a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 798/2008 5 stanowi, że przywóz do Unii i tranzyt przez jej terytorium towarów objętych zakresem tego rozporządzenia jest dozwolony jedynie z państw trzecich, terytoriów, stref lub grup wymienionych w kolumnach 1 i 3 tabeli w części 1 załącznika I do tego rozporządzenia.
(2) W rozporządzeniu (WE) nr 2160/2003 ustanowiono przepisy dotyczące zwalczania salmonelli w różnych populacjach drobiu w Unii. Zgodnie z tymi przepisami wpisanie do wykazów przewidzianych w prawodawstwie unijnym lub zachowanie w tych wykazach - dla odpowiednich gatunków lub kategorii - państw trzecich, z których państwa członkowskie mogą dokonywać przywozu jaj spożywczych pochodzących od drobiu objętego wspomnianym rozporządzeniem, uzależnione jest od przedłożenia Komisji przez dane państwo trzecie programu zwalczania salmonelli dającego gwarancje równoważne gwarancjom zawartym w krajowych programach zwalczania salmonelli w państwach członkowskich. Odpowiednie gwarancje i informacje na ich temat są zawarte także we właściwych wzorach świadectw weterynaryjnych dla tych towarów określonych w części 2 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 798/2008.
(3) Ukraina przedłożyła Komisji swoje programy zwalczania salmonelli w stadach nieśnych gatunku Gallus gallus. Stwierdzono, iż programy te zapewniają gwarancje równoważne gwarancjom określonym w rozporządzeniu (WE) nr 2160/2003, a zatem należy je zatwierdzić.
(4) Ukraina figuruje w wykazie w decyzji Komisji 2011/163/UE 6 , a jej plan monitorowania pozostałości został zatwierdzony w odniesieniu do jaj.
(5) W związku z równoważnością programów zwalczania salmonelli należy zmienić wpis dotyczący Ukrainy w wykazie określonym w części 1 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 798/2008, tak aby umożliwić przywóz jaj klasy A do Unii.
(6) W rozporządzeniu (WE) nr 798/2008 określono również wymogi dotyczące świadectw weterynaryjnych dla odnośnych towarów. Wymogi te uwzględniają, czy konieczne są szczególne warunki w związku ze statusem tych państw trzecich, terytoriów, stref lub grup w odniesieniu do chorób, w tym warunki dotyczące pobierania próbek i przeprowadzania badań pod kątem różnych chorób drobiu, w zależności od przypadku. W części 2 załącznika I do tego rozporządzenia określono takie szczególne warunki, a także wzory świadectw weterynaryjnych, które muszą towarzyszyć przywozowi tych towarów do Unii i ich tranzytowi przez Unię.
(7) Rzekomy pomór drobiu jest wysoce zaraźliwą wirusową chorobą drobiu, która może prowadzić do poważnych zachorowań, w szczególności w przypadku niechronionych, nieszczepionych stad drobiu. Rzekomy pomór drobiu występuje rzadko lub sporadycznie w kilku państwach trzecich, a od kilku lat fale epidemii tej choroby pojawiają się w Izraelu.
(8) W czerwcu 2014 r. Biuro ds. Żywności i Weterynarii Komisji Europejskiej przeprowadziło audyt w Izraelu, aby ocenić kontrole zdrowia zwierząt w odniesieniu do drobiu i produktów drobiowych przeznaczonych do przywozu do Unii.
(9) W wyniku audytu potwierdzono, że służby weterynaryjne Izraela dysponują ogólnie skutecznymi systemami umożliwiającymi podjęcie działań w przypadku wystąpienia ognisk rzekomego pomoru drobiu w gospodarstwach komercyjnych.
(10) Stwierdzono jednak poważne niedociągnięcia w odniesieniu do kontroli pod kątem rzekomego pomoru drobiu w gospodarstwach niekomercyjnych, takie jak niewyznaczenie stref wokół porażonych gospodarstw. Brak ograniczeń dla przemieszczania drobiu i produktów drobiowych na obszarze wokół ogniska rzekomego pomoru drobiu może prowadzić do rozprzestrzenienia się wirusa i wprowadzenia go do stad drobiu przeznaczonego do celów handlowych, w tym do stad, z których żywy drób lub produkty drobiowe są wysyłane do Unii.
(11) Ponadto stwierdzono, że badania przed wywozem w rodzicielskich stadach drobiu, z których pozyskiwane są jaja wylęgowe i jednodniowe pisklęta, nie były przeprowadzane przez urzędowego lekarza weterynarii, a lekarz weterynarii wystawiający świadectwo nie miał dostępu do informacji w momencie wysyłki towarów drobiowych do Unii.
(12) W wyniku audytu ujawniono również, że brakowało skutecznych badań epidemiologicznych w odniesieniu do wykrytych ognisk rzekomego pomoru drobiu, a także epidemiologicznej analizy danych dotyczących ognisk oraz badań szczepień. Utrudnia to zwalczanie choroby oraz zrozumienie sytuacji epidemiologicznej związanej z utrzymywaniem się wirusa rzekomego pomoru drobiu. W rezultacie Izrael nie może obecnie przygotować i wdrożyć kompleksowej i skutecznej strategii zwalczania rzekomego pomoru drobiu.
(13) Wspomniane niedociągnięcia podważają wiarygodność gwarancji sanitarnych zawartych w świadectwach weterynaryjnych w odniesieniu do towarów drobiowych i wskazują, że środki zwalczania rzekomego pomoru drobiu stosowane obecnie przez Izrael nie spełniają całkowicie odpowiednich wymagań określonych dyrektywą Rady 92/66/EWG 7 .
(14) W odpowiedzi na wnioski i zalecenia Biura ds. Żywności i Weterynarii organy izraelskie zajęły się uchybieniami, w szczególności wstępnymi warunkami dotyczącymi świadectw weterynaryjnych oraz wyznaczania stref wokół ognisk choroby w stadach nieprzeznaczonych do celów handlowych.
(15) Pomimo wysiłków i pewnej poprawy w dziedzinie bezpieczeństwa biologicznego i innych środków zapobiegawczych w zakresie rzekomego pomoru drobiu, które wprowadzono w ostatnich dwóch latach, w Izraelu nadal regularnie pojawiają się ogniska tej choroby, zarówno u drobiu przeznaczonego jak i nieprzeznaczonego do celów handlowych, i w najbliższej przyszłości prawdopodobnie nie uda się zwalczyć ani wyeliminować tej choroby.
(16) Ze względu na utrzymywanie się wirusa rzekomego pomoru drobiu na terytorium Izraela i ciągłe pojawianie się ognisk choroby w stadach przeznaczonych do celów handlowych należy zmienić dotychczasowe wymagania dotyczące przywozu towarów i wystawiania świadectw, tak aby ustanowić dodatkowe środki w celu zapewnienia lepszych gwarancji bezpieczeństwa przywozu drobiu i produktów drobiowych z Izraela do Unii.
(17) Wymagania sanitarne i wymagania dotyczące zdrowia zwierząt w odniesieniu do gospodarstw, w których trzymane są drób rozpłodowy i produkcyjny oraz ptaki bezgrzebieniowe przeznaczone do celów rozpłodowych i produkcyjnych, są bardziej rygorystyczne niż wymagania w odniesieniu do gospodarstw, w których trzymany jest drób rzeźny i drób przeznaczony do odnowy populacji ptaków łownych i w których w związku z tym może wystąpić zwiększone ryzyko narażenia na wirusa rzekomego pomoru drobiu. Ponadto trudno jest ocenić status chorobowy ptaków żyjących dziko, z których pozyskiwane jest mięso do celów przywozu mięsa dzikiego ptactwa łownego do Unii.
(18) Należy zakazać przywozu drobiu rzeźnego i drobiu przeznaczonego do odnowy populacji ptaków łownych, ponieważ jest on trzymany w gospodarstwach uznanych za niezapewniające wystarczających gwarancji dotyczących zdrowia zwierząt w kontekście utrzymywania się wirusa rzekomego pomoru drobiu na terytorium Izraela.
(19) Należy zakazać przywozu mięsa dzikiego ptactwa łownego, ponieważ mięso to pozyskiwane jest ze zwierząt żyjących dziko, których statusu w zakresie zdrowia zwierząt nie można wystarczająco ocenić ze względu na nieznany stopień narażenia na wirus rzekomego pomoru drobiu.
(20) Należy zatem zmienić wpis dotyczący Izraela w części 1 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 798/2008 i wstawić do tego wpisu kod "P3" w kolumnie 6 dotyczącej ograniczeń obowiązujących w odniesieniu do rzekomego pomoru drobiu oraz "datę zakończenia" w kolumnie 6 A w odniesieniu do towarów, których przywozu należy zakazać (SRP i WGM).
(21) W Izraelu drób jest szczepiony rutynowo przeciwko rzekomemu pomorowi drobiu i w przypadku zakażenia wirusem tej choroby rzadko wykazuje objawy kliniczne, przez co choroba ta może nie zostać wykryta. Aby ograniczyć takie ewentualne ryzyko, należy wprowadzić wymóg dodatkowego pobierania próbek i przeprowadzania badań laboratoryjnych na obecność wirusa rzekomego pomoru drobiu, przed wywozem do Unii, w odniesieniu do stad, z których pochodzą żywy drób i żywe ptaki bezgrzebieniowe przeznaczone do przywozu do Unii, stad rodzicielskich drobiu i ptaków bezgrzebieniowych przeznaczonych do celów rozpłodowych, z których pochodzą jaja wylęgowe i jednodniowe pisklęta przeznaczone do przywozu do Unii, stad drobiu rzeźnego i rzeźnych ptaków bezgrzebieniowych, z których pochodzi mięso przeznaczone do przywozu do Unii oraz stad kur niosek, których jaja przeznaczone są do przywozu do Unii.
(22) W tym kontekście art. 6 rozporządzenia (WE) nr 798/2008 stanowi, że procedury pobierania próbek i badania drobiu na obecność niektórych chorób drobiu, w tym rzekomego pomoru drobiu, należy przeprowadzać zgodnie z załącznikiem III. W sekcji I tego załącznika należy opisać wymagania dotyczące pobierania próbek i przeprowadzania badań na potrzeby dodatkowych gwarancji dotyczących rzekomego pomoru drobiu.
(23) W związku z powyższym w części 2 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 798/2008, w sekcji "Dodatkowe gwarancje (AG)" należy dodać wpis oznaczony cyfrą "X" i dotyczący szczególnych wymagań w zakresie pobierania próbek i przeprowadzania badań określonych w załączniku III. Oznaczenie "X" należy wpisać do kolumny 5 wpisu dotyczącego Izraela w części 1 załącznika I.
(24) Należy również zmienić świadectwa weterynaryjne: BPP, BPR, DOC, DOR, HEP, HER, POU, RAT i E, tak aby znalazło się w nich odniesienie do wyżej wymienionych dodatkowych gwarancji (AG) określonych we wpisie oznaczonym cyfrą "X", których wymogi należy spełnić w odniesieniu do rzekomego pomoru drobiu w przypadku przywozu towarów do Unii.
(25) Ponadto do wzoru świadectwa weterynaryjnego dla przetworów jajecznych (EP) należy włączyć wymagania dotyczące dodatkowej obróbki przetworów jajecznych zgodnie z normami Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt (OIE), aby inaktywować ewentualnego wirusa rzekomego pomoru drobiu w przypadku wystąpienia tej choroby na terytorium państwa trzeciego.
(26) Wzory świadectw weterynaryjnych dla drobiu rozpłodowego lub produkcyjnego z wyłączeniem ptaków bezgrzebieniowych (BPP), dla jednodniowych piskląt niepochodzących od ptaków bezgrzebieniowych (DOC), dla jaj wylęgowych drobiu z wyłączeniem ptaków bezgrzebieniowych (HEP) oraz dla drobiu rzeźnego i drobiu przeznaczonego do odnowy populacji ptaków łownych z wyłączeniem ptaków bezgrzebieniowych zawierają odniesienie do art. 13 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 798/2008 dotyczące stosowania szczepionek przeciwko rzekomemu pomorowi drobiu w państwie trzecim pochodzenia oraz wymóg spełnienia dodatkowych wymagań dotyczących zdrowia. Aby uniknąć ewentualnej błędnej interpretacji, w przypadku gdy wspomniane dodatkowe wymagania dotyczące zdrowia nie mają zastosowania do danego państwa trzeciego, terytoriów lub strefy pochodzenia danego towaru, należy umożliwić wykreślenie całej przedmiotowej sekcji z wyżej wymienionych świadectw weterynaryjnych.
(27) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 798/2008.
(28) Należy wyznaczyć rozsądny okres przejściowy poprzedzający termin obowiązkowego stosowania zmienionych wzorów świadectw weterynaryjnych, aby umożliwić państwom członkowskim i branży dostosowanie się do nowych wymogów określonych w zmienionych wzorach świadectw weterynaryjnych.
(29) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: