a także mając na uwadze, co następuje:(1) Konieczne jest ustanowienie szczegółowych przepisów w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, dotyczących ich bezpieczeństwa ogólnego oraz wyjaśniających warunki stosowania odpowiednich przepisów, które stały się obowiązkowe na podstawie rozporządzenia (WE) nr 661/2009.
(2) Bez uszczerbku dla wykazu aktów prawnych ustanawiających wymogi do celów homologacji typu WE pojazdów zawartego w załączniku IV do dyrektywy 2007/46/WE, w rozporządzeniu (WE) nr 661/2009 dano producentom pojazdów możliwość złożenia wniosku o homologację typu w odniesieniu do środków wykonawczych do rozporządzenia (WE) nr 661/2009 ustalających wymogi w obszarach objętych regulaminami EKG ONZ.
(3) W szczególności konieczne jest określenie szczególnych procedur homologacji typu zgodnie z art. 20 dyrektywy 2007/46/WE dotyczących nowych technologii lub koncepcji niezgodnych z istniejącymi środkami wykonawczymi do rozporządzenia (WE) nr 661/2009 objętymi regulaminami EKG ONZ, gdyż przepisy te nie są obecnie dostępne, a są potrzebne.
(4) Zasadniczo nie jest możliwe uzyskanie homologacji typu zgodnie z regulaminami EKG ONZ w przypadku zainstalowanych części lub oddzielnych zespołów technicznych, które posiadają wyłącznie ważną homologację typu WE. Możliwość taka powinna jednak zostać wprowadzona do celów homologacji typu WE zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 661/2009 w oparciu o przepisy regulaminów EKG ONZ.
(5) Załącznik XV do dyrektywy 2007/46/WE zawiera wykaz aktów prawnych, w odniesieniu do których producent może zostać wyznaczony jako służba techniczna, w tym szereg dyrektyw, które zostały uchylone rozporządzeniem (WE) nr 661/2009. Konieczne jest zatem zastąpienie odesłań do odpowiednich dyrektyw odesłaniami do właściwych środków wykonawczych do rozporządzenia (WE) nr 661/2009.
(6) Załącznik XVI do dyrektywy 2007/46/WE zawiera wykaz aktów prawnych, w których przypadku producent lub służba techniczna może stosować testowanie wirtualne, w tym szereg dyrektyw, które zostały uchylone rozporządzeniem (WE) nr 661/2009. Konieczne jest zatem zastąpienie odesłań do odpowiednich dyrektyw odesłaniami do właściwych środków wykonawczych do rozporządzenia (WE) nr 661/2009.
(7) W celu umożliwienia spójnego podejścia w odniesieniu do numeracji świadectw homologacji typu WE i znaków homologacji typu WE należy ponadto ustanowić szczegółowe przepisy administracyjne oraz system numeracji i oznakowania na mocy rozporządzenia (WE) nr 661/2009.
(8) Regulaminy EKG ONZ zawierają szczegółowe przepisy dotyczące danych szczegółowych, które należy przedstawić wraz z wnioskiem o homologację typu. W ramach procedur przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu te dane szczegółowe powinny również być wskazane w folderze informacyjnym.
(9) Zgodność z dyrektywą Rady 71/320/EWG 3 , uchyloną rozporządzeniem (WE) nr 661/2009, nadal jest obowiązkowa w odniesieniu do zamiennych zespołów okładzin hamulcowych, ale zgodność z regulaminem EKG ONZ nr 90 4 została przyjęta jako rozwiązanie alternatywne. Szczegółowe przepisy, w tym odpowiednie przepisy przejściowe, należy przewidzieć w odniesieniu do zamiennych zespołów okładzin hamulcowych, zamiennych okładzin hamulców bębnowych, zamiennych tarcz hamulcowych i zamiennych bębnów hamulcowych do pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep zgodnie z regulaminem EKG ONZ nr 90.
(10) W przypadku pojazdów kategorii N, na podstawie art. 6 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 661/2009, kabina pojazdu lub obudowa przestrzeni przewidzianej dla kierowcy i pasażerów muszą być wystarczająco mocne, aby zapewnić ochronę przebywającym w nim osobom w przypadku zderzenia, z uwzględnieniem regulaminu EKG ONZ nr 29 5 . W tym celu regulamin ten ma zostać włączony do wykazu regulaminów EKG ONZ, których stosowanie jest obowiązkowe.
(11) W wyniku przyjęcia dyrektywy Komisji 2010/19/UE 6 należy uaktualnić tabelę w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 661/2009 określającą zakres stosowania wymagań, o których mowa w art. 5 ust. 1 i 2 tego rozporządzenia.
(12) Dodatkowe wymagania dotyczące wytrzymałości kabiny, monitorowania ciśnienia w oponach, zaawansowanego hamowania awaryjnego, ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu, sygnalizatora zmiany biegów i elektronicznej kontroli stateczności określone w rozporządzeniu (WE) nr 661/2009 nie zostały włączone do tabeli w załączniku I, ale powinny w dalszym ciągu mieć zastosowanie do celów homologacji typu.
(13) Zamieszczony w załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 661/2009 wykaz regulaminów EKG ONZ, których stosowanie jest obowiązkowe, jest często aktualizowany, aby odzwierciedlał aktualny stan poprawek do odpowiednich regulaminów EKG ONZ.
(14) Wykaz ten należy uzupełnić o informacje wyjaśniające, na jakich warunkach istniejące homologacje typu WE udzielone na podstawie dyrektyw uchylonych rozporządzeniem (WE) nr 661/2009 zachowują ważność w odniesieniu do niektórych pojazdów, części i oddzielnych zespołów technicznych.
(15) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1003/2010 7 dotyczące miejsca do montowania i mocowania tylnych tablic rejestracyjnych powinno zostać zaktualizowane w celu uwzględnienia szczególnych konstrukcji pojazdów.
(16) W rozporządzeniu Komisji (UE) nr 109/2011 8 dotyczącym osłon przeciwrozbryzgowych kół należy wprowadzić zmiany, by zaktualizować odesłanie do rozporządzenia Komisji w sprawie osłon kół, jak również rozszerzyć stosowanie rozporządzenia Komisji w sprawie osłon kół na dodatkowe kategorie pojazdów.
(17) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 458/2011 9 dotyczące montowania opon należy dostosować do postępu technicznego w zakresie fakultatywnego koła zapasowego do pojazdów kategorii N1 określonego w regulaminie EKG ONZ nr 64 10 .
(18) Dwie pozycje w załączniku XI do dyrektywy 2007/46/WE zawierającym wykaz aktów prawnych w odniesieniu do pojazdów specjalnego przeznaczenia muszą zostać poddane przeglądowi w odniesieniu do wymogów dotyczących poziomu hałasu pojazdów, tak aby przywrócić zgodność obowiązujących wymagań z przepisami, które miały zastosowanie wcześniej.
(19) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Technicznego ds. Pojazdów Silnikowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 3 lutego 2015 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Jean-Claude JUNCKER |
|
Przewodniczący |
1 Dz.U. L 263 z 9.10.2007, s. 1.
2 Dz.U. L 200 z 31.7.2009, s. 1.
3 Dyrektywa Rady 71/320/EWG z dnia 26 lipca 1971 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do układów hamulcowych niektórych kategorii pojazdów silnikowych i ich przyczep (Dz.U. L 202 z 6.9.1971, s. 37).
4 Dz.U. L 185 z 13.7.2012, s. 24.
5 Dz.U. L 304 z 20.11.2010, s. 21.
6 Dyrektywa Komisji 2010/19/UE z dnia 9 marca 2010 r. zmieniająca, w celu dostosowania do postępu technicznego w zakresie osłon przeciwrozbryzgowych kół niektórych kategorii pojazdów silnikowych i ich przyczep, dyrektywę Rady 91/226/EWG i dyrektywę 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 72 z 20.3.2010, s. 17).
7 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1003/2010 z dnia 8 listopada 2010 r. w sprawie wymagań dotyczących homologacji typu odnoszących się do miejsca do montowania i mocowania tylnych tablic rejestracyjnych na pojazdach silnikowych i ich przyczepach oraz w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 661/2009 w sprawie wymagań technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych dotyczących ich bezpieczeństwa ogólnego, ich przyczep oraz przeznaczonych dla nich układów, części i oddzielnych zespołów technicznych (Dz.U. L 291 z 9.11.2010, s. 22).
8 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 109/2011 z dnia 27 stycznia 2011 r. w sprawie wykonania rozporządzenia (WE) nr 661/2009 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wymagań dotyczących homologacji typu niektórych kategorii pojazdów silnikowych i ich przyczep odnoszących się do osłon przeciwrozbryzgowych kół (Dz.U. L 34 z 9.2.2011, s. 2).
9 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 458/2011 z dnia 12 maja 2011 r. w sprawie wymagań dotyczących homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep w odniesieniu do montowania opon oraz w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 661/2009 w sprawie wymagań technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych dotyczących ich bezpieczeństwa ogólnego, ich przyczep oraz przeznaczonych dla nich układów, części i oddzielnych zespołów technicznych (Dz.U. L 124 z 13.5.2011, s. 11).
10 Dz.U. L 310 z 26.11.2010, s. 18.
11 Niepotrzebne skreślić.
12 Niepotrzebne skreślić.
13 Niepotrzebne skreślić.
14 Niepotrzebne skreślić.
15 Niepotrzebne skreślić.
16 Niepotrzebne skreślić.
17 Jeśli sposób identyfikacji typu zawiera znaki niemające znaczenia dla opisu typu pojazdu, części lub oddzielnego zespołu technicznego, objętych tym dokumentem informacyjnym, znaki te przedstawia się w dokumentacji za pomocą symbolu "?" (np. ABC??123??).
18 Jak określono w sekcji A załącznika II do dyrektywy 2007/46/WE.
19 Niepotrzebne skreślić.
20 Niepotrzebne skreślić.
21 Niepotrzebne skreślić.
22 Niepotrzebne skreślić.
23 Niepotrzebne skreślić.
24 Niepotrzebne skreślić.
25 Niepotrzebne skreślić.
26 Niepotrzebne skreślić.
27 Jeśli sposób identyfikacji typu zawiera znaki niemające znaczenia dla opisu typu pojazdu, części lub oddzielnego zespołu technicznego, objętych tym dokumentem informacyjnym, znaki te przedstawia się w dokumentacji za pomocą symbolu "?" (np. ABC??123??).
28 Jak określono w sekcji A załącznika II do dyrektywy 2007/46/WE.
29 Niepotrzebne skreślić.
30 Niepotrzebne skreślić.
31 Niepotrzebne skreślić.
32 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1008/2010 z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie wymagań dotyczących homologacji typu wycieraczek i spryskiwaczy szyby przedniej niektórych pojazdów silnikowych oraz w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 661/2009 w sprawie wymagań technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych dotyczących ich bezpieczeństwa ogólnego, ich przyczep oraz przeznaczonych dla nich układów, części i oddzielnych zespołów technicznych (Dz.U. L 292 z 10.11.2010, s. 2).
33 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 19/2011 z dnia 11 stycznia 2011 r. w sprawie wymagań technicznych w zakresie homologacji typu dotyczących tabliczki znamionowej producenta oraz numeru identyfikacyjnego pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 661/2009 w sprawie wymagań technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych dotyczących ich bezpieczeństwa ogólnego, ich przyczep oraz przeznaczonych dla nich układów, części i oddzielnych zespołów technicznych (Dz.U. L 8 z 12.1.2011, s. 1).
34 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 249/2012 z dnia 21 marca 2012 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 19/2011 w odniesieniu do wymogów w zakresie homologacji typu dotyczących tabliczki znamionowej producenta pojazdów silnikowych i ich przyczep (Dz.U. L 82 z 22.3.2012, s. 1).
35 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1009/2010 z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie wymagań dotyczących homologacji typu osłon kół pojazdów silnikowych oraz w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 661/2009 w sprawie wymagań technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych dotyczących ich bezpieczeństwa ogólnego, ich przyczep oraz przeznaczonych dla nich układów, części i oddzielnych zespołów technicznych (Dz.U. L 292 z 10.11.2010, s. 21).