Rozporządzenie wykonawcze 2016/1025 zmieniające załącznik I do rozporządzenia Rady (WE) nr 1342/2008 w odniesieniu do definicji grup włoków ramowych w niektórych obszarach geograficznych

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2016/1025
z dnia 24 czerwca 2016 r.
zmieniające załącznik I do rozporządzenia Rady (WE) nr 1342/2008 w odniesieniu do definicji grup włoków ramowych w niektórych obszarach geograficznych

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1342/2008 z dnia 18 grudnia 2008 r. ustanawiające długoterminowy plan w zakresie zasobów dorsza i połowów tych zasobów oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 423/2004 1 , w szczególności jego art. 31,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 1342/2008 stanowi, że ograniczenia nakładu połowowego są nakładane na grupy nakładu połowowego określone przez grupy narzędzi i obszary geograficzne ustanowione w załączniku I do tego rozporządzenia.

(2) Jednym z głównych celów wspólnej polityki rybołówstwa jest wyeliminowanie powodującej marnotrawstwo praktyki odrzutów. Obowiązek wyładunku będzie stopniowo wprowadzany w życie w odniesieniu do niektórych połowów gatunków dennych, objętych obecnie systemem nakładów połowowych w ramach rozporządzenia (WE) nr 1342/2008, począwszy od 2016 r. i najpóźniej do 2019 r.

(3) Do wdrożenia obowiązku wyładunku potrzebna jest większa elastyczność aktualnego systemu nakładu połowowego, aby umożliwiał on rybakom stosowania narzędzi, które są bardziej selektywne i mają większe oczka sieci. W związku z tym zaistniała potrzeba zbadania, czy obecna struktura grup nakładu jest wciąż opłacalna pod względem obciążenia administracyjnego związanego z wymogami ochrony.

(4) W związku z tym zwrócono się do Komitetu Naukowo-Technicznego i Ekonomicznego ds. Rybołówstwa (STECF) o wydanie opinii w sprawie możliwości połączenia grup włoków ramowych BT1 i BT2 stosowanych do zdefiniowania grup nakładu połowowego. STECF stwierdza 2 , że w przypadku połączenia grup narzędzi BT1 i BT2 występuje zwiększone ryzyko śmiertelności połowowej dorsza. Stwierdzono także, że nowo powstała grupa byłaby bardziej zróżnicowana pod względem schwytanych zasobów biologicznych niż przy odrębnych grupach BT1 i BT2. Według opinii STECF wzrost efektywności pod względem kosztów jest mało prawdopodobny, gdyż potrzebne byłoby zastosowanie dodatkowych środków przeciwdziałających potencjalnemu zwiększeniu śmiertelności połowowej dorsza. STECF jest jednak również zdania, że takie połączenie umożliwiłoby rybakom uzyskanie większej selektywności. Połączenie grup narzędzi mogłoby zmniejszyć niechciane połowy gładzicy i innych gatunków płastugokształtnych.

(5) STECF informuje również, że łączne połowy przy użyciu narzędzi BT1 i BT2 stanowią jedynie 5 % ogólnych połowów dorsza w Morzu Północnym, a ewentualny wpływ takiego połączenia na śmiertelność dorsza będzie ograniczony.

(6) Niedawne połączenie grup narzędzi włoków dennych i niewodów TR wprowadzone rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2015/2324 3 miało negatywne skutki dla tych państw członkowskich, które regularnie dokonywały przekazania nakładu z grupy BT do grupy TR2. Połączenie grupy BT ma zaradzić tym ujemnym skutkom.

(7) Połączenie doprowadzi do znacznego zmniejszenia kosztów zarządzania poprzez zmniejszenie kosztów administracyjnych ponoszonych przez organy krajowe i rybaków. Stanie się tak w szczególności dlatego, że wielu rybaków używa różnych narzędzi połowowych i w związku z tym zalicza się ich do kilku grup nakładu połowowego, wskutek czego przy przydzielaniu im nakładu połowowego potrzebne są skomplikowane obliczenia.

(8) Zgodnie z opinią Międzynarodowej Rady Badań Morza (ICES) 4 stan ochrony stad dorsza w Morzu Północnym w podobszarze ICES IV, obszarze ICES VIId oraz w zachodniej części rejonu ICES IIIa (cieśnina Skagerrak) znacznie się poprawił.

(9) Dlatego też nie należy utrzymywać odrębnych grup narzędzi BT1 i BT2 w następujących obszarach: cieśnina Skagerrak, część obszaru ICES IIIa leżąca poza cieśninami Skagerrak i Kattegat, obszar ICES IV i wody Unii obszaru ICES IIa oraz obszar ICES VIId. Biorąc pod uwagę zły stan stad dorsza w cieśninie Kattegat, obszarze ICES VIIa, obszarze ICES VIa i w wodach Unii obszaru ICES Vb, połączenie grup narzędzi nie powinno mieć zastosowania do tych obszarów.

(10) Komisja będzie ściśle monitorować wpływ połączenia grup narzędzi BT1 i BT2 na śmiertelność połowową dorsza. W razie potrzeby, w przypadku gdyby śmiertelność połowowa dorsza wzrosła w związku z dokonywaniem odrzutów, Komisja dostosuje odpowiednio strukturę grup narzędzi.

(11) Aby zezwolić Komisji i państwom członkowskim na monitorowanie rozwoju sytuacji bez dodatkowych kosztów administracyjnych, obowiązujący system sprawozdawczości należy pozostawić bez zmian.

(12) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1342/2008.

(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Rybołówstwa i Akwakultury,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 1342/2008 dodaje się punkt w brzmieniu:

"4. Na zasadzie odstępstwa od pkt 1, w odniesieniu do zarządzania nakładem połowowym w obszarze, o którym mowa w pkt 2 lit. b), grupy narzędzi BT2 i BT1 traktuje się jako jedną grupę narzędzi o rozmiarze oczka sieci wynoszącym co najmniej 80 mm. Państwa członkowskie nadal informują o stosowaniu nakładu połowowego oddzielnie w odniesieniu do grup narzędzi BT1 i BT2, zgodnie z wymogami art. 33 i 34 rozporządzenia Rady (WE) nr 1224/2009.".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 24 czerwca 2016 r.

W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 348 z 24.12.2008, s. 20.
2 Połączenie kategorii narzędzi połowowych BT1 i BT2 na Morzu Północnym (STECF-16-02).
3 Dz.U. L 328 z 12.12.2015, s. 101.
4 Opinia ICES na temat uprawnień do połowów, wielkości połowów i nakładów - ekoregiony Morza Północnego i Morza Celtyckiego: 6.3.4 dorsz (Gadus morhua) w podobszarze IV i obszarach VIId i IIIa część zachodnia (Morze Północne, wschodnia część kanału La Manche i cieśnina Skagerrak), 30.6.2015.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2016.168.7

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2016/1025 zmieniające załącznik I do rozporządzenia Rady (WE) nr 1342/2008 w odniesieniu do definicji grup włoków ramowych w niektórych obszarach geograficznych
Data aktu: 24/06/2016
Data ogłoszenia: 25/06/2016
Data wejścia w życie: 28/06/2016