Rozporządzenie delegowane 2015/242 ustanawiające szczegółowe zasady dotyczące funkcjonowania komitetów doradczych w ramach wspólnej polityki rybołówstwa

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2015/242
z dnia 9 października 2014 r.
ustanawiające szczegółowe zasady dotyczące funkcjonowania komitetów doradczych w ramach wspólnej polityki rybołówstwa

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1954/2003 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 i (WE) nr 639/2004 oraz decyzję Rady 2004/585/WE 1 , w szczególności jego art. 45 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (UE) nr 1380/2013, w szczególności jego art. 43, przewiduje ustanowienie komitetów doradczych, które mają promować zrównoważoną reprezentację wszystkich zainteresowanych stron w dziedzinie rybołówstwa i akwakultury oraz przyczynić się do osiągnięcia celów wspólnej polityki rybołówstwa.

(2) Komitety doradcze mogą przedstawiać zalecenia i sugestie skierowane do Komisji i zainteresowanych państw członkowskich w sprawach odnoszących się do zarządzania rybołówstwem oraz do aspektów społecznoekonomicznych i ochronnych rybołówstwa i akwakultury. Komitety mogą informować Komisję i państwa członkowskie o problemach związanych z zarządzaniem rybołówstwem oraz aspektami społeczno-gospodarczymi i ochronnymi rybołówstwa i akwakultury w swoim obszarze geograficznym lub w zakresie swoich kompetencji, a także przyczyniać się - w ścisłej współpracy z naukowcami - do gromadzenia, dostarczania i analizowania danych koniecznych do opracowania środków ochronnych.

(3) Decyzja Rady 2004/585/WE 2  ustanawia siedem regionalnych komitetów doradczych, zaś załącznik III do rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 obejmuje również cztery nowe komitety doradcze ustanowione tym rozporządzeniem.

(4) Ponieważ nowe komitety doradcze ustanawia się rozporządzeniem (UE) nr 1380/2013, konieczne jest określenie procedury rozpoczęcia ich funkcjonowania.

(5) Ze względu na ważną rolę, jaką komitety doradcze mają odgrywać w zregionalizowanej wspólnej polityce rybołówstwa, oraz zgodnie z zasadami dobrych rządów określonymi w art. 3 lit. b) i f) rozporządzenia (UE) nr 1380/2013, konieczne jest również zapewnienie, zgodnie z art. 43 ust. 1 tego rozporządzenia, by ich struktura gwarantowała zrównoważoną reprezentację wszystkich właściwych zainteresowanych stron w dziedzinie rybołówstwa, w tym rybołówstwa prowadzonego na niewielką skalę i, w stosownych przypadkach, akwakultury.

(6) Rybołówstwo prowadzone na niewielką skalę odgrywa ważną rolę społeczną, gospodarczą, środowiskową i kulturową w wielu społecznościach stref przybrzeżnych w całej Unii Europejskiej. Konieczne jest zatem zapewnienie skutecznego uczestnictwa tych społeczności w pracach komitetów doradczych, w tym przez wkład na rzecz kosztów i utraty dochodu, jakie mogą wiązać się z takim uczestnictwem.

(7) W celu zapewnienia skutecznego funkcjonowania komitetów doradczych i ich współpracy z zainteresowanymi stronami z państw trzecich, komitety doradcze muszą być w stanie dostosowywać swoje metody pracy i zwrot kosztów do poszczególnych przypadków,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zakres

Niniejsze rozporządzenie ustanawia szczegółowe zasady funkcjonowania komitetów doradczych, o których mowa w art. 43 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013.

Artykuł  2

Definicje

Na potrzeby niniejszego rozporządzenia zastosowanie mają następujące definicje:

1)
"zainteresowane państwo członkowskie" oznacza państwo członkowskie mające bezpośredni interes w zarządzaniu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 22 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 w obszarze kompetencji komitetu doradczego określonego w pkt 1 załącznika III do rozporządzenia (UE) nr 1380/2013. W przypadku Komitetu Doradczego ds. Akwakultury i Komitetu Doradczego ds. Rynków "zainteresowane państwo członkowskie" oznacza wszystkie państwa członkowskie Unii;
2) 3
 "organizacje branżowe" oznaczają organizacje reprezentujące sektor rybołówstwa (w tym zatrudnionych rybaków) oraz, w stosownych przypadkach, podmioty gospodarcze sektora akwakultury oraz przedstawicieli sektorów przetwarzania i obrotu;
3)
"inne grupy interesów" oznaczają przedstawicieli grup, których dotyczy wspólna polityka rybołówstwa, inne niż organizacje branżowe, w szczególności organizacje środowiskowe i grupy konsumentów.
Artykuł  3

Rozpoczęcie funkcjonowania nowych komitetów doradczych

1. 
Organizacje branżowe i inne grupy interesów zainteresowane jednym z komitetów doradczych, o których mowa w art. 43 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013, przekazują Komisji wspólny wniosek dotyczący rozpoczęcia funkcjonowania odpowiedniego komitetu doradczego. Wspólny wniosek musi być zgodny z celami i zasadami wspólnej polityki rybołówstwa określonymi w rozporządzeniu (UE) nr 1380/2013, w szczególności w jego art. 43 ust. 1 i załączniku III, i musi obejmować:
a)
deklarację celów;
b)
zasady funkcjonowania;
c)
regulamin wewnętrzny;
d)
wykaz organizacji branżowych i innych grup interesów.
2. 
Po sprawdzeniu, czy wniosek jest zgodny z zasadami ustanowionymi w rozporządzeniu (UE) nr 1380/2013, w szczególności w załączniku III, oraz z przepisami ustanowionymi w niniejszym rozporządzeniu, Komisja przekazuje wniosek zainteresowanym państwom członkowskim w terminie dwóch miesięcy od daty jego otrzymania. Komisja może zaproponować zmiany do wspólnego wniosku w celu zapewnienia zgodności ze wszystkimi wymaganiami, o których mowa w niniejszym artykule.
3. 
Zainteresowane państwa członkowskie ustalają, czy wniosek jest podpisany przez reprezentatywne organizacje branżowe i inne grupy interesów, oraz informują Komisję w terminie jednego miesiąca od otrzymania wspólnego wniosku o ich zgodzie. W oparciu o uwagi państw członkowskich Komisja może zażądać wprowadzenia dalszych zmian lub przedstawienia wyjaśnień.
4. 
Komisja publikuje zawiadomienie o rozpoczęciu funkcjonowania każdego nowego komitetu doradczego w serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej. Komisja nie publikuje tych informacji, dopóki nie są spełnione wszystkie wymagania, o których mowa w ust. 1. Komitet doradczy rozpoczyna funkcjonowanie w dniu wskazanym w komunikacie, który nie może poprzedzać daty publikacji komunikatu.
Artykuł  4  4

Struktura i organizacja komitetów doradczych

1. 
Oprócz przepisów art. 43 ust. 1, art. 45 ust. 1-3 i załącznika III do rozporządzenia (UE) nr 1380/2013, struktura i organizacja komitetów doradczych muszą być zgodne z przepisami ust. 2-7 niniejszego artykułu.
2. 
Komitet doradczy wyznacza, w drodze konsensusu, przewodniczącego i co najmniej jednego wiceprzewodniczącego. Przewodniczący może pochodzić spoza grona członków komitetu doradczego. Jeżeli przewodniczący jest wyznaczany spośród przedstawicieli organizacji członkowskich, przynajmniej jeden z wiceprzewodniczących wyznaczany jest spośród członków kategorii organizacji branżowych i innych grup interesów, o których mowa w art. 2, do których nie należy przewodniczący. Zasada ta ma również zastosowanie, w miarę możliwości, do przewodniczących grup roboczych.
3. 
Zgromadzenie ogólne komitetu doradczego:
a)
przyjmuje regulamin wewnętrzny komitetu doradczego;
b)
zbiera się przynajmniej raz w roku w celu zatwierdzenia sprawozdania rocznego, rocznego planu strategicznego oraz rocznego budżetu komitetu doradczego;
c)
podejmuje decyzje w sprawie klasyfikacji członków komitetu doradczego w kategoriach "organizacje branżowe" lub "inne grupy interesu", stosując kryteria określone w załączniku I oraz w oparciu o obiektywne i możliwe do zweryfikowania informacje, takie jak przepisy statutu, wykaz członków i charakter działalności danej organizacji.
4. 
Na podstawie wyznaczeń dokonanych przez organizacje branżowe i inne grupy interesów w odniesieniu do miejsc, które zostały im odpowiednio przydzielone, zgromadzenie ogólne powołuje komitet wykonawczy, składający się z maksymalnie 25 członków. W celu zapewnienia właściwej reprezentacji rybołówstwa prowadzonego na niewielką skalę - po konsultacji z Komisją - zgromadzenie ogólne może podjąć decyzję o powołaniu komitetu wykonawczego, składającego się z maksymalnie 30 członków.
5. 
Zgromadzenie ogólne zapewnia, by składki członkowskie były sprawiedliwe i umożliwiały wyważoną i szeroką reprezentację wszystkich zainteresowanych stron z uwzględnieniem ich możliwości finansowych.
6. 
Komitet wykonawczy:
a)
kieruje i zarządza zadaniami komitetu doradczego zgodnie z art. 44 ust. 2 i 3 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013;
b)
przygotowuje sprawozdanie roczne, roczny plan strategiczny i roczny budżet;
c)
przyjmuje zalecenia i sugestie, o których mowa w art. 44 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013.
7. 
Zgromadzenie ogólne i komitet wykonawczy zapewniają zrównoważoną i szeroką reprezentację wszystkich zainteresowanych stron, z naciskiem na inne grupy interesów oraz, w stosownych przypadkach, rybołówstwo prowadzone na niewielką skalę. Liczba przedstawicieli rybołówstwa prowadzonego na niewielką skalę powinna odzwierciedlać udział tego rybołówstwa w sektorze rybołówstwa zainteresowanego państwa członkowskiego.
Artykuł  5  5

Metody pracy

1. 
Komitet doradczy zapewnia, aby wydane zalecenia i sugestie:
a)
były zgodne z zasadami i celami wspólnej polityki rybołówstwa określonymi w art. 2 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013;
b)
były opracowywane zgodnie z rygorystycznymi zasadami przejrzystości, zrównoważonej reprezentacji i poszanowania wszystkich wyrażanych opinii;
c)
były przyjmowane, w miarę możliwości, w drodze konsensusu. Jeżeli nie można osiągnąć konsensusu, zdania odrębne wyrażone przez członków odnotowuje się w zaleceniach przyjętych przez większość członków obecnych i głosujących.
2. 
Przy podejmowaniu decyzji dotyczących metod pracy komitet doradczy dąży do zapewnienia efektywności i pełnego uczestnictwa wszystkich członków poprzez wykorzystanie nowoczesnych środków teleinformatycznych i świadczenie usług tłumaczeń pisemnych i ustnych.
Artykuł  6

Wkład finansowy wnoszony przez komitety doradcze

1. 
Każdy komitet doradczy oferuje - oprócz zwrotu kosztów podróży i zakwaterowania - dodatkowe rekompensaty dla rybaków reprezentujących organizacje rybołówstwa prowadzonego na niewielką skalę, aby mogli oni skutecznie brać udział w pracach komitetu. W każdym przypadku taka rekompensata musi być należycie uzasadniona.
2. 
W przypadku zaproszenia obserwatorów z państw trzecich, o których mowa w pkt 2 lit. k) załącznika III do rozporządzenia (UE) nr 1380/2013, komitety doradcze mogą wnieść wkład do kosztów podróży i zakwaterowania tych obserwatorów na takich samych warunkach, jakie mają zastosowanie do członków komitetu.
Artykuł  7

Wsparcie państw członkowskich

Państwa członkowskie mogą udzielić odpowiedniego technicznego, logistycznego i finansowego wsparcia mającego na celu ułatwienie funkcjonowania komitetów doradczych.

Artykuł  7a  6

Przeglądy wyników

Komitet doradczy poddaje się niezależnemu przeglądowi wyników przynajmniej raz na pięć lat. Przegląd ten ma na celu określenie najlepszych praktyk i niedociągnięć, sporządzenie wykazu zaleceń mających na celu poprawę funkcjonowania komitetu doradczego oraz ocenę jego ogólnego wkładu w realizację celów wspólnej polityki rybołówstwa określonych w rozporządzeniu (UE) nr 1380/2013. Wyniki tych przeglądów podaje się do wiadomości publicznej, a w przypadku stwierdzenia niedociągnięć w funkcjonowaniu komitetu doradczego dołącza się do nich plan działania określający konkretne działania i jasne ramy czasowe ich realizacji.

Artykuł  8

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 9 października 2014 r.
W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK Nr  1  7

Kryteria klasyfikacji członków komitetów doradczych w ramach kategorii "organizacje branżowe" lub "inne grupy interesu"

1.
Organizację klasyfikuje się jako "organizację branżową", jeżeli spełnione jest co najmniej jedno z następujących kryteriów:
a)
organizacja reprezentuje sektory rybołówstwa komercyjnego, akwakultury, przetwarzania, wprowadzania do obrotu, dystrybucji lub sprzedaży detalicznej owoców morza lub ma w tych sektorach bezpośrednie lub pośrednie interesy gospodarcze;
b)
większość członków organizacji, osób fizycznych lub prawnych, reprezentuje sektory rybołówstwa komercyjnego, akwakultury, przetwarzania, wprowadzania do obrotu, dystrybucji lub sprzedaży detalicznej owoców morza lub ma w tych sektorach bezpośrednie lub pośrednie interesy gospodarcze;
c)
organizacja reprezentuje pracowników sektorów związanych z rybołówstwem komercyjnym, akwakulturą, przetwarzaniem, wprowadzaniem do obrotu, dystrybucją lub sprzedażą detaliczną owoców morza;
d)
co najmniej 50 % finansowania organizacji pochodzi z przedsiębiorstw prowadzących działalność w dziedzinie rybołówstwa komercyjnego, akwakultury, przetwarzania, wprowadzania do obrotu, dystrybucji lub sprzedaży detalicznej owoców morza;
e)
organizacja spełnia co najmniej jedno z kryteriów wymienionych w pkt 1 lit. a)-d) oraz prowadzi działalność w dziedzinie środowiska, praw konsumentów i praw człowieka, zdrowia, promowania równości bądź zdrowia lub dobrostanu zwierząt.
2.
Organizację klasyfikuje się jako »inną grupę interesów«, jeżeli nie spełnia ona żadnego z kryteriów określonych w ust. 1 oraz:
a)
prowadzi działalność przede wszystkim w dziedzinie środowiska, praw konsumentów i praw człowieka, zdrowia, promowania równości, zdrowia lub dobrostanu zwierząt lub rybołówstwa rekreacyjnego bądź wędkarstwa sportowego; lub
b)
reprezentuje lub ma bezpośrednie lub pośrednie interesy gospodarcze związane z wykorzystaniem środowiska morskiego lub przestrzeni morskiej inne niż rybołówstwo komercyjne, akwakultura lub przetwarzanie, wprowadzanie do obrotu, dystrybucja i sprzedaż detaliczna owoców morza.
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1954/2003 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 i (WE) nr 639/2004 oraz decyzję Rady 2004/585/WE (Dz.U. L 354 z 28.12.2013, s. 22).
2 Decyzja Rady 2004/585/WE z dnia 19 lipca 2004 r. ustanawiająca Regionalne Komitety Doradcze w ramach Wspólnej Polityki Rybołówstwa (Dz.U. L 256 z 3.8.2004, s. 17).
3 Art. 2 pkt 2 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr (UE) 2017/1575 z dnia 23 czerwca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.239.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 października 2017 r.
4 Art. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2022/204 z dnia 8 grudnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2022.34.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 marca 2022 r.
5 Art. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2022/204 z dnia 8 grudnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2022.34.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 marca 2022 r.
6 Art. 7a dodany przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2022/204 z dnia 8 grudnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2022.34.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 marca 2022 r.
7 Załącznik 1 dodany przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2022/204 z dnia 8 grudnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2022.34.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 marca 2022 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2015.41.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2015/242 ustanawiające szczegółowe zasady dotyczące funkcjonowania komitetów doradczych w ramach wspólnej polityki rybołówstwa
Data aktu: 09/10/2014
Data ogłoszenia: 17/02/2015
Data wejścia w życie: 09/03/2015