Decyzja wykonawcza 2015/750 w sprawie harmonizacji zakresu częstotliwości 1 427-1 517 MHz na potrzeby systemów naziemnych zapewniających usługi łączności elektronicznej w Unii

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2015/750
z dnia 8 maja 2015 r.
w sprawie harmonizacji zakresu częstotliwości 1 427-1 517 MHz na potrzeby systemów naziemnych zapewniających usługi łączności elektronicznej w Unii 1

(notyfikowana jako dokument nr C(2015) 3061)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 12 maja 2015 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając decyzję nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym) 2 , w szczególności jej art. 4 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W regulaminach radiokomunikacyjnych 3  Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego przydzielono zakres częstotliwości 1 452-1 492 MHz służbie stałej, służbie ruchomej (z wyjątkiem ruchomej służby lotniczej), służbie radiodyfuzyjnej i służbie radiodyfuzyjnej satelitarnej w regionie 1 obejmującym Unię, na takich samych zasadach. Ograniczają one wykorzystanie zakresu częstotliwości przez służbę radiodyfuzyjną i służbę radiodyfuzyjną satelitarną do radiofonii cyfrowej (DAB).

(2) W specjalnym porozumieniu Maastricht z 2002 r., skorygowanym w 2007 r. 4 , przewidziano ramy techniczne i regulacyjne wdrażania naziemnej radiofonii cyfrowej (T-DAB) w zakresie częstotliwości 1 452-1 479,5 MHz na poziomie sygnatariuszy, w tym wszystkich państw członkowskich. Określa ono także procedury dotyczące transgranicznej koordynacji T-DAB i bezprzewodowych usług szerokopasmowej łączności elektronicznej.

(3) Decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady nr 243/2012/UE 5  ustanowiono wieloletni program dotyczący polityki w zakresie widma radiowego mający na celu zidentyfikowanie co najmniej 1 200 MHz widma odpowiedniego na potrzeby bezprzewodowych usług szerokopasmowych w Unii do 2015 r., w tym widma już użytkowanego, na podstawie wykazu zastosowań widma radiowego.

(4) Zakres częstotliwości 1 452-1 492 MHz został przeznaczony do zastosowań radiodyfuzyjnych w państwach członkowskich, ale jego wykorzystanie jest dość ograniczone. W sprawozdaniu Komisji w sprawie wykazu zastosowań widma radiowego 6  w ramach programu dotyczącego polityki w zakresie widma radiowego stwierdzono, że nie jest on w Unii w pełni użytkowany i powinien być ponownie przeznaczony na potrzeby bezprzewodowych usług szerokopasmowej łączności elektronicznej zgodnie z celem polityki w zakresie widma radiowego. Obecne naziemne systemy radiodyfuzyjne należy jednak chronić w perspektywie długoterminowej, w tym w przypadku przedłużenia ich zezwoleń.

(5) W opinii dotyczącej strategicznych wyzwań stojących przed Europą w związku z kwestią zwiększającego się widma na potrzeby szerokopasmowej łączności bezprzewodowej 7  Zespół ds. Polityki Widma Radiowego zalecił, aby Komisja rozważyła przyjęcie środków uzupełniających w celu dalszego wspierania wykorzystania zakresu częstotliwości 1 452-1 492 MHz dla uzupełniającego łącza "w dół" przy jednoczesnym umożliwieniu państwom członkowskim wykorzystania części tego zakresu częstotliwości do innych celów, takich jak radiodyfuzja.

(6) W dniu 19 marca 2014 r. na podstawie art. 4 ust. 2 decyzji o spektrum radiowym, Komisja udzieliła Europejskiej Konferencji Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych (CEPT) mandatu na opracowanie zharmonizowanych warunków technicznych w zakresie częstotliwości 1 452-1 492 MHz na potrzeby bezprzewodowych usług szerokopasmowej łączności elektronicznej w Unii.

(7) W dniu 28 listopada 2014 r., w ramach udzielonego mandatu, CEPT przygotowała sprawozdanie CEPT nr 54 dotyczące propozycji harmonizacji zakresu częstotliwości 1 452-1 492 MHz do celów wykorzystania uzupełniającego łącza "w dół" bezprzewodowej łączności szerokopasmowej, przy jednoczesnym umożliwieniu państwom członkowskim dostosowania do warunków krajowych części zakresu częstotliwości (np. 1 452-1 479,5 MHz) na potrzeby radiodyfuzji naziemnej. Uzupełniające łącze "w dół" oznacza wykorzystanie wyłącznie na potrzeby łącza "w dół", w którym widmo w ramach zakresu częstotliwości jest używane na potrzeby jednokierunkowej transmisji ze stacji bazowej zapewniającej usługi komunikacji elektronicznej w połączeniu z wykorzystaniem widma w innym zakresie częstotliwości.

(8) Zharmonizowane wykorzystanie zakresu częstotliwości 1 452-1 492 MHz wyłącznie jako łącza "w dół" na potrzeby bezprzewodowych usług szerokopasmowej łączności elektronicznej jest istotne pod względem uwzględnienia asymetrii transmisji danych poprzez zwiększenie przepustowości łącza "w dół" systemu szerokopasmowej łączności bezprzewodowej. Biorąc pod uwagę zasady neutralności technologii i usług, powyższe ułatwia również współistnienie z już istniejącymi usługami radiodyfuzji naziemnej w tym samym zakresie częstotliwości, które mogą nie spełniać warunków technicznych określonych w niniejszej decyzji. Państwa członkowskie powinny zatem przeznaczyć zakres częstotliwości na zasadzie braku wyłączności dla wszystkich rodzajów usług łączności elektronicznej i zapewnić współistnienie usług odpowiednio do warunków krajowych i zgodnie z umowami międzynarodowymi.

(9) Świadczenie bezprzewodowych usług szerokopasmowej łączności elektronicznej w paśmie częstotliwości 1 452-1 492 MHz powinno się opierać na zharmonizowanej aranżacji kanałów i wspólnych minimalnych (najmniej restrykcyjnych) warunkach technicznych w celu wspierania jednolitego rynku, ograniczenia szkodliwych zakłóceń i zapewnienia koordynacji częstotliwości.

(10) Wspólne warunki i zasady techniczne są niezbędne w celu zapewnienia współistnienia, jako odpowiedniej ochrony, między bezprzewodowymi usługami szerokopasmowej łączności elektronicznej i T-DAB w zakresie częstotliwości 1 452-1 492 MHz, oraz między takimi usługami w tym zakresie częstotliwości i innymi zastosowaniami w sąsiednich zakresach częstotliwości, z uwzględnieniem taktycznych przekaźników radiowych, skoordynowanych stałych łącz i telemetrii lotniczej. Istnieje potencjalne zapotrzebowanie na dodatkowe środki krajowe mające na celu zapewnienie współistnienia z zastosowaniami w sąsiednich zakresach częstotliwości, takimi jak łącza stałe nieskoordynowane.

(11) Umowy transgraniczne między organami administracji mogą być niezbędne do zagwarantowania wdrożenia parametrów określonych w niniejszej decyzji, aby uniknąć szkodliwych zakłóceń oraz poprawić efektywność i konwergencję wykorzystania widma. W sprawozdaniu CEPT nr 54 określono warunki techniczne i zasady dotyczące koordynacji transgranicznej między bezprzewodowymi usługami szerokopasmowej łączności elektronicznej i T-DAB oraz służbami telemetrii lotniczej w zakresie częstotliwości 1 452-1 492 MHz, w tym na granicach Unii.

(12) Użytkowanie zakresu częstotliwości 1 452-1 492 MHz na potrzeby innych zastosowań w państwach trzecich, z zastrzeżeniem umów międzynarodowych, może ograniczyć jego wprowadzanie i wykorzystanie na potrzeby bezprzewodowych usług szerokopasmowej łączności elektronicznej w niektórych państwach członkowskich. Takie państwa członkowskie powinny przedsięwziąć wszystkie niezbędne środki w celu jak najszybszego ograniczenia czasu trwania i zasięgu geograficznego ograniczeń, a także powinny, w stosownych przypadkach, starać się o uzyskanie pomocy Unii na mocy art. 10 ust. 2 decyzji w sprawie programu dotyczącego polityki w zakresie widma radiowego. Państwa członkowskie powinny powiadomić Komisję o takich ograniczeniach na podstawie art. 6 ust. 2 i art. 7, a informacje te powinny zostać opublikowane zgodnie z art. 5 decyzji o spektrum radiowym.

(13) W związku z powyższym środki przewidziane w niniejszej decyzji powinny mieć zastosowanie w całej Unii i powinny zostać wdrożone przez państwa członkowskie w celu zapewnienia wykorzystania zakresu częstotliwości 1 452-1 492 MHz na potrzeby bezprzewodowych usług szerokopasmowej łączności elektronicznej zgodnie z celem polityki w zakresie widma radiowego. Państwa członkowskie powinny przedstawiać Komisji sprawozdania dotyczące wykonania niniejszej decyzji oraz wykorzystania zakresu częstotliwości w celu ułatwienia oceny jej wpływu na poziomie UE oraz jej terminowego przeglądu, w razie konieczności.

(14) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Spektrum Radiowego, PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1  8

Niniejsza decyzja ma na celu harmonizację warunków udostępniania zakresu częstotliwości 1 427-1 517 MHz oraz jego efektywnego wykorzystania na potrzeby naziemnych systemów zapewniających usługi łączności elektronicznej w Unii.

Artykuł  2
1. 
Najpóźniej sześć miesięcy od daty notyfikacji niniejszej decyzji państwa członkowskie wyznaczają, a następnie udostępniają na zasadzie braku wyłączności zakres częstotliwości 1 452-1 492 MHz na potrzeby naziemnych systemów zapewniających usługi łączności elektronicznej, zgodnie z parametrami określonymi w załączniku.
2.  9
 Nie później niż dnia 1 października 2018 r. państwa członkowskie wyznaczają, a następnie udostępniają na zasadzie braku wyłączności zakresy częstotliwości 1 427-1 452 MHz oraz 1 492-1 517 MHz, lub części tych zakresów, na potrzeby naziemnych systemów zapewniających usługi bezprzewodowej szerokopasmowej łączności elektronicznej, zgodnie z parametrami określonymi w załączniku.
3.  10
 Jeżeli zgodnie z ust. 2 państwa członkowskie wyznaczają i udostępniają tylko część zakresów częstotliwości 1 427-1 452 MHz oraz 1 492-1 517 MHz:
a)
zapewniają, by trwające już wykorzystanie utrzymane zostało na ściśle niezbędnym poziomie, i dążą do stopniowego udostępniania przedmiotowych zakresów na potrzeby naziemnych systemów zapewniających usługi bezprzewodowej szerokopasmowej łączności elektronicznej;
b)
zapewniają, by ta wyznaczona część widma w pierwszym rzędzie tworzyła wraz z zakresem częstotliwości 1 452-1 492 MHz przyległy zakres częstotliwości;
c)
mogą zezwolić na wykorzystywanie, do dnia 1 stycznia 2023 r., a w przypadku gdy nie stwierdzono krajowego zapotrzebowania na widmo dla usług bezprzewodowej szerokopasmowej łączności elektronicznej zgodnie z art. 3 i 6 decyzji nr 243/2012/UE - przez dłuższy okres, części wspomnianych zakresów częstotliwości na potrzeby ciągłości działania istniejących naziemnych usług stałej łączności bezprzewodowej lub innych istniejących usług, które nie mogą współużytkować przedmiotowych częstotliwości z usługami bezprzewodowej szerokopasmowej łączności elektronicznej.
4.  11
 Państwa członkowskie zapewniają, by naziemne systemy, o których mowa w niniejszym artykule, gwarantowały właściwą ochronę systemów działających w sąsiednich pasmach.
5.  12
 Państwa członkowskie ułatwiają zawieranie porozumień dotyczących koordynacji transgranicznej, aby umożliwić funkcjonowanie systemów, o których mowa w ust. 1, 2 i 3, przy uwzględnieniu obowiązujących procedur regulacyjnych i praw oraz właściwych umów międzynarodowych.
Artykuł  2a  13

Państwa członkowskie dokonują co dwa lata przeglądu stosowania art. 2, aby zapewnić jak największą dostępność zakresu częstotliwości 1 427-1 517 MHz na potrzeby usług bezprzewodowej szerokopasmowej łączności elektronicznej.

Artykuł  3

Na obszarach geograficznych, na których koordynacja z państwami trzecimi wymaga odstępstwa od parametrów określonych w załączniku, państwa członkowskie są zwolnione z realizacji obowiązków wynikających z art. 2. Państwa członkowskie dążą do ograniczenia do minimum czasu i zakresu geograficznego stosowania takiego odstępstwa.

Artykuł  4  14

Państwa członkowskie monitorują użytkowanie zakresu częstotliwości 1 427-1 517 MHz i przedstawiają Komisji ustalenia, na jej żądanie lub z własnej inicjatywy, w celu umożliwienia terminowego przeglądu niniejszej decyzji, w stosownych przypadkach.

Artykuł  4a  15

Nie później niż do dnia 1 listopada 2018 r. państwa członkowskie przedkładają Komisji sprawozdanie ze stosowania niniejszej decyzji, w tym ze stopnia dostępności zakresów częstotliwości 1 427-1 452 MHz oraz 1 492-1 517 MHz.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 8 maja 2015 r.
W imieniu Komisji
Günther OETTINGER
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK 16  

PARAMETRY, O KTÓRYCH MOWA W ART. 2 UST. 1 i 2

A.
PARAMETRY OGÓLNE
1.
Tryb pracy w zakresie częstotliwości 1 427-1 517 MHz ogranicza się do transmisji ze stacji bazowych (tylko łącze "w dół").
2.
W zakresie częstotliwości 1 427-1 517 MHz przydziela się bloki częstotliwości będące wielokrotnością 5 MHz. Dolna granica częstotliwości przydzielonego bloku musi się pokrywać z dolną granicą zakresu częstotliwości wynoszącą 1 427 MHz lub być od niej oddalona o wielokrotność 5 MHz.
3.
Transmisja stacji bazowych musi być zgodna z warunkami technicznymi (maski granic bloku) określonymi w niniejszym załączniku.
B.
WARUNKI TECHNICZNE W ODNIESIENIU DO STACJI BAZOWYCH - MASKA GRANIC BLOKU

Poniższe parametry techniczne w odniesieniu do stacji bazowych, określane jako maska granic bloku (BEM), są stosowane w celu zapewnienia możliwości współistnienia sąsiadujących ze sobą sieci wobec braku umów dwustronnych lub wielostronnych między operatorami takich sąsiadujących sieci. Mniej rygorystyczne parametry techniczne, jeżeli zostały uzgodnione przez zainteresowanych operatorów lub organy administracji, mogą być także stosowane, pod warunkiem że parametry te są zgodne z warunkami technicznymi mającymi zastosowanie do celów ochrony innych usług lub aplikacji, w tym w sąsiednich zakresach częstotliwości lub z zastrzeżeniem zobowiązań transgranicznych.

BEM jest to maska emisji, którą określa się jako funkcję częstotliwości mierzoną względem granicy bloku widma, w odniesieniu do którego danemu operatorowi przyznaje się prawa do użytkowania. BEM składa się z limitów mocy nadawania w granicach bloku częstotliwościowego i poza tymi granicami. Wartość graniczną mocy wewnątrz bloku częstotliwościowego stosuje się do bloku posiadanego przez operatora. Wartości graniczne mocy poza granicami bloku częstotliwościowego stosuje się do widma wykorzystywanego na potrzeby usług bezprzewodowej szerokopasmowej łączności elektronicznej w zakresie częstotliwości 1 427-1 517 MHz, które jest poza granicami bloku przyznanego operatorowi. Zostały one określone w tabeli 2. Wartości graniczne mocy poza pasmem stosuje się do widma poza częścią zakresu częstotliwości 1 427-1 517 MHz, która jest wykorzystywana na szczeblu krajowym na potrzeby usług bezprzewodowej szerokopasmowej łączności elektronicznej.

Ponadto wartości graniczne mocy zapewniające możliwość współistnienia systemów określono dla usług bezprzewodowej szerokopasmowej łączności elektronicznej w zakresie częstotliwości 1 427-1 517 MHz w celu zapewnienia kompatybilności tych usług z innymi usługami radiowymi lub zastosowaniami, również w przypadku gdy części zakresów częstotliwości 1 427-1 452 MHz oraz 1 492-1 517 MHz nie zostały wyznaczone na potrzeby usług bezprzewodowej szerokopasmowej łączności elektronicznej. Wartości graniczne mocy zapewniające możliwość współistnienia usług lub zastosowań w sąsiednich zakresach częstotliwości (tj. poza widmem wykorzystywanym na potrzeby usług bezprzewodowej szerokopasmowej łączności elektronicznej) określono w tabeli 3, 4 i 5, z uwzględnieniem także krajowej swobody w przydzielaniu widma na potrzeby usług bezprzewodowej szerokopasmowej łączności elektronicznej w zakresie częstotliwości 1 427-1 517 MHz zgodnie z niniejszą decyzją.

Na poziomie krajowym można stosować dodatkowe środki techniczne lub proceduralne(17 ) w celu zapewnienia współistnienia usług i zastosowań w sąsiednich zakresach częstotliwości.

Wymogi w granicach bloku

Wartość graniczna zastępczej mocy promieniowanej izotropowo (EIRP) w granicach bloku dla stacji bazowych nie jest obowiązkowa, z wyjątkiem bloku częstotliwości 1 512-1 517 MHz, dla którego wartość tę podano w tabeli 1. W odniesieniu do bloków częstotliwości innych niż blok częstotliwości 1 512-1 517 MHz państwa członkowskie mogą określić wartość graniczną EIRP nieprzekraczającą 68 dBm/5MHz, którą można zwiększyć do celów określonych zastosowań, na przykład w przypadku zagregowanego wykorzystania widma w zakresie częstotliwości 1 427-1 512 MHz i widma w zakresach niższych częstotliwości.

Tabela 1

Maksymalna EIRP w granicach bloku na komórkę (1) dla stacji bazowych w usługach bezprzewodowej szerokopasmowej łączności elektronicznej, pracujących w zakresie częstotliwości 1 512- 1 517 MHz

Blok częstotliwości Maksymalna EIRP w granicach bloku Szerokość pasma pomiarowego
1 512-1 517 MHz 58 dBm 5 MHz
(1) W instalacji wielosektorowej wartość na komórkę odpowiada wartości dla jednego z sektorów.

Objaśnienia do tabeli 1

Powyższe wymogi służą zapewnieniu kompatybilności usług bezprzewodowej szerokopasmowej łączności elektronicznej działających w bloku częstotliwości 1 512-1 517 MHz ze służbami ruchomymi satelitarnymi działającymi w zakresie częstotliwości 1 518-1 525 MHz.

Wymogi poza granicami bloku

Tabela 2

Wartości graniczne EIRP poza granicami bloku dla BEM stacji bazowej na antenę w zakresie częstotliwości 1 427-1 517 MHz

Zakres częstotliwości dla emisji poza granicami bloku Maksymalna średnia wartość EIRP poza granicami bloku Szerokość pasma pomiarowego
- 10 do - 5 MHz od dolnej granicy bloku 11 dBm 5 MHz
- 5 do 0 MHz od dolnej granicy bloku 16,3 dBm 5 MHz
0 do + 5 MHz od górnej granicy bloku 16,3 dBm 5 MHz
+ 5 do + 10 MHz od górnej granicy bloku 11 dBm 5 MHz
Częstotliwości w zakresie częstotliwości 1 427-1 517 MHz w odstępach większych niż 10 MHz od dolnej lub górnej granicy bloku 9 dBm 5 MHz

Wymogi dotyczące współistnienia dla sąsiednich zakresów częstotliwości

Tabela 3

Wartości graniczne mocy niepożądanych emisji stacji bazowej w zakresie częstotliwości 1 400- 1 427 MHz dla stacji bazowych pracujących w zakresie częstotliwości 1 427-1 452 MHz

Zakres częstotliwości dla emisji poza pasmem Maksymalny poziom mocy emisji niepożądanych (1) Szerokość pasma pomiarowego
1 400-1 427 MHz - 72 dBW 27 MHz
(1) Poziom mocy emisji niepożądanych należy rozumieć jako poziom mierzony na porcie anteny.

Objaśnienia do tabeli 3

Wymóg ten służy ochronie służby radioastronomicznej i służb satelitarnych pasywnych badań Ziemi w pasywnym zakresie częstotliwości 1 400-1 427 MHz przed zakłóceniami ze strony usług bezprzewodowej szerokopasmowej łączności elektronicznej działających w zakresie częstotliwości 1 427-1 452 MHz, również w przypadku gdy usługom tym przydzielono tylko część tego zakresu częstotliwości. Może zaistnieć potrzeba wprowadzenia dalszych środków krajowych w celu zwiększenia ochrony obserwacji radioastronomicznych w pasywnym zakresie częstotliwości 1 400- 1 427 MHz przed zakłóceniami ze strony usług bezprzewodowej szerokopasmowej łączności elektronicznej.

Tabela 4

Wartości graniczne pozapasmowej EIRP stacji bazowej na komórkę (1)w zakresie częstotliwości 1 518-1 559 MHz dla stacji bazowych pracujących w zakresie częstotliwości 1 492-1 517 MHz

Zakres częstotliwości dla emisji poza pasmem Maksymalna EIRP poza pasmem Szerokość pasma pomiarowego
1 518-1 520 MHz - 0,8 dBm 1 MHz
1 520-1 559 MHz - 30 dBm 1 MHz
(1) W instalacji wielosektorowej wartość na komórkę odpowiada wartości dla jednego z sektorów.

Objaśnienia do tabeli 4

Wymogi te służą zapewnieniu odpowiedniej ochrony służb ruchomych satelitarnych działających w zakresie częstotliwości 1 518-1 559 MHz, w szczególności w portach morskich, portach lotniczych i stacjach naziemnych poszukiwania i ratownictwa w ramach służby ruchomej satelitarnej, przed zakłóceniami ze strony usług bezprzewodowej szerokopasmowej łączności elektronicznej działających w zakresie częstotliwości 1 492-1 517 MHz, również w przypadku gdy usługom tym przydzielono tylko część tego zakresu częstotliwości. Może zaistnieć potrzeba wprowadzenia dalszych środków krajowych w celu zwiększenia ochrony służb ruchomych satelitarnych w zakresie częstotliwości 1 518-1 559 MHz.

Tabela 5

Wartości graniczne pozapasmowej EIRP stacji bazowej na komórkę poniżej 1 452 MHz i powyżej 1 492 MHz dla stacji bazowych pracujących w zakresie częstotliwości 1 452-1 492 MHz

Zakres częstotliwości dla emisji poza pasmem Maksymalna średnia wartość EIRP poza pasmem Szerokość pasma pomiarowego
Poniżej 1 449 MHz - 20 dBm 1 MHz
1 449-1 452 MHz 14 dBm 3 MHz
1 492-1 495 MHz 14 dBm 3 MHz
Powyżej 1 495 MHz - 20 dBm 1 MHz

Objaśnienia do tabeli 5

Wymogi te mają zastosowanie w przypadku gdy usługi bezprzewodowej szerokopasmowej łączności elektronicznej nie są wprowadzane na częstotliwościach poniżej 1 452 MHz albo powyżej 1 492 MHz lub w żadnym z tych przedziałów. Wymogi te służą zapewnieniu kompatybilności usług bezprzewodowej szerokopasmowej łączności elektronicznej w zakresie częstotliwości 1 452-1 492 MHz ze skoordynowanymi łączami stałymi, służbami ruchomymi i służbami telemetrii lotniczej ograniczonymi do stacji naziemnych, działającymi w sąsiednich zakresach częstotliwości poniżej 1 452 MHz lub powyżej 1 492 MHz.

W przypadku wprowadzania usług bezprzewodowej szerokopasmowej łączności elektronicznej w blokach bezpośrednio poniżej 1 452 MHz, wartości graniczne określone w tabeli 5 dla częstotliwości poniżej 1 452 MHz nie mają zastosowania. W przypadku wprowadzania usług bezprzewodowej szerokopasmowej łączności elektronicznej w blokach bezpośrednio powyżej 1 492 MHz, wartości graniczne określone w tabeli 5 dla częstotliwości powyżej 1 492 MHz nie mają zastosowania. Pozostaje to bez uszczerbku dla wymogów dotyczących wartości poza pasmem określonych w tabelach 3 i 4 oraz dla wymogów dotyczących wartości poza granicami bloku określonych w tabeli 2.

1 Tytuł zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji wykonawcza nr 2018/661 z dnia 26 kwietnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.110.127) zmieniającego nin. decyzję wykonawcza z dniem notyfikacji.
2 Dz.U. L 108 z 24.4.2002, s. 1.
3 Regulaminy można znaleźć na stronie internetowej: http://www.itu.int/pub/R-REG-RR
4 Specjalne Porozumienie Europejskiej Konferencji Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych dotyczące wykorzystania zakresu częstotliwości 1 452-1 479,5 MHz na potrzeby naziemnej radiofonii cyfrowej (T-DAB), Maastricht 2002 r., Konstanca 2007 r. (MA02revCO07).
5 Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady nr 243/2012/UE z dnia 14 marca 2012 r. w sprawie ustanowienia wieloletniego programu dotyczącego polityki w zakresie widma radiowego (Dz.U. L 81 z 21.3.2012, s. 7).
6 Sprawozdanie Komisji dla Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wykazu zastosowań widma radiowego (COM(2014) 536 final).
7 Dokument RSPG13-521 rev1.
8 Art. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji wykonawcza nr 2018/661 z dnia 26 kwietnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.110.127) zmieniającego nin. decyzję wykonawcza z dniem notyfikacji.
9 Art. 2 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji wykonawcza nr 2018/661 z dnia 26 kwietnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.110.127) zmieniającego nin. decyzję wykonawcza z dniem notyfikacji.
10 Art. 2 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji wykonawcza nr 2018/661 z dnia 26 kwietnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.110.127) zmieniającego nin. decyzję wykonawcza z dniem notyfikacji.
11 Art. 2 ust. 4 dodany przez art. 1 pkt 5 decyzji wykonawcza nr 2018/661 z dnia 26 kwietnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.110.127) zmieniającego nin. decyzję wykonawcza z dniem notyfikacji.
12 Art. 2 ust. 5 dodany przez art. 1 pkt 6 decyzji wykonawcza nr 2018/661 z dnia 26 kwietnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.110.127) zmieniającego nin. decyzję wykonawcza z dniem notyfikacji.
13 Art. 2a dodany przez art. 1 pkt 7 decyzji wykonawcza nr 2018/661 z dnia 26 kwietnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.110.127) zmieniającego nin. decyzję wykonawcza z dniem notyfikacji.
14 Art. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 8 decyzji wykonawcza nr 2018/661 z dnia 26 kwietnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.110.127) zmieniającego nin. decyzję wykonawcza z dniem notyfikacji.
15 Art. 4a dodany przez art. 1 pkt 9 decyzji wykonawcza nr 2018/661 z dnia 26 kwietnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.110.127) zmieniającego nin. decyzję wykonawcza z dniem notyfikacji.
16 Załącznik zmieniony przez art. 1 pkt 10 decyzji wykonawcza nr 2018/661 z dnia 26 kwietnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.110.127) zmieniającego nin. decyzję wykonawcza z dniem notyfikacji.
17 Na przykład co najmniej jeden z poniższych środków: koordynacja planowania częstotliwości; koordynacja lokalizacji stacji; bardziej rygorystyczne wartości graniczne mocy wewnątrz pasma w odniesieniu do stacji bazowych; bardziej rygorystyczne niż przewidziano w tabeli 5 wartości graniczne pozapasmowej zastępczej mocy promieniowanej izotropowo dla stacji bazowych.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2015.119.27

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2015/750 w sprawie harmonizacji zakresu częstotliwości 1 427-1 517 MHz na potrzeby systemów naziemnych zapewniających usługi łączności elektronicznej w Unii
Data aktu: 08/05/2015
Data ogłoszenia: 12/05/2015
Data wejścia w życie: 12/05/2015