(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 12 maja 2015 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając decyzję nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym) 2 , w szczególności jej art. 4 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W regulaminach radiokomunikacyjnych 3 Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego przydzielono zakres częstotliwości 1 452-1 492 MHz służbie stałej, służbie ruchomej (z wyjątkiem ruchomej służby lotniczej), służbie radiodyfuzyjnej i służbie radiodyfuzyjnej satelitarnej w regionie 1 obejmującym Unię, na takich samych zasadach. Ograniczają one wykorzystanie zakresu częstotliwości przez służbę radiodyfuzyjną i służbę radiodyfuzyjną satelitarną do radiofonii cyfrowej (DAB).
(2) W specjalnym porozumieniu Maastricht z 2002 r., skorygowanym w 2007 r. 4 , przewidziano ramy techniczne i regulacyjne wdrażania naziemnej radiofonii cyfrowej (T-DAB) w zakresie częstotliwości 1 452-1 479,5 MHz na poziomie sygnatariuszy, w tym wszystkich państw członkowskich. Określa ono także procedury dotyczące transgranicznej koordynacji T-DAB i bezprzewodowych usług szerokopasmowej łączności elektronicznej.
(3) Decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady nr 243/2012/UE 5 ustanowiono wieloletni program dotyczący polityki w zakresie widma radiowego mający na celu zidentyfikowanie co najmniej 1 200 MHz widma odpowiedniego na potrzeby bezprzewodowych usług szerokopasmowych w Unii do 2015 r., w tym widma już użytkowanego, na podstawie wykazu zastosowań widma radiowego.
(4) Zakres częstotliwości 1 452-1 492 MHz został przeznaczony do zastosowań radiodyfuzyjnych w państwach członkowskich, ale jego wykorzystanie jest dość ograniczone. W sprawozdaniu Komisji w sprawie wykazu zastosowań widma radiowego 6 w ramach programu dotyczącego polityki w zakresie widma radiowego stwierdzono, że nie jest on w Unii w pełni użytkowany i powinien być ponownie przeznaczony na potrzeby bezprzewodowych usług szerokopasmowej łączności elektronicznej zgodnie z celem polityki w zakresie widma radiowego. Obecne naziemne systemy radiodyfuzyjne należy jednak chronić w perspektywie długoterminowej, w tym w przypadku przedłużenia ich zezwoleń.
(5) W opinii dotyczącej strategicznych wyzwań stojących przed Europą w związku z kwestią zwiększającego się widma na potrzeby szerokopasmowej łączności bezprzewodowej 7 Zespół ds. Polityki Widma Radiowego zalecił, aby Komisja rozważyła przyjęcie środków uzupełniających w celu dalszego wspierania wykorzystania zakresu częstotliwości 1 452-1 492 MHz dla uzupełniającego łącza "w dół" przy jednoczesnym umożliwieniu państwom członkowskim wykorzystania części tego zakresu częstotliwości do innych celów, takich jak radiodyfuzja.
(6) W dniu 19 marca 2014 r. na podstawie art. 4 ust. 2 decyzji o spektrum radiowym, Komisja udzieliła Europejskiej Konferencji Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych (CEPT) mandatu na opracowanie zharmonizowanych warunków technicznych w zakresie częstotliwości 1 452-1 492 MHz na potrzeby bezprzewodowych usług szerokopasmowej łączności elektronicznej w Unii.
(7) W dniu 28 listopada 2014 r., w ramach udzielonego mandatu, CEPT przygotowała sprawozdanie CEPT nr 54 dotyczące propozycji harmonizacji zakresu częstotliwości 1 452-1 492 MHz do celów wykorzystania uzupełniającego łącza "w dół" bezprzewodowej łączności szerokopasmowej, przy jednoczesnym umożliwieniu państwom członkowskim dostosowania do warunków krajowych części zakresu częstotliwości (np. 1 452-1 479,5 MHz) na potrzeby radiodyfuzji naziemnej. Uzupełniające łącze "w dół" oznacza wykorzystanie wyłącznie na potrzeby łącza "w dół", w którym widmo w ramach zakresu częstotliwości jest używane na potrzeby jednokierunkowej transmisji ze stacji bazowej zapewniającej usługi komunikacji elektronicznej w połączeniu z wykorzystaniem widma w innym zakresie częstotliwości.
(8) Zharmonizowane wykorzystanie zakresu częstotliwości 1 452-1 492 MHz wyłącznie jako łącza "w dół" na potrzeby bezprzewodowych usług szerokopasmowej łączności elektronicznej jest istotne pod względem uwzględnienia asymetrii transmisji danych poprzez zwiększenie przepustowości łącza "w dół" systemu szerokopasmowej łączności bezprzewodowej. Biorąc pod uwagę zasady neutralności technologii i usług, powyższe ułatwia również współistnienie z już istniejącymi usługami radiodyfuzji naziemnej w tym samym zakresie częstotliwości, które mogą nie spełniać warunków technicznych określonych w niniejszej decyzji. Państwa członkowskie powinny zatem przeznaczyć zakres częstotliwości na zasadzie braku wyłączności dla wszystkich rodzajów usług łączności elektronicznej i zapewnić współistnienie usług odpowiednio do warunków krajowych i zgodnie z umowami międzynarodowymi.
(9) Świadczenie bezprzewodowych usług szerokopasmowej łączności elektronicznej w paśmie częstotliwości 1 452-1 492 MHz powinno się opierać na zharmonizowanej aranżacji kanałów i wspólnych minimalnych (najmniej restrykcyjnych) warunkach technicznych w celu wspierania jednolitego rynku, ograniczenia szkodliwych zakłóceń i zapewnienia koordynacji częstotliwości.
(10) Wspólne warunki i zasady techniczne są niezbędne w celu zapewnienia współistnienia, jako odpowiedniej ochrony, między bezprzewodowymi usługami szerokopasmowej łączności elektronicznej i T-DAB w zakresie częstotliwości 1 452-1 492 MHz, oraz między takimi usługami w tym zakresie częstotliwości i innymi zastosowaniami w sąsiednich zakresach częstotliwości, z uwzględnieniem taktycznych przekaźników radiowych, skoordynowanych stałych łącz i telemetrii lotniczej. Istnieje potencjalne zapotrzebowanie na dodatkowe środki krajowe mające na celu zapewnienie współistnienia z zastosowaniami w sąsiednich zakresach częstotliwości, takimi jak łącza stałe nieskoordynowane.
(11) Umowy transgraniczne między organami administracji mogą być niezbędne do zagwarantowania wdrożenia parametrów określonych w niniejszej decyzji, aby uniknąć szkodliwych zakłóceń oraz poprawić efektywność i konwergencję wykorzystania widma. W sprawozdaniu CEPT nr 54 określono warunki techniczne i zasady dotyczące koordynacji transgranicznej między bezprzewodowymi usługami szerokopasmowej łączności elektronicznej i T-DAB oraz służbami telemetrii lotniczej w zakresie częstotliwości 1 452-1 492 MHz, w tym na granicach Unii.
(12) Użytkowanie zakresu częstotliwości 1 452-1 492 MHz na potrzeby innych zastosowań w państwach trzecich, z zastrzeżeniem umów międzynarodowych, może ograniczyć jego wprowadzanie i wykorzystanie na potrzeby bezprzewodowych usług szerokopasmowej łączności elektronicznej w niektórych państwach członkowskich. Takie państwa członkowskie powinny przedsięwziąć wszystkie niezbędne środki w celu jak najszybszego ograniczenia czasu trwania i zasięgu geograficznego ograniczeń, a także powinny, w stosownych przypadkach, starać się o uzyskanie pomocy Unii na mocy art. 10 ust. 2 decyzji w sprawie programu dotyczącego polityki w zakresie widma radiowego. Państwa członkowskie powinny powiadomić Komisję o takich ograniczeniach na podstawie art. 6 ust. 2 i art. 7, a informacje te powinny zostać opublikowane zgodnie z art. 5 decyzji o spektrum radiowym.
(13) W związku z powyższym środki przewidziane w niniejszej decyzji powinny mieć zastosowanie w całej Unii i powinny zostać wdrożone przez państwa członkowskie w celu zapewnienia wykorzystania zakresu częstotliwości 1 452-1 492 MHz na potrzeby bezprzewodowych usług szerokopasmowej łączności elektronicznej zgodnie z celem polityki w zakresie widma radiowego. Państwa członkowskie powinny przedstawiać Komisji sprawozdania dotyczące wykonania niniejszej decyzji oraz wykorzystania zakresu częstotliwości w celu ułatwienia oceny jej wpływu na poziomie UE oraz jej terminowego przeglądu, w razie konieczności.
(14) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Spektrum Radiowego, PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Günther OETTINGER | |
Członek Komisji |
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.119.27 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2015/750 w sprawie harmonizacji zakresu częstotliwości 1 427-1 517 MHz na potrzeby systemów naziemnych zapewniających usługi łączności elektronicznej w Unii |
Data aktu: | 08/05/2015 |
Data ogłoszenia: | 12/05/2015 |
Data wejścia w życie: | 12/05/2015 |