a także mając na uwadze, co następuje:(1) Należy określić zasady minimalnych wielkości zmiany ceny lub minimalne wielkości zmiany ceny w odniesieniu do niektórych instrumentów finansowych w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania rynków. W szczególności należy kontrolować ryzyko stale zmniejszającej się minimalnej wielkości zmiany ceny dla akcji, kwitów depozytowych i niektórych rodzajów funduszy inwestycyjnych typu ETF i jej wpływu na prawidłowe funkcjonowanie rynku za pomocą obowiązkowych zasad minimalnych wielkości zmiany ceny.
(2) Dla pozostałych instrumentów finansowych ze względu na charakter tych instrumentów oraz mikrostruktur rynków, na których są one przedmiotem obrotu, nie można przyjąć zasad minimalnych wielkości zmiany ceny w celu wniesienia skutecznego wkładu w prawidłowe funkcjonowanie rynków, a tym samym instrumenty te nie powinny podlegać zasadom minimalnych wielkości zmiany ceny.
(3) W szczególności certyfikaty są przedmiotem obrotu jedynie w niektórych państwach członkowskich. Z uwagi na cechy tych instrumentów finansowych, a także płynność, skalę i charakter rynków, na których są one przedmiotem obrotu, nie są konieczne obowiązkowe zasady minimalnych wielkości zmiany ceny, aby zapobiec wystąpieniu nieprawidłowych warunków transakcji.
(4) Niekapitałowe instrumenty finansowe i produkty przynoszące stały dochód w dużej mierze są przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, z ograniczoną liczbą transakcji realizowanych w systemach obrotu. Z uwagi na cechy szczególne płynności tych instrumentów na platformach elektronicznych i ich rozdrobnienie, obowiązkowych zasad minimalnej wielkości zmiany ceny dla tych instrumentów również nie uznaje się za konieczne.
(5) Korelacja między funduszami inwestycyjnymi typu ETF a bazowymi instrumentami kapitałowymi sprawia, że niezbędne jest określenie minimalnej wielkości zmiany ceny dla funduszy inwestycyjnych typu ETF, których bazę stanowią akcje i kwity depozytowe. Jednakże fundusze inwestycyjne typu ETF, których bazy nie stanowią akcje ani kwity depozytowe, nie powinny podlegać obowiązkowym zasadom minimalnych wielkości zmiany ceny.
(6) Ważne jest, aby wszystkie fundusze inwestycyjne typu ETF objęte niniejszym rozporządzeniem miały te same zasady minimalnych wielkości zmiany ceny oparte na pojedynczym paśmie płynności, niezależnie od ich średniej dziennej liczby transakcji, tak aby ryzyko obejścia zasad minimalnych wielkości zmiany ceny w odniesieniu do tych instrumentów było ograniczone.
(7) Znaczenie pojęcia "rynku o zasadniczym znaczeniu dla płynności" należy doprecyzować do celów niniejszego rozporządzenia z uwagi na to, że rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 2 stosuje ten termin zarówno do celów zwolnienia dotyczącego ceny referencyjnej, jak i do celów zgłaszania transakcji.
(8) Zasady minimalnych wielkości zmiany ceny określają jedynie minimalną różnicę pomiędzy dwoma poziomami cen zleceń wysłanych w odniesieniu do instrumentu finansowego w arkuszu zleceń. W związku z tym należy je stosować w jednakowy sposób, bez względu na walutę danego instrumentu finansowego.
(9) Właściwe organy powinny mieć możliwość szybkiego reagowania na wydarzenia znane z wyprzedzeniem, które prowadzą do zmiany liczby transakcji w odniesieniu do danego instrumentu finansowego, przez co odpowiednia minimalna wielkość zmiany ceny może już nie być właściwa. W tym celu należy ustanowić specjalną procedurę w celu uniknięcia nieprawidłowych warunków rynkowych wynikających ze zdarzeń korporacyjnych, które mogą powodować, że minimalna wielkość zmiany ceny jednego konkretnego instrumentu jest niewłaściwa. Procedura ta powinna mieć zastosowanie do zdarzeń korporacyjnych, które mogą mieć istotny wpływ na płynność tego instrumentu. Dokonując oceny wpływu działania korporacyjnego dotyczącego konkretnego instrumentu finansowego, właściwe organy powinny uwzględnić wszelkie wcześniejsze zdarzenia korporacyjne o podobnych cechach.
(10) W celu zapewnienia, aby zasady minimalnych wielkości zmiany ceny mogły skutecznie funkcjonować, a uczestnicy rynku mieli wystarczającą ilość czasu na wdrożenie nowych wymogów, należy zapewnić gromadzenie niektórych danych oraz wczesną publikację średniej dziennej liczby transakcji dla poszczególnych instrumentów finansowych objętych niniejszym rozporządzeniem.
(11) Ze względów spójności oraz w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynków finansowych konieczne jest, aby przepisy ustanowione niniejszym rozporządzeniem oraz powiązane przepisy krajowe transponujące dyrektywę 2014/65/UE były stosowane od tej samej daty. Jednakże aby zapewnić skuteczność zasad minimalnej wielkości zmiany ceny, niektóre przepisy niniejszego rozporządzenia powinny mieć zastosowanie od daty jego wejścia w życie.
(12) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przekazany Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).
(13) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 3 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: