uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a),
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) pendimetaliny określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. Najwyższe poziomy pozostałości (NPD) difenokonazolu, fluopikolidu, fluopyramu i izopyrazamu określono w części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(2) W ramach procedury udzielania zezwoleń na stosowanie środków ochrony roślin zawierających substancję czynną difenokonazol na powierzchni sałat, roszpunki warzywnej, endywii, rokietty siewnej i bazylii pospolitej złożono wniosek zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w sprawie zmiany obecnych NDP.
(3) W przypadku fluopikolidu wniosek taki złożono w odniesieniu do czosnku i szalotki. W przypadku fluopyramu wniosek taki złożono w odniesieniu do moreli, brzoskwiń, śliwek, owoców leśnych, innych drobnych owoców i owoców jagodowych o numerze kodu 0154000, innych warzyw korzeniowych i bulwiastych o numerze kodu 0213000, oberżyn, endywii, szpinaku, cykorii warzywnej, fasoli (bez strąków), grochu (w strąkach), siemienia lnianego, nasion maku, nasion gorczycy, nasion lnicznika siewnego, naparów ziołowych (suszonych korzeni), chmielu, przypraw (korzeniowych lub kłączowych), cykorii podróżnik (korzeni). W przypadku izopyrazamu wniosek taki złożono w odniesieniu do pomidorów, oberżyn i warzyw dyniowatych. W przypadku pendimetalinu wniosek taki złożono w odniesieniu do marchwi, selera zwyczajnego, chrzanu pospolitego, pasternaku, korzenia pietruszki zwyczajnej, kozibrodu porolistnego/salsefii, brukwi, rzepy białej/rzepy jadalnej, przypraw korzeniowych lub kłączowych, cykorii podróżnik (korzeni).
(4) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wnioski te zostały poddane ocenie przez państwa członkowskie, których dotyczyły, a sprawozdania z oceny przekazano Komisji.
(5) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności, zwany dalej "Urzędem", dokonał oceny wniosków i sprawozdań z oceny, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz, w odpowiednich przypadkach, dla zwierząt, i wydał uzasadnione opinie dotyczące proponowanych NDP 2 . Urząd przekazał te opinie Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości.
(6) W swoich uzasadnionych opiniach Urząd stwierdził, że w odniesieniu do stosowania fluopyramu na powierzchni moreli i cykorii podróżnik (korzeni) przedłożone dane nie są wystarczające jako podstawa do określenia nowych NDP. W oparciu o odpowiednie uzasadnione opinie stosowanie difenokonazolu na powierzchni sałaty i rokietty siewnej nie wymaga zmiany obecnych NDP. W odniesieniu do stosowania pendimetalinu na powierzchni przypraw korzeniowych i kłączowych państwo członkowskie dokonujące oceny potwierdziło brak jakichkolwiek dozwolonych zastosowań na powierzchni tych upraw. Obecne NDP powinny zatem pozostać niezmienione.
(7) W odniesieniu do fluopikolidu Urząd ocenił wniosek w celu ustanowienia NDP dla cebuli wynikającego z zastosowań w UE i wydał uzasadnioną opinię dotyczącą proponowanego NDP 3 . Mimo zalecenia utrzymania najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości zawartego w Kodeksie (CXL), który rozporządzeniem Komisji (UE) nr 520/2011 4 został ustanowiony dla tej uprawy na poziomie 1 mg/kg, Urząd potwierdził, że w przypadku cebuli - gdyby oprzeć NDP wyłącznie na dobrych praktykach rolniczych w Unii - właściwy byłby poziom 0,3 mg/kg. Zgodnie z obowiązującymi unijnymi wytycznymi w zakresie ekstrapolacji NDP należy określić ten NDP na poziomie 0,3 mg/kg także dla czosnku i szalotki.
(8) W przypadku fluopyramu wnioskodawca wyjaśnił, że dobre praktyki rolnicze dotyczące brzoskwiń odnoszą się zarówno do północy, jak i południa UE. Ponadto wnioskodawca przedłożył dalsze informacje przedstawiające schematy doświadczalne oraz dobre praktyki rolnicze dotyczące owoców leśnych. W związku z tym należy ustanowić NDP na poziomie 1,5 mg/kg w odniesieniu do brzoskwiń i 3 mg/kg w odniesieniu do owoców leśnych.
(9) W odniesieniu do wszystkich pozostałych wniosków Urząd stwierdził, że spełniono wszystkie wymogi dotyczące danych oraz że zmiany NDP, o które wystąpili wnioskodawcy, są dopuszczalne z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów przeprowadzonej dla 27 określonych grup konsumentów w Europie. Urząd wziął pod uwagę najnowsze informacje na temat właściwości toksykologicznych wymienionych substancji. Ani w przypadku długotrwałego narażenia na przedmiotowe substancje w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych mogących je zawierać, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku dużej konsumpcji odnośnych uprawianych roślin i produktów, nie wykazano istnienia ryzyka przekroczenia dopuszczalnego dziennego spożycia ani ostrej dawki referencyjnej (ARfD).
(10) Na podstawie uzasadnionych opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 8 lipca 2015 r.
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for difenoconazole in lettuce and other salad plants including Brassicaceae and in basil (mint)" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych NDP difenokonazolu w sałacie i innych warzywach sałatowych, łącznie z warzywami z rodziny Brassicaceae i bazylią (miętą)). Dziennik EFSA 2014;12(10):3882 [s. 26].
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for fluopyram in various crops" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych NDP fluopyramu w różnych uprawach). Dziennik EFSA 2014;12(12):3947 [s. 33].
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for isopyrazam in various crops" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych NDP izopyrazamu w różnych uprawach). Dziennik EFSA 2015;13(1):3994 [s. 25].
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for pendimethalin in various crops" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych NDP pendimetalinu w różnych uprawach). Dziennik EFSA 2014;12(4):3620 [s. 32].
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.181.27 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2015/1101 zmieniające załączniki II i III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości difenokonazolu, fluopikolidu, fluopyramu, izopyrazamu i pendimetaliny w określonych produktach oraz na ich powierzchni |
Data aktu: | 08/07/2015 |
Data ogłoszenia: | 09/07/2015 |
Data wejścia w życie: | 29/07/2015 |