RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Art. 193 dyrektywy 2006/112/WE stanowi, że każdy podatnik dokonujący dostawy towarów lub świadczenia usług jest, co do zasady, obowiązany do zapłaty podatku od wartości dodanej (VAT) organom podatkowym.
(2) Decyzją wykonawczą Rady 2010/583/UE 2 , a następnie decyzją wykonawczą Rady 2013/676/UE 3 upoważniono Rumunię do stosowania środka stanowiącego odstępstwo w celu wyznaczenia odbiorcy jako osoby zobowiązanej do zapłaty VAT w przypadku dostaw produktów z drewna przez podatników.
(3) Pismem zarejestrowanym przez Komisję w dniu 9 lutego 2016 r. Rumunia wystąpiła z wnioskiem o upoważnienie do dalszego stosowania tego środka po dniu 31 grudnia 2016 r.
(4) Pismem z dnia 23 marca 2016 r. Komisja poinformowała pozostałe państwa członkowskie o wniosku złożonym przez Rumunię. Pismem z dnia 29 marca 2016 r. Komisja powiadomiła Rumunię, że posiada wszystkie informacje konieczne do rozpatrzenia wniosku.
(5) W okresie poprzedzającym upoważnienie do stosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia w odniesieniu do dostaw produktów z drewna Rumunia napotykała trudności na rynku drewna ze względu na charakter tego rynku oraz przedsiębiorstw prowadzących na nim działalność. Zgodnie ze sprawozdaniem przedstawionym przez Rumunię wraz z wnioskiem o przedłużenie obowiązywania tego środka wyznaczenie odbiorcy jako osoby zobowiązanej do zapłaty podatku VAT umożliwiło zapobieganie uchylaniu się od opodatkowania i unikania opodatkowania w tym sektorze, w związku z czym pozostaje ono uzasadnione.
(6) Przedmiotowy środek jest proporcjonalny w stosunku do zamierzonego celu, ponieważ nie ma być stosowany powszechnie, lecz jedynie w stosunku do bardzo specyficznych operacji w sektorze, który stwarza istotne problemy w kontekście uchylania się od opodatkowania lub unikania opodatkowania.
(7) Zdaniem Komisji środek ten nie powinien wywierać niepożądanego wpływu na zapobieganie oszustwom na poziomie sprzedaży detalicznej ani w innych sektorach czy w innych państwach członkowskich.
(8) Upoważnienie powinno być ograniczone w czasie do dnia 31 grudnia 2019 r.
(9) Jeżeli Rumunia uzna za konieczne dalsze przedłużenie obowiązywania środka po upływie 2019 r., powinna przedłożyć Komisji nie później niż do dnia 1 kwietnia 2019 r. nowe sprawozdanie wraz z wnioskiem o przedłużenie.
(10) Przedmiotowy środek nie ma negatywnego wpływu na zasoby własne Unii z tytułu VAT.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą 2013/676/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: