Rozporządzenie wykonawcze 2015/608 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 798/2008 w odniesieniu do wpisów dotyczących Ukrainy i Izraela w wykazie państw trzecich, zatwierdzenia programu zwalczania salmonelli u kur niosek na Ukrainie, wymogów dotyczących świadectw weterynaryjnych w odniesieniu do rzekomego pomoru drobiu oraz wymogów dotyczących przetwarzania przetworów jajecznych

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2015/608
z dnia 14 kwietnia 2015 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 798/2008 w odniesieniu do wpisów dotyczących Ukrainy i Izraela w wykazie państw trzecich, zatwierdzenia programu zwalczania salmonelli u kur niosek na Ukrainie, wymogów dotyczących świadectw weterynaryjnych w odniesieniu do rzekomego pomoru drobiu oraz wymogów dotyczących przetwarzania przetworów jajecznych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 2160/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 listopada 2003 r. w sprawie zwalczania salmonelli i innych określonych odzwierzęcych czynników chorobotwórczych przenoszonych przez żywność 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 2,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 854/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczególne przepisy dotyczące organizacji urzędowych kontroli w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi 2 , w szczególności jego art. 11 ust. 1,

uwzględniając dyrektywę Rady 2002/99/WE z dnia 16 grudnia 2002 r. ustanawiającą przepisy o wymaganiach zdrowotnych dla zwierząt regulujące produkcję, przetwarzanie, dystrybucję oraz wprowadzanie produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi 3 , w szczególności jej art. 8 zdanie wprowadzające, art. 8 pkt 1 akapit pierwszy i art. 8 pkt 4 oraz art. 9 ust. 2 lit. b) i art. 9 ust. 4,

uwzględniając dyrektywę Rady 2009/158/WE z dnia 30 listopada 2009 r. w sprawie warunków zdrowotnych zwierząt, regulujących handel wewnątrzwspólnotowy i przywóz z państw trzecich drobiu i jaj wylęgowych 4 , w szczególności jej art. 23 ust. 1, art. 25, art. 26 ust. 2 i art. 28 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 798/2008 5  stanowi, że przywóz do Unii i tranzyt przez jej terytorium towarów objętych zakresem tego rozporządzenia jest dozwolony jedynie z państw trzecich, terytoriów, stref lub grup wymienionych w kolumnach 1 i 3 tabeli w części 1 załącznika I do tego rozporządzenia.

(2) W rozporządzeniu (WE) nr 2160/2003 ustanowiono przepisy dotyczące zwalczania salmonelli w różnych populacjach drobiu w Unii. Zgodnie z tymi przepisami wpisanie do wykazów przewidzianych w prawodawstwie unijnym lub zachowanie w tych wykazach - dla odpowiednich gatunków lub kategorii - państw trzecich, z których państwa członkowskie mogą dokonywać przywozu jaj spożywczych pochodzących od drobiu objętego wspomnianym rozporządzeniem, uzależnione jest od przedłożenia Komisji przez dane państwo trzecie programu zwalczania salmonelli dającego gwarancje równoważne gwarancjom zawartym w krajowych programach zwalczania salmonelli w państwach członkowskich. Odpowiednie gwarancje i informacje na ich temat są zawarte także we właściwych wzorach świadectw weterynaryjnych dla tych towarów określonych w części 2 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 798/2008.

(3) Ukraina przedłożyła Komisji swoje programy zwalczania salmonelli w stadach nieśnych gatunku Gallus gallus. Stwierdzono, iż programy te zapewniają gwarancje równoważne gwarancjom określonym w rozporządzeniu (WE) nr 2160/2003, a zatem należy je zatwierdzić.

(4) Ukraina figuruje w wykazie w decyzji Komisji 2011/163/UE 6 , a jej plan monitorowania pozostałości został zatwierdzony w odniesieniu do jaj.

(5) W związku z równoważnością programów zwalczania salmonelli należy zmienić wpis dotyczący Ukrainy w wykazie określonym w części 1 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 798/2008, tak aby umożliwić przywóz jaj klasy A do Unii.

(6) W rozporządzeniu (WE) nr 798/2008 określono również wymogi dotyczące świadectw weterynaryjnych dla odnośnych towarów. Wymogi te uwzględniają, czy konieczne są szczególne warunki w związku ze statusem tych państw trzecich, terytoriów, stref lub grup w odniesieniu do chorób, w tym warunki dotyczące pobierania próbek i przeprowadzania badań pod kątem różnych chorób drobiu, w zależności od przypadku. W części 2 załącznika I do tego rozporządzenia określono takie szczególne warunki, a także wzory świadectw weterynaryjnych, które muszą towarzyszyć przywozowi tych towarów do Unii i ich tranzytowi przez Unię.

(7) Rzekomy pomór drobiu jest wysoce zaraźliwą wirusową chorobą drobiu, która może prowadzić do poważnych zachorowań, w szczególności w przypadku niechronionych, nieszczepionych stad drobiu. Rzekomy pomór drobiu występuje rzadko lub sporadycznie w kilku państwach trzecich, a od kilku lat fale epidemii tej choroby pojawiają się w Izraelu.

(8) W czerwcu 2014 r. Biuro ds. Żywności i Weterynarii Komisji Europejskiej przeprowadziło audyt w Izraelu, aby ocenić kontrole zdrowia zwierząt w odniesieniu do drobiu i produktów drobiowych przeznaczonych do przywozu do Unii.

(9) W wyniku audytu potwierdzono, że służby weterynaryjne Izraela dysponują ogólnie skutecznymi systemami umożliwiającymi podjęcie działań w przypadku wystąpienia ognisk rzekomego pomoru drobiu w gospodarstwach komercyjnych.

(10) Stwierdzono jednak poważne niedociągnięcia w odniesieniu do kontroli pod kątem rzekomego pomoru drobiu w gospodarstwach niekomercyjnych, takie jak niewyznaczenie stref wokół porażonych gospodarstw. Brak ograniczeń dla przemieszczania drobiu i produktów drobiowych na obszarze wokół ogniska rzekomego pomoru drobiu może prowadzić do rozprzestrzenienia się wirusa i wprowadzenia go do stad drobiu przeznaczonego do celów handlowych, w tym do stad, z których żywy drób lub produkty drobiowe są wysyłane do Unii.

(11) Ponadto stwierdzono, że badania przed wywozem w rodzicielskich stadach drobiu, z których pozyskiwane są jaja wylęgowe i jednodniowe pisklęta, nie były przeprowadzane przez urzędowego lekarza weterynarii, a lekarz weterynarii wystawiający świadectwo nie miał dostępu do informacji w momencie wysyłki towarów drobiowych do Unii.

(12) W wyniku audytu ujawniono również, że brakowało skutecznych badań epidemiologicznych w odniesieniu do wykrytych ognisk rzekomego pomoru drobiu, a także epidemiologicznej analizy danych dotyczących ognisk oraz badań szczepień. Utrudnia to zwalczanie choroby oraz zrozumienie sytuacji epidemiologicznej związanej z utrzymywaniem się wirusa rzekomego pomoru drobiu. W rezultacie Izrael nie może obecnie przygotować i wdrożyć kompleksowej i skutecznej strategii zwalczania rzekomego pomoru drobiu.

(13) Wspomniane niedociągnięcia podważają wiarygodność gwarancji sanitarnych zawartych w świadectwach weterynaryjnych w odniesieniu do towarów drobiowych i wskazują, że środki zwalczania rzekomego pomoru drobiu stosowane obecnie przez Izrael nie spełniają całkowicie odpowiednich wymagań określonych dyrektywą Rady 92/66/EWG 7 .

(14) W odpowiedzi na wnioski i zalecenia Biura ds. Żywności i Weterynarii organy izraelskie zajęły się uchybieniami, w szczególności wstępnymi warunkami dotyczącymi świadectw weterynaryjnych oraz wyznaczania stref wokół ognisk choroby w stadach nieprzeznaczonych do celów handlowych.

(15) Pomimo wysiłków i pewnej poprawy w dziedzinie bezpieczeństwa biologicznego i innych środków zapobiegawczych w zakresie rzekomego pomoru drobiu, które wprowadzono w ostatnich dwóch latach, w Izraelu nadal regularnie pojawiają się ogniska tej choroby, zarówno u drobiu przeznaczonego jak i nieprzeznaczonego do celów handlowych, i w najbliższej przyszłości prawdopodobnie nie uda się zwalczyć ani wyeliminować tej choroby.

(16) Ze względu na utrzymywanie się wirusa rzekomego pomoru drobiu na terytorium Izraela i ciągłe pojawianie się ognisk choroby w stadach przeznaczonych do celów handlowych należy zmienić dotychczasowe wymagania dotyczące przywozu towarów i wystawiania świadectw, tak aby ustanowić dodatkowe środki w celu zapewnienia lepszych gwarancji bezpieczeństwa przywozu drobiu i produktów drobiowych z Izraela do Unii.

(17) Wymagania sanitarne i wymagania dotyczące zdrowia zwierząt w odniesieniu do gospodarstw, w których trzymane są drób rozpłodowy i produkcyjny oraz ptaki bezgrzebieniowe przeznaczone do celów rozpłodowych i produkcyjnych, są bardziej rygorystyczne niż wymagania w odniesieniu do gospodarstw, w których trzymany jest drób rzeźny i drób przeznaczony do odnowy populacji ptaków łownych i w których w związku z tym może wystąpić zwiększone ryzyko narażenia na wirusa rzekomego pomoru drobiu. Ponadto trudno jest ocenić status chorobowy ptaków żyjących dziko, z których pozyskiwane jest mięso do celów przywozu mięsa dzikiego ptactwa łownego do Unii.

(18) Należy zakazać przywozu drobiu rzeźnego i drobiu przeznaczonego do odnowy populacji ptaków łownych, ponieważ jest on trzymany w gospodarstwach uznanych za niezapewniające wystarczających gwarancji dotyczących zdrowia zwierząt w kontekście utrzymywania się wirusa rzekomego pomoru drobiu na terytorium Izraela.

(19) Należy zakazać przywozu mięsa dzikiego ptactwa łownego, ponieważ mięso to pozyskiwane jest ze zwierząt żyjących dziko, których statusu w zakresie zdrowia zwierząt nie można wystarczająco ocenić ze względu na nieznany stopień narażenia na wirus rzekomego pomoru drobiu.

(20) Należy zatem zmienić wpis dotyczący Izraela w części 1 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 798/2008 i wstawić do tego wpisu kod "P3" w kolumnie 6 dotyczącej ograniczeń obowiązujących w odniesieniu do rzekomego pomoru drobiu oraz "datę zakończenia" w kolumnie 6 A w odniesieniu do towarów, których przywozu należy zakazać (SRP i WGM).

(21) W Izraelu drób jest szczepiony rutynowo przeciwko rzekomemu pomorowi drobiu i w przypadku zakażenia wirusem tej choroby rzadko wykazuje objawy kliniczne, przez co choroba ta może nie zostać wykryta. Aby ograniczyć takie ewentualne ryzyko, należy wprowadzić wymóg dodatkowego pobierania próbek i przeprowadzania badań laboratoryjnych na obecność wirusa rzekomego pomoru drobiu, przed wywozem do Unii, w odniesieniu do stad, z których pochodzą żywy drób i żywe ptaki bezgrzebieniowe przeznaczone do przywozu do Unii, stad rodzicielskich drobiu i ptaków bezgrzebieniowych przeznaczonych do celów rozpłodowych, z których pochodzą jaja wylęgowe i jednodniowe pisklęta przeznaczone do przywozu do Unii, stad drobiu rzeźnego i rzeźnych ptaków bezgrzebieniowych, z których pochodzi mięso przeznaczone do przywozu do Unii oraz stad kur niosek, których jaja przeznaczone są do przywozu do Unii.

(22) W tym kontekście art. 6 rozporządzenia (WE) nr 798/2008 stanowi, że procedury pobierania próbek i badania drobiu na obecność niektórych chorób drobiu, w tym rzekomego pomoru drobiu, należy przeprowadzać zgodnie z załącznikiem III. W sekcji I tego załącznika należy opisać wymagania dotyczące pobierania próbek i przeprowadzania badań na potrzeby dodatkowych gwarancji dotyczących rzekomego pomoru drobiu.

(23) W związku z powyższym w części 2 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 798/2008, w sekcji "Dodatkowe gwarancje (AG)" należy dodać wpis oznaczony cyfrą "X" i dotyczący szczególnych wymagań w zakresie pobierania próbek i przeprowadzania badań określonych w załączniku III. Oznaczenie "X" należy wpisać do kolumny 5 wpisu dotyczącego Izraela w części 1 załącznika I.

(24) Należy również zmienić świadectwa weterynaryjne: BPP, BPR, DOC, DOR, HEP, HER, POU, RAT i E, tak aby znalazło się w nich odniesienie do wyżej wymienionych dodatkowych gwarancji (AG) określonych we wpisie oznaczonym cyfrą "X", których wymogi należy spełnić w odniesieniu do rzekomego pomoru drobiu w przypadku przywozu towarów do Unii.

(25) Ponadto do wzoru świadectwa weterynaryjnego dla przetworów jajecznych (EP) należy włączyć wymagania dotyczące dodatkowej obróbki przetworów jajecznych zgodnie z normami Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt (OIE), aby inaktywować ewentualnego wirusa rzekomego pomoru drobiu w przypadku wystąpienia tej choroby na terytorium państwa trzeciego.

(26) Wzory świadectw weterynaryjnych dla drobiu rozpłodowego lub produkcyjnego z wyłączeniem ptaków bezgrzebieniowych (BPP), dla jednodniowych piskląt niepochodzących od ptaków bezgrzebieniowych (DOC), dla jaj wylęgowych drobiu z wyłączeniem ptaków bezgrzebieniowych (HEP) oraz dla drobiu rzeźnego i drobiu przeznaczonego do odnowy populacji ptaków łownych z wyłączeniem ptaków bezgrzebieniowych zawierają odniesienie do art. 13 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 798/2008 dotyczące stosowania szczepionek przeciwko rzekomemu pomorowi drobiu w państwie trzecim pochodzenia oraz wymóg spełnienia dodatkowych wymagań dotyczących zdrowia. Aby uniknąć ewentualnej błędnej interpretacji, w przypadku gdy wspomniane dodatkowe wymagania dotyczące zdrowia nie mają zastosowania do danego państwa trzeciego, terytoriów lub strefy pochodzenia danego towaru, należy umożliwić wykreślenie całej przedmiotowej sekcji z wyżej wymienionych świadectw weterynaryjnych.

(27) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 798/2008.

(28) Należy wyznaczyć rozsądny okres przejściowy poprzedzający termin obowiązkowego stosowania zmienionych wzorów świadectw weterynaryjnych, aby umożliwić państwom członkowskim i branży dostosowanie się do nowych wymogów określonych w zmienionych wzorach świadectw weterynaryjnych.

(29) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zatwierdzenie programu zwalczania

Niniejszym zatwierdza się program zwalczania przedłożony przez Ukrainę zgodnie z art. 10 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 2160/2003 w odniesieniu do salmonelli w stadach kur niosek.

Artykuł  2  8

Zmiana rozporządzenia (WE) nr 798/2008

W załącznikach I i III do rozporządzenia (WE) nr 798/2008 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  3

Przepisy przejściowe

W okresie przejściowym do dnia 18 maja 2015 r. wprowadzanie do Unii przesyłek towarów objętych rozporządzeniem (WE) nr 798/2008, którym towarzyszy świadectwo weterynaryjne wypełnione zgodnie z odpowiednimi wzorami świadectw weterynaryjnych BPP, BPR, DOC, DOR, HEP, HER, POU, RAT, E lub EP określonymi w części 2 załącznika I do tego rozporządzenia, w wersji sprzed zmian wprowadzonych na mocy niniejszego rozporządzenia, pozostaje dozwolone, jeżeli weterynaryjne świadectwo zdrowia zostało wypełnione, podpisane i opatrzone datą nie później niż dnia 3 maja 2015 r.

Artykuł  4

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 14 kwietnia 2015 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

W załącznikach I i III do rozporządzenia (WE) nr 798/2008 wprowadza się następujące zmiany:
1)
w załączniku I wprowadza się następujące zmiany:
a)
w części 1 wpis dotyczący Izraela otrzymuje brzmienie:
Kod ISO i nazwa państwa trzeciego lub terytorium Kod państwa trzeciego, terytorium, strefy lub grupy Opis państwa trzeciego, terytorium, strefy lub grupy Świadectwo weterynaryjne Szczególne warunki Szczególne warunki Status nadzoru pod kątem ptasiej grypy Status szczepień przeciwko ptasiej grypie Status zwalczania salmonelli
Wzór/ Wzory Dodatkowe gwarancje Data zakończenia Data rozpoczęcia
1 2 3 4 5 6 6 A 6 B 7 8 9
"IL - Izrael (6) IL-0 Cały kraj SPF
BPP,

BPR,

DOC,

DOR,

HEP,

HER

X N A S5, ST1
SRP P3 18.4.2015
POU, RAT X N
WGM VIII P3 18.4.2015
E X S4
EP"
b)
w części 1 wpis dotyczący Ukrainy otrzymuje brzmienie:
Kod ISO i nazwa państwa trzeciego lub terytorium Kod państwa trzeciego, terytorium, strefy lub grupy Opis państwa trzeciego, terytorium, strefy lub grupy Świadectwo weterynaryjne Szczególne warunki Szczególne warunki Status nadzoru pod kątem ptasiej grypy Status szczepień przeciwko ptasiej grypie Status zwalczania salmonelli
Wzór/ Wzory Dodatkowe gwarancje Data zakończenia Data rozpoczęcia
1 2 3 4 5 6 6 A 6 B 7 8 9
"UA - Ukraina UA-0 Cały kraj E, EP,

POU,

RAT,

WGM"

c)
w części 2 wprowadza się następujące zmiany:
(i)
w sekcji "Wzory świadectw weterynaryjnych" w pozycji "Dodatkowe gwarancje (AG)" dodaje się tekst w brzmieniu:

"»X«: Dodatkowe gwarancje dotyczące towarów, dla których świadectwo wystawiono zgodnie z sekcją I pkt 8 w załączniku III oraz wzorami świadectw weterynaryjnych: BPP, BPR, DOC, DOR, HEP, HER, POU, RAT i E";

(ii)
wzory świadectw weterynaryjnych: BPP, BPR, DOC, DOR, HEP i HER otrzymują brzmienie:

"Wzór świadectwa weterynaryjnego dla drobiu rozpłodowego lub produkcyjnego z wyłączeniem ptaków bezgrzebieniowych (BPP)

grafika

Wzór świadectwa weterynaryjnego dla ptaków bezgrzebieniowych przeznaczonych do celów rozpłodowych lub produkcyjnych (BPR)

grafika

Wzór świadectwa weterynaryjnego dla jednodniowych piskląt niepochodzących od ptaków bezgrzebieniowych (DOC)

grafika

Wzór świadectwa weterynaryjnego dla jednodniowych piskląt ptaków bezgrzebieniowych (DOR)

grafika

Wzór świadectwa weterynaryjnego dla jaj wylęgowych drobiu z wyłączeniem ptaków bezgrzebieniowych (HEP)

grafika

Wzór świadectwa weterynaryjnego dla jaj wylęgowych ptaków bezgrzebieniowych (HER)

grafika

(iii)
wzór świadectwa weterynaryjnego SRP otrzymuje brzmienie:

"Wzór świadectwa weterynaryjnego dla drobiu rzeźnego i drobiu przeznaczonego do odnowy populacji ptaków łownych z wyłączeniem ptaków bezgrzebieniowych (SRP)

grafika

(iv)
wzory świadectw weterynaryjnych POU i RAT otrzymują brzmienie:

"Wzór świadectwa weterynaryjnego dla mięsa drobiu (POU)

grafika

Wzór świadectwa weterynaryjnego dla mięsa ptaków bezgrzebieniowych utrzymywanych w warunkach fermowych przeznaczonego do spożycia przez ludzi (RAT)

grafika

(v)
wzory świadectw weterynaryjnych E i EP otrzymują brzmienie:

"Wzór świadectwa weterynaryjnego dla jaj (E)

grafika

Wzór świadectwa weterynaryjnego dla przetworów jajecznych (EP)

grafika

2)
w załączniku III sekcja I dodaje się pkt 8 w brzmieniu:

"8. Dodatkowe gwarancje (X) w odniesieniu do niektórych państw trzecich, które nie są wolne od rzekomego pomoru drobiu

8.1. W zakładach, o których mowa w pkt 8.2, urzędowy lekarz weterynarii musi:

a) skontrolować ewidencję produkcyjną i zdrowotną zakładu;

b) przeprowadzić inspekcję kliniczną w każdej jednostce produkcyjnej, obejmującą ocenę jej historii klinicznej, oraz badanie kliniczne drobiu - w szczególności sztuk, które sprawiają wrażenie chorych - w każdej jednostce produkcyjnej, z której zamierza się dokonać wysyłki, o której mowa w pkt 8.2;

c) pobrać próbki w postaci co najmniej 60 wymazów z tchawicy lub jamy ustno-gardłowej i 60 wymazów z kloaki, do celów badań laboratoryjnych, które mają zostać przeprowadzone w celu sprawdzenia obecności wirusa rzekomego pomoru drobiu u drobiu i ptaków bezgrzebieniowych, z każdej jednostki produkcyjnej, z której zamierza się dokonać wysyłki, o której mowa w pkt 8.2; jeżeli liczba ptaków w tej jednostce epidemiologicznej jest mniejsza niż 60, należy pobrać wymazy od wszystkich ptaków. W przypadku produktów, o których mowa w pkt 8.2 lit. c), takie pobieranie próbek może również odbywać się w rzeźni.

8.2. Punkt 8.1 ma zastosowanie do zakładów, z których do wysyłki do Unii przeznaczone są:

a) drób rozpłodowy lub produkcyjny i ptaki bezgrzebieniowe przeznaczone do celów rozpłodowych lub produkcyjnych (BPP, BPR);

b) jednodniowe pisklęta drobiu, jednodniowe pisklęta ptaków bezgrzebieniowych, jaja wylęgowe drobiu lub ptaków bezgrzebieniowych i jaja konsumpcyjne (DOC, DOR, HEP, HER, E);

c) mięso uzyskane z drobiu i ptaków bezgrzebieniowych utrzymywanych w takich gospodarstwach (POU, RAT).

8.3. Procedury określone w pkt 8.1 muszą zostać przeprowadzone:

a) w przypadku towarów, o których mowa w pkt 8.2 lit. a) i c) - w ciągu nie więcej niż 72 godzin przed wysyłką do Unii lub przed ubojem drobiu i ptaków bezgrzebieniowych;

b) w odniesieniu do towarów, o których mowa w pkt 8.2 lit. b) - w odstępach 15 dni lub w przypadku nieczęstej wysyłki do Unii nie więcej niż siedem dni przed zebraniem jaj wylęgowych.

8.4. Procedury, o których mowa w pkt 8.1, muszą mieć korzystny wynik, a badania laboratoryjne, o których mowa powyżej, muszą zostać przeprowadzone w urzędowym laboratorium, dać wyniki ujemne i być dostępne przed wysyłką do Unii każdego z towarów wymienionych w pkt 8.2.".

1 Dz.U. L 325 z 12.12.2003, s. 1.
2 Dz.U. L 139 z 30.4.2004, s. 206.
3 Dz.U. L 18 z 23.1.2003, s. 11.
4 Dz.U. L 343 z 22.12.2009, s. 74.
5 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 798/2008 z dnia 8 sierpnia 2008 r. ustanawiające wykaz państw trzecich, terytoriów, stref lub grup, z których dopuszczalny jest przywóz do i tranzyt przez terytorium Wspólnoty drobiu i produktów drobiowych oraz wymogów dotyczących świadectw weterynaryjnych (Dz.U. L 226 z 23.8.2008, s. 1).
6 Decyzja Komisji 2011/163/UE z dnia 16 marca 2011 r. w sprawie zatwierdzenia planów przedłożonych przez państwa trzecie zgodnie z art. 29 dyrektywy Rady 96/23/WE (Dz.U. L 70 z 17.3.2011, s. 40).
7 Dyrektywa Rady 92/66/EWG z dnia 14 lipca 1992 r. wprowadzająca wspólnotowe środki zwalczania rzekomego pomoru drobiu (Dz.U. L 260 z 5.9.1992, s. 1).
8 Art. 2 zmieniony przez sprostowanie z dnia 11 grudnia 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.326.68).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2015.101.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2015/608 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 798/2008 w odniesieniu do wpisów dotyczących Ukrainy i Izraela w wykazie państw trzecich, zatwierdzenia programu zwalczania salmonelli u kur niosek na Ukrainie, wymogów dotyczących świadectw weterynaryjnych w odniesieniu do rzekomego pomoru drobiu oraz wymogów dotyczących przetwarzania przetworów jajecznych
Data aktu: 14/04/2015
Data ogłoszenia: 18/04/2015
Data wejścia w życie: 21/04/2015