanie i ocenę jakości informacji statystycznych przekazywanych do EBC. EBC ocenia te dane w podobny i terminowy sposób. Zarząd EBC corocznie składa Radzie Prezesów sprawozdanie w sprawie jakości danych i przekazuje je do informacji publicznej.";

b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Jeśli wartość danych dotyczących pozycji określonych w tabelach 1-5 załącznika II jest nieistotna lub nieznacząca dla strefy euro i statystyk krajowych lub jeśli danych takich nie da się zebrać przy zachowaniu racjonalnych kosztów, wówczas zezwala się na przekazywanie najlepszych szacunków opartych o odpowiednie metodologie statystyczne, pod warunkiem że nie ucierpi na tym analityczna wartość statystyki. Dodatkowo dopuszcza się zastosowanie najlepszych szacunków dla następujących podziałów określonych w tabelach 1, 2, 4 i 6 załącznika II:

a) podział dochodów pierwotnych z inwestycji bezpośrednich i innych inwestycji;

b) podział dochodów pierwotnych i dochodów wtórnych;

c) podział transferów kapitałowych w rachunku kapitałowym;

d) podział geograficzny zobowiązań z tytułu instrumentów pochodnych;

e) saldo dodatnie reinwestowanych zysków z tytułu jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych nieposiadających kodu ISIN;

f) saldo dodatnie dochodów z inwestycji z tytułu jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych posiadających kod ISIN (do momentu w którym scentralizowana baza danych papierów wartościowych będzie gotowa do wyliczenia tej pozycji);

g) podział transgranicznego przewozu banknotów euro według ich nominałów;

h) podział według sektorów w zakresie transakcji i pozycji dotyczących »gotówki i depozytów« (aktywów) dla »pozostałych sektorów«;

i) podział międzynarodowych pozycji inwestycyjnych według waluty, w której są one nominowane i pozostałego okresu zapadalności.";

5)
załączniki I i II podlegają zmianom zgodnie z załącznikiem do niniejszych wytycznych.
Artykuł  2

Skuteczność i implementacja

1. 
Niniejsze wytyczne stają się skuteczne z dniem zawiadomienia o nich krajowych banków centralnych państw członkowskich, których walutą jest euro.
2. 
Banki centralne Eurosystemu stosują się do postanowień niniejszych wytycznych od dnia 1 marca 2021 r.
Artykuł  3

Adresaci

Niniejsze wytyczne są adresowane do wszystkich banków centralnych Eurosystemu.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 2 sierpnia 2018 r.
W imieniu Rady Prezesów EBC
Mario DRAGHI
Prezes EBC

ZAŁĄCZNIK

W załącznikach I i II do wytycznych EBC/2011/23 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w załączniku I wprowadza się następujące zmiany:
a)
sekcja 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Statystyka bilansu płatniczego

Europejski Bank Centralny (EBC) wymaga przekazywania statystyki bilansu płatniczego z częstotliwością miesięczną i kwartalną w odniesieniu do odpowiednich kalendarzowych okresów, których dane dotyczą. Dane roczne sporządzane są przez zsumowanie danych kwartalnych przekazywanych przez państwa członkowskie dla danego roku. Statystyka bilansu płatniczego powinna być w możliwie najszerszym zakresie spójna z innymi statystykami dostarczanymi na potrzeby prowadzenia polityki pieniężnej, w szczególności kwartalnymi rachunkami narodowymi (w tym sektorowymi) oraz miesięczną statystyką pieniężną i bankową.

1.1. Miesięczny bilans płatniczy

Cel

Celem miesięcznego bilansu płatniczego strefy euro jest przedstawienie głównych pozycji wpływających na sytuację pieniężną i rynki walutowe (zob. tabela 1 załącznika II).

Wymogi

Istotne jest, aby przekazane dane umożliwiały sporządzenie bilansu płatniczego strefy euro.

W związku z krótkim terminem przekazywania miesięcznych danych bilansu płatniczego, ich dużą agregacją oraz wykorzystaniem do celów polityki pieniężnej i operacji walutowych, EBC zezwala na pewne odstępstwa od standardów międzynarodowych (zob. art. 2 ust. 4), gdy jest to nieuniknione. Wykazywanie pozycji w pełni zgodnie z zasadą memoriałową lub transakcyjną nie jest wymagane. Jeżeli jest to konieczne do dotrzymania terminu, EBC przyjmuje dane szacunkowe lub dane wstępne, o ile nie odbiegają one znacząco od standardów międzynarodowych i jeżeli przekazywanie takich danych szacunkowych lub wstępnych zapewnia odpowiednią jakość danych.

Wymogiem w odniesieniu do każdej szerokiej kategorii transakcji są aktywa i pasywa (lub przychody i rozchody dla pozycji rachunku bieżącego). Zasadniczo wymaga to od KBC, w odniesieniu do transakcji zagranicznych, odrębnego wykazywania transakcji z rezydentami innych państw członkowskich strefy euro i transakcji poza strefą euro. KBC dokonują tego w spójny sposób.

W razie zmiany składu strefy euro KBC są zobowiązane do wprowadzenia zmian do definicji składu strefy euro od dnia, w którym zmiana w członkostwie zaczyna obowiązywać. Od KBC strefy euro w jej poprzednim składzie oraz KBC nowego państwa członkowskiego strefy euro wymagane są najlepsze szacunki danych historycznych obejmujących rozszerzoną strefę euro.

W celu umożliwienia miarodajnej agregacji miesięcznych danych dotyczących inwestycji portfelowych strefy euro wymagane są dane w podziale na transakcje papierami wartościowymi wyemitowanymi przez rezydentów strefy euro i transakcje papierami wartościowymi wyemitowanymi przez rezydentów spoza strefy euro. Statystyka dotycząca transakcji netto w zakresie aktywów inwestycji portfelowych strefy euro sporządzana jest poprzez agregację przekazanych transakcji netto papierami wartościowymi wyemitowanymi przez rezydentów spoza strefy euro. Statystyka dotycząca transakcji netto w zakresie pasywów inwestycji portfelowych strefy euro sporządzana jest poprzez konsolidację transakcji netto w zakresie pasywów krajowych ogółem i transakcji netto papierami wartościowymi wyemitowanymi i zakupionymi przez rezydentów strefy euro.

Analogiczne wymogi sprawozdawcze i metoda sporządzania danych zagregowanych stosowane są do dochodów z inwestycji portfelowych.

Na potrzeby sporządzania bilansu płatniczego w ujęciu monetarnym KBC są zobowiązane do przekazywania danych w podziale na sektory instytucjonalne. W odniesieniu do miesięcznego bilansu płatniczego podział sektorowy wygląda następująco:

- dla inwestycji bezpośrednich: a) instytucje przyjmujące depozyty, z wyłączeniem banku centralnego; b) fundusze rynku pieniężnego; c) sektor instytucji rządowych i samorządowych; d) pozostałe sektory,

- dla aktywów inwestycji portfelowych i innych inwestycji: a) bank centralny; b instytucje przyjmujące depozyty, z wyłączeniem banku centralnego; c) fundusze rynku pieniężnego; d) sektor instytucji rządowych i samorządowych; e) pozostałe sektory.

Na potrzeby sporządzania struktury sektorowej bilansu płatniczego, co umożliwia opracowanie ujęcia monetarnego, KBC są zobowiązane do przekazywania danych o transakcjach netto papierami wartościowymi inwestycji portfelowych wyemitowanymi przez rezydentów strefy euro, w podziale na sektory instytucjonalne emitentów. Ponadto pasywa inwestycji portfelowych zawierają podział według sektorów instytucjonalnych emitentów krajowych.

Następnie sporządzana jest statystyka transakcji netto w zakresie pasywów inwestycji portfelowych strefy euro w podziale według sektorów poprzez konsolidację krajowych pasywów ogółem netto poszczególnych sektorów i odpowiednich transakcji netto papierami wartościowymi wyemitowanymi i zakupionymi przez rezydentów strefy euro.

KBC (oraz w stosownych przypadkach inne właściwe władze) zbierają dane dotyczące inwestycji portfelowych zgodnie z jednym z modeli określonych w tabeli załącznika VI.

1.2. Kwartalny bilans płatniczy

Cel

Celem kwartalnego bilansu płatniczego strefy euro jest zapewnienie bardziej szczegółowych informacji pozwalających na dalszą analizę transakcji zagranicznych. Kwartalne dane dotyczące bilansu płatniczego stanowią również podstawę do szczegółowego monitorowania gospodarek krajowych.

Statystyka ta przyczynia się w znacznym stopniu do opracowywania rachunku sektorowego i finansowego strefy euro oraz wspólnej publikacji bilansu płatniczego Unii/strefy euro we współpracy z Komisją Europejską (Eurostat).

Wymogi

Kwartalny bilans płatniczy zgodny jest w możliwie najszerszym zakresie ze standardami międzynarodowymi (zob. art. 2 ust. 4). Wymagana struktura kwartalnego bilansu płatniczego przedstawiona jest w tabeli 2 załącznika II. Zharmonizowane pojęcia i definicje stosowane do rachunku kapitałowego i finansowego są określone w załączniku III.

Struktura kwartalnego rachunku bieżącego jest podobna do struktury wymaganej w odniesieniu do danych miesięcznych. Jednakże w przypadku usług i dochodów dla danych kwartalnych wymagany jest bardziej szczegółowy podział.

W rachunku finansowym EBC stosuje dla »pozostałych inwestycji« wymogi zalecane przez szóste wydanie Instrukcji bilansu płatniczego oraz międzynarodowej pozycji inwestycyjnej (zwane dalej »BPM6«) Międzynarodowego Funduszu Walutowego (MFW). Istnieje różnica w sposobie przedstawiania struktury (tj. pierwszeństwo przysługuje sektorom). Ten podział sektorowy jest bardziej szczegółowy, jednak pozostaje zgodny z podziałem BPM6, w którym pierwszeństwo przysługuje instrumentom. Podobnie jak w prezentacji BPM6, gotówka i depozyty wykazywane są odrębnie od kredytów i pozostałych inwestycji.

KBC są zobowiązane do odrębnego wykazywania transakcji z państwami członkowskimi strefy euro i wszystkich pozostałych transakcji zagranicznych. Statystyka dotycząca transakcji netto w zakresie aktywów inwestycji portfelowych strefy euro sporządzana jest poprzez agregację przekazanych transakcji netto papierami wartościowymi wyemitowanymi przez rezydentów spoza strefy euro. Statystyka dotycząca transakcji netto w zakresie pasywów inwestycji portfelowych strefy euro sporządzana jest poprzez konsolidację transakcji netto w zakresie pasywów krajowych ogółem i transakcji netto papierami wartościowymi wyemitowanymi i zakupionymi przez rezydentów strefy euro.

Analogiczne wymogi sprawozdawcze i metoda sporządzania danych zagregowanych stosowane są do dochodów z inwestycji portfelowych.

KBC są również zobowiązane do przekazywania danych kwartalnych w podziale na sektory instytucjonalne. Wymóg ten wykracza poza standardowe komponenty MFW. KBC przekazują dane kwartalne dla następujących sektorów: a) banków centralnych; b) instytucji przyjmujących depozyty z wyłączeniem banków centralnych; c) funduszy rynku pieniężnego; d) sektora instytucji rządowych i samorządowych; e) funduszy inwestycyjnych niebędących funduszami rynku pieniężnego; f) instytucji ubezpieczeniowych i funduszy emerytalno-rentowych; g) pozostałych instytucji finansowych; h) przedsiębiorstw niefinansowych; oraz i) gospodarstw domowych i instytucji niekomercyjnych działających na rzecz gospodarstw domowych.

Wymogi dla danych kwartalnych dotyczących transakcji netto w zakresie pasywów inwestycji portfelowych strefy euro w podziale według sektorów emitentów będących rezydentami strefy euro są podobne do tych określonych dla miesięcznego bilansu płatniczego.

Zgodnie z systemem rachunków narodowych BPM6 zaleca, aby odsetki były naliczane na bazie memoriałowej. Wymóg ten wpływa zarówno na rachunek bieżący (dochody z inwestycji), jak i na rachunek finansowy.";

b)
sekcja 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Statystyka międzynarodowej pozycji inwestycyjnej

Cel

Międzynarodowa pozycja inwestycyjna stanowi zestawienie aktywów i pasywów zagranicznych strefy euro jako całości, sporządzane dla celów analizy polityki pieniężnej i rynków walutowych. Służy ona w szczególności ocenie wrażliwości państw członkowskich na uwarunkowania zewnętrzne oraz monitorowaniu zmian zasobów płynnych aktywów zagranicznych znajdujących się w dyspozycji sektora posiadającego pieniądz. Te informacje statystyczne są kluczowym elementem rachunku reszty świata w kwartalnych rachunkach finansowych strefy euro. Kwartalne dane dotyczące międzynarodowej pozycji inwestycyjnej stanowią również podstawę do szczegółowego monitorowania gospodarek krajowych, w tym w kontekście procedury Komisji Europejskiej dotyczącej zakłóceń równowagi makroekonomicznej * .

Wymogi

KBC przekazują statystykę międzynarodowej pozycji inwestycyjnej z częstotliwością kwartalną dla stanów na koniec okresu i aktualizacji wyceny w wyniku zmian kursów walut lub innych zmian cen.

Dane dotyczące międzynarodowej pozycji inwestycyjnej zgodne są w możliwie najszerszym zakresie ze standardami międzynarodowymi (zob. art. 2 ust. 4). EBC sporządza międzynarodową pozycję inwestycyjną dla strefy euro jako całości. Struktura międzynarodowej pozycji inwestycyjnej dla strefy euro jest przedstawiona w tabeli 4 załącznika II.

Międzynarodowa pozycja inwestycyjna przedstawia stany finansowe na koniec okresu, wycenione według cen na koniec okresu. Zmiany wartości stanów mogą być spowodowane przez następujące czynniki. Po pierwsze, część zmiany wartości w danym okresie wynika z przeprowadzonych transakcji finansowych, które zostały zarejestrowane w bilansie płatniczym. Po drugie, część zmian wartości pozycji na początek i na koniec danego okresu jest spowodowana przez zmiany cen wykazanych aktywów finansowych i zobowiązań. Po trzecie, w przypadku stanów nominowanych w walutach innych niż jednostka rozliczeniowa wykorzystana do prezentacji międzynarodowej pozycji inwestycyjnej, na ich wartość wpływają również zmiany kursów walutowych w stosunku do innych walut. Wreszcie, każdą inną zmianę, która nie jest spowodowana powyższymi czynnikami, uznaje się za efekt innych zmian ilościowych w danym okresie.

Prawidłowe uzgodnienie transakcji i stanów finansowych strefy euro wymaga odrębnego wykazania zmian wartości z tytułu zmian cen, kursów walutowych i innych zmian ilościowych.

Międzynarodowa pozycja inwestycyjna powinna być w możliwie największym stopniu zbieżna z transakcjami kwartalnego bilansu płatniczego. Pojęcia, definicje i podziały są zgodne z tymi wykorzystanymi w odniesieniu do sporządzania transakcji kwartalnego bilansu płatniczego.

Dane dotyczące międzynarodowej pozycji inwestycyjnej powinny być w możliwie najszerszym zakresie spójne z innymi statystykami, w szczególności ze statystyką pieniężną i bankową oraz rachunkami finansowymi.

Podobnie jak w przypadku miesięcznego i kwartalnego bilansu płatniczego, KBC są zobowiązane do odrębnego wykazywania w międzynarodowej pozycji inwestycyjnej należności od państw członkowskich strefy euro i wszystkich pozostałych należności zagranicznych. W rachunkach inwestycji portfelowych wymagane jest odrębne wykazanie portfeli papierów wartościowych wyemitowanych przez rezydentów strefy euro i portfeli papierów wartościowych wyemitowanych przez rezydentów spoza strefy euro. Dane dotyczące aktywów w inwestycjach portfelowych strefy euro sporządzane są poprzez agregację przekazanych aktywów w papierach wartościowych wyemitowanych przez rezydentów spoza strefy euro. Dane dotyczące pasywów w inwestycjach portfelowych strefy euro sporządzane są poprzez konsolidację pasywów krajowych ogółem oraz portfeli papierów wartościowych wyemitowanych i zakupionych przez rezydentów strefy euro.

Aktywa i pasywa inwestycji portfelowych w ramach międzynarodowej pozycji inwestycyjnej wyliczane są wyłącznie na podstawie stanów.

KBC (oraz w stosownych przypadkach inne właściwe władze statystyczne) zbierają co najmniej kwartalne dane o stanach inwestycji portfelowych w zakresie aktywów i pasywów na zasadzie «papier po papierze», zgodnie z jednym z modeli określonych w tabeli załącznika VI.

2)
w załączniku II wprowadza się następujące zmiany:
a)
tabela 2 otrzymuje brzmienie:

"Tabela 2

Kwartalny bilans płatniczy

Przychody Rozchody Podzbiory podlegające publikacji
Przychody Rozchody
1. Rachunek bieżący (1) Geo 4d (2) Geo 1 Geo 4d Geo 1
Towary Geo 4 Geo 4 Geo 4d Geo 4d
Obroty towarowe na bazie bilansu płatniczego Geo 3 Geo 3 Geo 1 Geo 1
Eksport netto towarów będących przedmiotem pośrednictwa handlowego Geo 3 Geo 1
Towary nabyte w ramach pośrednictwa handlowego (ujemne przychody) Geo 3
Towary zbyte w ramach pośrednictwa handlowego Geo 3
Złoto niemonetarne Geo 3 Geo 3
Branding - korekta z tytułu handlu quasi-tranzytowego Geo 4 Geo 4
Usługi Geo 4 Geo 4 Geo 4d Geo 4d
Usługi produkcyjne w odniesieniu do nakładów rzeczowych będących własnością osób trzecich Geo 4 Geo 4 Geo 1 Geo 1
Usługi konserwacji i naprawy, gdzie indziej niesklasyfikowane Geo 4 Geo 4 Geo 1 Geo 1
Transport Geo 4 Geo 4 Geo 1 Geo 1
Podróże Geo 4 Geo 4 Geo 1 Geo 1
Budownictwo Geo 4 Geo 4 Geo 1 Geo 1
Usługi ubezpieczeniowe i emerytalne Geo 4 Geo 4 Geo 1 Geo 1
Usługi finansowe Geo 4 Geo 4 Geo 1 Geo 1
Usługi finansowe, za które pobierane są ustalone opłaty i prowizje, oraz inne usługi finansowe Geo 3 Geo 3
Usługi pośrednictwa finansowego mierzone pośrednio (FISIM) Geo 3 Geo 3
Opłaty za korzystanie z własności intelektualnej, gdzie indziej niesklasyfikowane Geo 4 Geo 4 Geo 1 Geo 1
Usługi telekomunikacyjne, informatyczne i informacyjne Geo 4 Geo 4 Geo 1 Geo 1
Pozostałe usługi gospodarcze Geo 4 Geo 4 Geo 1 Geo 1
Usługi badawczo-rozwojowe Geo 3 Geo 3
Usługi doradcze związane z zarządzaniem Geo 3 Geo 3
Usługi techniczne, dotyczące handlu i pozostałe usługi gospodarcze Geo 3 Geo 3
Usługi osobiste, kulturalne i rekreacyjne Geo 4 Geo 4 Geo 1 Geo 1
Towary i usługi sektora instytucji rządowych i samorządowych, gdzie indziej niesklasyfikowane Geo 4 Geo 4 Geo 1 Geo 1
Dochody pierwotne Geo 4d Geo 1 Geo 4d Geo 1
Koszty związane z zatrudnieniem Geo 4 Geo 4 Geo 1 Geo 1
Dochody z inwestycji Geo 4d Geo 1 Geo 4d Geo 1
Według sektora rezydenta (Sec 2d) (3) Geo 1 Geo 1 Geo 1 Geo 1
Inwestycje bezpośrednie Geo 4d Geo 4d Geo 4d Geo 4d
Udziały kapitałowe (dywidendy i reinwestowane zyski) Geo 4 Geo 4 Geo 2 Geo 2
W podmiotach bezpośredniego inwestowania Geo 3 Geo 3
W inwestorze bezpośrednim (inwestycja odwrotna) Geo 3 Geo 3
Pomiędzy podmiotami w grupie podmiotów powiązanych kapitałowo Geo 3 Geo 3
Według sektora rezydenta (Sec 2) Geo 2 Geo 2
W tym: reinwestowane zyski Geo 4 Geo 4 Geo 1 Geo 1
Według sektora rezydenta (Sec 2) Geo 2 Geo 2
Instrumenty dłużne Geo 4 Geo 4 Geo 2 Geo 2
W podmiotach bezpośredniego inwestowania Geo 3 Geo 3
W inwestorze bezpośrednim (inwestycja odwrotna) Geo 3 Geo 3
Pomiędzy podmiotami w grupie podmiotów powiązanych kapitałowo Geo 3 Geo 3
W tym: odsetki przed alokacją FISIM Geo 3 Geo 3
W tym: odsetki Geo 1 Geo 1 Geo 1 Geo 1
Według sektora rezydenta (Sec 2) Geo 2 Geo 2
Inwestycje portfelowe Geo 4d Geo 1 Geo 4d Geo 1
Udziały kapitałowe i akcje funduszy inwestycyjnych Geo 4 Geo 1 Geo 2 Geo 1
Udziałowe papiery wartościowe Geo 1 Geo 1 Geo 1 Geo 1
Dywidendy
Według sektora rezydenta (Sec 2) Geo 3 Geo 1
Według sektora emitenta-partnera transakcji (Sec 2) Geo 2
Akcje funduszy inwestycyjnych Geo 1 Geo 1 Geo 1 Geo 1
Dywidendy
Według sektora rezydenta (Sec 2) Geo 3 Geo 1
Według sektora emitenta-partnera transakcji (Sec 2) Geo 2
Reinwestowane zyski
Według sektora rezydenta (Sec 2) Geo 3 Geo 1
Według sektora emitenta-partnera transakcji (Sec 2) Geo 2
Dłużne papiery wartościowe Geo 2 Geo 1 Geo 2 Geo 1
Krótkoterminowe Geo 4 Geo 1 Geo 2 Geo 1
Odsetki
Według sektora rezydenta (Sec 2) Geo 3 Geo 1
Według sektora emitenta-partnera transakcji (Sec 2) Geo 2
Długoterminowe Geo 4 Geo 1 Geo 2 Geo 1
Odsetki
Według sektora rezydenta (Sec 2) Geo 3 Geo 1
Według sektora emitenta-partnera transakcji (Sec 2) Geo 2
Pozostałe inwestycje Geo 4 Geo 4 Geo 4d Geo 4d
Wypłaty z dochodu jednostek typu przedsiębiorstwo (quasi-corporations) Geo 3 Geo 3
Odsetki Geo 3 Geo 3 Geo 1 Geo 1
Według sektora rezydenta (Sec 2) Geo 2 Geo 2
W tym: odsetki od specjalnych praw ciągnienia (SDRs) Geo 1
W tym: odsetki przed alokacją FISIM Geo 3 Geo 3
Według sektora rezydenta (Sec 2) Geo 2 Geo 2
Dochody z inwestycji przypisane posiadaczom polis ubezpieczeniowych w systemach ubezpieczeniowych, emerytalno-rentowych i standaryzowanych gwarancji Geo 3 Geo 3
Według sektora rezydenta (Sec 2) Geo 2 Geo 2
Aktywa rezerwowe Geo 3 Geo 1
W tym: odsetki Geo 3
Pozostałe dochody pierwotne Geo 4 Geo 4 Geo 2 Geo 2
Sektor instytucji rządowych i samorządowych Geo 3 Geo 3
Podatki od producentów i podatki od importu Geo 3, UIs Geo 3, UIs
Podatki od produktów Geo 3, UIs Geo 3, UIs
Inne podatki od producentów Geo 3, UIs Geo 3, UIs
Dotacje Geo 3, UIs Geo 3, UIs
Dotacje do produktów Geo 3, UIs Geo 3, UIs
Inne dotacje dla producentów Geo 3, UIs Geo 3, UIs
Koncesje Geo 3 Geo 3
Pozostałe sektory Geo 3 Geo 3
Podatki od producentów i podatki od importu Geo 3, UIs Geo 3, UIs
Podatki od produktów Geo 3, UIs Geo 3, UIs
Inne podatki od producentów Geo 3, UIs Geo 3, UIs
Dotacje Geo 3, UIs Geo 3, UIs
Dotacje do produktów Geo 3, UIs Geo 3, UIs
Inne dotacje dla producentów Geo 3, UIs Geo 3, UIs
Koncesje Geo 3 Geo 3
Dochody wtórne Geo 4 Geo 4 Geo 2 Geo 2
Sektor instytucji rządowych i samorządowych Geo 3 Geo 3 Geo 1 Geo 1
Podatki bieżące od dochodów, majątku itp. Geo 3
Składki na ubezpieczenia społeczne Geo 3
Świadczenia społeczne Geo 3
Bieżąca współpraca międzynarodowa Geo 3, UIs Geo 3, UIs
Różne transfery bieżące Geo 3 Geo 3
Zasoby własne UE z tytułu VAT i DNB Instytucje Unii
Pozostałe sektory Geo 3 Geo 3 Geo 1 Geo 1
Podatki bieżące od dochodów, majątku itp. Geo 3
Składki na ubezpieczenia społeczne Geo 3 Geo 3
Świadczenia społeczne Geo 3 Geo 3
Składki netto na pozostałe ubezpieczenia osobowe i majątkowe Geo 3 Geo 3
Odszkodowania z tytułu pozostałych ubezpieczeń osobowych i majątkowych Geo 3 Geo 3
Różne transfery bieżące Geo 3 Geo 3
W tym: transfery osobiste (pomiędzy gospodarstwami domowymi rezydentów i nierezydentów) Geo 3 Geo 3
W tym: przekazy zarobków Geo 4 Geo 4 Geo 1 Geo 1
Korekta z tytułu zmian uprawnień emerytalno-rentowych Geo 3 Geo 3
2. Rachunek kapitałowy Geo 4 Geo 4 Geo 4d Geo 4d
Nabycie/rozdysponowanie brutto niefinansowych aktywów nieprodukowanych Geo 3 Geo 3 Geo 1 Geo 1
Transfery kapitałowe Geo 3 Geo 3 Geo 1 Geo 1
Sektor instytucji rządowych i samorządowych Geo 3 Geo 3
Podatki od kapitału Geo 3
Dotacje inwestycyjne Geo 3 Geo 3
Pozostałe transfery kapitałowe Geo 3 Geo 3
W tym: umorzenie długu Geo 3 Geo 3
Pozostałe sektory Geo 3 Geo 3
Podatki od kapitału Geo 3
Dotacje inwestycyjne Geo 3
Pozostałe transfery kapitałowe Geo 3 Geo 3
W tym: umorzenie długu Geo 3 Geo 3
Nabycie aktywów finansowych netto Zaciągnięte zobowiązania netto Netto Podzbiory podlegające publikacji
Nabycie aktywów finansowych netto Zaciągnięte zobowiązania netto Netto
3. Rachunek finansowy Geo 2 (4) Geo 1 Geo 1 Geo 2 (4) Geo 1 Geo 1
Inwestycje bezpośrednie Geo 4d Geo 4d Geo 4d Geo 4d
Według sektora rezydenta (Sec 2d) Geo 1 Geo 1 Geo 1 Geo 1
Udziały kapitałowe i akcje funduszy inwestycyjnych Geo 4 Geo 4 Geo 2 Geo 2
W podmiotach bezpośredniego inwestowania Geo 3 Geo 3
W inwestorze bezpośrednim (inwestycja odwrotna) Geo 3 Geo 3
Pomiędzy podmiotami w grupie podmiotów powiązanych kapitałowo Geo 3 Geo 3
a. Udziałowe papiery wartościowe
Akcje notowane
Według sektora rezydenta (Sec 2) Geo 2 Geo 2
Nienotowane na giełdzie papiery wartościowe z prawem do kapitału i udziały
Według sektora rezydenta (Sec 2) Geo 2 Geo 2
b. Akcje funduszy inwestycyjnych Geo 2 Geo 2
W tym: reinwestowane zyski Geo 1 Geo 1
Instrumenty dłużne Geo 4 Geo 4 Geo 2 Geo 2
W podmiotach bezpośredniego inwestowania Geo 3 Geo 3
W inwestorze bezpośrednim (inwestycja odwrotna) Geo 3 Geo 3
Pomiędzy podmiotami w grupie podmiotów powiązanych kapitałowo Geo 3 Geo 3
Dłużne papiery wartościowe
Według sektora rezydenta (Sec 2) Geo 2 Geo 2
Kredyty i pożyczki
Według sektora rezydenta (Sec 2) Geo 2 Geo 2
Kredyty handlowe i zaliczki
Według sektora rezydenta (Sec 2) Geo 2 Geo 2
Pozostałe dłużne papiery wartościowe
Według sektora rezydenta (Sec 2) Geo 2 Geo 2
Inwestycje portfelowe Geo 4d Geo 1 Geo 4d Geo 1
Udziały kapitałowe i akcje funduszy inwestycyjnych Geo 4 Geo 1 Geo 2 Geo 1
Udziałowe papiery wartościowe Geo 1 Geo 1 Geo 1 Geo 1
Według sektora rezydenta (Sec 2) Geo 3 Geo 1
Akcje notowane Geo 2 Geo 1
Akcje nienotowane Geo 2 Geo 1
Według sektora rezydenta (Sec 2d) Geo 1 Geo 1
Akcje notowane Geo 1 Geo 1
Akcje nienotowane Geo 1 Geo 1
Według sektora emitenta-partnera transakcji (Sec 2)
Akcje notowane Geo 2
Akcje nienotowane Geo 2
Akcje funduszy inwestycyjnych Geo 1 Geo 1 Geo 1 Geo 1
Według sektora rezydenta (Sec 2) Geo 3 Geo 1
Według sektora rezydenta (Sec 2d) Geo 1 Geo 1
Według sektora emitenta-partnera transakcji (Sec 2) Geo 2
W tym: reinwestowane zyski Geo 1 Geo 1
Dłużne papiery wartościowe Geo 2 Geo 1 Geo 2 Geo 1
Krótkoterminowe Geo 4 Geo 1 Geo 2 Geo 1
Według sektora rezydenta (Sec 2) Geo 3 Geo 1
Według sektora rezydenta (Sec 2d) Geo 1 Geo 1
Według sektora emitenta-partnera transakcji (Sec 2) Geo 2
Długoterminowe Geo 4 Geo 1 Geo 2 Geo 1
Według sektora rezydenta (Sec 2) Geo 3 Geo 1
Według sektora rezydenta (Sec 2d) Geo 1 Geo 1
Według sektora emitenta-partnera transakcji (Sec 2) Geo 2
Finansowe instrumenty pochodne (niewłączone do aktywów rezerwowych) oraz pracownicze opcje na akcje Geo 1 Geo 1
Według sektora rezydenta (Sec 2) Geo 3
Pozostałe inwestycje Geo 4 Geo 4 Geo 4d Geo 4d
Według sektora rezydenta (Sec 2r) Geo 1 Geo 1 Geo 1 Geo 1
Pozostałe udziały kapitałowe Geo 1 Geo 1 Geo 1 Geo 1
Według sektora rezydenta (Sec 2) Geo 3 Geo 3
Gotówka i depozyty Geo 2 Geo 2 Geo 2 Geo 2
W tym: w walucie euro Geo 1 Geo 1
Według sektora rezydenta (Sec 2)
Krótkoterminowe Geo 3 Geo 3
W tym: wewnętrzne należności/zobowiązania w ramach Eurosystemu Geo 1 Geo 1
Długoterminowe Geo 3 Geo 3
Według sektora rezydenta (Sec 2r) Geo 1 Geo 1
Krótkoterminowe Geo 1 Geo 1
Długoterminowe Geo 1 Geo 1
Kredyty i pożyczki Geo 2 Geo 2 Geo 2 Geo 2
Według sektora rezydenta (Sec 2)
Krótkoterminowe Geo 3, MFW Geo 3, MFW
Długoterminowe Geo 3, MFW Geo 3, MFW
Według sektora rezydenta (Sec 2r) Geo 1 Geo 1
Krótkoterminowe Geo 1 Geo 1
Długoterminowe Geo 1 Geo 1
Systemy ubezpieczeniowe, emerytalno-rentowe i standaryzowanych gwarancji Geo 1 Geo 1 Geo 1 Geo 1
Według sektora rezydenta (Sec 2) Geo 3 Geo 3
Kredyty handlowe i zaliczki Geo 2 Geo 2 Geo 2 Geo 2
Według sektora rezydenta (Sec 2)
Krótkoterminowe Geo 3 Geo 3
Długoterminowe Geo 3 Geo 3
W tym: przedsiębiorstwa niefinansowe Geo 1 Geo 1
Inne kwoty do otrzymania/zapłacenia Geo 1 Geo 1 Geo 1 Geo 1
Według sektora rezydenta (Sec 2)
Krótkoterminowe Geo 3 Geo 3
Długoterminowe Geo 3 Geo 3
SDR Geo 1 Geo 1
Aktywa rezerwowe Geo 3 Geo 1
4. Pozycje bilansujące
Saldo obrotów towarowych i usług Geo 4 Geo 4d
Saldo rachunku bieżącego Geo 1 Geo 1
Wierzytelności netto (+)/zadłużenie netto (-) (saldo rachunku bieżącego i kapitałowego) Geo 1 Geo 1
Wierzytelności netto (+)/zadłużenie netto (-) (w rachunku finansowym) Geo 1 Geo 1
Saldo błędów i opuszczeń Geo 1 Geo 1
5. Informacje dodatkowe
Inwestycje bezpośrednie (rozszerzona zasada kierunkowości) Za granicą Z zagranicy Za granicą Z zagranicy
Dochody z inwestycji Geo 1 Geo 1 Geo 1 Geo 1
Transakcje finansowe Geo 1 Geo 1 Geo 1 Geo 1
(1) Pojęcia i definicje wybranych pozycji znajdują się w załączniku III.

(2) Szczegóły dotyczące wymaganych podziałów geograficznych są określone w tabeli 7.

(3) Szczegóły dotyczące wymaganych podziałów według sektora instytucjonalnego są określone w tabeli 8.

(4) W tym transakcje netto (nabycia netto aktywów finansowych minus zaciągnięcia zobowiązań netto) na instrumentach pochodnych."

b)
skreśla się tabelę 2 A;
c)
tabela 4 otrzymuje brzmienie:

"Tabela 4

Kwartalna międzynarodowa pozycja inwestycyjna

Aktywa (/inwestycje za granicą) Zobowiązania (/inwestycje z zagranicy) Netto Podzbiór podlegający publikacji
Stan
Stan Korekty

z tytułu

zmiany

wyceny

wynikające

ze zmian

kursów

walut

Korekty z tytułu zmiany wyceny

wynikające z innych

zmian cen

Stan Korekty z tytułu zmiany wyceny wynikające ze zmian kursów walut Korekty z tytułu zmiany wyceny

wynikające z innych

zmian cen

Korekty z tytułu zmiany wyceny

wynikające z innych

zmian cen

Aktywa Zobowiązania Netto
1. Rachunek finansowy (1) Geo 2 (2) Geo 1 Geo2 Geo 1 Geo1 (5)
Inwestycje bezpośrednie Geo 4d Geo 4d Geo 4d Geo 4d
Według sektora rezydenta (Sec 2d) (3) Geo 1 Geo 1 Geo 1 Geo 1
Udziały kapitałowe i akcje funduszy inwestycyjnych Geo 4 Geo 4 Geo 2 Geo 2
W podmiotach bezpośredniego inwestowania Geo 2 Geo 2
W inwestorze bezpośrednim (inwestycja odwrotna) Geo 2 Geo 2
Pomiędzy podmiotami w grupie podmiotów powiązanych kapitałowo Geo 2 Geo 2
a. Udziałowe papiery wartościowe
Akcje notowane
Według sektora rezydenta (Sec 2) Geo 2 Geo 2 Geo 2 Geo 2 Geo 2 Geo 2
Nienotowane na giełdzie papiery wartościowe z prawem do kapitału i udziały
Według sektora rezydenta (Sec 2) Geo 2 Geo 2 Geo 2 Geo 2 Geo 2 Geo 2
b. Akcje funduszy inwestycyjnych Geo 2 Geo 2
Instrumenty dłużne Geo 4 Geo 4 Geo 2 Geo 2
W podmiotach bezpośredniego inwestowania Geo 2 Geo 2
W inwestorze bezpośrednim (inwestycja odwrotna) Geo 2 Geo 2
Pomiędzy podmiotami w grupie podmiotów powiązanych kapitałowo Geo 2 Geo 2
Dłużne papiery wartościowe
Według sektora rezydenta (Sec 2) Geo 2 Geo 2 Geo 2 Geo 2 Geo 2 Geo 2
Kredyty i pożyczki
Według sektora rezydenta (Sec 2) Geo 2 Geo 2 Geo 2 Geo 2
Kredyty handlowe
Według sektora rezydenta (Sec 2) Geo 2 Geo 2 Geo 2 Geo 2
Pozostałe dłużne papiery wartościowe
Według sektora rezydenta (Sec 2) Geo 2 Geo 2 Geo 2 Geo 2 Geo 2 Geo 2
Inwestycje portfelowe Geo 4d Geo 1 Geo 4d Geo 1
Udziały kapitałowe i akcje funduszy inwestycyjnych Geo 4 Geo 1 Geo 2 Geo 1
Według waluty, w której są nominowane (Cur 1) (4) Geo 1 Geo 1
Udziałowe papiery wartościowe Geo 1 Geo 1 Geo 1 Geo 1
Według sektora rezydenta (Sec 2) Geo 3 Geo 1
Akcje notowane Geo 2 Geo 2 Geo 2 Geo 1 Geo 1 Geo 1
Akcje nienotowane Geo 2 Geo 2 Geo 2 Geo 1 Geo 1 Geo 1
Według sektora rezydenta (Sec 2d) Geo 1 Geo 1
Według sektora emitenta-partnera transakcji (Sec 2)
Akcje notowane Geo 2 Geo 2 Geo 2
Akcje nienotowane Geo 2 Geo 2 Geo 2
Akcje funduszy inwestycyjnych Geo 1 Geo 1 Geo 1 Geo 1
Według sektora rezydenta (Sec 2) Geo 2 Geo 2 Geo 2 Geo 1 Geo 1 Geo 1
Według sektora rezydenta (Sec 2d) Geo 1 Geo 1
Według sektora emitenta-partnera transakcji (Sec 2) Geo 2 Geo 2 Geo 2
Dłużne papiery wartościowe Geo 2 Geo 1 Geo 2 Geo 1
Krótkoterminowe Geo 4 Geo 1 Geo 2 Geo 1
Według sektora rezydenta (Sec 2) Geo 3 Geo 2 Geo 2 Geo 1 Geo 1 Geo 1
Według sektora rezydenta (Sec 2d) Geo 1 Geo 1
Według sektora emitenta-partnera transakcji (Sec 2) Geo 2 Geo 2 Geo 2
Według waluty, w której s nominowane (Cur 1) Geo 2 Geo 1
Długoterminowe Geo 4 Geo 1 Geo 2 Geo 1
Według sektora rezydenta (Sec 2) Geo 3 Geo 2 Geo 2 Geo 1 Geo 1 Geo 1
Okres pozostający do wykupu do 1 roku (włącznie) Geo 1
Okres pozostający do wykupu powyżej 1 roku Geo 1
Według sektora rezydenta (Sec 2d) Geo 1 Geo 1
Według sektora emitenta-partnera transakcji (Sec 2) Geo 2 Geo 2 Geo 2
Według waluty, w której są nominowane (Cur 1) Geo 2 Geo 1
Finansowe instrumenty pochodne (niewłączone do aktywów rezerwowych) oraz pracownicze opcje na akcje Geo 4 Geo 4 Geo 1 Geo 1 Geo 1 Geo 1
Według sektora rezydenta (Sec 2) Geo 2 Geo 2 Geo 2
Według sektora rezydenta (Sec 2r) Geo 1
Pozostałe inwestycje Geo 4 Geo 4 Geo 4d Geo 4d
Według sektora rezydenta (Sec 2) Geo 2 Geo 2 Geo 2 Geo 2 Geo 2 Geo 2
Według sektora rezydenta (Sec 2d) Geo 1 Geo 1
Według waluty, w której są nominowane (Cur 1) Geo 1 Geo 1
Pozostałe udziały kapitałowe Geo 1 Geo 2 Geo 2 Geo 1 Geo 2 Geo 2 Geo 1 Geo 1
Według sektora rezydenta (Sec 2) Geo 2 Geo 2
Gotówka i depozyty Geo 4 Geo 2 Geo 4 Geo 2 Geo 2 Geo 2
W tym: w walucie euro Geo 1 Geo 1
Według sektora rezydenta (Sec 2)
Krótkoterminowe Geo 3 Geo 3
W tym: wewnętrzne należności/zobowiązania w ramach Eurosystemu Geo 1 Geo 1
Długoterminowe Geo 3 Geo 3
Według sektora rezydenta (Sec 2r) Geo 1 Geo 1
Krótkoterminowe Geo 1 Geo 1
Długoterminowe Geo 1 Geo 1
Według waluty, w której są nominowane (Cur 1) Geo 1 Geo 1
Kredyty i pożyczki Geo 4 Geo 2 Geo 4 Geo 2 Geo 2 Geo 2
Według sektora rezydenta (Sec 2)
Krótkoterminowe Geo 3, MFW Geo 3, MFW
Długoterminowe Geo 3, MFW Geo 3, MFW
Według sektora rezydenta (Sec 2r) Geo 1 Geo 1
Krótkoterminowe Geo 1 Geo 1
Długoterminowe Geo 1 Geo 1
Według waluty, w której są nominowane (Cur 1) Geo 1 Geo 1
Systemy ubezpieczeniowe, emerytalno-rentowe i standaryzowanych gwarancji Geo 1 Geo 2 Geo 2 Geo 1 Geo 2 Geo2 Geo 1 Geo 1
Według sektora rezydenta (Sec 2) Geo 3 Geo 3
Kredyty handlowe i zaliczki Geo 4 Geo 2 Geo 4 Geo 2 Geo 2 Geo 2
Według sektora rezydenta (Sec 2)
Krótkoterminowe Geo 3 Geo 3
Długoterminowe Geo 3 Geo 3
W tym: przedsiębiorstwa niefinansowe Geo 1 Geo 1
Według waluty, w której są nominowane (Cur 1) Geo 1 Geo 1
Inne kwoty do otrzymania/zapłacenia Geo 1 Geo 2 Geo 1 Geo 2 Geo 1 Geo 1
Według sektora rezydenta (Sec 2)
Krótkoterminowe Geo 3 Geo 3
Długoterminowe Geo 3 Geo 3
SDR Geo 1 Geo 1 Geo 1
2. Informacje dodatkowe
Rachunek finansowy ogółem (z wyłączeniem aktywów rezerwowych, finansowych instrumentów pochodnych i pracowniczych opcji na akcje)
Według waluty, w której są nominowane (Cur 1)
Monetarne instytucje finansowe (MIF) Geo 1 Geo 1
Sektor instytucji rządowych i samorządowych Geo 1 Geo 1
Pozostałe sektory Geo 1 Geo 1
Fundusze inwestycyjne niebędące funduszami rynku pieniężnego Geo 1 Geo 1
Instytucje ubezpieczeniowe i fundusze emerytalno-rentowe Geo 1 Geo 1
Pozostałe instytucje finansowe Geo 1 Geo 1
Przedsiębiorstwa niefinansowe Geo 1 Geo 1
Gospodarstwa domowe oraz instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych (INGD) Geo 1 Geo 1
Dług zewnętrzny
Dług zewnętrzny brutto
Według sektora rezydenta (Sec 2d) Geo 1 Geo 1
Dług zewnętrzny netto
Według sektora rezydenta (Sec 2d) Geo 1 Geo 1
Inwestycje bezpośrednie (rozszerzona zasada kierunkowości) Geo 1 Geo 1 Geo 1 Geo 1
(1) Pojęcia i definicje wybranych pozycji znajdują się w załączniku III.

(2) Szczegóły dotyczące wymaganych podziałów geograficznych są określone w tabeli 7.

(3) Szczegóły dotyczące wymaganych podziałów według sektora instytucjonalnego są określone w tabeli 8.

(4) Szczegóły dotyczące wymaganych podziałów według waluty są określone w tabeli 9.

(5) Ta informacja jest także częścią pełnego wymogu."

d)
skreśla się tabelę 4 A;
e)
tabela 7 otrzymuje brzmienie:

"Tabela 7

Podziały geograficzne

Geo 0 Geo 1 Geo 2 Geo 3 Geo 4 Geo 4d
Instytucje krajowe + reszta świata Reszta świata Reszta świata

Wewnątrz strefy euro

Poza strefą euro

Reszta świata

Wewnątrz strefy euro

Poza strefą euro

Wewnątrz Unii

Poza Unią

Reszta świata

Wewnątrz strefy euro

Poza strefą euro

Wewnątrz Unii

Poza Unią

Poszczególne państwo członkowskie Unii, EBC i europejski mechanizm stabilności (ESM)

Strefy ulg i preferencji finansowych

W tym: Hongkong

Instytucje Unii (z wyłączeniem EBC i ESM)

W tym: Europejski Bank Inwestycyjny

Organizacje międzynarodowe (z wyłączeniem instytucji Unii)

W tym: MFW

Państwa grupy G-20 (poza strefą euro)

Argentyna

Australia

Brazylia

Kanada

Chiny

Indie

Indonezja

Japonia

Reszta świata Wewnątrz strefy euro

Poza strefą euro

Wewnątrz Unii

Poza Unią

Państwa grupy G-20 (poza strefą euro)

W tym: Wielka Brytania

W tym: Stany Zjednoczone"

Meksyk

Rosja

Arabia Saudyjska

Republika Południowej Afryki

Korea Południowa

Turcja

Zjednoczone Królestwo

Stany Zjednoczone

Norwegia

Szwajcaria

f)
tabela 8 otrzymuje brzmienie:

"Tabela 8

Podziały sektorowe

Sec 1 Sec 2 Sec 2d Sec 2r
Gospodarka ogółem

Bank centralny

Pozostałe MIF

Instytucje przyjmujące depozyty, z wyłączeniem banku centralnego

FRP

Sektor instytucji rządowych i samorządowych

Pozostałe sektory

Gospodarka ogółem

Bank centralny

Pozostałe MIF

Instytucje przyjmujące depozyty, z wyłączeniem banku centralnego

Fundusze rynku pieniężnego

Sektor instytucji rządowych i samorządowych

Pozostałe sektory

Fundusze inwestycyjne niebędące funduszami rynku pieniężnego

Instytucje ubezpieczeniowe i fundusze emerytalno-rentowe

Pozostałe instytucje finansowe

Przedsiębiorstwa niefinansowe

Gospodarstwa domowe i instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych

Gospodarka ogółem

Bank centralny

Pozostałe MIF

Sektor instytucji rządowych i samorządowych

Pozostałe sektory

W tym:

Fundusze inwestycyjne niebędące funduszami rynku pieniężnego

Instytucje ubezpieczeniowe i fundusze emerytalno-rentowe

Pozostałe instytucje finansowe

Przedsiębiorstwa niefinansowe

Gospodarka ogółem

Bank centralny

Pozostałe MIF

Sektor instytucji rządowych i samorządowych

Pozostałe sektory"

g)
dodaje się tabelę 9 w brzmieniu:

"Tabela 9

Podział według waluty

Cur 1
Euro
Dolary amerykańskie
Jen japoński
Pozostałe waluty"
1 Dz.U. L 318 z 27.11.1998, s. 8.
2 Wytyczne 2012/120/UE z dnia 9 grudnia 2011 r. w sprawie wymogów sprawozdawczości statystycznej Europejskiego Banku Centralnego w zakresie statystyki zagranicznej (EBC/2011/23) (Dz.U. L 65 z 3.3.2012, s. 1).
*)Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1174/2011 z dnia 16 listopada 2011 r. w sprawie środków egzekwowania korekty nadmiernych zakłóceń równowagi makroekonomicznej w strefie euro (Dz.U. L 306 z 23.11.2011, s. 8) oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1176/2011 z dnia 16 listopada 2011 r. w sprawie zapobiegania zakłóceniom równowagi makroekonomicznej i ich korygowania (Dz.U. L 306 z 23.11.2011, s. 25).";

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.209.2

Rodzaj: Wytyczne
Tytuł: Wytyczne EBC/2018/19 (2018/1151) zmieniające wytyczne EBC/2011/23 w sprawie wymogów sprawozdawczości statystycznej Europejskiego Banku Centralnego w zakresie statystyki zagranicznej
Data aktu: 02/08/2018
Data ogłoszenia: 20/08/2018
Data wejścia w życie: 01/03/2021, 20/08/2018