KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 661/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie wymagań technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych dotyczących ich bezpieczeństwa ogólnego, ich przyczep oraz przeznaczonych dla nich układów, części i oddzielnych zespołów technicznych 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a),
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie (WE) nr 661/2009 jest odrębnym rozporządzeniem do celów procedury homologacji typu przewidzianej dyrektywą 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2 .
(2) W rozporządzeniu (WE) nr 661/2009 określono podstawowe wymagania w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych kategorii M2, M3, N2 i N3 w odniesieniu do montażu zaawansowanych systemów hamowania awaryjnego (ang. Advanced Emergency Braking Systems, AEBS). Konieczne jest ustalenie szczegółowych procedur, badań i wymagań dotyczących tego rodzaju homologacji typu.
(3) W rozporządzeniu (WE) nr 661/2009 określono ogólny obowiązek, zgodnie z którym pojazdy kategorii M2, M3, N2 i N3 muszą być wyposażone w AEBS.
(4) W rozporządzeniu Komisji (UE) nr 347/2012 3 ustanowiono szczegółowe procedury, badania i wymagania w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do AEBS oraz przewidziano wprowadzenie tych wymagań w dwóch etapach. W ramach pierwszego etapu niektóre nowe typy pojazdów miały podlegać, począwszy od dnia 1 listopada 2013 r., poziomowi homologacji 1. W ramach drugiego etapu wspomniane typy pojazdów, oraz niektóre inne typy pojazdów, które nie podlegały poziomowi homologacji 1, podlegałyby wymogowi uzyskania poziomu homologacji 2, wymagającego przestrzegania dalszych, ostrzejszych wymagań. W rozporządzeniu (UE) nr 347/2012 przewidziano ponadto, że poziom homologacji 2 zostanie wprowadzony z dniem 1 listopada 2016 r. dla nowych typów pojazdów.
(5) Aby zapewnić wystarczający okres wstępny na zdobycie dalszych doświadczeń z systemami AEBS i umożliwić dalszy rozwój techniczny w tej dziedzinie, ustanowiono odpowiednie ramy czasowe dla wprowadzenia poziomu homologacji 2. Ponadto ramy te miały umożliwić Komisji uwzględnienie międzynarodowych zharmonizowanych wymogów dotyczących skuteczności działania i badań, jakie miała przyjąć Europejska Komisja Gospodarcza Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) w odniesieniu do typów pojazdów kategorii objętych regulaminem nr 131 ONZ w odniesieniu do AEBS.
(6) W związku z tym przewiduje się, że najpóźniej dwa lata przed wprowadzeniem poziomu homologacji 2, Komisja przyjmie kryteria dotyczące badań w zakresie układów ostrzegania i aktywacji hamowania dla typów pojazdów kategorii M2 i kategorii N2 o masie całkowitej nieprzekraczającej 8 ton, biorąc pod uwagę dalsze postępy w tym obszarze na szczeblu EKG ONZ.
(7) EKG ONZ określiła docelową prędkość mającą zastosowanie w scenariuszu "celu ruchomego" dla poziomu homologacji 2 w badaniach typów pojazdów kategorii M2 i kategorii N2 o masie całkowitej nieprzekraczającej 8 ton. Wartości prędkości docelowej zostały określone ostrożnie, tak aby umożliwić uwzględnienie dalszych doświadczeń z systemami AEBS i dalszego postępu technicznego w tym obszarze w odniesieniu do typów pojazdów, których to dotyczy.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Technicznego ds. Pojazdów Silnikowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 8 kwietnia 2015 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Jean-Claude JUNCKER |
|
Przewodniczący |