Decyzja ustanawiająca grupę sterującą wysokiego szczebla ds. zarządzania cyfrowym systemem morskim i cyfrowymi usługami morskimi oraz uchylająca decyzję 2009/584/WE

DECYZJA KOMISJI (UE) 2016/566
z dnia 11 kwietnia 2016 r.
ustanawiająca grupę sterującą wysokiego szczebla ds. zarządzania cyfrowym systemem morskim i cyfrowymi usługami morskimi oraz uchylająca decyzję 2009/584/WE

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Komisja jest odpowiedzialna na szczeblu politycznym za zarządzanie unijnym systemem wymiany informacji morskiej obejmującym centralny system SafeSeaNet, system CleanSeaNet i odpowiednie części systemu dalekiego zasięgu do identyfikacji i śledzenia statków (LRIT) oraz za rozwój tych systemów, a także za ich integrację i interoperacyjność oraz za nadzór nad systemem SafeSeaNet, we współpracy z państwami członkowskimi.

(2) W pkt 2.2 załącznika III do dyrektywy 2002/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 1 przewidziano ustanowienie grupy sterującej wysokiego szczebla, mającej zająć się kwestiami wymienionymi w tymże punkcie. Taką grupę sterującą powołano decyzją Komisji 2009/584/WE 2 .

(3) W następstwie zmiany pkt 2.2 załącznika III do dyrektywy 2002/59/WE, wprowadzonej dyrektywą Komisji 2014/100/UE 3 , przepis ten przewiduje - w porównaniu z poprzednią sytuacją - realizację szeregu nowych zadań w zakresie wspierania administrowania i zarządzania systemem i usługami zintegrowanymi. W praktyce umożliwia to również dalsze usprawnienie dotychczasowych procedur zarządzania i działalności grup w celu zmniejszenia obciążeń administracyjnych oraz uproszczenia obowiązków sprawozdawczych.

(4) Konieczne jest zatem zaktualizowanie zestawu zadań przewidzianych w decyzji Komisji ustanawiającej grupę sterującą wysokiego szczebla.

(5) Wskazane jest również powierzenie grupie sterującej wysokiego szczebla pewnych dodatkowych zadań, ściśle związanych z zadaniami określonymi w dyrektywie 2002/59/WE i odpowiadających profilowi specjalizacji grupy. Grupa powinna zatem wspierać Komisję w wykonywaniu zadań określonych w art. 3 ust. 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/65/UE 4 , dotyczących nawiązywania i utrzymywania współpracy z grupą (grupami) ekspertów oraz zacieśniania istniejącej współpracy wszystkich zaangażowanych właściwych organów państw członkowskich, w zakresie monitorowania wzajemnych połączeń i interoperacyjności systemu; grupa powinna również doprowadzić do wymiany doświadczeń i dobrych praktyk między wszystkimi zaangażowanymi stronami, w tym przedstawicielami sektora.

(6) Konieczne wydaje się również wzięcie pod uwagę postępu technologicznego i strategicznych kwestii dotyczących przyszłego rozwoju systemu, z uwzględnieniem w szczególności wspierania i ułatwiania realizacji europejskiego obszaru transportu morskiego bez barier oraz wkładu w inne stosowne dziedziny polityki i prawa Unii. Może to być również przydatne w opracowywaniu zasad dobrowolnego stosowania wspólnego mechanizmu wymiany informacji (CISE).

(7) Zgodnie z punktem 2.2 załącznika III do dyrektywy 2002/59/WE grupa sterująca wysokiego szczebla powinna składać się z przedstawicieli państw członkowskich i Komisji. Grupie przewodniczy przedstawiciel Komisji. Ze względu na konieczność zachowania ciągłości pożądane jest, aby obecni członkowie wyznaczeni zgodnie z decyzją 2009/584/WE pełnili swoje funkcje do końca bieżącej kadencji.

(8) Zgodnie z dyrektywą 2002/59/WE Europejska Agencja Bezpieczeństwa Morskiego (EMSA), we współpracy z państwami członkowskimi i Komisją, jest odpowiedzialna za techniczne wdrożenie unijnego systemu wymiany informacji morskiej w kontekście wspierania państw członkowskich we wdrażaniu dyrektywy 2010/65/UE, w szczególności poprzez ułatwianie elektronicznej transmisji danych za pośrednictwem systemu SafeSeaNet zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1406/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającym Europejską Agencję Bezpieczeństwa Morskiego 5 ; Agencja ta powinna zatem zostać na stałe zaangażowana w prace grupy sterującej wysokiego szczebla.

(9) Należy ustanowić zasady dotyczące ujawniania informacji przez członków grupy.

(10) Dane osobowe powinny być przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 6 .

(11) Należy uchylić decyzję 2009/584/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przedmiot

Niniejszym ustanawia się grupę sterującą wysokiego szczebla ds. zarządzania cyfrowym systemem morskim i cyfrowymi usługami morskimi (zwaną dalej "grupą sterującą").

Artykuł  2

Zadania

Bez uszczerbku dla praw państw członkowskich jako właścicieli danych, do zadań grupy sterującej należy:

a)
jak przewidziano w pkt 2.2 załącznika III do dyrektywy 2002/59/WE;
b)
wspieranie Komisji w wykonywaniu powierzonych jej zadań określonych w art. 3 ust. 2 dyrektywy 2010/65/UE, w szczególności wspieranie jej przy opracowywaniu technicznych mechanizmów na potrzeby harmonizacji i koordynacji formalności sprawozdawczych w ramach Unii, zwiększenie stopnia zintegrowania i ponownego wykorzystywania informacji dostarczanych do systemu oraz dzielenia się nimi, a także umożliwienie jednokrotnego składania sprawozdań, a dzięki tym działaniom ułatwienie stworzenia europejskiego obszaru transportu morskiego bez barier;
c)
nawiązanie i utrzymanie współpracy z grupą (grupami) ekspertów na potrzeby realizacji poszczególnych zadań związanych z eksploatacją, wykorzystywaniem i funkcjonowaniem unijnego systemu wymiany informacji morskiej, krajowych pojedynczych punktów kontaktowych, krajowych systemów SafeSeaNet lub innych systemów elektronicznych oraz z ich interoperacyjnością, w granicach kompetencji określonych przez grupę sterującą;
d)
ustanowienie współpracy organów państw członkowskich z Komisją w odniesieniu do:
-
art. 23 dyrektywy 2002/59/WE,
-
pytań dotyczących warunków korzystania z systemu i zintegrowanych usług morskich;
e)
monitorowanie wzajemnych połączeń i interoperacyjności krajowych pojedynczych punktów kontaktowych i unijnego systemu wymiany informacji morskiej, a także innych odpowiednich europejskich systemów stosowanych do zarządzania informacjami;
f)
doprowadzenie do wymiany doświadczeń i dobrych praktyk na potrzeby art. 20 ust. 3 dyrektywy 2002/59/WE.
Artykuł  3

Konsultacje

Komisja może zasięgać opinii grupy sterującej we wszelkich kwestiach związanych z zadaniami określonymi w art. 2 oraz z techniczną eksploatacją obecnych i przyszłych pojedynczych punktów kontaktowych oraz unijnego systemu wymiany informacji morskiej, na poziomie scentralizowanym oraz na poziomie zdecentralizowanym, w tym z jej wkładem w monitorowanie działalności morskiej i nadzór nad tą działalnością w ujęciu całościowym do celów określonych w dyrektywach 2002/59/WE i 2010/65/UE.

Artykuł  4

Skład grupy sterującej i powoływanie jej członków

1.
Grupa sterująca składa się z przedstawicieli państw członkowskich i Komisji.
2.
Na członków grupy sterującej Komisja wyznacza urzędników wyższego szczebla.
3.
Każde państwo członkowskie wyznacza nie więcej niż dwóch członków oraz taką samą liczbę zastępców. Zastępców powołuje się na takich samych warunkach co członków; zastępcy automatycznie przejmują obowiązki członków nieobecnych bądź niedysponowanych. Członkowie i ich zastępcy muszą być urzędnikami wyższego szczebla.
4.
Obecni członkowie grupy sterującej wysokiego szczebla ds. SafeSeaNet pełnią funkcje do końca swojej kadencji określonej w art. 3 ust. 2 decyzji 2009/584/WE.
5.
Członkowie wyznaczeni zgodnie z ust. 3 są powoływani na okres trzech lat. Pełnią oni funkcje do czasu ich zastąpienia lub upływu ich kadencji. Kadencja jest odnawialna.
6.
Członkowie, którzy utracą zdolność wnoszenia należytego wkładu w prace grupy sterującej, złożą rezygnację lub naruszą warunki określone w ust. 3 niniejszego artykułu lub w art. 339 Traktatu, mogą zostać zastąpieni na okres, jaki pozostaje do upływu ich kadencji.
7.
Przedstawiciel Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego (EMSA) uczestniczy w posiedzeniach grupy sterującej w charakterze stałego obserwatora. EMSA reprezentuje przedstawiciel wysokiego szczebla.
8.
Przedstawiciele państw EFTA będących stronami Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym mogą uczestniczyć w posiedzeniach grupy sterującej w charakterze obserwatorów.
9.
Dane osobowe gromadzi się, przetwarza i publikuje zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001.
Artykuł  5

Tryb pracy

1.
Grupie sterującej przewodniczy przedstawiciel Komisji.
2.
Do udziału w obradach grupy sterującej lub podgrupy przedstawiciel Komisji przewodniczący grupie sterującej może zaprosić ekspertów posiadających wiedzę specjalistyczną na temat zagadnienia przewidzianego w porządku obrad, jeżeli jest to pomocne lub konieczne. Ponadto przedstawiciel Komisji może nadawać status obserwatora osobom fizycznym i organizacjom zdefiniowanym w zasadzie 8 pkt 3 zasad horyzontalnych dotyczących grup ekspertów oraz krajom kandydującym.
3.
Członkowie i ich przedstawiciele oraz zaproszeni eksperci i obserwatorzy podlegają obowiązkom zachowania tajemnicy zawodowej określonym w traktatach i przepisach wykonawczych do nich, a także przepisom Komisji dotyczącym bezpieczeństwa w zakresie ochrony informacji niejawnych UE, określonym w załączniku do decyzji Komisji (UE, Euratom) 2015/443 7 i 2015/444 8 . W przypadku naruszenia przez nich powyższych obowiązków Komisja może zastosować wszelkie właściwe środki.
4.
Posiedzenia grupy sterującej odbywają się zwyczajowo w siedzibie Komisji. Komisja zapewnia obsługę sekretariatu na potrzeby grupy sterującej. W posiedzeniach grupy sterującej mogą uczestniczyć inni zainteresowani jej pracami urzędnicy Komisji.
5.
Grupa sterująca przyjmuje swój regulamin wewnętrzny na podstawie standardowego regulaminu grup ekspertów przyjętego przez Komisję.
6.
Wszystkie stosowne dokumenty, takie jak porządki obrad, protokoły i opinie uczestników, są udostępniane w rejestrze grup ekspertów albo za pomocą wskazanego w wspomnianym rejestrze linku do strony internetowej, na której można znaleźć odpowiednie informacje. Wyjątki od zasady publikowania stosuje się zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 9 .
Artykuł  6

Koszty posiedzeń

1.
Osoby uczestniczące w pracach grupy sterującej nie otrzymują wynagrodzenia za pełnione funkcje.
2.
Koszty podróży i pobytu ponoszone przez osoby uczestniczące w pracach grupy sterującej są zwracane przez Komisję zgodnie z przepisami obowiązującymi w Komisji.
3.
Zwrot tych kosztów odbywa się w granicach dostępnych środków przyznanych w ramach rocznej procedury przydziału zasobów.
Artykuł  7

Uchylenie

Decyzja 2009/584/WE traci moc.

Artykuł  8

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 11 kwietnia 2016 r.

W imieniu Komisji

Jean-Claude JUNCKER

Przewodniczący

1 Dyrektywa 2002/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 czerwca 2002 r. ustanawiająca wspólnotowy system monitorowania i informacji o ruchu statków i uchylająca dyrektywę Rady 93/75/EWG (Dz.U. L 208 z 5.8.2002, s. 10).
2 Decyzja Komisji z dnia 31 lipca 2009 r. ustanawiająca grupę sterującą wysokiego szczebla ds. SafeSeaNet (Dz.U. L 201 z 1.8.2009, s. 63).
3 Dyrektywa Komisji 2014/100/UE z dnia 28 października 2014 r. zmieniająca dyrektywę 2002/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającą wspólnotowy system monitorowania i informacji o ruchu statków (Dz.U. L 308 z 29.10.2014, s. 82).
4 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/65/UE z dnia 20 października 2010 r. w sprawie formalności sprawozdawczych dla statków wchodzących do lub wychodzących z portów państw członkowskich i uchylająca dyrektywę 2002/6/WE (Dz.U. L 283 z 29.10.2010, s. 1).
5 Rozporządzenie (WE) nr 1406/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 czerwca 2002 r. ustanawiające Europejską Agencję Bezpieczeństwa Morskiego (Dz.U. L 208 z 5.8.2002, s. 1).
6 Rozporządzenie (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych (Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1).
7 Decyzja Komisji (UE, Euratom) 2015/443 z dnia 13 marca 2015 r. w sprawie bezpieczeństwa w Komisji (Dz.U. L 72 z 17.3.2015, s. 41).
8 Decyzja Komisji (UE, Euratom) 2015/444 z dnia 13 marca 2015 r. w sprawie przepisów bezpieczeństwa dotyczących ochrony informacji niejawnych UE (Dz.U. L 72 z 17.3.2015, s. 53).
9 Dz.U. L 145 z 31.5.2001, s. 43.

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2016.96.46

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja ustanawiająca grupę sterującą wysokiego szczebla ds. zarządzania cyfrowym systemem morskim i cyfrowymi usługami morskimi oraz uchylająca decyzję 2009/584/WE
Data aktu: 11/04/2016
Data ogłoszenia: 12/04/2016
Data wejścia w życie: 13/04/2016