Rozporządzenie wykonawcze 2016/8 określające cechy techniczne modułu ad hoc na 2017 r. dotyczącego samozatrudnienia

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2016/8
z dnia 5 stycznia 2016 r.
określające cechy techniczne modułu ad hoc na 2017 r. dotyczącego samozatrudnienia
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 577/98 z dnia 9 marca 1998 r. w sprawie organizacji badania prób losowych dotyczącego siły roboczej we Wspólnocie 1 , w szczególności jego art. 7a ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W celu monitorowania postępów w osiąganiu wspólnych celów określonych w strategii "Europa 2020" Komisja powinna otrzymać od państw członkowskich kompleksowy zestaw danych dotyczących samozatrudnienia, który umożliwia dokonywanie porównań między państwami członkowskimi.

(2) W rozporządzeniu Komisji (UE) nr 318/2013 2 ustanowiono moduł ad hoc dotyczący samozatrudnienia.

(3) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) nr 1397/2014 3 określono i opisano obszary szczegółowych informacji ("moduły cząstkowe ad hoc"), które należy włączyć do modułu ad hoc na 2017 r. dotyczącego samozatrudnienia.

(4) Komisja powinna określić cechy techniczne, filtry, kody oraz termin przekazywania danych w ramach modułu cząstkowego ad hoc dotyczącego samozatrudnienia.

(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Europejskiego Systemu Statystycznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Cechy techniczne modułu ad hoc na 2017 r. dotyczącego samozatrudnienia, filtry i kody, które należy stosować, oraz termin przekazania wyników do Komisji są określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 5 stycznia 2016 r.

W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

W niniejszym załączniku określono cechy techniczne, filtry i kody do stosowania w ramach modułu ad hoc dotyczącego samozatrudnienia, którego realizację zaplanowano na 2017 r. Określono w nim również terminy przekazania danych do Komisji.

Termin przekazania wyników Komisji: 31 marca 2018 r.

Filtry i kody, które należy stosować w celu przesyłania danych: zgodnie z załącznikiem III do rozporządzenia Komisji (WE) nr 377/2008 4 .

Kolumny zarezerwowane dla opcjonalnych współczynników ważenia, do wykorzystania w przypadku badania podpróby lub braku odpowiedzi: kolumny 222-225 zawierające liczby całkowite i kolumny 226-227 zawierające miejsca po przecinku.

1) Moduł cząstkowy "Samozatrudnienie ekonomicznie zależne"

Nazwa/kolumna Kod Opis Filtr
MAINCLNT Zależność ekonomiczna STAPRO = 1,2
211 Liczba klientów i ich znaczenie w okresie ostatnich 12 miesięcy
1 Brak klientów w ciągu ostatnich 12 miesięcy
2 Tylko jeden klient w ciągu ostatnich 12 miesięcy
3 2-9 klientów w ciągu ostatnich 12 miesięcy, ale jeden klient dominujący
4 2-9 klientów w ciągu ostatnich 12 miesięcy, brak klientów dominujących
5 Więcej niż 9 klientów w ciągu ostatnich 12 miesięcy, ale jeden klient dominujący
6 Więcej niż 9 klientów w ciągu ostatnich 12 miesięcy, brak klientów dominujących
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Niewypełnione Brak odpowiedzi/nie wiem
WORKORG Zależność organizacyjna STAPRO = 1,2 AND MAINCLNT ≠ 1
212 Wpływ na podejmowanie decyzji w sprawie godzin pracy
1 Decyzję podejmuje respondent
2 Decyzję podejmuje(-ą) klient(-ci) respondenta
3 Decyzję podejmuje inna strona
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Niewypełnione Brak odpowiedzi/nie wiem

2) Moduł cząstkowy "Warunki pracy osób samozatrudnionych"

Nazwa/kolumna Kod Opis Filtr
REASSE Główny powód podjęcia pracy na własny rachunek STAPRO = 1,2
213 Główny powód samozatrudnienia przy rozpoczęciu tego rodzaju pracy na obecnym stanowisku
1 Brak możliwości znalezienia pracy jako pracownik
2 Były pracodawca respondenta zwrócił się o podjęcie pracy na własny rachunek
3 Jest to zwyczajowa praktyka w dziedzinie, którą zajmuje się respondent
4 Nadarzyła się odpowiednia okazja
5 Kontynuacja działalności przedsiębiorstwa rodzinnego
6 Respondent nie chciał ani nie planował podjęcia pracy na własny rachunek, ale rozpoczął samozatrudnienie z powodów innych niż wymienione powyżej
7 Respondent chciał podjąć pracę na własny rachunek ze względu na elastyczne godziny pracy
8 Respondent chciał podjąć pracę na własny rachunek z innych przyczyn
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Niewypełnione Brak odpowiedzi/nie wiem
SEDIFFIC Największe trudności dla osób samozatrudnionych STAPRO = 1,2
214 Główne trudności w pracy na własny rachunek w okresie ostatnich 12 miesięcy w odczuciu subiektywnym
0 Brak wpływu na ustalanie ceny własnej pracy
1 Brak dostępu do finansowania dla przedsiębiorstw
2 Opóźnione płatności lub brak płatności
3 Nieodpowiedni poziom obciążeń administracyjnych
4 Brak dochodów w przypadku choroby
5 Okresy trudności finansowych
6 Okresy charakteryzujące się brakiem klientów, brakiem zleceń czy projektów, nad którymi można pracować
7 Inne trudności
8 Brak trudności
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Niewypełnione Brak odpowiedzi/nie wiem
REASNOEM Główne powody niezatrudniania pracowników STAPRO = 2
215 Główne powody niezatrudniania pracowników w odczuciu subiektywnym
0 Respondent chce w pierwszej kolejności zatrudnić siebie
1 Brak wystarczającej ilości pracy
2 Trudności ze znalezieniem odpowiednich pracowników
3 Zbyt skomplikowane ramy prawne
4 Wysokie składki na ubezpieczenia społeczne
5 Brak możliwości zatrudniania pracowników w zawodzie respondenta
6 Respondent woli pracować z podwykonawcami lub wspólnikami
7 Klient(-ci) respondenta wymaga(-ją), aby respondent sam wykonał pracę
8 Inny powód
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Niewypełnione Brak odpowiedzi/nie wiem
BPARTNER Współpraca z partnerami biznesowymi STAPRO = 1,2
216 Praca ze współwłaścicielem lub w ramach sieci innych osób samozatrudnionych
1 Respondent współpracuje ze współwłaścicielem
2 Respondent współpracuje z innymi osobami samozatrudnionymi w ramach sieci
3 Obie opcje
4 Żadna z opcji
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Niewypełnione Brak odpowiedzi/nie wiem
PLANEMPL Planowane zatrudnienie pracowników lub podwykonawców STAPRO = 1,2
217 Plany zatrudnienia lub zlecenia podwykonawstwa w ciągu najbliższych 12 miesięcy
1 Respondent zamierza zatrudniać pracowników wyłącznie na czas nieokreślony
2 Zamierza zatrudniać pracowników wyłącznie na czas określony
3 Zamierza zatrudniać pracowników zarówno na czas określony, jak i na czas nieokreślony
4 Zamierza wyłącznie zlecać pracę podwykonawcom
5 Zamierza zlecać pracę podwykonawcom i zatrudniać pracowników
6 Nie zamierza zatrudniać pracowników ani zlecać pracy podwykonawcom
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Niewypełnione Brak odpowiedzi/nie wiem

3) Moduł cząstkowy "Osoby samozatrudnione i pracownicy"

Nazwa/kolumna Kod Opis Filtr
JBSATISF 218 Zadowolenie z pracy

Poziom zadowolenia z pracy w głównej pracy

WSTATOR = 1,2
1 W znacznym stopniu zadowolony
2 W pewnym stopniu zadowolony
3 W niewielkim stopniu zadowolony
4 W ogóle niezadowolony
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Niewypełnione Brak odpowiedzi/nie wiem
AUTONOMY Niezależność w pracy WSTATOR = 1,2
219 Poziom wpływu na charakter i kolejność zadań w głównej pracy
1 Respondent może wpływać zarówno na charakter, jak i na kolejność zadań
2 Może wpływać na charakter, ale nie na kolejność zadań
3 Może wpływać na kolejność, ale nie na charakter zadań
4 Nie może wpływać ani na charakter, ani na kolejność zadań
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Niewypełnione Brak odpowiedzi/nie wiem
PREFSTAP Preferowany status zawodowy w głównej pracy WSTATOR = 1,2
220 Preferencja dla pracy jako pracownik w przypadku samozatrudnienia w chwili obecnej lub preferencja dla pracy jako osoba samozatrudniona, jeśli obecnie pracuje jako pracownik
1 Respondent nie chce zmieniać swojego statusu zawodowego
2 Prowadzi działalność na własny rachunek, lecz chce być zatrudniony jako pracownik
3 Jest pracownikiem lub pracownikiem-członkiem rodziny, ale chce prowadzić działalność na własny rachunek
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Niewypełnione Brak odpowiedzi/nie wiem
OBSTACSE Główny powód niepodjęcia pracy na własny rachunek w głównej pracy PREFSTAP = 3
221 Główny powód, dla którego pracownicy lub pracownicy-członkowie rodziny, którzy chcieliby podjąć pracę na własny rachunek, nie zmienili statusu zawodowego na preferowany
1 Niestabilna sytuacja finansowa
2 Trudności w uzyskaniu finansowania dla przedsiębiorstw
3 Nadmierne stres, zobowiązania lub ryzyko
4 Mniejszy zakres ochrony socjalnej
5 Inny powód
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Niewypełnione Brak odpowiedzi/nie wiem
1 Dz.U. L 77 z 14.3.1998, s. 3.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 318/2013 z dnia 8 kwietnia 2013 r. w sprawie przyjęcia programu modułów ad hoc obejmującego lata 2016-2018 dla celów badania reprezentacyjnego dotyczącego siły roboczej przewidzianego w rozporządzeniu Rady (WE) nr 577/98 (Dz.U. L 99 z 9.4.2013, s. 11).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1397/2014 z dnia 22 października 2014 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 318/2013 w sprawie przyjęcia programu modułów ad hoc obejmującego lata 2016-2018 dla celów badania reprezentacyjnego dotyczącego siły roboczej przewidzianego w rozporządzeniu Rady (WE) nr 577/98 (Dz.U. L 370 z 30.12.2014, s. 42).
4 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 377/2008 z dnia 25 kwietnia 2008 r. wykonujące rozporządzenie Rady (WE) nr 577/98 w sprawie organizacji badania prób losowych dotyczącego siły roboczej we Wspólnocie w odniesieniu do kodowania, które należy stosować w celu przesyłania danych, począwszy od 2009 r., wykorzystania prób cząstkowych do gromadzenia danych dotyczących zmiennych strukturalnych oraz określenia kwartałów referencyjnych (Dz.U. L 114 z 26.4.2008, s. 57).

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024