a także mając na uwadze, co następuje:(1) Od potencjalnego nabywcy znacznego pakietu akcji w firmie inwestycyjnej należy wymagać przedłożenia wyczerpującego wykazu informacji w chwili wstępnego powiadomienia, aby umożliwić właściwym organom przeprowadzenie oceny planowanego nabycia. Potencjalny nabywca powinien dostarczyć informacje dotyczące jego tożsamości i tożsamości osób, które będą kierowały działalnością, niezależnie od tego, czy jest on osobą fizyczną, czy prawną, tak by umożliwić właściwemu organowi właściwemu dla jednostki docelowej przeprowadzenie oceny reputacji wspomnianego potencjalnego nabywcy.
(2) Jeżeli potencjalny nabywca jest osobą prawną, konieczne są także informacje dotyczące tożsamości beneficjentów rzeczywistych oraz reputacji i doświadczenia osób, które faktycznie kierują działalnością potencjalnego nabywcy. Podobnie, jeżeli potencjalny nabywca ma lub ma mieć strukturę funduszu powierniczego, konieczne jest uzyskanie przez właściwy organ właściwy dla jednostki docelowej informacji dotyczących zarówno tożsamości powierników, którzy będą zarządzać aktywami funduszu powierniczego, jak również tożsamości beneficjentów rzeczywistych przedmiotowych aktywów, aby był on w stanie ocenić reputację i doświadczenie tych osób.
(3) Jeżeli potencjalny nabywca jest osobą fizyczną, konieczne jest uzyskanie informacji zarówno w odniesieniu do potencjalnego nabywcy, jak i w odniesieniu do każdego przedsiębiorstwa formalnie kierowanego lub kontrolowanego przez potencjalnego nabywcę, w celu zapewnienia właściwemu organowi właściwemu dla jednostki docelowej kompletnych informacji istotnych dla przeprowadzenia oceny reputacji. Jeżeli potencjalny nabywca jest osobą prawną, konieczne jest uzyskanie tych informacji w odniesieniu do każdej osoby, która faktycznie kieruje działalnością potencjalnego nabywcy, każdego przedsiębiorstwa podlegającego kontroli potencjalnego nabywcy i każdego akcjonariusza wywierającego znaczący wpływ na potencjalnego nabywcę, w celu zapewnienia właściwemu organowi kompletnych informacji istotnych dla przeprowadzenia oceny reputacji.
(4) Informacje istotne dla przeprowadzenia oceny reputacji powinny zawierać szczegółowe informacje na temat postępowań karnych, które miały miejsce w przeszłości lub które są w toku, oraz spraw cywilnych i administracyjnych. Podobnie należy dostarczyć informacje na temat wszelkich wszczętych dochodzeń i postępowań, sankcji lub innych orzeczeń o wykonaniu przeciwko potencjalnemu nabywcy, jak również inne informacje dotyczące takich kwestii jak odmowa rejestracji bądź zwolnienie z pracy lub ze stanowiska wymagającego zaufania, które uznaje się za istotne dla przeprowadzenia oceny reputacji potencjalnego nabywcy.
(5) Potencjalny nabywca powinien przedstawić informacje na temat tego, czy inny właściwy organ lub inny organ przeprowadził już ocenę jego reputacji jako nabywcy lub jako osoby, która kieruje działalnością instytucji kredytowej, zakładu ubezpieczeń na życie, zakładu ubezpieczeń lub zakładu reasekuracji, firmy inwestycyjnej lub jakiejkolwiek innej jednostki, a jeżeli tak - przedstawić wynik takiej oceny, aby zapewnić należyte uwzględnienie przez właściwy organ właściwy dla jednostki docelowej wyników dochodzeń prowadzonych przez inne organy w prowadzonej przez ten organ ocenie potencjalnego nabywcy.
(6) Należy przedstawić informacje finansowe dotyczące potencjalnego nabywcy w celu przeprowadzenia oceny stabilności potencjalnego nabywcy pod względem finansowym.
(7) Należy przedstawić informacje dotyczące finansowych i niefinansowych interesów lub powiązań potencjalnego nabywcy z wszelkimi akcjonariuszami lub dyrektorami lub członkami kadry kierowniczej wyższego szczebla jednostki docelowej bądź z osobą upoważnioną do wykonywania prawa głosu w jednostce docelowej lub z samą jednostką docelową lub grupą, do której dana jednostka należy, w celu umożliwienia właściwemu organowi właściwemu dla jednostki docelowej przeprowadzenia oceny dotyczącej tego, czy istnienie jakiegokolwiek potencjalnego konfliktu interesów nie wpłynie na stabilność potencjalnego nabywcy pod względem finansowym.
(8) Jeżeli potencjalny nabywca jest osobą prawną, konieczne są określone dodatkowe informacje, w tym informacje na temat akcji, które są w posiadaniu lub mają się znaleźć w posiadaniu przed planowanym nabyciem i po nabyciu, aby umożliwić właściwemu organowi właściwemu dla jednostki docelowej dokonanie oceny planowanego nabycia, ponieważ w takich przypadkach struktury prawne i grupowe mogą być złożone i mogą wymagać przeprowadzenia szczegółowego przeglądu pod względem reputacji, bliskich powiązań, potencjalnego działania we współpracy z innymi stronami i zdolności właściwego organu właściwego dla jednostki docelowej do kontynuowania skutecznego nadzoru nad jednostką docelową.
(9) Jeżeli potencjalny nabywca jest podmiotem z siedzibą w państwie trzecim lub stanowi część grupy mającej siedzibę poza Unią Europejską, należy dostarczyć dodatkowe informacje, aby właściwy organ właściwy dla jednostki docelowej mógł ocenić, czy istnieją przeszkody utrudniające skuteczny nadzór nad jednostką docelową wynikające z systemu prawnego obowiązującego w państwie trzecim, oraz aby mógł on również poznać reputację potencjalnego nabywcy w danym państwie trzecim.
(10) Jeżeli potencjalny nabywca jest państwowym funduszem majątkowym, powinien on dostarczyć informacje na temat podmiotów sprawujących kontrolę nad funduszem i jego polityki inwestycyjnej. Ma to znaczenie dla właściwego organu właściwego dla jednostki docelowej zarówno pod względem oceny reputacji, jak i pod względem oceny dotyczącej tego, czy istnieje wpływ na skuteczny nadzór nad jednostką docelową.
(11) Należy wymagać przedstawienia konkretnych informacji umożliwiających przeprowadzenie oceny dotyczącej tego, czy planowane nabycie wpłynie na zdolność właściwego organu właściwego dla jednostki docelowej do prowadzenia skutecznego nadzoru nad daną jednostką docelową. Powinno to obejmować ocenę tego, czy bliskie powiązania potencjalnego nabywcy będą miały wpływ na zdolność danej jednostki docelowej do dalszego dostarczania organowi nadzoru terminowych i dokładnych informacji. W odniesieniu do osób prawnych konieczna jest także ocena wpływu planowanego nabycia na nadzór skonsolidowany nad jednostką docelową i grupą, do której jednostka ta należałaby po nabyciu.
(12) Potencjalny nabywca, który powinien być w stanie przedstawić dowody wykazujące pierwotne źródło wszystkich środków finansowych i aktywów, powinien przedstawić informacje dotyczące finansowania planowanego nabycia, w tym informacje dotyczące wszystkich środków i źródeł finansowania, aby umożliwić właściwemu organowi właściwemu dla jednostki docelowej przeprowadzenie oceny dotyczącej tego, czy istnieje ryzyko działalności związanej z praniem pieniędzy.
(13) Potencjalni nabywcy posiadający znaczny pakiet akcji w jednostce docelowej obejmujący 20-50 % akcji powinni przedstawić właściwemu organowi właściwemu dla jednostki docelowej informacje dotyczące swojej strategii, aby zapewnić wszechstronną ocenę planowanego nabycia. Podobnie potencjalni nabywcy, którzy posiadają znaczny pakiet akcji w jednostce docelowej obejmujący mniej niż 20 % akcji, ale którzy wywierają na nią równoważny wpływ za pomocą innych środków, takich jak powiązania między potencjalnym nabywcą a akcjonariuszami, istnienie umów akcjonariuszy, podział akcji, udział kapitałowy i prawa głosu w ramach akcjonariuszy lub pozycja potencjalnego nabywcy w strukturze grupy jednostki docelowej, również powinni przedstawiać te informacje, aby zapewnić wysoki poziom spójności w ocenie przypadków planowanego nabycia.
(14) Jeżeli zaproponowano zmianę pod względem kontroli jednostki docelowej, potencjalny nabywca powinien zasadniczo przedłożyć kompletny biznesplan. Jeżeli jednak nie zaproponowano żadnej zmiany pod względem kontroli jednostki docelowej, wystarczy dysponować pewnymi informacjami dotyczącymi przyszłej strategii jednostki i zamiarów potencjalnego nabywcy w stosunku do jednostki docelowej, aby ocenić, czy przedmiotowe nabycie nie wpłynie na stabilność potencjalnego nabywcy pod względem finansowym.
(15) W niektórych przypadkach wystarczającym rozwiązaniem jest, aby potencjalny nabywca był zobowiązany do przedstawienia jedynie ograniczonych informacji. W szczególności, jeżeli właściwy organ właściwy dla jednostki docelowej przeprowadził ocenę potencjalnego nabywcy w ciągu ostatnich dwóch lat lub jeżeli jednostka docelowa jest małą firmą inwestycyjną, a potencjalny nabywca jest podmiotem, który jest upoważniony do prowadzenia działalności na terenie Unii i podlega nadzorowi na terenie Unii, konieczne powinno być dostarczenie właściwemu organowi właściwemu dla jednostki docelowej jedynie określonych ograniczonych informacji.
(16) Wszelka wymiana lub wszelkie przekazywanie informacji między właściwymi organami, innymi organami, podmiotami lub osobami powinny odbywać się zgodnie z przepisami dotyczącymi danych osobowych określonymi w dyrektywie 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3 .
(17) Rozporządzenie (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 4 ma zastosowanie w odniesieniu do przetwarzania danych osobowych przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) w ramach stosowania niniejszego rozporządzenia.
(18) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowią projekty regulacyjnych standardów technicznych przedłożone Komisji Europejskiej przez ESMA.
(19) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektów regulacyjnych standardów technicznych, które stanowią podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy możliwych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 5 .
(20) Dyrektywa 2014/65/UE weszła w życie z dniem 2 lipca 2014 r. Artykuł 12 ust. 8 tej dyrektywy zastępuje art. 10a ust. 8 dyrektywy 2004/39/WE i zawiera uprawnienia ESMA do opracowania regulacyjnych standardów technicznych, które są identyczne z przewidzianymi na mocy art. 10a ust. 8 dyrektywy 2004/39/WE. Ponadto treść art. 10b ust. 4 i art. 10 ust. 4 dyrektywy 2004/39/WE jest również identyczna z treścią art. 13 ust. 4 i art. 11 ust. 2 dyrektywy 2014/65/UE. Zgodnie z art. 94 akapit pierwszy dyrektywy 2014/65/UE dyrektywa 2004/39/WE straci moc ze skutkiem od dnia 3 stycznia 2018 r. Przyjęcie standardów technicznych przez Komisję zgodnie z art. 10a ust. 8 dyrektywy 2004/39/WE powinno być również uznawane za zgodne z art. 12 ust. 8 dyrektywy 2014/65/UE, co oznacza, że te standardy techniczne będą w dalszym ciągu obowiązywać po dniu 3 stycznia 2018 r. bez potrzeby wprowadzania jakichkolwiek dalszych zmian,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: