KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylające dyrektywę Rady 91/670/EWG, rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 i dyrektywę 2004/36/WE 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 5,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 965/2012 2 ustanawia wymagania techniczne i procedury administracyjne dotyczące operacji lotniczych, które zastąpiły załącznik III do rozporządzenia Rady (EWG) nr 3922/91 3 , z wykluczeniem części Q dotyczącej ograniczeń czasu lotu i służby oraz wymagań dotyczących wypoczynku.
(2) Zgodnie z art. 22 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 216/2008 przepisy wykonawcze dotyczące czasu lotu i służby oraz wymagań dotyczących wypoczynku powinny początkowo obejmować wszystkie istotne postanowienia części Q załącznika III do rozporządzenia (EWG) nr 3922/91, z uwzględnieniem najnowszych ustaleń naukowych i technicznych.
(3) Niniejsze rozporządzenie stanowi środek wykonawczy, o którym mowa w art. 8 ust. 5 oraz art. 22 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 216/2008, i w związku z tym część Q załącznika III do rozporządzenia (EWG) nr 3922/91 należy skreślić, zgodnie z art. 69 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 216/2008. Część Q załącznika III do rozporządzenia (EWG) nr 3922/91 powinna mieć jednak nadal zastosowanie do czasu wygaśnięcia okresów przejściowych przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu oraz w odniesieniu do rodzajów operacji, w przypadku których nie ustanowiono środków wykonawczych.
(4) Niniejsze rozporządzenie pozostaje bez uszczerbku dla ograniczeń i minimalnych standardów ustanowionych już na podstawie dyrektywy Rady 2000/79/WE 4 , a zwłaszcza przepisów dotyczących czasu pracy i dni wolnych od obowiązków, których zawsze należy przestrzegać w odniesieniu do personelu pokładowego lotnictwa cywilnego. Celem przepisów niniejszego rozporządzenia i innych przepisów przyjętych zgodnie z niniejszym rozporządzeniem nie jest uzasadnienie jakiegokolwiek ograniczenia istniejącego poziomu ochrony personelu pokładowego. Przepisy niniejszego rozporządzenia nie wykluczają możliwości zapewnienia większej ochrony na podstawie krajowych przepisów socjalnych i zbiorowych układów pracy w odniesieniu do warunków oraz bezpieczeństwa i higieny pracy, i obowiązują bez uszczerbku dla takich przepisów.
(5) Aby lepiej uwzględnić szczególne uwarunkowania krajowe lub praktyki operacyjne, państwa członkowskie mogą przyznać lub zastosować odstępstwa od niniejszego rozporządzenia lub, odpowiednio, od powiązanych specyfikacji certyfikacyjnych, stosując przepisy gwarantujące poziom bezpieczeństwa co najmniej równoważny z poziomem bezpieczeństwa wynikającym z przepisów niniejszego rozporządzenia. Wszelkie odstępstwa lub przypadki odejścia od przepisów niniejszego rozporządzenia powinny być zgłaszane i traktowane zgodnie z art. 14 i 22 rozporządzenia (WE) nr 216/2008, które zapewniają podejmowanie przejrzystych i niedyskryminacyjnych decyzji opartych na obiektywnych kryteriach.
(6) Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (zwana dalej "agencją") przygotowała projekt przepisów wykonawczych i przedstawiła go Komisji w postaci opinii 5 zgodnie z art. 19 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 216/2008.
(7) Należy zatem zmienić rozporządzenie (UE) nr 965/2012, wprowadzając do niego ograniczenia czasu lotu i służby oraz wymagania dotyczące wypoczynku.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na podstawie art. 65 rozporządzenia (WE) nr 216/2008,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 29 stycznia 2014 r.
|
W imieniu Komisji |
|
José Manuel BARROSO |
|
Przewodniczący |
1 Dz.U. L 79 z 19.3.2008, s. 1.
2 Dz.U. L 296 z 25.10.2012, s. 1.
3 Dz.U. L 373 z 31.12.1991, s. 4.
4 Dz.U. L 302 z 1.12.2000, s. 57.
5 Opinia nr 04/2012 Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego z dnia 28 września 2012 r. w sprawie rozporządzenia ustanawiającego przepisy wykonawcze dotyczące ograniczeń czasu lotu, pełnienia obowiązków i wypoczynku w zarobkowym transporcie lotniczym (http://www.easa.europa.eu/agency-measures/docs/
* Dz.U. L 302 z 1.12.2000, s. 57.