Rozporządzenie wykonawcze 2016/1025 zmieniające załącznik I do rozporządzenia Rady (WE) nr 1342/2008 w odniesieniu do definicji grup włoków ramowych w niektórych obszarach geograficznych

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2016/1025
z dnia 24 czerwca 2016 r.
zmieniające załącznik I do rozporządzenia Rady (WE) nr 1342/2008 w odniesieniu do definicji grup włoków ramowych w niektórych obszarach geograficznych

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1342/2008 z dnia 18 grudnia 2008 r. ustanawiające długoterminowy plan w zakresie zasobów dorsza i połowów tych zasobów oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 423/2004 1 , w szczególności jego art. 31,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 1342/2008 stanowi, że ograniczenia nakładu połowowego są nakładane na grupy nakładu połowowego określone przez grupy narzędzi i obszary geograficzne ustanowione w załączniku I do tego rozporządzenia.

(2) Jednym z głównych celów wspólnej polityki rybołówstwa jest wyeliminowanie powodującej marnotrawstwo praktyki odrzutów. Obowiązek wyładunku będzie stopniowo wprowadzany w życie w odniesieniu do niektórych połowów gatunków dennych, objętych obecnie systemem nakładów połowowych w ramach rozporządzenia (WE) nr 1342/2008, począwszy od 2016 r. i najpóźniej do 2019 r.

(3) Do wdrożenia obowiązku wyładunku potrzebna jest większa elastyczność aktualnego systemu nakładu połowowego, aby umożliwiał on rybakom stosowania narzędzi, które są bardziej selektywne i mają większe oczka sieci. W związku z tym zaistniała potrzeba zbadania, czy obecna struktura grup nakładu jest wciąż opłacalna pod względem obciążenia administracyjnego związanego z wymogami ochrony.

(4) W związku z tym zwrócono się do Komitetu Naukowo-Technicznego i Ekonomicznego ds. Rybołówstwa (STECF) o wydanie opinii w sprawie możliwości połączenia grup włoków ramowych BT1 i BT2 stosowanych do zdefiniowania grup nakładu połowowego. STECF stwierdza 2 , że w przypadku połączenia grup narzędzi BT1 i BT2 występuje zwiększone ryzyko śmiertelności połowowej dorsza. Stwierdzono także, że nowo powstała grupa byłaby bardziej zróżnicowana pod względem schwytanych zasobów biologicznych niż przy odrębnych grupach BT1 i BT2. Według opinii STECF wzrost efektywności pod względem kosztów jest mało prawdopodobny, gdyż potrzebne byłoby zastosowanie dodatkowych środków przeciwdziałających potencjalnemu zwiększeniu śmiertelności połowowej dorsza. STECF jest jednak również zdania, że takie połączenie umożliwiłoby rybakom uzyskanie większej selektywności. Połączenie grup narzędzi mogłoby zmniejszyć niechciane połowy gładzicy i innych gatunków płastugokształtnych.

(5) STECF informuje również, że łączne połowy przy użyciu narzędzi BT1 i BT2 stanowią jedynie 5 % ogólnych połowów dorsza w Morzu Północnym, a ewentualny wpływ takiego połączenia na śmiertelność dorsza będzie ograniczony.

(6) Niedawne połączenie grup narzędzi włoków dennych i niewodów TR wprowadzone rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2015/2324 3 miało negatywne skutki dla tych państw członkowskich, które regularnie dokonywały przekazania nakładu z grupy BT do grupy TR2. Połączenie grupy BT ma zaradzić tym ujemnym skutkom.

(7) Połączenie doprowadzi do znacznego zmniejszenia kosztów zarządzania poprzez zmniejszenie kosztów administracyjnych ponoszonych przez organy krajowe i rybaków. Stanie się tak w szczególności dlatego, że wielu rybaków używa różnych narzędzi połowowych i w związku z tym zalicza się ich do kilku grup nakładu połowowego, wskutek czego przy przydzielaniu im nakładu połowowego potrzebne są skomplikowane obliczenia.

(8) Zgodnie z opinią Międzynarodowej Rady Badań Morza (ICES) 4 stan ochrony stad dorsza w Morzu Północnym w podobszarze ICES IV, obszarze ICES VIId oraz w zachodniej części rejonu ICES IIIa (cieśnina Skagerrak) znacznie się poprawił.

(9) Dlatego też nie należy utrzymywać odrębnych grup narzędzi BT1 i BT2 w następujących obszarach: cieśnina Skagerrak, część obszaru ICES IIIa leżąca poza cieśninami Skagerrak i Kattegat, obszar ICES IV i wody Unii obszaru ICES IIa oraz obszar ICES VIId. Biorąc pod uwagę zły stan stad dorsza w cieśninie Kattegat, obszarze ICES VIIa, obszarze ICES VIa i w wodach Unii obszaru ICES Vb, połączenie grup narzędzi nie powinno mieć zastosowania do tych obszarów.

(10) Komisja będzie ściśle monitorować wpływ połączenia grup narzędzi BT1 i BT2 na śmiertelność połowową dorsza. W razie potrzeby, w przypadku gdyby śmiertelność połowowa dorsza wzrosła w związku z dokonywaniem odrzutów, Komisja dostosuje odpowiednio strukturę grup narzędzi.

(11) Aby zezwolić Komisji i państwom członkowskim na monitorowanie rozwoju sytuacji bez dodatkowych kosztów administracyjnych, obowiązujący system sprawozdawczości należy pozostawić bez zmian.

(12) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1342/2008.

(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Rybołówstwa i Akwakultury,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 1342/2008 dodaje się punkt w brzmieniu:

"4. Na zasadzie odstępstwa od pkt 1, w odniesieniu do zarządzania nakładem połowowym w obszarze, o którym mowa w pkt 2 lit. b), grupy narzędzi BT2 i BT1 traktuje się jako jedną grupę narzędzi o rozmiarze oczka sieci wynoszącym co najmniej 80 mm. Państwa członkowskie nadal informują o stosowaniu nakładu połowowego oddzielnie w odniesieniu do grup narzędzi BT1 i BT2, zgodnie z wymogami art. 33 i 34 rozporządzenia Rady (WE) nr 1224/2009.".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 24 czerwca 2016 r.

W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 348 z 24.12.2008, s. 20.
2 Połączenie kategorii narzędzi połowowych BT1 i BT2 na Morzu Północnym (STECF-16-02).
3 Dz.U. L 328 z 12.12.2015, s. 101.
4 Opinia ICES na temat uprawnień do połowów, wielkości połowów i nakładów - ekoregiony Morza Północnego i Morza Celtyckiego: 6.3.4 dorsz (Gadus morhua) w podobszarze IV i obszarach VIId i IIIa część zachodnia (Morze Północne, wschodnia część kanału La Manche i cieśnina Skagerrak), 30.6.2015.

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2016.168.7

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2016/1025 zmieniające załącznik I do rozporządzenia Rady (WE) nr 1342/2008 w odniesieniu do definicji grup włoków ramowych w niektórych obszarach geograficznych
Data aktu: 24/06/2016
Data ogłoszenia: 25/06/2016
Data wejścia w życie: 28/06/2016