uwzględniając akt wspomniany w pkt 66t załącznika XIII do Porozumienia EOG (rozporządzenie (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. ustanawiające ramy tworzenia Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (Rozporządzenie ramowe) 1 ) dostosowany do Porozumienia EOG protokołem 1 do tego porozumienia, a w szczególności art. 11 ust. 3 lit. c) tego aktu, oraz
mając na uwadze, co następuje:
(1) Na podstawie rozporządzenia ramowego Królestwo Norwegii ("Norwegia") przyjmuje plany krajowe lub plany dotyczące funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej (ang. functional airspace block, "FAB") zawierające wiążące docelowe parametry krajowe lub wiążące docelowe parametry na szczeblu funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej spójne z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania. W rozporządzeniu tym przewidziano również, że Urząd Nadzoru EFTA ("Urząd") dokonuje oceny spójności przedmiotowych docelowych parametrów na podstawie kryteriów oceny, o których mowa w art. 11 ust. 6 lit. d) tego rozporządzenia, oraz że Urząd może podjąć decyzję o wydaniu zaleceń w przypadku stwierdzenia, że kryteria te nie zostały spełnione. Szczegółowe przepisy w tym zakresie zostały określone w akcie wspomnianym w pkt 66xf załącznika XIII do Porozumienia EOG (rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 390/2013 2 ) ("rozporządzenie w sprawie skuteczności działania") dostosowanym do Porozumienia EOG protokołem 1 do tego porozumienia.
(2) Decyzją wykonawczą Komisja 2014/132/UE 3 przyjęto ogólnounijne docelowe parametry skuteczności działania w kluczowych obszarach skuteczności działania dotyczących bezpieczeństwa, ochrony środowiska, przepustowości i efektywności kosztowej obowiązujące w drugim okresie odniesienia (lata 2015-2019), które zostały włączone do pkt 66xe załącznika XIII do Porozumienia EOG.
(3) Norwegia przedłożyła Urzędowi plany skuteczności działania na szczeblu funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej wraz z innymi państwami wchodzącymi w skład Północnoeuropejskiego Bloku Przestrzeni Powietrznej (North European Functional Airspace Block, "NEFAB") w piśmie z dnia 17 lipca 2014 r. (dokument nr 716241). Plan następnie zmieniano w drodze sprostowań; ostatnie z nich nosi datę 14 listopada 2014 r. Dokonując oceny, Urząd opierał się na najbardziej aktualnych informacjach spośród przedłożonych.
(4) Organ weryfikujący skuteczność działania, który pomaga Urzędowi ocenić wdrażanie systemu skuteczności działania na podstawie art. 3 rozporządzenia w sprawie skuteczności działania, przedłożył Urzędowi raport dotyczący oceny początkowej dnia 7 października 2014 r., a dnia 15 grudnia 2014 r. - zaktualizowaną wersję tego raportu. Urząd otrzymał od organu weryfikującego skuteczność działania raporty dotyczące monitorowania planów skuteczności działania i parametrów docelowych oparte na informacjach przedłożonych przez krajowe organy nadzoru zgodnie z art. 18 ust. 4 rozporządzenia w sprawie skuteczności działania.
(5) W odniesieniu do kluczowego obszaru skuteczności działania dotyczącego bezpieczeństwa oceniono spójność parametrów docelowych przedłożonych przez Norwegię, w stosunku do państw NEFAB, w zakresie efektywności zarządzania bezpieczeństwem i zastosowania klasyfikacji dotkliwości w oparciu o metodologię narzędzia analizy ryzyka (Risk Analysis Tool, "RAT") zgodnie z zasadami ustanowionymi w pkt 2 załącznika IV do rozporządzenia w sprawie skuteczności działania. Ocena ta wykazała, że parametry docelowe przedłożone przez Norwegię, w stosunku do państw NEFAB, są spójne ze stosownym ogólnounijnym docelowym parametrem skuteczności działania.
(6) W odniesieniu do kluczowego obszaru skuteczności działania dotyczącego ochrony środowiska oceniono spójność parametrów docelowych przedłożonych przez Norwegię, w stosunku do państw NEFAB, zgodnie z zasadami ustanowionymi w pkt 3 załącznika IV do rozporządzenia w sprawie skuteczności działania. W ocenie używa się odpowiednich wartości referencyjnych dotyczących FAB dla horyzontalnej efektywności lotu na trasie dla faktycznej trajektorii obliczonych przez menedżera sieci i określonych w planie operacyjnym sieci (2014- 2018/2019) w najnowszej wersji z czerwca 2014 r. ("plan operacyjny sieci"), które, jeżeli są stosowane, zapewniają osiągnięcie na szczeblu Unii ogólnounijnego docelowego parametru skuteczności działania. Ocena ta wykazała, że parametry docelowe przedłożone przez Norwegię, w stosunku do państw NEFAB, są spójne ze stosownym ogólnounijnym docelowym parametrem skuteczności działania.
(7) W odniesieniu do kluczowego obszaru skuteczności działania dotyczącego przepustowości oceniono spójność parametrów docelowych przedłożonych przez Norwegię, w stosunku do państw NEFAB, w zakresie opóźnień w zarządzaniu przepływem ruchu lotniczego (Air Traffic Flow Management, "ATFM") na trasie zgodnie z zasadami ustanowionymi w pkt 4 załącznika IV do rozporządzenia w sprawie skuteczności działania w oparciu o odpowiednie wartości referencyjne dla przepustowości dotyczące FAB obliczone przez menedżera sieci i określone w planie operacyjnym sieci, które, jeżeli są stosowane, zapewniają osiągnięcie na szczeblu Unii ogólnounijnego docelowego parametru skuteczności działania. Ocena ta wykazała, że docelowe parametry przedłożone przez Norwegię, w stosunku do państw NEFAB, są spójne ze stosownym ogólnounijnym docelowym parametrem skuteczności działania.
(8) W odniesieniu do kluczowego obszaru skuteczności działania dotyczącego efektywności kosztowej oceniono docelowe parametry przedłożone przez Norwegię, w stosunku do państw NEFAB, wyrażone w ustalonych kosztach jednostkowych na trasie zgodnie z zasadami ustanowionymi w pkt 5 w związku z pkt 1 załącznika IV do rozporządzenia w sprawie skuteczności działania, uwzględniając trend ustalonych kosztów jednostkowych na trasie w drugim okresie odniesienia oraz łącznie w pierwszym i drugim okresie odniesienia (2012-2019), liczbę jednostek usługowych (prognozę ruchu) oraz poziom ustalonych kosztów jednostkowych na trasie w porównaniu z państwami o zbliżonym otoczeniu operacyjnym i ekonomicznym. Ocena ta wykazała, że parametry docelowe przedłożone przez Norwegię, w stosunku do państw NEFAB, są spójne ze stosownym ogólnounijnym docelowym parametrem skuteczności działania.
(9) W związku z tym Urząd uznał, że docelowe parametry zawarte w planach skuteczności działania opracowanych przez Norwegię, w stosunku do państw NEFAB, są spójne z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania dotyczącymi wszystkich czterech kluczowych obszarów skuteczności działania,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.230.45 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 83/15/COL dotycząca spójności niektórych parametrów docelowych zawartych w planach krajowych lub planach dotyczących funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej przedłożonych na podstawie rozporządzenia (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z ustalonymi na drugi okres odniesienia ogólnounijnymi parametrami docelowymi skuteczności działania |
Data aktu: | 18/03/2015 |
Data ogłoszenia: | 25/08/2016 |