a także mając na uwadze, co następuje:(1) Komisja jest odpowiedzialna na szczeblu politycznym za zarządzanie unijnym systemem wymiany informacji morskiej obejmującym centralny system SafeSeaNet, system CleanSeaNet i odpowiednie części systemu dalekiego zasięgu do identyfikacji i śledzenia statków (LRIT) oraz za rozwój tych systemów, a także za ich integrację i interoperacyjność oraz za nadzór nad systemem SafeSeaNet, we współpracy z państwami członkowskimi.
(2) W pkt 2.2 załącznika III do dyrektywy 2002/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 1 przewidziano ustanowienie grupy sterującej wysokiego szczebla, mającej zająć się kwestiami wymienionymi w tymże punkcie. Taką grupę sterującą powołano decyzją Komisji 2009/584/WE 2 .
(3) W następstwie zmiany pkt 2.2 załącznika III do dyrektywy 2002/59/WE, wprowadzonej dyrektywą Komisji 2014/100/UE 3 , przepis ten przewiduje - w porównaniu z poprzednią sytuacją - realizację szeregu nowych zadań w zakresie wspierania administrowania i zarządzania systemem i usługami zintegrowanymi. W praktyce umożliwia to również dalsze usprawnienie dotychczasowych procedur zarządzania i działalności grup w celu zmniejszenia obciążeń administracyjnych oraz uproszczenia obowiązków sprawozdawczych.
(4) Konieczne jest zatem zaktualizowanie zestawu zadań przewidzianych w decyzji Komisji ustanawiającej grupę sterującą wysokiego szczebla.
(5) Wskazane jest również powierzenie grupie sterującej wysokiego szczebla pewnych dodatkowych zadań, ściśle związanych z zadaniami określonymi w dyrektywie 2002/59/WE i odpowiadających profilowi specjalizacji grupy. Grupa powinna zatem wspierać Komisję w wykonywaniu zadań określonych w art. 3 ust. 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/65/UE 4 , dotyczących nawiązywania i utrzymywania współpracy z grupą (grupami) ekspertów oraz zacieśniania istniejącej współpracy wszystkich zaangażowanych właściwych organów państw członkowskich, w zakresie monitorowania wzajemnych połączeń i interoperacyjności systemu; grupa powinna również doprowadzić do wymiany doświadczeń i dobrych praktyk między wszystkimi zaangażowanymi stronami, w tym przedstawicielami sektora.
(6) Konieczne wydaje się również wzięcie pod uwagę postępu technologicznego i strategicznych kwestii dotyczących przyszłego rozwoju systemu, z uwzględnieniem w szczególności wspierania i ułatwiania realizacji europejskiego obszaru transportu morskiego bez barier oraz wkładu w inne stosowne dziedziny polityki i prawa Unii. Może to być również przydatne w opracowywaniu zasad dobrowolnego stosowania wspólnego mechanizmu wymiany informacji (CISE).
(7) Zgodnie z punktem 2.2 załącznika III do dyrektywy 2002/59/WE grupa sterująca wysokiego szczebla powinna składać się z przedstawicieli państw członkowskich i Komisji. Grupie przewodniczy przedstawiciel Komisji. Ze względu na konieczność zachowania ciągłości pożądane jest, aby obecni członkowie wyznaczeni zgodnie z decyzją 2009/584/WE pełnili swoje funkcje do końca bieżącej kadencji.
(8) Zgodnie z dyrektywą 2002/59/WE Europejska Agencja Bezpieczeństwa Morskiego (EMSA), we współpracy z państwami członkowskimi i Komisją, jest odpowiedzialna za techniczne wdrożenie unijnego systemu wymiany informacji morskiej w kontekście wspierania państw członkowskich we wdrażaniu dyrektywy 2010/65/UE, w szczególności poprzez ułatwianie elektronicznej transmisji danych za pośrednictwem systemu SafeSeaNet zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1406/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającym Europejską Agencję Bezpieczeństwa Morskiego 5 ; Agencja ta powinna zatem zostać na stałe zaangażowana w prace grupy sterującej wysokiego szczebla.
(9) Należy ustanowić zasady dotyczące ujawniania informacji przez członków grupy.
(10) Dane osobowe powinny być przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 6 .
(11) Należy uchylić decyzję 2009/584/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: