a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z art. 6 decyzji 2005/387/WSiSW sprawozdanie na temat oceny zagrożeń dotyczące nowej substancji psychoaktywnej 1-(4-cyjanobutylo)-N-(2-fenylopropan-2-ylo)-1H-indazolo-3-karboksyamid ("CUMYL-4CN-BINACA") zostało sporządzone w ramach sesji specjalnej komitetu naukowego Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii w poszerzonym składzie oraz przedłożone Komisji i Radzie w dniu 14 listopada 2017 r.
(2) CUMYL-4CN-BINACA jest syntetycznym kannabinoidem. Wywołuje skutki podobne do THC, który odpowiada za główne skutki psychoaktywne konopi, ale CUMYL-4CN-BINACA dodatkowo wykazuje zagrażającą życiu toksyczność. Wysoka siła działania CUMYL-4CN-BINACA, z jednej strony, oraz fakt, że może stanowić dużą lub nieznaną zmienną część mieszanek do palenia, z drugiej strony, oznacza, że niesie ze sobą znaczące ryzyko zatrucia.
(3) CUMYL-4CN-BINACA jest dostępna w Unii co najmniej od października 2015 r. i została wykryta w 11 państwach członkowskich. Ze względu na charakter CUMYL-4CN-BINACA przypadki wykrycia mogą być zaniżone, ponieważ CUMYL-4CN-BINACA nie jest rutynowo poszukiwana. W większości przypadków CUMYL-4CN-BINACA konfiskowano w postaci proszku lub materiału roślinnego, były jednak również, choć rzadsze, przypadki konfiskat w innych formach fizycznych, na przykład kartoników nasączonych roztworem tej substancji. Na terytorium Unii dokonano ponad 270 konfiskat.
(4) Dwa państwa członkowskie zgłosiły 11 przypadków śmiertelnych związanych z CUMYL-4CN-BINACA. W co najmniej pięciu przypadkach śmiertelnych CUMYL-4CN-BINACA była przyczyną śmierci albo prawdopodobnie przyczyniła się do śmierci. Ponadto dwa państwa członkowskie zgłosiły pięć przypadków ostrego zatrucia bez skutku śmiertelnego związanych z CUMYL-4CN-BINACA. Ze względu na charakter CUMYL-4CN-BINACA zarówno przypadki zatrucia bez skutku śmiertelnego, jak i przypadki śmierci związane z CUMYL-4CN-BINACA mogą być w niedostatecznym stopniu wykrywane, a dane ich dotyczące - zaniżone.
(5) Nie ma informacji dotyczących udziału przestępczości zorganizowanej w produkcji, dystrybucji, nielegalnym handlu i dostawach CUMYL-4CN-BINACA w Unii. Dostępne dane sugerują, że CUMYL-4CN-BINACA jest produkowana przez przedsiębiorstwa chemiczne znajdujące się w Chinach.
(6) CUMYL-4CN-BINACA zazwyczaj sprzedawana jest w niewielkich i hurtowych ilościach w sklepach z "dopalaczami" jako tzw. "dopalacze", jako mieszanka do palenia lub jako proszek, a także w internecie jako tzw. "legalny" zamiennik konopi. Substancja jest również prawdopodobnie sprzedawana bezpośrednio na rynku niedozwolonych środków odurzających. Ponieważ na opakowaniach takich produktów rzadko podawany jest skład, większość użytkowników jest nieświadoma, że zażywa CUMYL-4CN-BINACA lub nawet kannabinoidy syntetyczne ogólnie.
(7) CUMYL-4CN-BINACA nie ma w Unii - ani, jak się wydaje, gdzie indziej - uznanego zastosowania medycznego u ludzi lub u zwierząt. Poza wykorzystywaniem CUMYL-4CN-BINACA w analitycznych materiałach referencyjnych oraz w badaniach naukowych nic nie wskazuje na to, że może być ona stosowana do jakichkolwiek innych celów.
(8) W sprawozdaniu na temat oceny zagrożeń ustalono, że dalsze badania mogłyby pozwolić na uzyskanie odpowiedzi na wiele pytań związanych z CUMYL-4CN-BINACA, wynikających z braku danych na temat ryzyka dla zdrowia jednostki, ryzyka dla zdrowia publicznego lub ryzyka społecznego. Dostępne dowody i informacje na temat zagrożeń dla zdrowia i zagrożeń społecznych, jakie niesie ze sobą ta substancja, stanowią jednak dostateczne uzasadnienie, aby objąć CUMYL-4CN-BINACA środkami kontroli w całej Unii.
(9) CUMYL-4CN-BINACA nie jest wymieniona w wykazie substancji poddanych kontroli w ramach konwencji Narodów Zjednoczonych o środkach odurzających z 1961 r. oraz konwencji Narodów Zjednoczonych o substancjach psychotropowych z 1971 r. CUMYL-4CN-BINACA nie jest obecnie poddawana ocenie w ramach systemu Narodów Zjednoczonych.
(10) Zważywszy na fakt, że dziewięć państw członkowskich kontroluje CUMYL-4CN-BINACA na mocy krajowych przepisów dotyczących kontroli narkotyków, a pięć państw członkowskich stosuje w celu jej kontroli inne przepisy, poddanie CUMYL-4CN-BINACA środkom kontroli w całej Unii pomogłoby uniknąć pojawienia się przeszkód w transgranicznym egzekwowaniu prawa i współpracy sądowej, a także pomogłoby w ochronie przed zagrożeniami, które pojawiają się w wyniku dostępności i używania CUMYL-4CN-BINACA.
(11) Decyzja 2005/387/WSiSW powierza Radzie uprawnienia wykonawcze mające na celu szybkie i oparte na wiedzy fachowej reagowanie na poziomie Unii na pojawianie się nowych substancji psychoaktywnych, wykrywanych i zgłaszanych przez państwa członkowskie, poprzez poddawanie tych substancji środkom kontroli w całej Unii. Ponieważ spełnione są warunki oraz procedura zainicjowania wykonywania tych uprawnień wykonawczych, należy przyjąć decyzję wykonawczą, aby poddać CUMYL-4CN-BINACA środkom kontroli w całej Unii.
(12) Dania jest związana decyzją 2005/387/WSiSW, zatem uczestniczy w przyjęciu i stosowaniu niniejszej decyzji, która wykonuje decyzję 2005/387/WSiSW.
(13) Irlandia jest związana decyzją 2005/387/WSiSW, zatem uczestniczy w przyjęciu i stosowaniu niniejszej decyzji, która wykonuje decyzję 2005/387/WSiSW.
(14) Zjednoczone Królestwo nie jest związane decyzją 2005/387/WSiSW, a zatem nie uczestniczy w przyjęciu i stosowaniu niniejszej decyzji, nie jest nią związane ani jej nie stosuje,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: