a także mając na uwadze, co następuje:(1) Ochrona inwestorów wymaga skutecznego i dokonywanego w odpowiednim momencie podawania informacji poufnych do wiadomości publicznej przez emitentów i uczestników rynku uprawnień do emisji. W celu zagwarantowania na poziomie Unii równego dostępu inwestorów do informacji poufnych informacje poufne powinny być podawane do wiadomości publicznej bezpłatnie, jednocześnie i możliwie jak najszybciej w odniesieniu do wszystkich kategorii inwestorów w całej Unii i powinny być przekazywane środkom masowego przekazu, które zapewniają ich skuteczne publiczne rozpowszechnienie.
(2) W przypadku gdy uczestnicy rynku uprawnień do emisji spełniają już równoważne wymagania w zakresie ujawniania informacji poufnych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1227/2011 2 i gdy są zobowiązani do podania do wiadomości publicznej tych samych informacji na mocy tegoż rozporządzenia i rozporządzenia (UE) nr 596/2014, obowiązki ustanowione w niniejszym rozporządzeniu należy uznawać za spełnione, jeżeli informacje zostaną ujawnione z wykorzystaniem platformy służącej do ujawniania informacji poufnych do celów rozporządzenia (UE) nr 1227/2011, pod warunkiem że informacje poufne zostaną przekazane odpowiednim środkom masowego przekazu.
(3) Ważne jest, aby techniczne warunki opóźniania ujawniania informacji poufnych umożliwiały zachowanie podstawowych informacji o procesie opóźniania ujawniania informacji poufnych, tak by emitenci i uczestnicy rynku uprawnień do emisji byli w stanie spełnić swój obowiązek powiadomienia właściwych organów.
(4) Powiadomienie o opóźnieniu ujawnienia informacji poufnych oraz, jeżeli jest to wymagane, wyjaśnienie sposobu, w jaki wszystkie mające zastosowanie warunki opóźnienia zostały spełnione, należy przekazywać właściwemu organowi na piśmie, wykorzystując bezpieczne środki elektroniczne określone przez tenże właściwy organ, zapewniając tym samym integralność i poufność treści informacji oraz szybkość transmisji.
(5) Aby umożliwić właściwemu organowi określenie odpowiednich osób w ramach emitenta lub uczestnika rynku uprawnień do emisji zaangażowanych w opóźnienie ujawnienia informacji poufnych, powiadomienie o opóźnieniu powinno zawierać wskazanie tożsamości osoby, która dokonała powiadomienia, oraz osoby lub osób odpowiadających za decyzję o opóźnieniu ujawnienia informacji poufnych. W podobny sposób powiadomienie powinno również wskazywać aspekty czasowe opóźnienia, umożliwiając właściwym organom ocenę, czy dotyczące opóźnienia warunki określone w rozporządzeniu (UE) nr 596/2014 są spełnione.
(6) Emitent, który jest instytucją kredytową lub instytucją finansową, powinien poinformować właściwy organ na piśmie o zamiarze opóźnienia ujawnienia informacji poufnych w celu zachowania stabilności systemu finansowego, a ze względu na delikatny charakter takich informacji i potrzebę zapewnienia maksymalnej poufności ich treści należy zastosować w tym celu odpowiednie normy bezpieczeństwa.
(7) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).
(8) W dniu 25 maja 2016 r. Komisja powiadomiła ESMA o swoim zamiarze zatwierdzenia z poprawkami projektu wykonawczego standardu technicznego w celu uwzględnienia faktu, że przepisy rozporządzenia (UE) nr 1227/2011 dotyczące ujawniania informacji są wystarczające dla zapewnienia, by uczestnicy rynku uprawnień do emisji skutecznie i w odpowiednim czasie podawali do wiadomości publicznej informacje poufne, zgodnie z wymaganiami art. 17 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 596/2014. Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 1348/2014 3 zawiera już wymóg, zgodnie z którym uczestnicy rynku uprawnień do emisji zobowiązani są do zapewnienia "kanałów internetowych", tak aby informacje ujawniane na stronach internetowych były ujawniane publicznie w sposób skuteczny i terminowo. W oficjalnej opinii z dnia 16 czerwca 2016 r. ESMA potwierdził swoje pierwotne stanowisko i nie przedłożył ponownie wykonawczego standardu technicznego zmienionego w sposób zgodny z poprawkami proponowanymi przez Komisję. Ponieważ wymagania rozporządzenia (UE) nr 1227/2011 w zakresie ujawniania informacji odnoszące się do uczestników rynku uprawnień do emisji mogą być wystarczające w celu spełnienia wymagań ustanowionych w art. 17 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 596/2014, należy tak zmienić projekt wykonawczego standardu technicznego, aby uniknąć powielania wymogów sprawozdawczych.
(9) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, przeanalizował potencjalne powiązane koszty i korzyści oraz zasięgnął opinii Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 4 .
(10) W celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynków finansowych konieczne jest, aby niniejsze rozporządzenie weszło w życie w trybie pilnym i aby przepisy ustanowione w niniejszym rozporządzeniu były stosowane od tego samego dnia co przepisy ustanowione w rozporządzeniu (UE) nr 596/2014,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: