Decyzja wykonawcza 2015/158 w sprawie zatwierdzenia dwóch wysokosprawnych alternatorów Robert Bosch GmbH jako technologii innowacyjnych umożliwiających redukcję emisji CO2 pochodzących z samochodów osobowych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2015/158
z dnia 30 stycznia 2015 r.
w sprawie zatwierdzenia dwóch wysokosprawnych alternatorów Robert Bosch GmbH jako technologii innowacyjnych umożliwiających redukcję emisji CO2 pochodzących z samochodów osobowych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 z dnia 23 kwietnia 2009 r. określające normy emisji dla nowych samochodów osobowych w ramach zintegrowanego podejścia Wspólnoty na rzecz zmniejszenia emisji CO2 z lekkich pojazdów dostawczych 1 , w szczególności jego art. 12 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dostawca, przedsiębiorstwo Robert Bosch GmbH ("wnioskodawca"), złożył następujące dwa wnioski o zatwierdzenie dwóch wysokosprawnych alternatorów Robert Bosch GmbH jako innowacyjnych technologii, w dniach, odpowiednio, 2 grudnia 2013 r. i 6 maja 2014 r.:

Nr Technologia innowacyjna
1 Wysokosprawny alternator z wysokowydajnymi diodami (HED)
2 Wysokosprawny alternator z synchronicznym aktywnym układem prostowniczym (SAR)

(2) Kompletność obydwu wniosków oceniono zgodnie z art. 4 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 725/2011 2 . Komisja stwierdziła, że w pierwotnym wniosku dotyczącym technologii innowacyjnej nr 1 brakuje określonych istotnych informacji i zwróciła się do wnioskodawcy o ich uzupełnienie. Wnioskodawca dostarczył te informacje w dniu 6 maja 2014 r. Ustalono, że oba wnioski są kompletne i okres przeznaczony na ocenę Komisji rozpoczął się w dniu następującym po terminie urzędowego otrzymania wniosku, tj. w dniu 7 maja 2014 r. dla obu przypadków.

(3) Oba wnioski poddano ocenie zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 443/2009, rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 725/2011 oraz wytycznymi technicznymi dotyczącymi przygotowania wniosków o zatwierdzenie technologii innowacyjnych na podstawie rozporządzenia (WE) nr 443/2009 (wytycznymi technicznymi) 3 .

(4) Wniosek nr 1 odnosi się do wysokosprawnego alternatora Robert Bosch GmbH z HED. Wysokosprawny alternator z HED stosuje zoptymalizowane części składowe i wysokowydajne diody. Oprócz nowej technologii diod HED alternator będący przedmiotem wniosku cechuje się zwiększoną wydajnością w porównaniu z alternatorem bazowym: redukcja strat w żelazie dzięki optymalizacji stali i laminatu, optymalizacja długości zębów żelaznego rdzenia magnesicy i układu zębów, optymalizacja szczeliny pomiędzy wirnikiem a stojanem i optymalizacja żłobków między biegunami wirnika oraz optymalizacja oporu fazowego. Jest to zatem technologia różniąca się od innych wysokosprawnych alternatorów zatwierdzonych jako ekoinnowacyjne decyzją wykonawczą Komisji 2013/341/UE 4 i decyzją wykonawczą Komisji 2014/465/UE 5 .

(5) Wniosek nr 2 odnosi się do wysokosprawnego alternatora Robert Bosch GmbH z SAR. Wysokosprawny alternator z SAR ma sprawność wynoszącą co najmniej 78 %. Główny wzrost sprawności osiąga się poprzez wprowadzenie aktywnego układu prostowniczego stosującego MOSFET, tj. przez wykorzystanie technologii tranzystora polowego typu metal-tlenek-półprzewodnik. Będący przedmiotem wniosku wysokosprawny alternator z SAR posiada zwiększoną sprawność w porównaniu z alternatorem bazowym: redukcja strat w żelazie dzięki optymalizacji stali i laminatu, optymalizacja długości zębów żelaznego rdzenia magnesicy i układu zębów, optymalizacja szczeliny pomiędzy wirnikiem a stojanem i optymalizacja żłobków między biegunami wirnika oraz optymalizacja oporu fazowego. Jest to zatem technologia różniąca się od innych wysokosprawnych alternatorów zatwierdzonych jako ekoinnowacyjne decyzją wykonawczą 2013/341/UE i decyzją wykonawczą 2014/465/UE oraz od wysokosprawnego alternatora z HED będącego przedmiotem wniosku nr 1.

(6) Komisja uważa, że informacje podane w obu wnioskach wskazują, że warunki i kryteria, o których mowa w art. 12 rozporządzenia (WE) nr 443/2009 oraz w art. 2 i 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011, zostały spełnione.

(7) Wnioskodawca wykazał, że oba rodzaje wysokosprawnego alternatora opisane w przedmiotowych wnioskach były stosowane w nie więcej niż 3 % nowych samochodów osobowych zarejestrowanych w roku referencyjnym 2009.

(8) W celu określenia oszczędności CO2 uzyskanych dzięki technologii innowacyjnej po zainstalowaniu jej w pojeździe konieczne jest zdefiniowanie pojazdu referencyjnego, względem którego należy porównać sprawność pojazdu wyposażonego w technologię innowacyjną, zgodnie z art. 5 i 8 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011. Komisja uważa, że w przypadku zainstalowania technologii innowacyjnej w nowym typie pojazdu za odpowiednią technologię referencyjną należy uznać alternator o sprawności 67 %. W przypadku gdy wysokosprawne alternatory Robert Bosch GmbH są zamontowane w istniejącym typie pojazdu, technologią referencyjną powinien być alternator zastosowany w najnowszej wersji tego typu wprowadzonej do obrotu.

(9) Wnioskodawca w obu wnioskach przedstawił metodę badania redukcji emisji CO2, która obejmuje wzory zgodne ze wzorami opisanymi w wytycznych technicznych dotyczących uproszczonego podejścia w odniesieniu do wysokosprawnych alternatorów. Komisja uznaje, że metoda badania zapewni możliwe do zweryfikowania, powtarzalne i porównywalne wyniki testów i że umożliwia ona wykazanie w wiarygodny sposób istotnych pod względem statystycznym korzyści w postaci zmniejszenia emisji CO2 wynikających z technologii innowacyjnej zgodnie z art. 6 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011.

(10) Komisja zwraca uwagę, że jej metoda testów i wzorów na obliczanie oszczędności CO2 w obu przypadkach jest we wszystkich aspektach identyczna z metodą określoną w załączniku do decyzji wykonawczej 2013/341/UE. W rezultacie Komisja uważa, że metoda określona w decyzji wykonawczej 2013/341/UE powinna być stosowana do określania redukcji emisji CO2 wynikającej z zastosowania wysokosprawnego alternatora Robert Bosch GmbH z HED oraz wysokosprawnego alternatora Robert Bosch GmbH z SAR.

(11) W tym kontekście Komisja uznaje, że wnioskodawca wykazał w sposób zadowalający, że zmniejszenie emisji uzyskane dzięki technologii innowacyjnej wynosi co najmniej 1 g CO2/km.

(12) Komisja zauważa, że oszczędności wynikające z obu technologii innowacyjnych mogą być częściowo wykazane w ramach standardowego cyklu badań i dlatego ostateczną łączną wartość oszczędności do poświadczenia należy ustalić zgodnie z art. 8 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011.

(13) Komisja stwierdza, że w obu przypadkach sprawozdanie weryfikujące zostało sporządzone przez TÜV SÜD Industrie Service GmbH, które jest niezależnym zatwierdzonym organem, i że w sprawozdaniu tym potwierdza się ustalenia zawarte we wniosku.

(14) W związku z powyższym Komisja uznaje, że nie ma podstaw do wnoszenia zastrzeżeń wobec zatwierdzenia obu przedmiotowych technologii innowacyjnych

(15) Do celów określenia ogólnego kodu ekoinnowacji, który ma być stosowany w odpowiednich dokumentach homologacji typu zgodnie z załącznikami I, VIII i IX do dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 6 , należy określić kody indywidualne w odniesieniu do technologii innowacyjnych zatwierdzonych niniejszą decyzją.

(16) Producent, który chce skorzystać ze zmniejszenia swoich średnich wartości emisji CO2 w celu spełnienia swoich określonych celów w zakresie emisji poprzez oszczędności CO2 wynikające z zastosowania technologii innowacyjnych zatwierdzonych niniejszą decyzją, powinien zgodnie z art. 11 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011 powołać się na niniejszą decyzję w swoim wniosku o wydanie świadectwa homologacji typu WE dla przedmiotowych pojazdów,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Wysokosprawny alternator Robert Bosch GmbH z wysokowydajnymi diodami (HED), przeznaczony do zastosowania w pojazdach M1, zatwierdza się jako technologię innowacyjną w rozumieniu art. 12 rozporządzenia (WE) nr 443/2009.
2.
Wysokosprawny alternator Robert Bosch GmbH z synchronicznym aktywnym układem prostowniczym (SAR), o sprawności co najmniej 78 %, przeznaczony do zastosowania w pojazdach M1, zatwierdza się jako technologię innowacyjną w rozumieniu art. 12 rozporządzenia (WE) nr 443/2009.
3.
Redukcję emisji CO2 w wyniku zastosowania obu alternatorów, o których mowa w ust. 1 i 2, ustala się przy użyciu metody określonej w załączniku do decyzji wykonawczej 2013/341/UE.
4.
Zgodnie z art. 11 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011 redukcja emisji CO2 ustalona zgodnie z ust. 3 niniejszego artykułu może być poświadczona i podana w świadectwie zgodności i odpowiednich dokumentach homologacji typu określonych w załącznikach I, VIII i IX do dyrektywy 2007/46/WE jedynie w przypadkach, gdy redukcje emisji są równe lub wyższe od wartości progowej określonej w art. 9 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011.
5.
Indywidualny kod ekoinnowacji do wpisywania w dokumentacji homologacji typu, który ma być stosowany na potrzeby technologii innowacyjnych zatwierdzonych w ramach niniejszej decyzji, to:
1)
"8" dla wysokosprawnego alternatora z wysokowydajnymi diodami;
2)
"9" dla wysokosprawnego alternatora z synchronicznym aktywnym układem prostowniczym.
Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 30 stycznia 2015 r.

W imieniu Komisji

Jean-Claude JUNCKER

Przewodniczący

1 Dz.U. L 140 z 5.6.2009, s. 1.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 725/2011 z dnia 25 lipca 2011 r. ustanawiające procedurę zatwierdzania i poświadczania technologii innowacyjnych umożliwiających zmniejszenie emisji CO2 pochodzących z samochodów osobowych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 (Dz.U. L 194 z 26.7.2011, s. 19).
4 Decyzja wykonawcza Komisji 2013/341/UE z dnia 27 czerwca 2013 r. sprawie zatwierdzenia wysokosprawnego alternatora Valeo ("Valeo Efficient Generation Alternator") jako technologii innowacyjnej umożliwiającej zmniejszenie emisji CO2 pochodzących z samochodów osobowych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 (Dz.U. L 179 z 29.6.2013, s. 98).
5 Decyzja wykonawcza Komisji 2014/465/UE z dnia 16 lipca 2014 r. w sprawie zatwierdzenia wysokosprawnego alternatora DENSO jako technologii innowacyjnej umożliwiającej zmniejszenie emisji CO2 pochodzących z samochodów osobowych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 oraz zmieniająca decyzję wykonawczą Komisji 2013/341/UE (Dz.U. L 210 z 17.7.2014, s. 17).
6 Dyrektywa 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiająca ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (dyrektywa ramowa) (Dz.U. L 263 z 9.10.2007, s. 1).

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2015.26.31

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2015/158 w sprawie zatwierdzenia dwóch wysokosprawnych alternatorów Robert Bosch GmbH jako technologii innowacyjnych umożliwiających redukcję emisji CO2 pochodzących z samochodów osobowych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009
Data aktu: 30/01/2015
Data ogłoszenia: 31/01/2015
Data wejścia w życie: 20/02/2015