KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie nadużyć na rynku (rozporządzenie w sprawie nadużyć na rynku) oraz uchylające dyrektywę 2003/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywy Komisji 2003/124/WE, 2003/125/WE i 2004/72/WE 1 , w szczególności jego art. 19 ust. 15 akapit trzeci,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Aby zwiększyć skuteczność procesu powiadamiania o transakcjach dokonywanych przez kadrę kierowniczą i przekazywania porównywalnych informacji do wiadomości publicznej, należy ustanowić jednolite przepisy dotyczące sposobu zgłaszania wymaganych informacji i podawania ich do wiadomości publicznej przy użyciu jednego wzoru.
(2) Wzór powinien zawierać informacje dotyczące wszystkich transakcji przeprowadzonych w danym dniu przez osoby pełniące obowiązki zarządcze lub osoby blisko z nimi związane. Aby upublicznić pełen ogląd sytuacji, wzór powinien umożliwiać przedstawienie pojedynczych transakcji oraz ujęcie ich w formie zbiorczej. Informacja zbiorcza powinna wskazywać wolumen wszelkich transakcji tego samego rodzaju w odniesieniu do tego samego instrumentu finansowego, przeprowadzonych w tym samym dniu obrotowym i w tym samym systemie obrotu lub poza jakimkolwiek systemem obrotu, jako pojedynczą kwotę równą sumie arytmetycznej wolumenu wszystkich transakcji. Informacja zbiorcza powinna także obejmować odpowiednią średnią cenę ważoną wolumenem. Wpisując do wzoru transakcje różnego rodzaju, takie jak transakcje kupna i sprzedaży, nigdy nie należy ich sumować ani kompensować między sobą.
(3) Aby uprościć proces zmiany już przesłanego błędnego powiadomienia, wzór powinien zawierać pole, z którego należy korzystać w powiadomieniu zmieniającym w celu określenia pierwotnego powiadomienia i wyjaśnienia, na czym polega nieścisłość w tym pierwotnym powiadomieniu.
(4) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.
(5) Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych przeprowadził otwarte konsultacje społeczne na temat projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, przeanalizował potencjalne powiązane koszty i korzyści oraz zasięgnął opinii Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych, ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 .
(6) W celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynków finansowych niniejsze rozporządzenie musi wejść w życie w trybie pilnym, a przepisy przewidziane w niniejszym rozporządzeniu muszą obowiązywać od tego samego dnia, co przepisy ustanowione w rozporządzeniu (UE) nr 596/2014,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: