uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniającą dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/UE 1 , w szczególności jej art. 49 ust. 3 i art. 49 ust. 4,
(1) Należy określić zasady minimalnych wielkości zmiany ceny lub minimalne wielkości zmiany ceny w odniesieniu do niektórych instrumentów finansowych w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania rynków. W szczególności należy kontrolować ryzyko stale zmniejszającej się minimalnej wielkości zmiany ceny dla akcji, kwitów depozytowych i niektórych rodzajów funduszy inwestycyjnych typu ETF i jej wpływu na prawidłowe funkcjonowanie rynku za pomocą obowiązkowych zasad minimalnych wielkości zmiany ceny.
(2) Dla pozostałych instrumentów finansowych ze względu na charakter tych instrumentów oraz mikrostruktur rynków, na których są one przedmiotem obrotu, nie można przyjąć zasad minimalnych wielkości zmiany ceny w celu wniesienia skutecznego wkładu w prawidłowe funkcjonowanie rynków, a tym samym instrumenty te nie powinny podlegać zasadom minimalnych wielkości zmiany ceny.
(3) W szczególności certyfikaty są przedmiotem obrotu jedynie w niektórych państwach członkowskich. Z uwagi na cechy tych instrumentów finansowych, a także płynność, skalę i charakter rynków, na których są one przedmiotem obrotu, nie są konieczne obowiązkowe zasady minimalnych wielkości zmiany ceny, aby zapobiec wystąpieniu nieprawidłowych warunków transakcji.
(4) Niekapitałowe instrumenty finansowe i produkty przynoszące stały dochód w dużej mierze są przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, z ograniczoną liczbą transakcji realizowanych w systemach obrotu. Z uwagi na cechy szczególne płynności tych instrumentów na platformach elektronicznych i ich rozdrobnienie, obowiązkowych zasad minimalnej wielkości zmiany ceny dla tych instrumentów również nie uznaje się za konieczne.
(5) Korelacja między funduszami inwestycyjnymi typu ETF a bazowymi instrumentami kapitałowymi sprawia, że niezbędne jest określenie minimalnej wielkości zmiany ceny dla funduszy inwestycyjnych typu ETF, których bazę stanowią akcje i kwity depozytowe. Jednakże fundusze inwestycyjne typu ETF, których bazy nie stanowią akcje ani kwity depozytowe, nie powinny podlegać obowiązkowym zasadom minimalnych wielkości zmiany ceny.
(6) Ważne jest, aby wszystkie fundusze inwestycyjne typu ETF objęte niniejszym rozporządzeniem miały te same zasady minimalnych wielkości zmiany ceny oparte na pojedynczym paśmie płynności, niezależnie od ich średniej dziennej liczby transakcji, tak aby ryzyko obejścia zasad minimalnych wielkości zmiany ceny w odniesieniu do tych instrumentów było ograniczone.
(7) Znaczenie pojęcia "rynku o zasadniczym znaczeniu dla płynności" należy doprecyzować do celów niniejszego rozporządzenia z uwagi na to, że rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 2 stosuje ten termin zarówno do celów zwolnienia dotyczącego ceny referencyjnej, jak i do celów zgłaszania transakcji.
(8) Zasady minimalnych wielkości zmiany ceny określają jedynie minimalną różnicę pomiędzy dwoma poziomami cen zleceń wysłanych w odniesieniu do instrumentu finansowego w arkuszu zleceń. W związku z tym należy je stosować w jednakowy sposób, bez względu na walutę danego instrumentu finansowego.
(9) Właściwe organy powinny mieć możliwość szybkiego reagowania na wydarzenia znane z wyprzedzeniem, które prowadzą do zmiany liczby transakcji w odniesieniu do danego instrumentu finansowego, przez co odpowiednia minimalna wielkość zmiany ceny może już nie być właściwa. W tym celu należy ustanowić specjalną procedurę w celu uniknięcia nieprawidłowych warunków rynkowych wynikających ze zdarzeń korporacyjnych, które mogą powodować, że minimalna wielkość zmiany ceny jednego konkretnego instrumentu jest niewłaściwa. Procedura ta powinna mieć zastosowanie do zdarzeń korporacyjnych, które mogą mieć istotny wpływ na płynność tego instrumentu. Dokonując oceny wpływu działania korporacyjnego dotyczącego konkretnego instrumentu finansowego, właściwe organy powinny uwzględnić wszelkie wcześniejsze zdarzenia korporacyjne o podobnych cechach.
(10) W celu zapewnienia, aby zasady minimalnych wielkości zmiany ceny mogły skutecznie funkcjonować, a uczestnicy rynku mieli wystarczającą ilość czasu na wdrożenie nowych wymogów, należy zapewnić gromadzenie niektórych danych oraz wczesną publikację średniej dziennej liczby transakcji dla poszczególnych instrumentów finansowych objętych niniejszym rozporządzeniem.
(11) Ze względów spójności oraz w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynków finansowych konieczne jest, aby przepisy ustanowione niniejszym rozporządzeniem oraz powiązane przepisy krajowe transponujące dyrektywę 2014/65/UE były stosowane od tej samej daty. Jednakże aby zapewnić skuteczność zasad minimalnej wielkości zmiany ceny, niektóre przepisy niniejszego rozporządzenia powinny mieć zastosowanie od daty jego wejścia w życie.
(12) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przekazany Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).
(13) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 3 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.87.411 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2017/588 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych w zakresie minimalnej wielkości zmiany ceny dla akcji, kwitów depozytowych i funduszy inwestycyjnych typu ETF |
Data aktu: | 14/07/2016 |
Data ogłoszenia: | 31/03/2017 |
Data wejścia w życie: | 20/04/2017, 03/01/2018 |