Decyzja wykonawcza 2018/748 w sprawie poddania nowej substancji psychoaktywnej 1-(4-cyjanobutylo)-N-(2-fenylopropan-2-ylo)-1H-indazolo-3-karboksyamid (CUMYL-4CN-BINACA) środkom kontroli

DECYZJA WYKONAWCZA RADY (UE) 2018/748
z dnia 14 maja 2018 r.
w sprawie poddania nowej substancji psychoaktywnej 1-(4-cyjanobutylo)-N-(2-fenylopropan-2-ylo)-1H-indazolo-3-karboksyamid (CUMYL-4CN-BINACA) środkom kontroli

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając decyzję Rady 2005/387/WSiSW z dnia 10 maja 2005 r. w sprawie wymiany informacji, oceny ryzyka i kontroli nowych substancji psychoaktywnych 1 , w szczególności jej art. 8 ust. 3,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego 2 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 6 decyzji 2005/387/WSiSW sprawozdanie na temat oceny zagrożeń dotyczące nowej substancji psychoaktywnej 1-(4-cyjanobutylo)-N-(2-fenylopropan-2-ylo)-1H-indazolo-3-karboksyamid ("CUMYL-4CN-BINACA") zostało sporządzone w ramach sesji specjalnej komitetu naukowego Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii w poszerzonym składzie oraz przedłożone Komisji i Radzie w dniu 14 listopada 2017 r.

(2) CUMYL-4CN-BINACA jest syntetycznym kannabinoidem. Wywołuje skutki podobne do THC, który odpowiada za główne skutki psychoaktywne konopi, ale CUMYL-4CN-BINACA dodatkowo wykazuje zagrażającą życiu toksyczność. Wysoka siła działania CUMYL-4CN-BINACA, z jednej strony, oraz fakt, że może stanowić dużą lub nieznaną zmienną część mieszanek do palenia, z drugiej strony, oznacza, że niesie ze sobą znaczące ryzyko zatrucia.

(3) CUMYL-4CN-BINACA jest dostępna w Unii co najmniej od października 2015 r. i została wykryta w 11 państwach członkowskich. Ze względu na charakter CUMYL-4CN-BINACA przypadki wykrycia mogą być zaniżone, ponieważ CUMYL-4CN-BINACA nie jest rutynowo poszukiwana. W większości przypadków CUMYL-4CN-BINACA konfiskowano w postaci proszku lub materiału roślinnego, były jednak również, choć rzadsze, przypadki konfiskat w innych formach fizycznych, na przykład kartoników nasączonych roztworem tej substancji. Na terytorium Unii dokonano ponad 270 konfiskat.

(4) Dwa państwa członkowskie zgłosiły 11 przypadków śmiertelnych związanych z CUMYL-4CN-BINACA. W co najmniej pięciu przypadkach śmiertelnych CUMYL-4CN-BINACA była przyczyną śmierci albo prawdopodobnie przyczyniła się do śmierci. Ponadto dwa państwa członkowskie zgłosiły pięć przypadków ostrego zatrucia bez skutku śmiertelnego związanych z CUMYL-4CN-BINACA. Ze względu na charakter CUMYL-4CN-BINACA zarówno przypadki zatrucia bez skutku śmiertelnego, jak i przypadki śmierci związane z CUMYL-4CN-BINACA mogą być w niedostatecznym stopniu wykrywane, a dane ich dotyczące - zaniżone.

(5) Nie ma informacji dotyczących udziału przestępczości zorganizowanej w produkcji, dystrybucji, nielegalnym handlu i dostawach CUMYL-4CN-BINACA w Unii. Dostępne dane sugerują, że CUMYL-4CN-BINACA jest produkowana przez przedsiębiorstwa chemiczne znajdujące się w Chinach.

(6) CUMYL-4CN-BINACA zazwyczaj sprzedawana jest w niewielkich i hurtowych ilościach w sklepach z "dopalaczami" jako tzw. "dopalacze", jako mieszanka do palenia lub jako proszek, a także w internecie jako tzw. "legalny" zamiennik konopi. Substancja jest również prawdopodobnie sprzedawana bezpośrednio na rynku niedozwolonych środków odurzających. Ponieważ na opakowaniach takich produktów rzadko podawany jest skład, większość użytkowników jest nieświadoma, że zażywa CUMYL-4CN-BINACA lub nawet kannabinoidy syntetyczne ogólnie.

(7) CUMYL-4CN-BINACA nie ma w Unii - ani, jak się wydaje, gdzie indziej - uznanego zastosowania medycznego u ludzi lub u zwierząt. Poza wykorzystywaniem CUMYL-4CN-BINACA w analitycznych materiałach referencyjnych oraz w badaniach naukowych nic nie wskazuje na to, że może być ona stosowana do jakichkolwiek innych celów.

(8) W sprawozdaniu na temat oceny zagrożeń ustalono, że dalsze badania mogłyby pozwolić na uzyskanie odpowiedzi na wiele pytań związanych z CUMYL-4CN-BINACA, wynikających z braku danych na temat ryzyka dla zdrowia jednostki, ryzyka dla zdrowia publicznego lub ryzyka społecznego. Dostępne dowody i informacje na temat zagrożeń dla zdrowia i zagrożeń społecznych, jakie niesie ze sobą ta substancja, stanowią jednak dostateczne uzasadnienie, aby objąć CUMYL-4CN-BINACA środkami kontroli w całej Unii.

(9) CUMYL-4CN-BINACA nie jest wymieniona w wykazie substancji poddanych kontroli w ramach konwencji Narodów Zjednoczonych o środkach odurzających z 1961 r. oraz konwencji Narodów Zjednoczonych o substancjach psychotropowych z 1971 r. CUMYL-4CN-BINACA nie jest obecnie poddawana ocenie w ramach systemu Narodów Zjednoczonych.

(10) Zważywszy na fakt, że dziewięć państw członkowskich kontroluje CUMYL-4CN-BINACA na mocy krajowych przepisów dotyczących kontroli narkotyków, a pięć państw członkowskich stosuje w celu jej kontroli inne przepisy, poddanie CUMYL-4CN-BINACA środkom kontroli w całej Unii pomogłoby uniknąć pojawienia się przeszkód w transgranicznym egzekwowaniu prawa i współpracy sądowej, a także pomogłoby w ochronie przed zagrożeniami, które pojawiają się w wyniku dostępności i używania CUMYL-4CN-BINACA.

(11) Decyzja 2005/387/WSiSW powierza Radzie uprawnienia wykonawcze mające na celu szybkie i oparte na wiedzy fachowej reagowanie na poziomie Unii na pojawianie się nowych substancji psychoaktywnych, wykrywanych i zgłaszanych przez państwa członkowskie, poprzez poddawanie tych substancji środkom kontroli w całej Unii. Ponieważ spełnione są warunki oraz procedura zainicjowania wykonywania tych uprawnień wykonawczych, należy przyjąć decyzję wykonawczą, aby poddać CUMYL-4CN-BINACA środkom kontroli w całej Unii.

(12) Dania jest związana decyzją 2005/387/WSiSW, zatem uczestniczy w przyjęciu i stosowaniu niniejszej decyzji, która wykonuje decyzję 2005/387/WSiSW.

(13) Irlandia jest związana decyzją 2005/387/WSiSW, zatem uczestniczy w przyjęciu i stosowaniu niniejszej decyzji, która wykonuje decyzję 2005/387/WSiSW.

(14) Zjednoczone Królestwo nie jest związane decyzją 2005/387/WSiSW, a zatem nie uczestniczy w przyjęciu i stosowaniu niniejszej decyzji, nie jest nią związane ani jej nie stosuje,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Nową substancję psychoaktywną 1-(4-cyjanobutylo)-N-(2-fenylopropan-2-ylo)-1H-indazolo-3-karboksyamid ("CUMYL-4CN-BINACA") poddaje się środkom kontroli w całej Unii.

Artykuł  2

Do dnia 23 maja 2019 r. państwa członkowskie podejmą niezbędne środki, zgodnie ze swoim prawem krajowym, w celu poddania CUMYL-4CN-BINACA środkom kontroli i sankcjom karnym przewidzianym w ich prawodawstwie, zgodnie ze swoimi zobowiązaniami w ramach konwencji Organizacji Narodów Zjednoczonych o substancjach psychotropowych z 1971 r.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niniejszą decyzję stosuje się zgodnie z Traktatami.

Sporządzono w Brukseli dnia 14 maja 2018 r.
W imieniu Rady
E. ZAHARIEVA
Przewodniczący
1 Dz.U. L 127 z 20.5.2005, s. 32.
2 Opinia z dnia 3 maja 2018 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzedowym).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.125.10

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2018/748 w sprawie poddania nowej substancji psychoaktywnej 1-(4-cyjanobutylo)-N-(2-fenylopropan-2-ylo)-1H-indazolo-3-karboksyamid (CUMYL-4CN-BINACA) środkom kontroli
Data aktu: 14/05/2018
Data ogłoszenia: 22/05/2018
Data wejścia w życie: 23/05/2018