uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a),
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) acetamiprydu, azoksystrobiny, dimetomorfu, flonikamidu, fludioksonilu, flutriafolu, metkonazolu, protiokonazolu oraz trifloksystrobiny określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP cyflutryny określono w załączniku II oraz w części B załącznika III do tego rozporządzenia. NDP ametoktradyny, kwasu difluorooctowego, fenpyrazaminy, fluazynamu, flupiradifuronu, fluksapyroksadu, prochinazydu, piryproksyfenu i spirodiklofenu określono w części A załącznika III do tego rozporządzenia.
(2) W ramach procedury udzielania zezwoleń na stosowanie środków ochrony roślin zawierających substancję czynną acetamipryd na powierzchni oliwek stołowych, pomidorów, korniszonów, fasoli (w strąkach), grochu (w strąkach), jadalnych nasion roślin strączkowych (suchych), ziaren rzepaku, oliwek do produkcji oliwy i pszenicy zwyczajnej złożono wniosek zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w sprawie zmiany obecnych NDP.
(3) W przypadku ametoktradyny wniosek taki złożono w odniesieniu do dymki. W przypadku azoksystrobiny wniosek taki złożono w odniesieniu do winogron stołowych i winogron do produkcji wina. W przypadku cyflutryny wniosek taki złożono w odniesieniu do jęczmienia, owsa zwyczajnego, żyta zwyczajnego i pszenicy zwyczajnej w związku ze stosowaniem beta-cyflutryny na powierzchni tych produktów. W przypadku dimetomorfu wniosek taki złożono w odniesieniu do kapustnych kwitnących i "szpinaku i podobnych liści". W przypadku flonikamidu wniosek taki złożono w odniesieniu do "ziół, kwiatów jadalnych". W przypadku fludioksonilu wniosek taki złożono w odniesieniu do "sałaty i warzyw sałatowych", "szpinaku i podobnych liści", "ziół, kwiatów jadalnych" i grochu (bez strąków). W przypadku kwasu difluorooctowego i flupiradifuronu wniosek taki złożono w odniesieniu do truskawek, jeżyn i malin w związku ze stosowaniem flupiradifuronu na powierzchni tych produktów. W przypadku prochinazydu wniosek taki złożono w odniesieniu do jabłek i gruszek. W przypadku protiokonazolu wniosek taki złożono w odniesieniu do ziaren słonecznika. W przypadku piryproksyfenu wniosek taki złożono w odniesieniu do bananów. W przypadku spirodiklofenu wniosek taki złożono w odniesieniu do żurawin i agrestu. W przypadku trifloksystrobiny wniosek taki złożono w odniesieniu do selera zwyczajnego.
(4) Zgodnie z art. 6 ust. 2 i 4 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 złożono wniosek dotyczący stosowania dimetomorfu na powierzchni papai, fenpyrazaminy na powierzchni owoców leśnych i borówek amerykańskich, fluazynamu na powierzchni borówek amerykańskich, flutriafolu na powierzchni truskawek, fluksapyroksadu na powierzchni migdałów, orzechów brazylijskich, kasztanów jadalnych, orzechów laskowych, orzechów makada-miowych, orzechów pekan, orzeszków piniowych, orzechów włoskich, czereśni, winogron, truskawek, borówek amerykańskich, mango, pozostałych warzyw korzeniowych i bulwiastych o kodzie 0213000, dyniowatych, brokułów, kapusty pekińskiej, gorczycy sarepskiej, karczochów hiszpańskich, selera, fenkułu włoskiego/kopru włoskiego, rabarbaru, ryżu siewnego i trzciny cukrowej oraz metkonazolu na powierzchni borówek amerykańskich, ziemniaków, tropikalnych warzyw korzeniowych i bulwiastych, jadalnych nasion roślin strączkowych i ziaren słonecznika. Wnioskodawcy twierdzą, że dozwolone zastosowania tej substancji na wspomnianych uprawach w Stanach Zjednoczonych Ameryki, Kanadzie i Brazylii skutkują pozostałościami przekraczającymi NDP dozwolone na podstawie rozporządzenia (WE) nr 396/2005 oraz że konieczne jest ustanowienie wyższych NDP, aby uniknąć barier handlowych w odniesieniu do przywozu tych upraw.
(5) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wnioski te zostały poddane ocenie przez państwa członkowskie, których dotyczyły, a sprawozdania z oceny przekazano Komisji.
(6) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności, zwany dalej "Urzędem", dokonał oceny wniosków i sprawozdań z oceny, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz, w odpowiednich przypadkach, dla zwierząt, i wydał uzasadnione opinie dotyczące proponowanych NDP 2 . Urząd przekazał te opinie Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości.
(7) W uzasadnionej opinii Urząd stwierdził, że w odniesieniu do stosowania fluksapyroksadu w warzywach korzeniowych i bulwiastych innych niż rzodkiew przedłożone dane nie są wystarczające jako podstawa do określenia nowych NDP. Należy zatem utrzymać obecne NDP.
(8) W przypadku prochinazydu Urząd zalecił podwyższenie obecnych NDP dotyczących wątroby i nerek u owiec i kóz w celu dostosowania ich do zamierzonych zastosowań tej substancji czynnej na powierzchni jabłek i gruszek. Ponieważ w produktach pochodzących od lub z przeżuwaczy nie stwierdzono pozostałości prochinazydu, stosowaną definicję pozostałości należy ograniczyć tak, by obejmowała jedynie istotny metabolit (IN-MU210).
(9) W odniesieniu do wszystkich pozostałych wniosków Urząd stwierdził, że spełniono wszystkie wymogi dotyczące danych oraz że zmiany NDP, o które wystąpili wnioskodawcy, są dopuszczalne z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów przeprowadzonej dla 27 określonych grup konsumentów w Europie. Urząd wziął pod uwagę najnowsze informacje na temat właściwości toksykologicznych wymienionych substancji. Ani w przypadku długotrwałego narażenia na przedmiotowe substancje w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych mogących je zawierać, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku dużej konsumpcji odnośnych produktów nie wykazano istnienia ryzyka przekroczenia dopuszczalnego dziennego spożycia ani ostrej dawki referencyjnej.
(10) W odniesieniu do flupiradifuronu Urząd przedstawił wnioski z wzajemnej weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy, dotyczącej substancji czynnej sulfoksaflor 3 . Zgodnie z odpowiednią dobrą praktyką rolniczą NDP kwasu difluorooctowego w sałacie należy ustanowić na poziomie 0,09 mg/kg, tak by odpowiednio uwzględnić stosowanie flupiradifuronu na powierzchni tego produktu.
(11) Na podstawie uzasadnionych opinii i wniosków Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 27 października 2016 r.
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for acetamiprid in various crops" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości acetamiprydu w różnych uprawach). Dziennik EFSA 2016;14(2):4385 [25 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue level for ametoctradin in spring onions" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości ametoktradyny w dymce). Dziennik EFSA 2016;14(4):4448 [19 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for azoxystrobin in grapes" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości azoksystrobiny w winogronach). Dziennik EFSA 2016;14(2):4415 [17 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for beta-cyfluthrin in various cereals" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości beta-cyflutryny w różnych zbożach). Dziennik EFSA 2016;14(3):4417 [23 s.].
"Reasoned opinion on the setting of import tolerance for dimethomorph in papaya" (Uzasadniona opinia dotycząca określenia tolerancji importowej w odniesieniu do dimetomorfu w papai). Dziennik EFSA 2016;14(4):4449 [19 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels (MRLs) for dimethomorph in various crops" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości dimetomorfu w różnych uprawach). Dziennik EFSA 2016;14(1):4381 [19 s.].
"Reasoned opinion on the setting import tolerances for fenpyrazamine in blueberries and cane fruits" (Uzasadniona opinia dotycząca ustanowienia tolerancji importowych w odniesieniu do fenpyrazaminy w borówkach amerykańskich i owocach leśnych). Dziennik EFSA 2016;14(2):4384 [20 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue level for flonicamid in herbs and edible flowers" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości flonikamidu w ziołach i kwiatach jadalnych). Dziennik EFSA 2016;14(4):4467 [19 s.].
"Reasoned opinion on the setting of import tolerance for fluazinam in blueberries" (Uzasadniona opinia dotycząca określenia tolerancji importowej w odniesieniu do fluazynamu w borówkach amerykańskich). Dziennik EFSA 2016;14(4):4460 [20 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for fludioxonil in various crops" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości fludioksonilu w różnych uprawach). Dziennik EFSA 2016;14(3):4445 [20 s.].
"Reasoned opinion on the setting of new maximum residue levels for flupyradifurone in strawberries, blackberries and raspberries" (Uzasadniona opinia dotycząca ustanowienia nowych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości flupiradifuronu w truskawkach, jeżynach i malinach). Dziennik EFSA 2016;14(3):4423 [19 s.].
"Reasoned opinion on the setting of import tolerance for fluazinam in blueberries" (Uzasadniona opinia dotycząca określenia tolerancji importowej w odniesieniu do flutriafolu w truskawkach). Dziennik EFSA 2016;14(3):4427 [20 s.].
"Reasoned opinion on the setting of import tolerances for fluxapyroxad in various crops" (Uzasadniona opinia dotycząca określenia tolerancji importowych w odniesieniu do fluksapyroksadu w różnych uprawach). Dziennik EFSA 2016;14(3):4404 [28 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for metconazole in various crops" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości metkonazolu w różnych uprawach). Dziennik EFSA 2016;14(4):4451 [23 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for proquinazid in apples, pears and animal commodities" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości prochinazydu w jabłkach, gruszkach i produktach pochodzenia zwierzęcego). Dziennik EFSA 2016;14(3):4428 [24 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for prothioconazole in sunflower seeds" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości protiokonazolu w różnych uprawach). Dziennik EFSA 2015;13(12):4371 [24 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue level for pyriproxyfen in bananas" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości piryproksyfenu w bananach). Dziennik EFSA 2016;14(2):4387 [18 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels (MRLs) for spirodiclofen in berries" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości spirodiklofenu w owocach jagodowych). Dziennik EFSA 2016;14(4):4457 [17 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue level (MRL) for trifloxystrobin in celeriacs" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego NDP trifloksystrobiny w selerze zwyczajnym). Dziennik EFSA 2016;14(1):4383 [17 s.].
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.298.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2016/1902 zmieniające załączniki II i III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości acetamiprydu, ametoktradyny, azoksystrobiny, cyflutryny, kwasu difluorooctowego, dimetomorfu, fenpyrazaminy, flonikamidu, fluazynamu, fludioksonilu, flupiradifuronu, flutriafolu, fluksapyroksadu, metkonazolu, prochinazydu, protiokonazolu, piryproksyfenu, spirodiklofenu oraz trifloksystrobiny w określonych produktach lub na ich powierzchni |
Data aktu: | 27/10/2016 |
Data ogłoszenia: | 04/11/2016 |
Data wejścia w życie: | 24/11/2016 |