uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 180 i 187,
(1) Układ o stabilizacji i stowarzyszeniu między Wspólnotami Europejskimi i ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Serbii, z drugiej strony 2 ("układ"), został zatwierdzony decyzją Rady i Komisji 2013/490/UE, Euratom 3 i wszedł w życie w dniu 1 września 2013 r. W art. 26 ust. 4 układu przewidziano zwolnienie z opłat celnych przywozu do Unii Europejskiej produktów pochodzących z Serbii objętych pozycjami 1701 i 1702 Nomenklatury scalonej w granicach rocznego kontyngentu taryfowego wynoszącego 180 000 ton.
(2) W dniu 25 czerwca 2014 r. podpisano Protokół do Układu o stabilizacji i stowarzyszeniu między Wspólnotami Europejskimi i ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Serbii, z drugiej strony, w celu uwzględnienia przystąpienia Republiki Chorwacji do Unii Europejskiej 4 ("protokół"). Jego podpisanie w imieniu Unii Europejskiej, Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej oraz państw członkowskich zostało zatwierdzone decyzjami Rady 2014/517/UE 5 i 2014/518/Euratom 6 .
(3) W art. 2 protokołu przewidziano wprowadzenie zmiany w art. 26 ust. 4 układu w celu zwiększenia istniejących kontyngentów taryfowych na cukier pochodzący z Serbii, w granicach rocznego kontyngentu taryfowego wynoszącego 181 000 ton.
(4) Zgodnie z art. 3 decyzji 2014/517/UE do czasu zakończenia procedur niezbędnych do zawarcia protokołu stosuje się go tymczasowo, zgodnie z jego art. 14, począwszy od pierwszego dnia drugiego miesiąca następującego po dacie jego podpisania. W związku z tym zwiększenie istniejących kontyngentów taryfowych na cukier pochodzący z Serbii powinno stać się skuteczne od dnia 1 sierpnia 2014 r.
(5) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 891/2009 7 przewidziano otwarcie niektórych wspólnotowych kontyngentów taryfowych w sektorze cukru i administrowanie nimi, w tym w odniesieniu do kontyngentów taryfowych na cukier pochodzący z Serbii. Należy zatem zmienić wspomniane rozporządzenie w celu uwzględnienia protokołu.
(6) Zgodnie z art. 11 protokołu, w pierwszym roku tymczasowego stosowania protokołu wielkość nowych kontyngentów taryfowych oraz zwiększenie istniejących kontyngentów taryfowych oblicza się proporcjonalnie do wielkości podstawowych określonych w protokole, uwzględniając okres roku, jaki upłynął do dnia 1 sierpnia 2014 r. W związku z powyższym w odniesieniu do roku 2014 zwiększenie wielkości istniejących kontyngentów na cukier pochodzący z Serbii powinno być dostępne w okresie od dnia 1 sierpnia 2014 r. do dnia 31 grudnia 2014 r.
(7) Mając na uwadze, że zgodnie z art. 3 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 891/2009 kontyngenty taryfowe są administrowane w odniesieniu do roku gospodarczego w danym sektorze, należy wziąć pod uwagę proporcjonalne zwiększenie wielkości kontyngentów taryfowych otwartych w roku gospodarczym 2013/2014 oraz wielkości, które mają zostać przyznane na rok gospodarczy 2014/2015, zgodnie z protokołem. Proporcjonalne zwiększenie rocznej wielkości w sierpniu i wrześniu 2014 r. odpowiada 167 tonom cukru. Ponieważ wykorzystanie tej ilości do końca roku gospodarczego 2013/2014 nie będzie możliwe, pomoc powinna być dostępna w roku gospodarczym 2014/2015.
(8) Zgodnie z art. 135 akapit drugi układu, układu nie stosuje się do Kosowa 8 . Rozporządzenie (WE) nr 2007/2000 9 zostało uchylone rozporządzeniem (WE) nr 1215/2009 10 . Ponieważ w rozporządzeniu (WE) nr 1215/2009 nie przewidziano koncesji na przywóz do Unii produktów objętych pozycjami 1701 i 1702 Nomenklatury scalonej pochodzących z Kosowa, odniesienia do rozporządzenia (WE) nr 2007/2000 i do Kosowa w rozporządzeniu (WE) nr 891/2009 należy skreślić.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 891/2009.
(10) Ponieważ rok gospodarczy 2014/2015 rozpoczyna się od dnia 1 października 2014 r., zmiany w rozporządzeniu (WE) nr 891/2009 powinny mieć zastosowanie możliwie jak najszybciej i w związku z tym niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie natychmiastowym.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 21 listopada 2014 r.
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.335.10 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 1250/2014 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 891/2009 w odniesieniu do kontyngentów taryfowych na cukier pochodzący z Serbii |
Data aktu: | 21/11/2014 |
Data ogłoszenia: | 22/11/2014 |
Data wejścia w życie: | 22/11/2014, 01/10/2014 |