a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 680/2014 2 ustanawia wymogi, zgodnie z którymi instytucje powinny przekazywać informacje związane z przestrzeganiem przez nie przepisów rozporządzenia (UE) nr 575/2013.
(2) Przekazywanie spójnych, dokładnych i porównywalnych informacji na temat rezerw na wypadek strat kredytowych i środków dotyczących ekspozycji wstrzymanych zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 680/2014 stanowi podstawowy warunek umożliwiający uzyskanie kompleksowego obrazu profili ryzyka instytucji i ryzyka systemowego, jakie stanowią one dla sektora finansowego. W kontekście niepewności co do jakości aktywów w całej Unii oraz aby umożliwić Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Bankowego (EUNB) i właściwym organom uzyskanie kompleksowego obrazu profilu ryzyka działalności instytucji, a Europejskiej Radzie ds. Ryzyka Systemowego (ESRB) - wykonywanie jej zadań w zakresie nadzoru makroostrożnościowego, instytucje powinny być zobowiązane do przekazywania informacji na temat swoich działań w zakresie udzielania zwłoki i na temat ekspozycji zagrożonych.
(3) Działania w zakresie udzielania zwłoki i ekspozycje zagrożone są objęte istniejącymi wymogami w zakresie rachunkowości dotyczącymi ujawniania informacji na temat ekspozycji z tytułu pożyczek i dłużnych papierów wartościowe oraz ich jakości kredytowej zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1606/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 i dyrektywą Rady 86/635/EWG 4 . Nie istnieją jednak ani kompleksowe, zharmonizowane definicje pojęć udzielania zwłoki i ekspozycji zagrożonych, ani konkretne i szczegółowe wymogi w zakresie sprawozdawczości nadzorczej.
(4) W ramach standardów technicznych należy zatem ustanowić konkretne definicje udzielania zwłoki i ekspozycji zagrożonych, a także wzory sprawozdań, tak aby EUNB, właściwe organy i ERRS mogły polegać na pojęciach dotyczących jakości aktywów, które byłyby jeszcze bardziej zharmonizowane niż pojęcia obecnie istniejące. Dzięki temu przekazywane informacje byłyby jeszcze bardziej porównywalne poprzez ograniczenie do minimum w całej Unii różnic wynikających z różnych pojęć udzielania zwłoki oraz różnic w zakresie wdrażania definicji niewykonania zobowiązania i utraty wartości. W tym zakresie definicja ekspozycji zagrożonych powinna służyć jako zharmonizowany wskaźnik jakości aktywów, czy też narzędzie klasyfikacji ekspozycji, a nie jako substytut istniejących definicji niewykonania zobowiązania i utraty wartości.
(5) Aby zapewnić instytucjom i właściwym organom wystarczającą ilość czasu na wdrożenie wymogów przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu w odniesieniu do działań w zakresie udzielania zwłoki i ekspozycji zagrożonych, w sposób, który pozwoli generować dane charakteryzujące się wysoką jakością, dni przepływów gotówkowych mające zastosowanie do wspomnianych wymogów w zakresie sprawozdawczości powinny zostać odroczone.
(6) W celu zapewnienia prawidłowego stosowania wymogów określonych w rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 680/2014 należy dokładniej określić wzory, instrukcje i definicje stosowane do celów sprawozdawczości nadzorczej instytucji. W związku z tym, dla zachowania jasności prawa, należy zastąpić kilka wzorów w załącznikach I, III i IV oraz zmienić niektóre z instrukcji zawartych w załącznikach II, V, VII i IX. Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedstawiony Komisji przez EUNB.
(7) EUNB przeprowadził otwarte konsultacje społeczne na temat projektu wykonawczych standardów technicznych dotyczących działań w zakresie udzielania zwłoki i ekspozycji zagrożonych, który częściowo stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych związanych z nim kosztów i korzyści oraz zasięgnął opinii Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 5 .
(8) Biorąc pod uwagę, że pozostałe konieczne zmiany rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 680/2014 nie wymagają istotnych zmian w treści, zgodnie z art. 15 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 1093/2010 EUNB nie przeprowadził żadnych innych otwartych konsultacji społecznych, uznając, że byłoby to nieproporcjonalne w stosunku do zakresu i wpływu odnośnego projektu wykonawczych standardów technicznych.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 680/2014.
(10) W celu zapewnienia, by instytucje jak najszybciej przedkładały dane nadzorcze właściwym organom w celu umożliwienia im uzyskania kompleksowego obrazu sytuacji instytucji, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w dniu następującym po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 9 stycznia 2015 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Jean-Claude JUNCKER |
|
Przewodniczący |