uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 167/2013 z dnia 5 lutego 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów rolniczych i leśnych 1 , w szczególności jego art. 19 ust. 6, art. 20 ust. 8, art. 28 ust. 6 i art. 53 ust. 12,
(1) Uwzględniając Europejską strategię na rzecz ekologicznie czystych i energooszczędnych pojazdów 2 , szczegółowe wymogi techniczne dotyczące homologacji typu pojazdów rolniczych i leśnych w odniesieniu do ich efektywności środowiskowej i osiągów jednostki napędowej powinny zmierzać do poprawy efektywności środowiskowej przedmiotowych pojazdów, a jednocześnie do wzmocnienia konkurencyjności przemysłu motoryzacyjnego w Unii.
(2) W celu poprawy jakości powietrza i przestrzegania wartości dopuszczalnych emisji zanieczyszczeń konieczna jest znaczna redukcja emisji węglowodorów z pojazdów rolniczych i leśnych. Cel ten należy osiągnąć nie tylko poprzez zmniejszenie emisji węglowodorów z rury wydechowej i emisji par z tych pojazdów, ale również przyczyniając się do zmniejszenia poziomów cząstek lotnych.
(3) Ze względu na stosowanie przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1628 3 odnośnie do kategorii silników, wartości granicznych emisji spalin, cykli badania, okresów trwałości emisji, wymogów dotyczących emisji spalin, monitorowania emisji z silników w trakcie eksploatacji oraz prowadzenia pomiarów i badań, a także ze względu na przepisy przejściowe i przepisy pozwalające na wczesne udzielanie homologacji typu UE i wprowadzanie do obrotu silników etapu V do efektywności środowiskowej pojazdów rolniczych i leśnych, przepisy niniejszego rozporządzenia obejmujące pozostałe aspekty takiej homologacji powinny być ściśle wzorowane na przepisach zawartych w rozporządzeniu (UE) 2016/1628.
(4) Na potrzeby etapu emisji zanieczyszczeń dla silników pojazdów rolniczych i leśnych, zwanego "etapem V", który zastąpi etap ustanowiony w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2015/96 4 , należy wyznaczyć ambitne wartości graniczne emisji zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych przy jednoczesnym dostosowaniu do międzynarodowych norm w celu ograniczenia emisji cząstek stałych i prekursorów ozonu, takich jak tlenki azotu i węglowodory.
(5) Wprowadzenie znormalizowanej metody pomiaru zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla pochodzących z silników pojazdów rolniczych i leśnych jest niezbędne, aby zapobiec powstawaniu barier technicznych dla handlu między państwami członkowskimi. Z tego samego powodu należy również zapewnić, aby klienci i użytkownicy otrzymywali obiektywne i dokładne informacje dotyczące tych samych parametrów.
(6) W celu zapewnienia, aby wprowadzane do obrotu nowe pojazdy, komponenty i oddzielne zespoły techniczne gwarantowały wysoki poziom ochrony środowiska, wyposażenie lub części, które mogą być zamontowane w pojazdach rolniczych i leśnych, a przy tym znacząco zakłócać funkcjonowanie układów mających zasadnicze znaczenie dla ochrony środowiska, były kontrolowane przez organ udzielający homologacji, zanim zostaną wprowadzone do obrotu. W tym celu powinny zostać ustanowione przepisy techniczne dotyczące wymogów, które muszą spełniać te części lub to wyposażenie.
(7) Postęp techniczny i wysoki poziom ochrony środowiska wymagają ustanowienia wymogów technicznych na potrzeby wprowadzenia etapu V w odniesieniu do pojazdów rolniczych i leśnych, zastępującego dotychczasowe etapy wymogów w zakresie emisji zanieczyszczeń z silników ustanowione w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2015/96. Niezbędne wymogi techniczne dotyczące w szczególności kategorii silnika, wartości granicznych oraz dat wdrożenia w niniejszym rozporządzeniu należy dostosować do wymogów określonych w rozporządzeniu (UE) 2016/1628.
(8) Zgodnie z decyzją Rady 97/836/WE 5 Unia przystąpiła do Porozumienia Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych ("EKG ONZ") dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań ("zrewidowane porozumienie z 1958 r."). W komunikacie "CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie" 6 Komisja podkreśliła, że przyjęcie przepisów międzynarodowych w ramach Porozumienia EKG ONZ z 1958 r. jest najlepszym sposobem usunięcia barier pozataryfowych w handlu. Dlatego też odniesienia do odpowiednich regulaminów EKG ONZ należy stosować, w stosownych przypadkach, na potrzeby określenia wymogów dotyczących homologacji typu UE. Taką możliwość przewidziano w rozporządzeniu (UE) nr 167/2013.
(9) Odnośnie do wymogów dotyczących efektywności środowiskowej i osiągów jednostki napędowej pojazdów rolniczych i leśnych, regulaminy EKG ONZ należy stosować na równi z przepisami unijnymi w celu uniknięcia powielania nie tylko wymogów technicznych, ale także procedur certyfikacji i procedur administracyjnych. Homologacja typu powinna się opierać bezpośrednio na normach ustalonych na szczeblu międzynarodowym, ponieważ takie podejście może poprawić dostęp do rynku w państwach trzecich, zwłaszcza w tych, które są umawiającymi się stronami zrewidowanego porozumienia z 1958 r., podnosząc tym samym konkurencyjność przemysłu Unii.
(10) W przypadku silników, które przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia nie podlegały homologacji typu na szczeblu unijnym w zakresie emisji zanieczyszczeń, i w przypadku pojazdów wyposażonych w takie silniki powinna istnieć możliwość wprowadzania ich do obrotu aż do obowiązkowej daty rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) 2016/1628 w odniesieniu do wprowadzania do obrotu odpowiedniej kategorii silników, pod warunkiem że są one zgodne z obowiązującymi przepisami krajowymi.
(11) W ustawodawstwie unijnym nie należy ustanawiać wymogów, których nie można w racjonalny sposób spełnić terminowo. Przemysłowi należy zapewnić wystarczający okres dostosowawczy odnośnie do stosowania etapu V wartości granicznych emisji zanieczyszczeń dla silników do pojazdów rolniczych i leśnych. Konieczne jest zatem ustanowienie środków przejściowych umożliwiających udzielanie homologacji typu UE i wyłączeń zgodnie ze stosownymi przepisami przed terminem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia przez ograniczony czas. W szczególności konieczne jest zezwolenie na ograniczony okres stosowania etapów emisji zanieczyszczeń z silników poprzedzających etap V równolegle z tym etapem ze względu na trudności techniczne niektórych kategorii pojazdów, głównie ciągników o wąskim rozstawie kół, ze spełnieniem wymogów etapu V w obowiązkowych terminach rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) 2016/1628 w zakresie wprowadzania silników do obrotu.
(12) W celu uwzględnienia ograniczeń w logistyce dostaw i umożliwienia przepływów produkcyjnych o charakterze "just-in-time", a także w celu uniknięcia niepotrzebnych kosztów i obciążeń administracyjnych, producent silników powinien mieć możliwość dostarczania - za zgodą producenta pojazdu - silnika w oparciu o typu posiadający homologację osobno od jego układu wtórnej obróbki spalin.
(13) Przepisy dotyczące etapów wymogów w zakresie emisji zanieczyszczeń z silników poprzedzających etap V zostały ustanowione w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2015/96. Przepisy te - dotyczące homologacji typu lub wprowadzania do obrotu ciągników - powinny być stosowane jedynie do obowiązkowych dat rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) 2016/1628 na potrzeby, odpowiednio, udzielania homologacji typu UE dla silników lub ich wprowadzania do obrotu bądź po tych terminach zgodnie z przepisami przejściowymi. Należy zatem uchylić rozporządzenie delegowane (UE) 2015/96 z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1564/2020 z dnia 6 sierpnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.358.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2022/518 z dnia 13 stycznia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.104.56) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2021 r.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.182.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2018/985 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 167/2013 w odniesieniu do wymogów dotyczących efektywności środowiskowej i osiągów jednostki napędowej pojazdów rolniczych i leśnych oraz ich silników, a także uchylające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/96 |
Data aktu: | 12/02/2018 |
Data ogłoszenia: | 18/07/2018 |
Data wejścia w życie: | 21/07/2018 |