uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 508/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2328/2003, (WE) nr 861/2006, (WE) nr 1198/2006 i (WE) nr 791/2007 oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1255/2011 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 4,
(1) Osiąganie celów wspólnej polityki rybołówstwa (WPRyb) nie powinno być podważane przez podmioty gospodarcze naruszające przepisy wspólnej polityki rybołówstwa. Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 2 pomoc finansowa z Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego (zwanego dalej "EFMR") jest uzależniona od przestrzegania przez podmioty gospodarcze przepisów WPRyb.
(2) Zgodnie z art. 42 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 poważne naruszenia przepisów wspólnej polityki rybołówstwa popełniane przez podmioty gospodarcze mogą spowodować tymczasowy lub trwały zakaz dostępu do unijnej pomocy finansowej. Takie środki mają być odstraszające, skuteczne i proporcjonalne.
(3) W celu ochrony interesów finansowych Unii i jej podatników podmioty gospodarcze, które w określonym terminie przed złożeniem wniosku o pomoc finansową, dopuściły się poważnego naruszenia, przestępstwa lub nadużycia finansowego, jak określono w art. 10 rozporządzenia (UE) nr 508/2014, nie powinny korzystać ze wsparcia finansowego z EFMR.
(4) Podmioty gospodarcze składające wniosek o przyznanie wsparcia z EFMR powinny być jasno identyfikowalne, aby możliwe było sprawdzenie dopuszczalności ich wniosków. Aby spełnić cele kryteriów przyznawania wsparcia w ramach EFMR, należy ustanowić niezbędne przepisy zapewniające, by takie podmioty gospodarcze spełniały warunki dopuszczalności jeśli chodzi o wsparcie w ramach EFMR, w odniesieniu do wszystkich statków rybackich znajdujących się pod ich faktyczną kontrolą.
(5) Zgodnie z art. 10 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 508/2014 okres niedopuszczalności jest proporcjonalny do charakteru, wagi, czasu trwania i powtarzalności poważnego naruszenia, przestępstwa lub nadużycia finansowego. Dlatego też należy ustanowić zasady obliczania czasu trwania niedopuszczalności i określić odnośne daty rozpoczęcia i zakończenia okresu niedopuszczalności.
(6) Zgodnie z art. 42 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 oraz art. 10 ust. 4 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 508/2014 w przypadku gdy właściwy organ stwierdzi, że podmiot gospodarczy dopuścił się poważnego naruszenia przepisów, wniosek od tego podmiotu gospodarczego jest niedopuszczalny w odniesieniu do otrzymania wsparcia z EFMR przez okres co najmniej 12 miesięcy. Ponieważ rozporządzenie (UE) nr 508/2014 stosuje się od dnia 1 stycznia 2014 r., w celu zapewnienia proporcjonalności i pewności prawnej przy obliczaniu okresu niedopuszczalności należy brać pod uwagę wyłącznie poważne naruszenia określone na podstawie decyzji przyjętych od dnia 1 stycznia 2013 r.
(7) Niemniej jednak natychmiastowa i automatyczna niedopuszczalność w odniesieniu do otrzymania wsparcia w ramach EFMR byłaby nieproporcjonalna w przypadkach naruszeń, które, przy jednoczesnym utrzymaniu ich poważnego charakteru określonego przez właściwe władze, niekoniecznie powodują bezpośrednio poważne szkody w zasobach połowowych i środowisku morskim, o których mowa w art. 90 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1224/2009 3 . Takie przypadki powinny obejmować na przykład drobne błędy w raportowaniu połowów, które nie powinny, jako takie, skutkować natychmiastową niedopuszczalnością wniosków o przyznanie wsparcia z EFMR.
(8) Poważne naruszenia przepisów odnoszących się do zatrzymywania na burcie, przeładunku lub wyładunku niewymiarowych ryb powinny być oceniane w odniesieniu do stopniowego wprowadzania w życie eliminacji odrzutów, jak przewidziano w WPRyb. Natychmiastowa niedopuszczalność wniosków o przyznanie wsparcia z EFMR złożonych przez podmioty gospodarcze, które dopuściły się takich naruszeń, wydaje się zbędna i niewłaściwa.
(9) W wyjątkowych przypadkach, o których mowa w motywach 7 i 8, w celu zapewnienia, by niedopuszczalność składanych przez podmioty gospodarcze wniosków o przyznanie wsparcia z EFMR była zgodna z zasadą proporcjonalności, należy opierać obliczanie okresu niedopuszczalności na już ustanowionym systemie punktów przyznawanych za niektóre poważne naruszenia, określonym w art. 92 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 oraz art. 126 i załączniku XXX do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 404/2011 4 . W wyjątkowych przypadkach wymienionych w pkt 1, 2, i 5 załącznika XXX do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 404/2011 datę rozpoczęcia stosowania i obliczanie okresu niedopuszczalności należy określić w odniesieniu do art. 126 ust. 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 404/2011.
(10) Zgodnie z art. 92 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009, jeżeli właściciel licencji połowowej nie dopuści się innego poważnego naruszenia przepisów w okresie trzech lat od daty ostatniego poważnego naruszenia, wszystkie punkty przypisane do jego licencji połowowej anuluje się. W związku z tym punkty przypisane do licencji połowowej pozostają ważne przez okres co najmniej trzech lat. Ponieważ przepisy EFMR stosuje się od dnia 1 stycznia 2014 r., w celu zapewnienia proporcjonalności i pewności prawnej przy obliczaniu okresu niedopuszczalności należy brać pod uwagę punkty za poważne naruszenia przepisów wymienione w pkt 1, 2, i 5 załącznika XXX do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 404/2011, jedynie jeśli zostały przyznane od dnia 1 stycznia 2013 r.
(11) Nielegalne, nieraportowane i nieuregulowane (NNN) połowy stanowią jedno z poważniejszych zagrożeń dla zrównoważonej eksploatacji żywych zasobów wodnych oraz w sposób zasadniczy podważają realizację celów WPRyb. W związku z tym należy ustanowić przepisy dotyczące niedopuszczalności wniosków o przyznanie wsparcia z EFMR złożonych przez operatorów statków rybackich pływających pod banderą państw znajdujących się w unijnym wykazie statków prowadzących połowy NNN lub statków pod banderą państw uznanych za niewspółpracujące państwa trzecie.
(12) Artykuł 10 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 508/2014 przewiduje, że wnioski składane przez podmioty gospodarcze, które dopuściły się nadużycia finansowego w odniesieniu do Europejskiego Funduszu Rybackiego (zwanego dalej "EFR") lub EFMR, będą przez pewien czas niedopuszczalne. Ponieważ nadużycia finansowe są jednym z największych zagrożeń dla interesów finansowych Unii i jej podatników, w celu zapewnienia zharmonizowanego i równego traktowania podmiotów gospodarczych we wszystkich państwach członkowskich, należy zdefiniować przepisy stosownie do wagi takiego zagrożenia w odniesieniu do okresu, w którym wnioski złożone przez podmioty gospodarcze, które dopuściły się takich nadużyć, będą niedopuszczalne.
(13) W celu zapewnienia proporcjonalnego i skutecznego stosowania przepisów w zakresie niedopuszczalności składanych przez podmioty gospodarcze wniosków o przyznanie wsparcia z EFMR należy ustanowić przepisy dotyczące obliczania okresów niedopuszczalności w przypadkach, w których pojedynczy podmiot gospodarczy posiada więcej niż jeden statek rybacki. Przepisy te powinny gwarantować, że ze wsparcia z EFMR nie korzystają statki rybackie, które zostały użyte do popełnienia poważnych naruszeń powodujących niedopuszczalność wniosków składanych przez te podmioty gospodarcze. Należy również ustanowić przepisy dotyczące korekty okresu niedopuszczalności, w przypadku gdy podmiot gospodarczy popełni kolejne poważne naruszenia podczas okresu niedopuszczalności.
(14) Należy ustanowić przepisy w celu zapewnienia równego traktowania podmiotów gospodarczych, które zostają nowymi właścicielami statków rybackich w wyniku sprzedaży lub innej formy przeniesienia własności, nie podważając jednocześnie unijnego systemu kontroli, inspekcji i egzekwowania przepisów ustanowionego w rozporządzeniu (WE) nr 1224/2009, który jest niezbędny do realizacji celów WPRyb.
(15) Jeśli licencja połowowa danego podmiotu gospodarczego została na stałe wycofana w związku z wysoką częstotliwością i wagą popełnionych naruszeń, wprowadzenie zakazu dostępu do wsparcia z EFMR do końca okresu kwalifikowalności określonego w art. 65 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 5 jest uzasadnione koniecznością ochrony interesów finansowych Unii i jej podatników. Zakaz ten będzie uzasadniony, nawet jeżeli zgodnie z metodą obliczania określoną w niniejszym rozporządzeniu okres niedopuszczalności kończy się przed końcem okresu kwalifikowalności.
(16) Zgodnie z art. 10 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 508/2014 państwa członkowskie wymagają, aby podmioty gospodarcze składające wniosek w ramach EFMR dostarczyły instytucji zarządzającej podpisane oświadczenie potwierdzające, że spełniają one kryteria ustanowione w art. 10 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 508/2014 i nie dopuściły się nadużycia finansowego dotyczącego EFR lub EFMR, o którym mowa w art. 10 ust. 3 tego rozporządzenia. Państwa członkowskie mają również obowiązek sprawdzić prawdziwość tego oświadczenia. Państwa członkowskie powinny dopilnować, aby stosowanie przepisów krajowych dotyczących skutków zawieszających postępowań wyjaśniających nie powodowało nieskuteczności przepisów dotyczących określenia okresu niedopuszczalności.
(17) Przypadki poważnych naruszeń i przestępstw, o których mowa w art. 10 ust. 1 lit. c) i d) rozporządzenia (UE) nr 508/2014, będą podlegać dalszej ocenie i analizie w celu zapewnienia, by czas trwania okresu niedopuszczalności był proporcjonalny do charakteru, wagi, czasu trwania i powtarzalności poważnych naruszeń i przestępstw. Po przeprowadzeniu takiej analizy niniejsze rozporządzenie należy zmienić.
(18) W celu umożliwienia szybkiego stosowania środków przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu oraz biorąc pod uwagę, jak ważne jest zapewnienie jednolitego i równego traktowania podmiotów gospodarczych we wszystkich państwach członkowskich od początku okresu programowania, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w dniu następującym po dniu jego opublikowania i obowiązywać od pierwszego dnia okresu kwalifikowalności w ramach EFMR, czyli od dnia 1 stycznia 2014 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.51.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2015/288 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 508/2014 w sprawie Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego w odniesieniu do okresu i dat niedopuszczalności wniosków |
Data aktu: | 17/12/2014 |
Data ogłoszenia: | 24/02/2015 |
Data wejścia w życie: | 25/02/2015, 01/01/2014 |