Decyzja wykonawcza 2014/695/UE upoważniająca Włochy do stosowania na określonych obszarach geograficznych obniżonych stawek opodatkowania oleju gazowego oraz LPG używanych do celów grzewczych zgodnie z art. 19 dyrektywy 2003/96/WE

DECYZJA WYKONAWCZA RADY
z dnia 29 września 2014 r.
upoważniająca Włochy do stosowania na określonych obszarach geograficznych obniżonych stawek opodatkowania oleju gazowego oraz LPG używanych do celów grzewczych zgodnie z art. 19 dyrektywy 2003/96/WE

(2014/695/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 7 października 2014 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej 1 , w szczególności jej art. 19 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 19 ust. 1 dyrektywy 2003/96/WE Włochy zostały upoważnione do stosowania na niektórych "szczególnie upośledzonych obszarach" obniżonych stawek podatku akcyzowego na olej gazowy oraz LPG używane do celów grzewczych. Ostatnie pozwolenie zostało udzielone do dnia 31 grudnia 2012 r. decyzją Rady 2008/318/WE 2 .

(2) Pismem z dnia 31 maja 2012 r. władze włoskie wystąpiły z wnioskiem o zezwolenie na stosowanie na niektórych znajdujących się w szczególnie niekorzystnej sytuacji obszarach geograficznych obniżonych stawek opodatkowania oleju gazowego oraz LPG używanych do celów grzewczych w drodze przedłużenia praktyki stosowanej na mocy decyzji 2008/318/WE, przed wygaśnięciem tej decyzji. Władze włoskie przedłożyły dodatkowe informacje i wyjaśnienia w dniach 4 grudnia 2012 r., 16 lipca 2013 r., 31 grudnia 2013 r. i 22 stycznia 2014 r. Pismem z dnia 19 marca 2014 r. władze włoskie wystąpiły z wnioskiem o przedłużenie zezwolenia udzielonego decyzją 2008/318/WE bez zmian w odniesieniu do jego zasięgu terytorialnego, na okres od dnia 1 stycznia 2013 r. do dnia 31 grudnia 2018 r.

(3) Włochy mają niezwykle zróżnicowane terytorium, gdzie warunki klimatyczne i geograficzne są bardzo zmienne. Z uwagi na charakterystykę swojego terytorium Włochy wprowadziły obniżone stawki opodatkowania oleju gazowego oraz LPG w celu częściowej kompensacji nieproporcjonalnie wysokich kosztów ogrzewania ponoszonych przez mieszkańców niektórych obszarów geograficznych.

(4) Zróżnicowanie stawek podatkowych we Włoszech opiera się na obiektywnych kryteriach i ma na celu zapewnienie ludności na kwalifikujących się obszarach stopy życia porównywalnej do tej, jaką ma pozostała część ludności, za pomocą obniżenia nieproporcjonalnie wysokich kosztów ogrzewania wynikających z trudnych warunków klimatycznych lub trudności w zaopatrzeniu w paliwo.

(5) Obniżone stawki opodatkowania mają zastosowanie na obszarach geograficznych spełniających jedno z następujących kryteriów: a) najtrudniejsze warunki klimatyczne na terytorium Włoch, tj. gminy położone na terenie strefy F zgodnie z dekretem prezydenckim nr 412 z 1993 r. 3 ; b) trudne warunki klimatyczne połączone z trudnościami w zaopatrzeniu w paliwo, tj. gminy położone w strefie E zgodnie z dekretem prezydenckim nr 412 z 1993 r.; oraz c) izolacja geograficzna w połączeniu z trudnym i kosztownym zaopatrzeniem w paliwo, tj. Sardynia oraz małe wyspy. Ze względu na fakt, że rozwój sieci przesyłowej gazu ziemnego w znaczącym stopniu obniży dodatkowe koszty ogrzewania i zwiększy zróżnicowanie dostaw paliwa, w stosownych przypadkach obniżone stawki opodatkowania powinny być stosowane tylko do czasu zakończenia budowy sieci przesyłowej gazu ziemnego na terenie poszczególnych gmin.

(6) Komisja dokonała przeglądu środka, którego dotyczy wniosek, i uznała, że nie narusza on zasad konkurencji ani nie ogranicza funkcjonowania rynku wewnętrznego; nie uznała go też za niezgodny z polityką UE w dziedzinach ochrony środowiska, energii i transportu. Zarówno w przypadku oleju gazowego, jak i LPG obniżona stawka podatkowa pozostałaby wyższa niż minimalne poziomy opodatkowania określone w dyrektywie 2003/96/WE i jedynie częściowo zmniejszałaby dodatkowe koszty ogrzewania ponoszone na odnośnych obszarach geograficznych.

(7) Środek, którego dotyczy wniosek, miałby zastosowanie jedynie do ogrzewania pomieszczeń (zarówno na potrzeby osób prywatnych, jak i podmiotów gospodarczych) i nie miałby zastosowania zastosowania w przypadku innych form wykorzystania gospodarczego oleju gazowego oraz LPG. Według władz włoskich kwota korzyści podatkowych dla podmiotów gospodarczych byłaby w każdym poszczególnym przypadku objęta rozporządzeniem Komisji (UE) nr 1407/2013 4 . Jeśli jednak zyski jakiegokolwiek indywidualnego przedsiębiorstwa przekroczą limity określone w tym rozporządzeniu, fakt ten należy zgłosić Komisji zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 734/2013 5 .

(8) W celu zapewnienia, aby środek był stosowany w sposób nieprzerwany w odniesieniu do zezwolenia na stosowanie na obniżonych stawek podatku akcyzowego, udzielonego decyzją 2008/318/WE, które wygasło w dniu 31 grudnia 2012 r., właściwe byłoby stosowanie niniejszej decyzji od dnia 1 stycznia 2013 r. Nieprzerwane stosowanie systemu obniżonych stawek podatku akcyzowego przyczyniłoby się do zagwarantowania pewności prawa i nie naruszałoby uzasadnionych oczekiwań ludności kwalifikujących się obszarów. W związku z tym właściwe byłoby udzielanie pozwolenia na okres sześciu lat. Taki okres jego stosowania zapewniłby władzom włoskim wystarczająco dużo czasu na przeprowadzenie oceny jego wpływu na środowisko. Wskazywałby również na potrzebę wprowadzenia w przyszłości bardziej ukierunkowanych środków w zakresie oszczędzania energii w celu poprawy efektywności energetycznej i zapewnienia pozytywnego wpływu na środowisko,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Niniejszym upoważnia się Włochy do stosowania obniżonych stawek opodatkowania oleju gazowego oraz LPG używanych do celów grzewczych w następujących znajdujących się w niekorzystnej sytuacji obszarach geograficznych:
a)
gminy znajdujące się w strefie F zgodnie z dekretem prezydenckim nr 412 z dnia 26 sierpnia 1993 r.;
b)
gminy znajdujące się w strefie E zgodnie z dekretem prezydenckim nr 412 z dnia 26 sierpnia 1993 r.;
c)
gminy Sardynii i małych wysp, tj. wszystkie włoskie wyspy z wyjątkiem Sycylii.
2.
W celu uniknięcia nadmiernej kompensacji obniżka nie może wykroczyć poza dodatkowe koszty ogrzewania na danych obszarach. W przypadku Sardynii i małych wysp obniżenie opodatkowania nie może pociągać za sobą obniżki cen poniżej ceny tego samego paliwa we Włoszech kontynentalnych.
3.
Obniżona stawka musi być zgodna z wymogami określonymi w dyrektywie Rady 2003/96/WE, a w szczególności z minimalnymi poziomami stawek opodatkowania określonymi w jej art. 9.
Artykuł  2

Obszary geograficzne, o których mowa w art. 1 ust. 1 lit. b) i c), kwalifikują się do ulgi podatkowej, jeżeli w danej gminie nie ma dostępnej sieci przesyłowej gazu ziemnego.

Artykuł  3

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 stycznia 2013 r. do dnia 31 grudnia 2018 r.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Włoskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 29 września 2014 r.

W imieniu Rady

S. GOZI

Przewodniczący

1 Dz.U. L 283 z 31.10.2003, s. 51.
2 Decyzja Rady 2008/318/WE z dnia 7 kwietnia 2008 r. upoważniająca Włochy do stosowania na określonych obszarach geograficznych obniżonych stawek opodatkowania oleju gazowego i gazu płynnego używanych do celów grzewczych zgodnie z art. 19 dyrektywy 2003/96/WE (Dz.U. L 109 z 19.4.2008, s. 27).
3 W dekrecie prezydenckim nr 412 z 1993 r. podzielono terytorium Włoch na sześć stref klimatycznych (od A do F). Klasyfikacja ta oparta jest na jednostce "stopniodni", które odzwierciedlają liczbę dni w roku, w których temperatura zewnętrzna odbiega od optymalnego poziomu 20 °C, co powoduje konieczność ogrzewania.
4 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz.U. L 352 z 24.12.2013, s. 1).
5 Rozporządzenie Rady (UE) nr 734/2013 z dnia 22 lipca 2013 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 659/1999 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania art. 93 Traktatu WE (Dz.U. L 204 z 31.7.2013, s. 15).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.291.16

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2014/695/UE upoważniająca Włochy do stosowania na określonych obszarach geograficznych obniżonych stawek opodatkowania oleju gazowego oraz LPG używanych do celów grzewczych zgodnie z art. 19 dyrektywy 2003/96/WE
Data aktu: 29/09/2014
Data ogłoszenia: 07/10/2014