(notyfikowana jako dokument nr C(2015) 715)(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 19 lutego 2015 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 92/65/EWG z dnia 13 lipca 1992 r. ustanawiającą wymagania dotyczące zdrowia zwierząt regulujące handel i przywóz do Wspólnoty zwierząt, nasienia, komórek jajowych i zarodków nieobjętych wymaganiami dotyczącymi zdrowia zwierząt ustanowionymi w szczególnych zasadach Wspólnoty określonych w załączniku A pkt I do dyrektywy 90/425/EWG 1 , w szczególności jej art. 15 ust. 2,
a także mając na uwadze co następuje:
(1) Dyrektywą 92/65/EWG ustanowiono wymagania dotyczące zdrowia zwierząt regulujące handel i przywóz do Unii zwierząt, nasienia, komórek jajowych i zarodków nieobjętych wymaganiami dotyczącymi zdrowia zwierząt ustanowionymi w szczegółowych aktach prawa Unii, o których mowa w załączniku F do tej dyrektywy.
(2) Warroza u pszczół ujęta jest - pod nazwą "waroza" - w wykazie zawartym w załączniku B do dyrektywy 92/65/EWG. Chorobę tę wywołują ektopasożytnicze roztocza gatunku Varroa, a jej występowanie odnotowano na całym świecie.
(3) W art. 15 dyrektywy 92/65/EWG przewidziano, że państwo członkowskie, które uzna, że całość lub część jego terytorium jest wolna od jednej z chorób wymienionych w załączniku B do tej dyrektywy, przedstawia Komisji odpowiednią dokumentację, która stanowi podstawę do podjęcia decyzji.
(4) Warroza rozprzestrzenia się poprzez aktywność czerwia oraz bezpośredni kontakt między porażonymi dorosłymi osobnikami. Ta druga droga rozprzestrzeniania się możliwa jest jedynie w obrębie zasięgu lotu pszczoły. W związku z tym za wolne od tej choroby uznane mogą być jedynie terytoria, na obszarze których można kontrolować przenoszenie uli pszczelich oraz czerwia pszczelego i które są izolowane geograficznie w stopniu wystarczającym, by zapobiec migracji pszczół z zewnątrz. Ponadto właściwe organy muszą wykazać na podstawie wyników rozszerzonego nadzoru, że dany region jest istotnie wolny od warrozy, zaś aby utrzymać uzyskany status - że wprowadzanie żywych pszczół i żywego czerwia podlega ścisłej kontroli.
(5) W drodze decyzji wykonawczej Komisji 2013/503/UE 2 Wyspy Alandzkie w Finlandii uznano za terytorium wolne od warrozy.
(6) Zjednoczone Królestwo zwróciło się do Komisji o uznanie terytorium Wyspy Man za wolne od warrozy.
(7) Choć Wyspa Man, która stanowi posiadające własny samorząd terytorium zależne podlegające Koronie Brytyjskiej, nie należy do Unii, łączą ją z Unią szczególne, ograniczone relacje. Dlatego też w rozporządzeniu (EWG) nr 706/73 Rady 3 przewiduje się, że - do celów stosowania przepisów dotyczących m.in. prawodawstwa dotyczącego zdrowia zwierząt - Zjednoczone Królestwo i Wyspę Man traktuje się jako jedno państwo.
(8) Warroza jest chorobą podlegającą na Wyspie Man obowiązkowi zgłaszania, a z głównej części terytorium Zjednoczonego Królestwa nie przeniesiono na Wyspę Man żadnych pszczół w jakimkolwiek stadium cyklu życia, używanych uli, kószek lub jakichkolwiek naczyń wykorzystanych do trzymania pszczół domowych. Dodać należy, że Wyspa Man położona jest na Morzu Irlandzkim, daleko poza zasięgiem lotu pszczół i z tego powodu jest - w ujęciu geograficznym - wystarczająco odseparowana od obszarów potencjalnie zakażonych warrozą.
(9) Zjednoczone Królestwo przedstawiło Komisji zgodnie z art. 15 ust. 1 dyrektywy 92/65/EWG dokumentację przedstawiającą w sposób szczegółowy środki nadzoru stosowane przez okres kilku lat w odniesieniu do populacji pszczół na Wyspie Man oraz kroki podjęte w celu potwierdzenia nieobecności warrozy w tej populacji.
(10) Na podstawie analizy dokumentacji przedstawionej przez Zjednoczone Królestwo Wyspę Man można uznać za terytorium Zjednoczonego Królestwa wolne od warrozy.
(11) Należy zatem określić dodatkowe gwarancje wymagane w handlu, uwzględniając przy tym środki przewidziane już w prawodawstwie Wyspy Man.
(12) Należy odpowiednio zmienić załącznik do decyzji wykonawczej 2013/503/UE.
(13) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: