KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1071/2009 z dnia 21 października 2009 r. ustanawiające wspólne zasady dotyczące warunków wykonywania zawodu przewoźnika drogowego i uchylające dyrektywę Rady 96/26/WE 1 , w szczególności jego art. 16 ust. 5,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Art. 16 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1071/2009 nakłada na państwa członkowskie obowiązek prowadzenia krajowego rejestru elektronicznego przedsiębiorców transportu drogowego, którzy uzyskali od właściwego organu zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego. Odpowiednie dane znajdujące się w krajowym rejestrze elektronicznym powinny być dostępne dla wszystkich właściwych organów innych państw członkowskich. Art. 16 ust. 5 i 6 rozporządzenia (WE) nr 1071/2009 przewiduje połączenie krajowych rejestrów elektronicznych do dnia 31 grudnia 2012 r., upoważniając Komisję do przyjęcia wspólnych zasad dotyczących takiego połączenia. Na tej podstawie Komisja przyjęła rozporządzenie (UE) nr 1213/2010 2 w celu usprawnienia połączenia krajowych rejestrów elektronicznych za pośrednictwem systemu wymiany komunikatów noszącego nazwę ERRU (ang. European Registers of Road Transport Undertakings). System ten zaczął funkcjonować w dniu 31 grudnia 2012 r.
(2) W ciągu ostatnich trzech lat funkcjonowania systemu ERRU Komisja, wraz z ekspertami z państw członkowskich, określiła szereg kwestii związanych z praktycznym wykorzystaniem ERRU, świadczących o niepełnym dostosowaniu systemu do procedur administracyjnych w państwach członkowskich.
(3) Niezbędne jest zatem zajęcie się wskazanymi niedociągnięciami w funkcjonowaniu systemu ERRU, dostosowując go do odpowiednich przepisów rozporządzenia (WE) nr 1071/2009, rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1072/2009 3 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1073/2009 4 , jak również zapewniając jednolite korzystanie z systemu ERRU przez właściwe organy w całej UE. Ponadto niezbędne jest dostosowanie obowiązujących przepisów do postępu technicznego i naukowego.
(4) Rozporządzenie Komisji (UE) 2016/403 5 w odniesieniu do klasyfikacji poważnych naruszeń przepisów unijnych określa nowy wykaz kategorii, rodzajów i wagi poważnych naruszeń przepisów unijnych, które, oprócz naruszeń wymienionych w załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 1071/2009, mogą doprowadzić do utraty dobrej reputacji przez przedsiębiorców transportu drogowego lub zarządzającego transportem. Niezbędne jest zatem umożliwienie przekazywania w systemie ERRU informacji na temat nowego wykazu naruszeń.
(5) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1071/2009 do przetwarzania wszystkich danych osobowych mają zastosowanie przepisy dotyczące ochrony danych osobowych, ustanowione w szczególności dyrektywą 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 6 . W szczególności, aby zapobiec niewłaściwemu wykorzystaniu danych osobowych, państwa członkowskie muszą wdrożyć odpowiednie środki bezpieczeństwa.
(6) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1071/2009 do przetwarzania wszystkich danych osobowych mają zastosowanie w stosownych przypadkach przepisy dotyczące ochrony danych osobowych, ustanowione w szczególności rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 7 .
(7) Ze względu na znaczną liczbę zmian, które należy wprowadzić we wspólnych zasadach wdrożenia połączenia krajowych rejestrów elektronicznych, konieczne jest zastąpienie rozporządzenia (UE) nr 1213/2010 nowym aktem. Należy zatem uchylić rozporządzenie (UE) nr 1213/2010.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 8 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 300 z 14.11.2009, s. 51.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1213/2010 z dnia 16 grudnia 2010 r. ustanawiające wspólne zasady dotyczące połączenia krajowych rejestrów elektronicznych przedsiębiorców transportu drogowego (Dz.U. L 335 z 18.12.2010, s. 21).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1072/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wspólnych zasad dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych (Dz.U. L 300 z 14.11.2009, s. 72).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1073/2009 z dnia 21 października 2009 r. w sprawie wspólnych zasad dostępu do międzynarodowego rynku usług autokarowych i autobusowych i zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 (Dz.U. L 300 z 14.11.2009, s. 88).
5 Rozporządzenie Komisji (UE) 2016/403 z dnia 18 marca 2016 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1071/2009 w odniesieniu do klasyfikacji poważnych naruszeń przepisów unijnych, które mogą prowadzić do utraty dobrej reputacji przez przewoźnika drogowego, oraz zmieniające załącznik III do dyrektywy 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 74 z 19.3.2016, s. 8).
6 Dyrektywa 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych (Dz.U. L 281 z 23.11.1995, s. 31).
7 Rozporządzenie (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych (Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1).
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 z dnia 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego (Dz.U. L 60 z 28.2.2014, s. 1).
9 Art. 2 lit. l) dodana przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2023/2381 z dnia 29 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2381) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 października 2023 r.
10 Art. 3 zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2017/1440 z dnia 8 sierpnia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.206.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 sierpnia 2017 r.
11 Art. 5 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2023/2381 z dnia 29 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2381) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 października 2023 r.
12 Załącznik I zmieniony przez art. 2 rozporządzenia nr (UE) 2017/1440 z dnia 8 sierpnia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.206.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 sierpnia 2017 r.
13 Załącznik II zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2023/2381 z dnia 29 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2381) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 października 2023 r.
14 Załącznik III:- zmieniony przez art. 2 rozporządzenia nr (UE) 2017/1440 z dnia 8 sierpnia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.206.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 sierpnia 2017 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2023/2381 z dnia 29 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2381) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 października 2023 r.
15 Załącznik VI:- zmieniony przez art. 2 rozporządzenia nr (UE) 2017/1440 z dnia 8 sierpnia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.206.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 sierpnia 2017 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2023/2381 z dnia 29 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2381) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 października 2023 r.
16 Załącznik VII zmieniony przez art. 2 rozporządzenia nr (UE) 2017/1440 z dnia 8 sierpnia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.206.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 sierpnia 2017 r.
17 Załącznik VIII:- zmieniony przez art. 2 rozporządzenia nr (UE) 2017/1440 z dnia 8 sierpnia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.206.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 sierpnia 2017 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2023/2381 z dnia 29 września 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2381) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 października 2023 r.