Decyzja 2018/909 ustanawiająca wspólny zbiór przepisów dotyczących zarządzania projektami PESCO

DECYZJA RADY (WPZiB) 2018/909
z dnia 25 czerwca 2018 r.
ustanawiająca wspólny zbiór przepisów dotyczących zarządzania projektami PESCO

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 46 ust. 6,

uwzględniając decyzję Rady (WPZiB) 2017/2315 z dnia 11 grudnia 2017 r. w sprawie ustanowienia stałej współpracy strukturalnej (PESCO) oraz ustalenia listy uczestniczących w niej państw członkowskich 1 ,

uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 11 grudnia 2017 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2017/2315.

(2) Art. 4 ust. 2 lit. f) tej decyzji stanowi, że Rada ma ustanowić wspólny zbiór przepisów dotyczących zarządzania projektami, który uczestniczące państwa członkowskie biorące udział w danym projekcie mogłyby dostosować w razie potrzeby do danego projektu.

(3) Zgodnie z motywem 5 decyzji Rady (WPZiB) 2018/340 2  w celu zapewnienia spójności wdrażanie wszystkich projektów PESCO będzie oparte na wspólnym zbiorze przepisów o zarządzaniu projektami - w tym między innymi z zasadami dotyczącymi roli obserwatorów w stosownych przypadkach.

(4) Zgodnie z pkt 12 zalecenia Rady z dnia 6 marca 2018 r. dotyczącego planu wdrażania PESCO 3  najpóźniej w czerwcu 2018 r. Rada powinna przyjąć wspólny zbiór przepisów dotyczących zarządzania projektami. Zbiór przepisów powinien stanowić ramy, które zapewnią spójną i konsekwentną realizację projektów PESCO i będą zawierać zasady regularnego informowania Rady o rozwoju poszczególnych projektów, zgodnie z art. 5 ust. 3 decyzji (WPZiB) 2017/2315, oraz umożliwienia niezbędnego nadzoru ze strony Rady. W tym zakresie należy doprecyzować role i obowiązki uczestniczących państw członkowskich, w tym także - w stosownych przypadkach - rolę państw obserwatorów oraz sekretariatu PESCO prowadzonego wspólnie przez Europejską Służbę Działań Zewnętrznych (ESDZ), w tym Sztab Wojskowy Unii Europejskiej (EUMS), oraz Europejską Agencję Ochrony (EDA). Ramy te powinny także stanowić ogólne wskazówki dla uczestników co do dokonywania stosownych ustaleń w zakresie zarządzania poszczególnymi projektami, zgodnie z art. 5 ust. 3 decyzji (WPZiB) 2017/2315. W tym względzie do czerwca 2018 r. Rada podejmie kwestie funkcji koordynacyjnych uczestniczących państw członkowskich w poszczególnych projektach.

(5) Art. 7 decyzji (WPZiB) 2017/2315 stanowi, że ESDZ, w tym EUMS, oraz EDA wspólnie zapewnia PESCO niezbędne usługi sekretariatu oraz doprecyzowuje role i obowiązki tych podmiotów we wspieraniu funkcjonowania PESCO, w tym projektów PESCO.

(6) Zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. g) decyzji (WPZiB) 2017/2315, Rada powinna przyjąć decyzję określającą we właściwym czasie ogólne warunki, na jakich państwa trzecie mogłyby wyjątkowo zostać zaproszone do udziału w poszczególnych projektach, zgodnie z art. 9, a w szczególności z art. 9 ust. 1 tej decyzji, jak również z pkt 13 zalecenia Rady z dnia 6 marca 2018 r.

(7) Rada powinna zatem przyjąć decyzję Rady ustanawiającą wspólny zbiór przepisów dotyczących zarządzania projektami PESCO,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Definicja

Do celów niniejsze decyzji "członkowie projektu" oznaczają uczestniczące państwa członkowskie, biorące udział w realizacji projektu PESCO.

Artykuł  2

Informacje przekazywane Radzie i sprawowany przez nią nadzór

1. 
Do listopada każdego roku Rada dokonuje przeglądu swojej decyzji (WPZiB) 2018/340, a w stosownych przypadkach aktualizuje ją. Uaktualniona lista członków projektu, składająca się z tych członków, którzy przedłożyli daną propozycję projektu, jak również tych, którzy zostali przyjęci do projektu zgodnie z art. 5 ust. 2 decyzji (WPZiB) 2017/2315, zostaje opublikowana łącznie z taką zaktualizowaną decyzją Rady.
2. 
Członkowie projektu - stosownie do sytuacji, raz w roku - należycie informują Radę o postępach w realizacji swoich projektów PESCO. W tym celu członkowie projektu, za pośrednictwem koordynatorów projektów, przekazują sekretariatowi PESCO sprawozdania dotyczące postępów czynionych w realizacji poszczególnych projektów PESCO, stosując wzór opisu projektu PESCO, o którym mowa w pkt 11 zalecenia Rady z dnia 6 marca 2018 r., zamieszczony we wspólnej elektronicznej przestrzeni roboczej. Sprawozdania te mają zawierać skonsolidowane informacje na temat postępów we wdrażaniu danego projektu, harmonogramu jego realizacji, celów i celów pośrednich projektu, a także jego wkładu w spełnienie odpowiednich bardziej wiążących zobowiązań. Zgodnie z decyzją Rady 2013/488/UE 4  członkowie projektu mogą uzgadniać każdą klasyfikację (stosownych części) informacji, które mają być przekazywane.

Sekretariat PESCO wydaje ogłoszenie, dając koordynatorom projektu termin sześciu tygodni na przedstawienie sprawozdania oraz gromadzi skonsolidowane informacje na temat projektów PESCO, z myślą o przekazaniu odnośnych dokumentów Radzie. Przekazanie dokumentów Radzie następuje co do zasady przed przedstawieniem przez wysokiego przedstawiciela rocznego sprawozdania dotyczącego PESCO, z uwzględnieniem pkt 14, 15 i 16 zalecenia Rady z dnia 6 marca 2018 r.

3. 
Na wniosek Rady członkowie projektu, za pośrednictwem koordynatorów projektów, przekazują, oprócz standardowych informacji, o których mowa w ust. 2, dodatkowe informacje dotyczące niektórych projektów.
4. 
Uczestniczące państwa członkowskie przekazują także informacje na temat swojego indywidualnego wkładu na rzecz projektów PESCO, w których biorą udział, poprzez swoje krajowe plany wdrożenia, które mają być przeglądane i aktualizowane odpowiednio, co roku zgodnie z art. 3 ust. 2 decyzji (WPZiB) 2017/2315.
5. 
Wspólną elektroniczną przestrzeń roboczą wykorzystują również koordynatorzy projektu do celów sprawozdawczości odnoszącej się do innych stosownych postępów i zmian dotyczących projektu, w tym do przyjęcia nowych członków projektu oraz obserwatorów jak również datę ich przyjęcia. Wspólna elektroniczna przestrzeń robocza musi być używana w sposób zapewniający przejrzystość przekazywanych informacji w odniesieniu do wszystkich państw członkowskich.
Artykuł  3

Sekretariat PESCO

Zgodnie z art. 7 decyzji (WPZiB) 2017/2315 oraz w celu spełnienia swoich obowiązków sekretariat PESCO:

a)
zapewnia pojedynczy punkt kontaktowy w ramach Unii w odniesieniu do wszystkich kwestii związanych z PESCO
b)
zapewnia pojedynczy punkt kontaktowy wszystkim uczestniczącym państwom członkowskimi służący wymianie istotnych informacji przez użycie jednego adresu skrzynki funkcyjnej oraz wspólnej elektronicznej przestrzeni roboczej. Sekretariat PESCO również dystrybuuje swoje dokumenty za pomocą wspólnej elektronicznej przestrzeni roboczej
c)
zapewnia wsparcie i koordynację związane z oceną proponowanych projektów PESCO i przyczynia się do ustrukturyzowania sposobu przedkładania przez uczestniczące państwa członkowskie informacji niezbędnych do oceny projektów, a także do celów sprawozdawczych dla Rady;
d)
wspiera - na ich wniosek - uczestniczące państwa członkowskie, które zamierzają zaproponować projekt, gdy informują pozostałe uczestniczące państwa członkowskie. Zgodnie z art. 5 ust. 2 decyzji (WPZiB) 2017/2315, takie informacje są rozpowszechniane we właściwym czasie w celu uzyskania wsparcia i umożliwienia uczestniczącym państwom członkowskim przyłączenia się do wspólnego przedłożenia propozycji;
e)
wspiera członków projektu - stosownie do przypadku - gdy przedstawiają oni aktualne informacje na temat swoich projektów na forum odpowiednich organów przygotowawczych Rady oraz w ramach EDA;
f)
przekazuje odpowiednim służbom w ESDZ, w tym EUMS, oraz EDA otrzymane od członków projektu wnioski o wsparcie poszczególnych projektów i ich realizacji.
Artykuł  4

Członkowie projektu

1. 
Zgodnie z art. 5 ust. 3 decyzji (WPZiB) 2017/2315 członkowie projektu uzgadniają jednogłośnie między sobą kwestie dotyczące ich współpracy i jej zakresu oraz kwestie zarządzania danym projektem.
2. 
Uzgodnienia te mogą obejmować niezbędne wkłady potrzebne do udziału w projekcie i jego wymogi, proces decyzyjny w ramach projektu, warunki opuszczenia projektu lub warunki, na jakich inne uczestniczące państwa członkowskie mogą przyłączyć się do projektu, a także warunki dotyczące statusu obserwatora. Takie uzgodnienia mogą także obejmować dziedziny, o których mowa w art. 7.
3. 
Zgodnie z art. 5 ust. 2 decyzji (WPZiB) 2017/2315 członkowie projektu mogą uzgodnić między sobą jednomyślnie o przyjęciu innych państw uczestniczących do projektu, na wniosek tych ostatnich. Informują oni Radę o przyjęciu nowych członków.
4. 
Członkowie projektu mogą uzgodnić między sobą jednomyślnie, że niektóre decyzje, takie jak te odnoszące się do spraw administracyjnych, będą podejmowane zgodnie z innymi zasadami głosowania.
5. 
Członkowie projektu wnoszą do projektu wkład w postaci własnych zasobów i wiedzy fachowej. W zależności od zakresu projektu każdy członek projektu określa charakter swojego wkładu, co może obejmować zasoby ludzkie i finansowe, wiedzę fachową, sprzęt lub wkłady rzeczowe. Takie wkłady wspierają osiąganie celu projektu oraz mają wpływ na jego realizację.
6. 
Członkowie projektu dążą do przygotowania każdego projektu w taki sposób, by zapewnić spójność wyników i harmonogramów z innymi projektami PESCO, oraz by projekt był spójny z inicjatywami realizowanymi w innych odpowiednich ramach instytucjonalnych, przy jednoczesnym zapewnieniu przejrzystości i otwartości oraz unikaniu zbędnego powielania prac.
7. 
Zgodnie z bardziej wiążącymi zobowiązaniami podjętymi przez państwa członkowskie w charakterze uczestników, członkowie projektu powinni dążyć do zapewnienia sił i potencjału, które w szczególności są dobrze przygotowane, wyszkolone oraz interoperacyjne, dysponujące odpowiednimi strukturami, zaopatrzeniem i zamiennikami oraz które mogą rozmieścić i wykorzystać do prowadzenia i utrzymania operacji.
8. 
Każdy członek projektu wyznacza krajowy punkt kontaktowy dla każdego projektu PESCO, w którym bierze udział.
Artykuł  5

Koordynatorzy projektów

1. 
W ramach każdego projektu PESCO członkowie projektu wybierają i wyznaczają spośród siebie:
a)
jednego lub więcej koordynatorów (projektu, którzy pełnią funkcje koordynacyjne. Co do zasady inicjatorzy projektu mogą pełnić funkcję koordynatora.
2. 
W szczególności koordynatorzy projektu:
a)
co najmniej raz w roku aktualizują informacje na temat projektu we wspólnej elektronicznej przestrzeni roboczej tworzonej przez sekretariat PESCO, na podstawie wzoru opisu projektu PESCO;
b)
ułatwiają współpracę uczestników projektu, jak również współpracę z innymi koordynatorami projektów w ramach innych projektów PESCO oraz, w stosownych przypadkach, działają jako centralny punkt kontaktowy w kwestiach związanych z projektem;
c)
mogą wspierać opracowywanie uzgodnień dotyczących projektu, o których mowa w art. 4, jak również niezbędną dokumentację projektu, w tym sprawozdawczość. W tym celu koordynatorzy projektów mogą korzystać z narzędzi wsparcia zarządzania projektami zaoferowanych uczestniczącym państwom członkowskim w ramach EDA;
d)
w stosownych przypadkach zapewniają, aby zdolności opracowane w ramach projektu miały na celu przezwyciężenie niedociągnięć w zakresie zdolności wskazanych w planie rozwoju zdolności oraz skoordynowanym rocznym przeglądzie w zakresie obronności, a także przyczyniają się do realizacji bardziej wiążących zobowiązań, również z myślą o najbardziej wymagających misjach, oraz przyczyniają się do realizacji uzgodnionego poziomu ambicji Unii.
3. 
Członkowie projektu mogą przyjąć między sobą uzgodnienia dodatkowe dotyczące funkcji i zakresu odpowiedzialności koordynatora projektu, odzwierciedlające specyfikę projektu. W szczególności, gdy członkowie projektu uzgodnią, by przydzielić funkcje koordynatora projektu kilku z nich, należy zachować pojedynczy punkt kontaktowy w sekretariacie PESCO.
Artykuł  6

Obserwatorzy

1. 
Członkowie projektu mogą uzgodnić między sobą dopuszczenie innych uczestniczących państw członkowskich do projektu w charakterze obserwatora.
2. 
Uczestniczące państwa członkowskie mogą co do zasady być obserwatorami jedynie pod pewnymi warunkami, w tym pod względem czasu trwania, które mają być ustalone przez członków projektu w ramach poszczególnych projektów zgodnie z ich specyfiką. Warunki te są przedstawiane na żądanie przez koordynatorów projektów.
3. 
Członkowie projektu mogą przyjąć między sobą szczegółowe uzgodnienia w sprawie statusu obserwatora, odzwierciedlające szczególny charakter projektu i jego różne etapy realizacji.
4. 
Obserwatorzy nie mają obowiązku przyczyniać się do realizacji projektu z wykorzystaniem własnych zasobów i wiedzy fachowej. Mogą dążyć do tego, aby stać się członkiem projektu na późniejszym etapie bez opóźniania postępu w realizacji projektu.
Artykuł  7

Pozostałe kwestie objęte przez porozumienia w ramach projektu

1. 
Uzgodnienia, które członkowie projektu mogą, gdy odpowiednio, w formie pisemnej przyjąć między sobą w ramach każdego projektu PESCO, w celu wdrożenia art. 5 ust. 3 decyzji (WPZiB) 2017/2315, obejmują między innymi niektóre lub wszystkie z następujących obszarów:
-
przygotowanie, prowadzenie i koordynację posiedzeń członków projektu,
-
podział ról i odpowiedzialności między członków projektu,
-
zaproszenie Komisji do udziału w stosownych przypadkach w realizacji projektu,
-
zasady budżetowe i finansowe,
-
obecność obserwatorów przy pracach w ramach projektu,
-
zasady, które mają być stosowane, w przypadku gdy członek projektu postanowi opuścić projekt (w tym aspekty prawne i finansowe) lub gdy uczestniczące państwo członkowskie postanowi przyłączyć się do projektu,
-
określenie przypadków, w których członkowie projektów mogą wystąpić o wsparcie ze strony ESDZ, w tym SWUE i EDA,
-
specyfikacje, strategia zakupów, wybór struktury wspierającej zarządzanie projektem i wybór przedsiębiorstw przemysłowych. W związku z powyższym członkowie projektu mogą uzgodnić między sobą wykorzystywanie narzędzi zarządzania projektami stosowanych przez EDA, takich jak uzgodnienia dotyczące projektu, wspólne cele dotyczące personelu, wspólne wymogi dotyczące personelu lub sprawy gospodarcze.
2. 
Członkowie projektu mogą uzgodnić między sobą jednomyślnie o podjęciu decyzji w kwestiach powyższych zgodnie z art. 4 ust. 4
Artykuł  8

Użycie sił i wypracowanych dolności

Siły i zdolności wypracowane w ramach projektu PESCO mogą być wykorzystywane przez członków odpowiednio indywidualnie lub zbiorowo, w ramach działań podejmowanych przez Unię Europejską, jak również ONZ, NATO lub w innych ramach.

Artykuł  9

Klauzula przeglądowa

Przegląd niniejszej decyzji zostanie dokonany przed dniem 31 grudnia 2020 r.

Niniejsza decyzja zostanie w razie konieczności dostosowana w celu uwzględnienia ogólnych warunków udziału państw trzecich w poszczególnych projektach; decyzję dotyczącą tych warunków podejmie Rada zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. g) i art. 9 ust. 1 decyzji (WPZiB) 2017/2315.

Artykuł  10

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 25 czerwca 2018 r.
W imieniu Rady
F. MOGHERINI
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 331 z 14.12.2017, s. 57.
2 Decyzja Rady (WPZiB) 2018/340 z dnia 6 marca 2018 r. ustanawiająca listę projektów do zrealizowania w ramach PESCO (Dz.U. L 65 z 8.3.2018, s. 24).
3 Dz.U. C 88 z 8.3.2018, s. 1.
4 Decyzja Rady 2013/488/UE z dnia 23 września 2013 r. w sprawie przepisów bezpieczeństwa dotyczących ochrony informacji niejawnych UE (Dz.U. L 274 z 15.10.2013, s. 1).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.161.37

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2018/909 ustanawiająca wspólny zbiór przepisów dotyczących zarządzania projektami PESCO
Data aktu: 25/06/2018
Data ogłoszenia: 26/06/2018
Data wejścia w życie: 25/06/2018