a także mając na uwadze, co następuje:(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) chloropiryfosu i chloropiryfosu metylowego zostały określone w załączniku II i w części B załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP triklopyru określono w części A załącznika III do tego rozporządzenia.
(2) W odniesieniu do chloropiryfosu Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") przedłożył uzasadnioną opinię w sprawie obecnych NDP zgodnie z art. 12 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 12 ust. 1 2 . Urząd stwierdził, że w przypadku NDP dotyczącego winogron do produkcji wina istnieje ryzyko dla konsumentów. Należy zatem obniżyć ten NDP. Urząd zalecił obniżenie NDP w odniesieniu do pigw, owoców nieszpułki zwyczajnej, moreli, wiśni i czereśni, dyń olbrzymich, kukurydzy cukrowej, brokułów, brukselki/kapusty brukselskiej, jarmużu, kalarepy, sałat i warzyw sałatowych, szpinaku, warzyw strączkowych, szparagów, karczochów zwyczajnych, jadalnych nasion roślin strączkowych, nasion maku, ziaren słonecznika, ziaren rzepaku, nasion gorczycy, nasion lnicznika siewnego, oliwek do produkcji oliwy, ziarna gryki zwyczajnej, ziarna prosa zwyczajnego, ziaren kawy oraz drobiu (mięśni, tłuszczu i wątroby). W odniesieniu do innych produktów Urząd zalecił podwyższenie lub utrzymanie obecnych NDP. Urząd stwierdził, że w przypadku NDP dotyczących migdałów, orzechów laskowych/orzechów leszczyny pospolitej, orzechów pekan, orzechów włoskich, jabłek, gruszek, winogron stołowych, buraków, rzodkwi, czosnku, szalotki, dymki/cebuli szczypiorowej i cebuli siedmiolatki, pomidorów, papryki rocznej, oberżyn/bakłażanów, kapusty pekińskiej/kapusty petsai, roszpunki warzywnej, sałat, endywii o liściach szerokich, rokietty siewnej/rukoli, fasoli (w strąkach), fasoli (bez strąków), grochu (w strąkach), grochu (bez strąków), szparagów, karczochów zwyczajnych, fasoli, grochu, łubinu białego, nasion maku, ziaren słonecznika, ziaren rzepaku, ziaren soi zwyczajnej, nasion gorczycy, nasion bawełny, nasion lnicznika siewnego, oliwek do produkcji oliwy, gryki zwyczajnej i pozostałych zbóż rzekomych, prosa zwyczajnego, herbat, przypraw (nasiennych, owocowych, korzeniowych lub kłączowych), świń (mięśni i tkanki tłuszczowej), bydła (mięśni i tkanki tłuszczowej), owiec (mięśni i tkanki tłuszczowej), kóz (mięśni i tkanki tłuszczowej), drobiu (mięśni i tkanki tłuszczowej) i mleka (krowiego, owczego i koziego) - pewne informacje nie są dostępne i że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Ponieważ konsumenci nie są narażeni na ryzyko, NDP dotyczące tych produktów należy wyznaczyć w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na dotychczasowym poziomie lub na poziomie określonym przez Urząd. Wspomniane NDP poddane zostaną przeglądowi, w którym uwzględnione zostaną informacje dostępne w ciągu dwóch lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia.
(3) W odniesieniu do chloropiryfosu metylowego Urząd przedłożył uzasadnioną opinię w sprawie obecnych NDP zgodnie z art. 12 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 12 ust. 1 3 . Urząd zaproponował zmianę definicji pozostałości w odniesieniu do zbóż na sumę chloropiryfosu metylowego i desmetylo-chloropiry-fosu metylowego. Urząd zalecił obniżenie NDP w odniesieniu do truskawek, porzeczek (czarnych, czerwonych i białych), kiwi, ziemniaków, kukurydzy, żyta zwyczajnego, sorgo japońskiego, pszenicy zwyczajnej, świń (wątroby i nerki), bydła (wątroby i nerki), owiec (wątroby i nerki), kóz (wątroby i nerki) i drobiu (mięśni, tłuszczu, wątroby i nerki). W odniesieniu do innych produktów Urząd zalecił podwyższenie lub utrzymanie obecnych NDP. Urząd stwierdził, że w odniesieniu do NDP dotyczących przypraw (nasiennych, owocowych, korzeniowych lub kłączowych), jęczmienia, owsa zwyczajnego, ryżu siewnego, świń (mięsa, tłuszczu, wątroby i nerki), bydła (mięsa, tłuszczu, wątroby i nerki), owiec (mięsa, tłuszczu, wątroby i nerki), kóz (mięsa, tłuszczu, wątroby i nerki), drobiu (mięsa, tłuszczu, wątroby i nerki), mleka (krowiego, owczego i koziego) i jaj ptasich pewne informacje nie są dostępne i że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Ponieważ konsumenci nie są narażeni na ryzyko, NDP dotyczące tych produktów należy wyznaczyć w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na dotychczasowym poziomie lub na poziomie określonym przez Urząd. Wspomniane NDP poddane zostaną przeglądowi, w którym uwzględnione zostaną informacje dostępne w ciągu dwóch lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia. Dane pochodzące z monitorowania wskazują, że na powierzchni jadalnych nasion roślin strączkowych, nasion oleistych i zbóż, niepoddanych działaniu przedmiotowego środka, pozostałości występują na poziomie wyższym niż nowa granica oznaczalności określona przez Urząd, lecz niższym niż obecna granica oznaczalności. Takie pozostałości są skutkiem zanieczyszczenia krzyżowego pochodzącego z upraw poddanych zgodnie z przepisami działaniu chloropiryfosu metylowego. Ponieważ z oceny wynika, że przy obecnej granicy oznaczalności konsumenci ani zwierzęta nie są narażeni na niedopuszczalne ryzyko, NDP w odniesieniu do tych upraw należy tymczasowo wyznaczyć na poziomie obecnej granicy oznaczalności. Wspomniane NDP poddane zostaną przeglądowi, w którym uwzględnione zostaną informacje dostępne w ciągu czterech lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia.
(4) W odniesieniu do triklopyru Urząd przedłożył uzasadnioną opinię w sprawie obecnych NDP zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 4 . Urząd zalecił obniżenie NDP dla jabłek, gruszek, moreli, brzoskwiń, ziarna ryżu, świń (mięśni, tłuszczu, wątroby i nerki), nerki bydlęcej, nerki owczej, nerki koziej oraz mleka (krowiego, owczego i koziego). W odniesieniu do innych produktów Urząd zalecił podwyższenie lub utrzymanie obecnych NDP. Urząd stwierdził, że w przypadku NDP dotyczących grejpfrutów, pomarańczy, cytryn, mandarynek, jabłek, gruszek, moreli, brzoskwiń i ryżu siewnego pewne informacje nie są dostępne i że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Ponieważ konsumenci nie są narażeni na ryzyko, NDP dotyczące tych produktów należy wyznaczyć w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na dotychczasowym poziomie lub na poziomie określonym przez Urząd. Wspomniane NDP poddane zostaną przeglądowi, w którym uwzględnione zostaną informacje dostępne w ciągu dwóch lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia.
(5) W odniesieniu do produktów, w przypadku których nie zezwala się na stosowanie danego środka ochrony roślin i dla których nie istnieją tolerancje importowe ani kodeksowe najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (CXL), NDP należy ustalić na poziomie określonej granicy oznaczalności lub stosować wartość wzorcową NDP, jak określono w art. 18 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(6) Komisja skonsultowała się z laboratoriami referencyjnymi Unii Europejskiej do spraw pozostałości pestycydów w kwestii potrzeby dostosowania niektórych granic oznaczalności. W odniesieniu do kilku substancji laboratoria te stwierdziły, że w przypadku niektórych towarów w wyniku rozwoju technicznego konieczne jest ustalenie określonych granic oznaczalności.
(7) Na podstawie uzasadnionych opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(8) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu przeprowadzono konsultacje na temat nowych NDP z partnerami handlowymi Unii, a ich uwagi zostały uwzględnione.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(10) Aby umożliwić normalny obrót produktami, ich przetwarzanie i konsumpcję, w niniejszym rozporządzeniu należy przewidzieć przepisy przejściowe dla produktów, które zostały wyprodukowane przed zmianą NDP i w przypadku których informacje wskazują, że utrzymany jest wysoki poziom ochrony konsumentów. Ze względu na fakt, iż przy obecnym NDP nie można wykluczyć ryzyka dla konsumentów, wartość odnosząca się do chloropiryfosu i wynosząca 0,01 mg/kg dla winogron do produkcji wina powinna być stosowana od daty rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia.
(11) Należy przewidzieć odpowiednią ilość czasu przed rozpoczęciem stosowania zmienionych NDP, aby umożliwić państwom członkowskim, państwom trzecim i podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze przygotowanie się do spełnienia nowych wymogów wynikających ze zmiany NDP.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: